Test Citroën C3 Origins – Brouček z města

K příležitosti oslav stého výročí značky Citroën vznikla limitovaná edice ORIGINS, která je dostupná i u malého městského vozu s označením C3. Díky vkusně zvoleným doplňkům je rázem z C3 stylovka, jež se ve spleti městských uliček rozhodně neztratí. Na silnicích je tento vůz vcelku hojně zastoupený, hledejme ho však především ve městech. Právě zde totiž oceníte řadu drobností, kterými C3 umí oslovit. V bílé barvě s černě lakovanými doplňky a celkově „sladkým” designem cílí především na naše lepší polovičky. Jak jezdí, čím dokáže oslovit a kolik prostoru dokáže nabídnout, se dočtete v následujících odstavcích.

Design
Nová generace modelu C3 již nějaký ten pátek brouzdá naše silnice, na trochu odlišný design přídě jsme si již tak mohli do jisté míry zvyknout. Přede mnou však nestojí obyčejná C3, tato byla totiž vyrobena u příležitosti oslavy stého výročí založení značky. Jedná se o limitovanou edici s označením ORIGINS, která je již dostupná v autosalonech. Design se nemění, nejde ani o žádný facelift, limitovaná edice si pouze hraje s doplňky karoserie a drobnostmi v interiéru. Testovaný kousek je vyveden v bílé perleťové barvě, která se výborně kombinuje s černě lakovanými doplňky. Nechybí tak černé disky kol z lehké slitiny o velikosti 17 palců, černě lakovaná střecha, vnější zpětná zrcátka či originální Airbump na bocích karoserie. S černou se tak opravdu nešetřilo a to rozhodně nevadí. Díky tomu působí C3 dravěji. Pod zpětnými zrcátky našla své místo zlatavá plaketka odkazující na milník v historii značky, obdobnou barvu nalezneme na střeše vozidla, na „C” sloupku a na ozdobných krytkách mlhových světlometů. I díky černému oplastování kolem podběhů kol a prahů působí C3 doopravdy líbivým dojmem. Během týdne dokonce C3 oslovila několik kolemjdoucích natolik, že si vysloužila obdivná gesta. Za mě si v limitované edici ORIGINS taktéž odnáší celkově kladné hodnocení.

Interiér
V interiéru se již tolik neslaví, nejvíce osloví elegantní šedé látkové čalounění se zlatým prošíváním a logem „Origins”. Nechybí i specifické koberečky a bronzová lišta na palubní desce. Doplňky v interiéru tak svojí barvou výborně korespondují s exteriérem vozu. Jiné změny a doplňky v interiéru nehledejme. Palubní deska díky bronzové liště působí opravdu honosně, navíc potěší i příjemný materiál a kvalitní slícování s okolními komponenty. Na palubě C3 se cestuje komfortně, především pak při kratších cestách ve městě. Zde oceníte možnost vyššího posezu díky nastavitelnému sedadlu řidiče, ale i dobrý výhled z vozidla. Pouze při pohledu šikmo vzad je výhled komplikovaný, kvůli širokému sloupku. Zde však pomáhá zpětná parkovací kamera, kterou lze pořídit za příplatek 6.000 Kč. Základem jubilejní výbavy je dobře známý výbavový stupeň s označením Shine, který dokáže nabídnout bohatou výbavu bez nutnosti řady příplatkových položek. Akční cena limitované edice tak startuje na 294.900 korunách. Za tuto sumu dostanete například LED denní svícení, tempomat s omezovačem rychlosti, automatickou klimatizaci, systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost či CITROËN Connect Rádio AM/FM (6x repro – Dotykový 7” displej + konektor USB + Hands free Bluetooth® + Mirror Screen). Z bezpečností

