Testy Toyota,  Testy vozů

Toyota Yaris GR – Bestie na okresky

Toyota Yaris je dle mého názoru jedním z nejlepších městských vozů na trhu. Yaris Cross je pak jednoznačně nejvyspělejším malým crossoverem, jenž nabízí skvělou techniku a pohon všech kol. Do třetice opět Yaris, tentokrát jako naprostá šílenost s označením GR. Tato dvě písmena dělají z Yarise opět špičku ve své třídě a to v ryze sportovním segmentu.

Gazoo Racing, to jest divize stojící za vývojem sportovních modelů Toyoty. V případě Yarise GR se bavíme o GR WRT, tedy World Rally Team. Třídveřový Yaris GR je tak odkazem na úspěšný tým ve světové soutěži WRC. Při této příležitosti se taktéž Toyota může pochlubit novinkou v podobě stálého sportovního pohonu všech kol s označením GR-FOUR.

Po designové stránce se rozhodně nemusíte obávat, že byste zapadli v šedi konvenčního Yarise. Verze GR je jako drzý spratek, třídveřová karoserie, mohutné blatníky, široká přední maska, polykarbonová střecha, 18″ kovaná kola (pneumatiky 225/40 R18) a červené lakované brzdové třmeny. To vše zabalené do krásného speciálního laku, červená – karmínová za příplatek 17.000 Kč. Vzhled Yarise GR je nezaměnitelný, speciálně navržená karoserie byla vytvarována pro co nejlepší aerodynamiku, a tak nabízí nízkou sportovní siluetu. Polykarbonová střecha z uhlíkových vláken a panely z hliníku snižují hmotnost a zároveň těžiště vozu pro co nejlepší agilitu při jízdě. Vše je navrženo pro maximální výkon, zde doopravdy nehledejte „fejkové” parádičky.

Před samotným usednutím za volant dozajista zaujmou bezrámové dveře. Interiér verze GR se ve své podstatě od klasického Yarise odlišuje sportovními sedadly v kůži s logem divize a v totožném designu multifunkčním sportovním volantem. K dispozici je i kožená hlavice řadící páky, hliníkové kryty pedálů a černé čalounění stropu. Na středové konzoly pak své místo našel otočný ovladač volby sportovních režimů. Otočením doleva se aktivuje režim SPORT, na opačnou stranu ještě ostřejší nastavení TRACE. Zmáčknutím ovladače se nastavení vrací do režimu NORMAL. Při každodenním provozu oceníte fakt, že interiér vychází z povedeného městského vozu. Palubní deska je přehledná, ergonomie ukázková a z vozu je skvělý výhled. Nechybí ani kompletní výbava v podobě automatické klimatizace, vyhřívaných sedadel a volantu, dotykové obrazovky infotainmentu či bezpečnostního systému Toyota Safety Sense obsahující celou řadu bezpečnostních prvků. Jednoduše řečeno, pokud zrovna nebudete Yarise prohánět po okreskách s maximálním soustředěním na požitek z jízdy, nabízí komfort pro každodenní provoz.



Po zmáčknutí tlačítka startování se skrze malou karoserii ozve líbezný zvuk dvojitého výfuku. Žádné zbytečné „výstřely” se zde nekonají. Yaris si příjemně přede svoji notu. V momentě maximálního výkonu ve vysokých otáčkách se zvuk mění v jadrnou skladbu plnou adrenalinu. Má to svoji hloubku, v mnohém vás osloví více nežli nepřestávající střílení z výfuku i30 ve verzi N. V předu pod kapotou nehledejme žádného obra. Vše obstarává tříválcová šestnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem o maximálním výkonu 261 koňských sil (192 kW) při 6.500 otáčkách za minutu. Těšit se můžeme ze speciálního bloku motoru, pístů motoru vyrobených na míru a single-scroll turba pro celkové snížení hmotnosti a zvýšení ovladatelnosti Yarise GR. Z mého pohledu zásadním technickým prvkem je přítomnost odlehčeného pohonu všech kol GR-FOUR 4WD se spojkou s rychlou odezvou a dvěma diferenciály Torsen s omezeným prokluzem. Točivý moment je tak efektivně dodáván každému kolu. Yaris GR vás tak uhrane v každé zatáčce. Funkčnost pohonu všech kol jednoznačně převyšuje schopnosti většiny řidičů. Tenhle prcek je nebezpečná zbraň, která by měla být v rukou pouze povolaných. Nebojím se říci, že Yaris GR je nejzábavnějším sportovním vozem. Každou další zatáčkou ještě více dostáváte pod kůži schopnosti stálého pohonu všech kol. Výkonný agregát o 261 koní nabízí svůj výkon agilně a v dostatečné síle. Z nuly na sto akceleruje za 5,5 vteřiny, maximální rychlost je omezena na 230 kilometrů za hodinu. Vše funguje na jedničku od šestistupňové manuální převodovky až po účinnost brzdového systému. Na řízení prostě chybu nenajdete, tenhle prcek se prostě musel povést, vždyť za ním stojí divize úspěšného týmu světové rallye. S cenou okolo jednoho milionu korun se Yaris GR jeví jako skvělá ryze sportovního vozu pro opravdové nadšence a milovníky řízení, jenž občas zavítají i na okruh a dají „GRku” pěkně za uši.

5. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Toyota Yaris GR

  • Speciálně navržená karoserie (třídveřové provedení, široké blatníky,…)
  • Stálý pohon všech kol GR-FOUR (nepřestane bavit a posouvat limity)
  • Příjemný zvuk výfukového systému (střílení není vždy to nejlepší, GR krásně přede)
  • Jízdní vlastnosti (motor, ovladatelnost, podvozek, brzdy – vše funguje na jedničku)

Mínusy modelu Toyota Yaris GR

  • Minimum vnitřního prostoru (Golf GTI, i30N jsou volbou většího rozumu)

Celkové hodnocení modelu Toyota Yaris GR: 99%

6. Fotogalerie a video

Facebook Comments