Testy Citroën,  Testy vozů

Citroën C4X – Skvělý společník pro každodenní rutinu

Citroën C4X – Skvělý společník pro každodenní rutinu

Citroën našel své místo na trhu a snaží se upevňovat svoji pozici. Komfortní a designově extravagantní vozy za přijatelné peníze. To je devíza Citroënu už mnoho dekád. Nová C4 s přívlastkem „X” jde sebevědomě totožnou cestou. Výsledkem je velmi pohodlný vůz, který ve svém segmentu dokáže potrápit i zástupce dražších automobilek. V nabídce nechybí dieselová a benzínová jednotka. Samozřejmostí je čistě elektrická verze.

Základní informace

  • Délka: 4 600 mm
  • Šířka: 2 032 mm
  • Výška včetně ližin: 1 525 mm
  • Rozvor: 2 670 mm
  • Světlá výška: 156 mm
  • Palivo: Diesel
  • Výkon: 96 kW
  • Převodovka: 8stupňová automatická převodovka EAT8

Nabídka pohonných jednotek

1.2 PureTech 75 kW (101k) / PureTech 96 kW (131k)

Základní pohonnou jednotkou je tříválcová zážehová dvanáctistovka PureTech s maximálním výkonem 75 kilowatt, respektive 101 koňských sil při 5.500 otáčkách za minutu. Hodnota točivého momentu dosahuje na 205 Nm. při 1.750 otáčkách. Aktuálně splňuje emisní normu Euro 6.4 a dle výrobce by se spotřeba měla pohybovat okolo 5,4 litru na sto kilometrů. Z nuly na sto akceleruje za 11,3 vteřiny. Maximální rychlost se pak zastaví na 184 kilometrech za hodinu. K dispozici je pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. V případě zájmu o automatickou převodovku a benzínovou jednotku je nutné zvolit výkonnější verzi PureTech 130. Totožná jednotka je naladěna na vyšší výkon, přesně o 21 kilowatt. K dispozici tak dává 131 koňských sil. Zrychlení na stovku zvládne za 9,4 vteřiny, maximální rychlost je pak rovných 200 kilometrů za hodinu. Průměrná spotřeba by se měla pohybovat okolo 5,8 litru.

1.5 BlueHDi 96 kW (131k)

V nabídce Citroënu i nadále zůstává dieselová patnáctistovka BlueHDi. Jednotka s maximálním výkonem 96 kilowatt (131 k) nabízí točivý moment 300 Nm. při 1.750 otáčkách za minutu. Na sto kilometrů vystartuje za 9,5 vteřiny, maximální rychlost je pak 206 kilometrů za hodinu. Stejně jako zážehová dvanáctistovka i diesel splňuje emisní normu Euro 6.4. K dispozici je pouze s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, manuál není v nabídce přítomen.

Elektromotor 100 kW (136k)

Novinka musí jít s dobou, především pak s cílem skupiny Stelantis nabízet pouze elektrické modely. Pod kapotou nové C4X tak nalezneme i čistě elektrický pohon. Elektromotor nabízí výkon 100 kilowatt (136k) při 3.673 – 10.000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment je pak 260 Nm. v rozmezí od 300 – 3.673 otáček za minutu. Užitečná kapacita baterie činí 45 kWh, maximální dojezd by se tak dle metodiky WLTP měl pohybovat okolo 360 kilometrů na jedno nabití. Při dobíjení na rychlonabíječce (100kW) je orientační doba nabíjení (0-80 %) 30 minut. Dobíjení z WallBoxu (0-100 %) zvládne za 5 hodin. Maximální rychlost elektrické C4X je 150 kilometrů za hodinu, akcelerace na sto kilometrů za hodinu zvládne za 9,5 vteřiny. Průměrná spotřeba elektrické energie (kWh/100 km) činí 18,3.