výbavy dokáže nabídnout čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, AFIL – Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Na malý městský vůz s cenovkou do 300.000 Kč to je opravdu bohatá nadílka. Zato s prostorem to již taková nadílka není. V přední části je místa dostatek ve všech směrech, nicméně ve druhé řadě je místa poskrovnu. Při svých 180 centimetrech si dokážu sám za sebe sednout, nicméně na delší cesty to rozhodně není. Pokud se dozadu posadí dva dospělí, rozhodně mezi ně nevměstnáte třetího pasažéra. Vzhledem k rozměrům vozu, který na délku nepřesahuje ani čtyři metry a na šířku nabídne necelých 1,8 metru, se musí centimetrový deficit zákonitě projevit v interiéru. Pokud však budeme na C3 koukat skrze stylové dámské sluneční brýle, zdají se být rozměry dostačující. Na projížďky po městě naprosto ideální, místo na parkování naleznete raz dva a pro dětskou sedačku či dvě malé děti místo na palubě naleznete také.



Jízda
Nový Citroën C3 vám rozhodně při výběru motorizace nikterak hlavu nezamotá. K dipozici je pouze jedna benzínová dvanáctistovka PureTech ve třech výkonových variantách. Základem je 68 koňských sil spjatých se šestistupňovou manuální převodovkou. Střední cestu tvoří jednotka s maximálním výkonem 82 koňských sil. Vrcholem nabídky je pak 110 koní spjatých s manuální převodovkou či automatickou převodovkou o šesti rychlostních stupních EAT6.  V případě testované limitované edice je k dispozici pouze jedna specifikace, a to konkrétně 1.2 PureTech 82 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou. Vzhledem k pořizovacím nákladům je fajn, že limitka nedostala nejsilnější jednotku s automatem, zde by dozajista nebyl o vůz takový zájem. Výkonově je 82 trochu ospalejších koníků dostačujících však pro kratší cesty městem či po okreskách. Při rozjezdech je třeba jednotku dostatečně vytočit, jinak je projev opravdu líný. Vzhledem k zaměření vozu je výkon adekvátní, stejně tak odstupňování šestistupňové manuální převodovky. Ta nabízí trochu gumovější chod řadicí páky, nicméně přeřazení je vždy přesné. I díky přítomnosti šestého rychlostního stupně je jízda na dálnici příjemná. Jednotka dokáže držet otáčky v mezích přijatelných jak pro hluk, tak i pro výslednou spotřebu. Ta se v průběhu týdenního testu pohybovala okolo 5,5 litrů na sto kilometrů. Nejlépe se C3 chová při jízdě ve městě, zde je výkon dostačující, potěší i dobrý výhled z vozidla a komfortně nastavený podvozek. Kde jinde než ve městě se můžeme setkat s řadou výmolů, retardérů či dlažebních kostek. Všechny tyto nerovnosti zvládá podvozek s překvapivou jistotou. Naopak při rychlejší jízdě či v zatáčkách působí gumově, bez jakékoliv zpětné vazby. Řízení jde příjemně zlehka, manévrování v přeplněných městech tak není žádný problém, ruku v ruce tomu jdou i skromné rozměry karoserie.

Verdikt
V limitované edici Origins je C3 správnou volbou nejen pro každého fandu francouzské automobilky, ale i pro zájemce o sympatického městského společníka s přijatelnou cenovou politikou. Své zájemce dokáže oslovit líbivým designem či útulným interiérem. Celkově komfortní náladu na palubě do jisté míry shazuje gumovější chod řadicí páky či skromný prostor pro posádku ve druhé řadě sedadel. Pokud však hledáte malý vůz z dlvodu parkování a obratnosti ve městě, rozhodně do výběru zařaďte i  novou C3. Jednoduše je to auto, které si vaše drahá polovička dozajista oblíbí.

Plusy: Sympatický a líbivý vzhled, útulný interiér, férová cenová politika

Mínusy: Méně prostoru ve druhé řadě sedadel, menší objem zavazadelníku, gumový chod řadicí páky

Celkové hodnocení: 95%

Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km

Cena testovaného vozu: Od 294.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *