Testy Toyota,  Testy vozů

Toyota Aygo X – Kabelka, kterou chceš

Toyota Aygo X

  1. Základní informace
  2. Týdenní soužití s vozem
  3. Výbava a ceník
  4. Hodnocení (+/-)
  5. Fotogalerie

1. Základní informace

  • Rozměry

Délka: 3.700 mm, Šířka: 1.740 mm, Výška včetně ližin: 1. 510 mm

Rozvor: 2.430 mm

  • Nabídka pohonných jednotek

Toyota Aygo X je nabízena s jedinou motorizací a to litrovým zážehovým agregátem 1,0 VVT-i s maximálním výkonem 53 kilowatt, respektive 72 koňských sil při 6.000 otáčkách za minutu. Tříválcová jednotka nabízí 93 Nm točivého momentu při 4.400 otáčkách za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 14,8 vteřiny v případě manuální pětistupňové převodovky. S automatickou S-CVT převodovkou se na rychlost sto kilometrů dostane o jednu setinu pomaleji. Maximální rychlost verze s manuálem dosahuje hodnoty 158 kilometrů za hodinu. V případě automatické převodovky je maximální rychlost nižší o sedm kilometrů za hodinu. Objem palivové nádrže činí 35 litrů, obě verze si pak dle výrobce řeknou o totožnou hodnotu 4,8 – 5,0 litru benzínu na sto kilometrů.

  • 1.0 VVT-i (72 k) 5st. manuální převodovka
  • 1.0 VVT-i (72 k) automatická převodovka S-CVT

2. Týdenní soužití s vozem

Nová generace modelu Aygo narostla všemi směry. Stále se však jedná o malé (třída mini) městské vozidlo. Přívlastek X z novinky dělá designově výraznější a svébytnější model, jenž se snaží svést na vlně crossover módy. Oproti předchůdci se tak novinka může pochlubit zcela novým designem, který jde s dobou a do segmentu městských vozů přináší čerstvý vítr. Novinka po celý týden nezůstávala bez povšimnutí kolemjdoucích, především pak našich lepších poloviček. Aygo X je jako nepřehlédnutelná kabelka z výlohy luxusního butiku. Jednoduše si ji chcete koupit nebo klidně i dostat jako dárek k výročí. Malá Toyota umí zahrát na city řidiček a to jak svým vzhledem, tak i ideálními proporcemi pro jízdu v městském provozu. Předchozí generace často tvrdě pracuje v roli doručovacího vozidla všemožných kurýrních služeb, novinka bude pravděpodobně v této činnosti pokračovat. Daleko více si však dle mého názoru najde kupce z řad soukromé klientely.

Testovaný kousek je vyveden ve dvoubarevném provedení karoserie s označením 2VJ Béžová – ginger s černou střechou. Tato kombinace novince vyloženě sekne, stejně tak jako osmnácti palcové disky kol z lehkých slitin. Z pohledu designu jsou výrazným prvkem rozměrné přední světlomety s líbivým světleným podpisem. Obdobná situace pak panuje za zádi vozu. Nelze přehlédnout ani lehké oplastování vozu dodávající pocit dobrodruha s DNA sportovně užitkových vozů (SUV).

Interiér malého Ayga X pracuje s omezenými možnostmi, přesto je interiér v přední části vozu příjemně vzdušný a prostorný. Palubní deska nabízí přehledný design s jasnou dominantou multimediálního navigačního systému s dotykovou obrazovkou o velikosti osmi palců. I v případě interiéru se můžete těšit na barevné kombinace, různé dekory či stylové prošívání sedadel v designu písmene „X”. Vše je zpracováno na vysoké úrovni, lícování plastů, použité materiály, jednoduše kvalita značky Toyota prostupuje i do nejmenšího modelu bez výhrad. Multimediální navigační systém potěší hezkým grafickým zpracováním, intuitivním ovládáním a celkovou rychlostí systému. Před řidičem nehledejme virtuální kokpit, nýbrž velký analogový budík s palubním počítačem zobrazující základní informace. Vše je přehledné. Ergonomie, jako ostatně u všech modelů této značky, dělá z interiéru příjemné prostředí pro řidiče. Pochvalu zasluhují i samotná sedadla, která nabízejí příjemnou oporu těla. Potěší komfortem i při delších cestách mimo město. Ve druhé řadě sedadel je místa opravdu poskromnu. Pro dospělého cestujícího jde spíše o nouzové řešení, delší cestu bych zde raději neabsolvoval. Pro dvě malé děti zde bude místa tak akorát. Zavazadelník pak nabízí základní objem 231 litrů, jenž postačí na běžné každodenní užívání.

Z pohledu jízdy je velmi pozitivní zprávou fakt, že nové Aygo X využívá totožné platformy jako Yaris. V případě modelu Aygo byla modulární platforma upravena přesně pro potřeby malého vozu. Podvozek je tak jednou z hlavních předností této Toyoty. V městském provozu si podvozek dokáže poradit s většinou nerovností, potěší jeho tuhost a agilnost. Pod kapotou testovaného modelu nalezneme litrový tříválec VVT-i s maximálním výkonem 72 koňských sil spjatý s pětistupňovou manuální převodovkou. Byť by se mohlo zdát, že výkon pouhých 72 koní nebude stačit, opak je pravdou. S lehkým Aygem si litrový motor bez problému poradí. Pravdou je, že se musí vytáčet výše k červeným číslům. To, že Aygo X není žádný sprinter, potvrzuje i schopnost rozpohybovat se na rychlost sto kilometrů za 14,8 vteřiny. Při nižších rychlostech však motor příjemně reaguje na plynový pedál.V kombinaci s agilním podvozkem a malými rozměry se Aygo velmi dobře řídí. Potěší i velmi dobrá manévrovatelnost, zaparkovat na přeplněném parkovišti není žádný problém. Manuální pětistupňová převodovka potěší přesnými a krátkými drahami řadící páky. Z pohledu vyspělosti technické stránky patří tento model k vrcholu daného segmentu. Výtku mám snad jen k vyšší hladině hluku z prostoru od motorizace. Stejně tak je potřeba počítat s celkově vyšším hlukem od podběhů a aerodynamickým hlukem při jízdě na dálnici. Během týdenního testování se spotřeba benzínového agregátu pohybovala okolo pěti litrů na sto kilometrů.

3. Výbava a ceník

Novinka startuje na částce od 342.000 Kč ve výbavovém stupni Active. Seznam výbavy jen zákazník získá se zakoupením základní výbavy můžete vidět v přiloženém seznamu.

Testovaný model byl nakonfigurován ve třetím výbavovém stupni Executive jenž startuje na částce od 427.000 korun. Z výbavy se můžete těšit například na následující položky.

Aktuální ceník nového Toyota Aygo X naleznete na oficiálních stránkách Toyota Česká republika.

4. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Toyota Aygo X

  • Sympatický a neokoukaný design
  • Líbivé dvoubarevné lakování karoserie
  • Kvalitně zpracovaný interiér, perfektní volant a sedadla
  • Velmi schopný podvozek, jisté jízdní vlastnosti, skvělá manipulovatelnost

Mínusy modelu Toyota Aygo X

  • Vyšší hluk od motoru
  • Vyšší hladina hluku od podběhů a aerodynamický hluk
  • Vyšší cena v případě vybavenějších verzí

Celkové hodnocení modelu Toyota Aygo X: 97%

5. Fotogalerie

Facebook Comments