Týdenní soužití s vozem

Mutace fastbacku a SUV

Extravagantní design není pro Citroen ničím cizím. Nikoho tak ani nemůže překvapit, že novinka C4X je opět tak trochu jiná. Sám výrobce uvádí, že se jedná o kombinaci dvou karosářských verzí, tedy fastbacku a SUV. Výsledkem je vůz, který rozhodně dokáže zaujmout. Především při pohledu na dlouhou postupně se svažující záď. Musím uznat, že tohle se povedlo. Právě záď vozu působí velmi elegantně, design je čistý a v provozu vypadá velmi vkusně. Naopak příď vozu je tak trochu „mišmaš”. Vše vychází z klasické C4. Zde žádné novinky nehledejme.

Na délku má C4X celkem 4,6 metru, rozhodně tak nejde o žádný drobek. Silueta vozu je elegantně-sportovní, takový Citroen tu dlouho nebyl. K dispozici máme osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin, LED přední světlomety, LED denní svícení ve tvaru písmene „V”, zadní LED světlomety s jednoduchou grafikou. Z pohledu designu se tak „mutace” fastbacku a SUV jednoznačně povedla. Kombinace sportovnějšího fastbacku s prvky SUV v podobě vyšší světlé výšky či oplastování karoserie fungují.

Interiér pro pohodáře

Byť C4X narostla ve všech směrech oproti klasické C4, hodnota ovlivňující vnitřní prostor zůstala beze změny. Rozvor je totiž shodný a to 2.670 milimetrů. Interiér tak nabízí stejný prostor pro posádku. Nemění se nic ani na pojetí interiéru či palubní desky, vše C4X přebírá a nic nového bohužel nepřidává. Na druhou stranu to ani tak nevadí. Jestli mě C4 něčím oslovila, bylo to komfortním interiérem. Novinka se tak snaží získat pozornost zákazníků především pocitem pohody a komfortu na palubě. Velkou měrou se na tom podílejí komfortní sedadla. Díky širokému opěradlu, dostatečně dlouhému sedáku a příjemně poddajnému materiálu je posez srovnatelný s oblíbenou pohovkou v obýváku. Měkčí materiál mě nikterak nevadil ani při delších cestách. Nutno počítat, že při zkoušce dynamické jízdy budete v sedadlech tak trochu cestovat. Boční vedení je minimální.

Palubní deska je řešena horizontálními liniemi, které přinášejí přehledný a ucelený design. Středu palubní desky vévodí 10″ dotyková HD obrazovka multimediálního navigačního systému. Kromě navigace umožňuje přehrávání médií, spárování s chytrými zařízeními (Android Auto, Apple CarPlay) či zobrazení parkovací kamery. Ovládání infotainmentu je intuitivní. Potěší rychlá odezva a líbivá grafika. Před řidičem najdeme další displej, konkrétně digitální palubní přístroj 5,5″ – TFT s podsvícením. Ten zobrazuje základní informace, a tak nevyrušuje řidiče zbytečnými podněty. Pochvalu zaslouží i příjemně zpracovaný volant. V našem případě multifunkční volant obšitý kůží. Potěší příjemně širokým věncem pro ideální úchop. Celkově se kvalita interiéru v případě automobilky Citroen zlepšuje s každým novým modelem. Doby, kdy i u nového auta jste okamžitě našli vady, jsou dávno pryč. Interiér je velmi kvalitně zpracován, samozřejmě s ohledem na cenovou kategorii vozu. V daném segmentu však s konkurencí drží obdobný standard. Zároveň nabízí širokou nabídku výbavy, na palubě tak můžete mít automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaný volant, sedadla a čelní sklo, dále například tónovaná skla, střešní okno či Head-up displej.

Ve druhé řadě sedadel je místa tak akorát pro tři vzrůstově menší cestující. Tři urostlé chlapi sem nevtěsnáte, jedině za cenu sníženého komfortu, Na krajních sedadlech najdeme systém Isofix pro bezpečné uchycení autosedaček. Zadní cestující jistě ocení výdechy klimatizace, tónovaná skla a přítomnost USB pro dobíjení. Největší nevýhodou oproti klasické C4 shledávám v zavazadelníku. Zatímco C4 nabízí otevírání pátých dveří jako u klasického hatchbacku, nová C4X disponuje zádí typu sedan. To se nejvíce projeví při nakládání rozměrnějších zavazadel. Pokud se však zaměříme na užitnou hodnotu z pohledu objemu, tak C4 nabízí 380 litrů, zatímco C4X solidních 510 litrů. Záď typu sedan nabízí delší přesah za zadní nápravou. Z toho plyne větší objem zavazadelníku. Sedadla druhé řady lze sklopit a umožnit tak převoz delších předmětů.

Nikam nespěchám, jedu v klidu

Ať už zvolíte jakoukoliv motorizaci, C4X je auto pro pohodové a rozvážné řidiče. Byť výkon 131 koní, respektive 136 koní v případě elektromobilu nevypadá až tak marně, pro dynamicky střižené řidiče to bude jedním slovem lenivé. Kdo však upřednostňuje před výkonem například kultivovanost, přijatelnou spotřebu a celkově komfortní svezení, bude z C4X mile překvapen. Postupně jsem měl možnost okusit všechny tři pohonné jednotky. Nejvíce spokojen jsem byl s dieselovou patnáctistovkou BlueHDi, která si díky příjemnému zátahu již od nízkých otáček dokáže s vozem příjemně poradit. Když k tomu přidám dojezd na jednu nádrž cirka 900 kilometrů, průměrnou spotřebu okolo 5 litrů na sto kilometrů a příjemný kultivovaný chod, ani benzín ani elektromobil si jednoduše neškrtnou. Benzínová dvanáctistovka je oproti dieselu pocitově živější, do městského provozu se tak hodí o něco více. Výkon 131 koní je dostačující pro běžné každodenní cestování, potěší přítomnost automatické převodovky.

Jak diesel, tak benzín i elektromobil mají standardně automat EAT8. Manuál je dostupný pouze pro nejslabší jednotku v nabídce PureTech 100. Automatická převodovka funguje velmi dobře ve všech třech typech pohonných jednotek. Potěší hladkým chodem, jednotlivá přeřazení jsou velmi jemná a řidiče nikterak nevyrušují z komfortní zóny. V jedné disciplíně přeci jen vyhraje elektromobil, jde o ticho na palubě a příjemně dynamické zrychlování. V ostatních parametrech je bohužel stále oproti spalovacím motorům výrazně znevýhodněn. Nejen cenou ale i dojezdem či nutností čekat při dobíjení. Kapacita baterie činí 50 kWh, užitečná kapacita je pak 45 kWh, reálný dojezd se tak pohybuje okolo 360 kilometrů. Dobíjet pak můžete jak z domácí zásuvky, WallBoxu či na rychlonabíjecích stojanech. V posledním případě si na nabíječce počkáte cirka 30 minut a to při dobíjení z nuly na osmdesát procent kapacity.

Pocit za volantem je hodně ovlivněn komfortně naladěným podvozkem. Již od základní výbavy jsou všechny vozy vybaveny předními tlumiči s hydraulickými dorazy (horní a dolní). Na zadní nápravě pak najdeme tlumiče s hydraulickým horním dorazem. Podvozek příjemně reaguje na jednotlivé výmoly na silnicích a do interiéru přenáší minimum hluku a dorazů. Jízda je tak příjemně komfortní, jakoby jste lehce levitovali nad povrchem vozovky. To na druhou stranu přináší minimálně pocit spojení řidiče s vozovkou. Řízení jde zlehka, bez zpětné vazby, rozhodně se zde nelze bavit o emocích z řízení. C4X prostě jednoduše plavně brázdí české silnice a z dobitých silnic si nedělá vrásky. Pro klidné řidiče je tak novinka z portfolia francouzské automobilky jako vyrobená na míru.

Ceník Citroën C4X

Pokud nahlédneme do ceníku a dáme stranou akční nabídky, jenž dokáží srazit cenu základního provedení pod hranici půl milionu korun, zlatá střední cesta se pohybuje až okolo 800.000 korun. Základní výbavový stupeň nesoucí označení „FEEL” s nejslabší pohonnou jednotkou pořídíte za 604.000 Kč. Pokud využijete akcí a bonusu za výkup starého vozu, dostanete se pod zmíněnou hranici půl milionu korun. Konkrétně na akčních 494.900 korun. Z výbavy základního provedení mohu vypíchnout například:

  • ABS, AFU, ESP, ESC, ASR, Hill Assist
  • Airbagy čelní, přední boční a hlavové
  • Vnější elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka
  • Elektrické ovládání předních a zadních oken
  • Zadní parkovací asistent
  • Digitální palubní přístroj 5,5” – TFT
  • Audio soustava MP3 – 6 reproduktorů
  • Kožený volant – štípenka
  • Automatická dvouzónová klimatizace
  • Denní LED světlomety ve tvaru V
  • Přední LED světlomety
  • Dotykový SD displej 10” barevný s ovládáním hlavních funkcí vozidla
  • Automatické stěrače s dešťovým senzorem
  • LED mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček
  • Bezdrátový Mirror Screen
  • Tlumiče s hydraulickými dorazy
  • Paket Bezpečnost:
    – Tempomat a omezovač rychlosti
    – Systém varování před neúmyslným
    opuštěním jízdního pruhu
    – Driver Attention Alert
    – Coffee Break Alert
    – Active Safety Brake
    – Systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost

Výbava základního modelu tak nabízí doopravdy vcelku komfortní prvky výbavy. Kdo chce více, může postoupit k výbavě FEEL Pack, ideálně pak k výbavě SHINE, jenž nabízí ideální kombinaci výbavy a konečné ceny. Výbava SHINE přidává k dobru například tyto položky:

  • Head-Up Displej – barevný
  • Paket Kamera Plus Top Rear Vision:
    – Přední a zadní parkovací Asistent
    – Zpětná parkovací kamera Top Rear Vision
    – Asistent bočního parkování
  • Paket Drive Assist
  • Systém sledování mrtvého úhlu (SAM)
  • Hands free přístup a startování vozu
  • Automatické přepínání dálkových světel
  • Hliníkové disky kol “AEROBLADE” s výbrusem, pneumatiky 195/60 R18

Cena vozu ve výbavě SHINE s benzínovou dvanáctistovkou vychází na 774.000 Kč, respektive 824.000 Kč v případě dieselu a 1.130.000 vychází čistě elektrická verze. Oproti srovnatelné výbavě modelu C4 si za C4X připlatíte pouze 35.000 Kč. Vrcholem nabídky je výbavy SHINE Pack, která přidá pár drobností k dobru.

  • Paket Drive Assist Plus:
    – HIA Highway Driver Assist
  • 1x USB Typ C (zadní řada sedadel)
  • Interiér: Mix Alcantara šedá / Látka s efektem černé kůže
  • Vyhřívaná přední sedadla
  • Pack Look – SHINE, SHINE PACK: Kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě Černá Obsidien, kliky dveří v barvě karoserie, spodní část zadního nárazníku v černé lesklé barvě, zatmavená skla zadních oken s chromovanou lištou dveří

Aktuální ceník nové C4X naleznete na oficiálních stránkách Citroën Česká republika

Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Citroën C4X

  • Povedený design kombinující fastback a SUV
  • Vyšší světlá, výška vozu, oplastování karoserie
  • Komfortní a dobře vybavený interiér
  • V nabídce jak diesel, benzín tak i elektromobil
  • Schopný podvozek, kultivovaný projev spalovacích jednotek

Mínusy modelu Citroën C4X

  • Záď typu sedan neumožňuje naložit rozměrnější předměty
  • Řízení bez emocí, odezvy od kol
  • Reálný dojezd elektromobilu okolo 300 kilometrů
  • Cena elektromobilu v lepších výbavách okolo 1,15 milionu

Celkové hodnocení modelu Citroën C4X: 96%

Fotogalerie

Facebook Comments