První dojmy: Škoda Kamiq je předurčena k úspěchu

První kilometry za volantem horké novinky v podobě modelu Škoda Kamiq jsem absolvoval ve francouzském Alsasku. Testovací tratě vedoucí z Basileje do francouzského Štrasburgu daly příležitost k rychlému seznámení se zcela zásadním modelem mladoboleslavské automobilky. S příchodem modelu Kamiq se tak ofenzíva SUVéček s okřídleným šípem na kapotě představuje v plné síle. Jak jezdí nejmenší crossover, který jednak přináší nový designový jazyk, ale i řadu komfortních prvků, nebývalých pro tento segment.

Pro  první jízdy jsem si vybral Kamiqa v provedení Style s paketem „Dynamic” a příplatkovou metalickou barvou Velvet Red. V této specifikaci totiž pěkně vyniknou designové prvky karoserie. Na přídi vozu zaujmou rozdělené světlomety, kde horní část zastává funkci LED denního svícení a dynamických směrovek za pomoci čtyř krystalů. Bi-LED hlavní světlomety s funkcí adaptivního svícení a přisvěcováním při odbočování (Corner), integrovanými mlhovými světlomety a animovaným ukazatelem směru jízdy jsou základem až ve výbavě Style. V případě zájmu je možné Bi-LED světlomety dovybavit i nižší stupeň Ambition, zde počítejte s příplatkem 19.000 Kč. Jelikož jsme jezdili přes den, účinnost světlometů okusím až v klasickém redakčním testu. Svěžím dojmem působí propojení úzkých LED denních světlometů s maskou chladiče, stejně tak i decentní „lízátko” na předním nárazníku v barvě šedá Platin. Byť se jedná o nejmenší SUV značky Škoda Auto, i tak je Kamiq ve svém segmentu rozměrově na špici. Na délku naměříme 4.241 mm, na šířku 1.988 mm a na výšku vozu 1.553 milimetrů. Za pochvalu stojí hodnota rozvoru, která dosahuje hodnoty 2.639 milimetrů. V této oblasti tak Kamiq dá na frak třeba i Renaultu Captur, Peugeotu 2008, Seatu Arona či Volkswagenu T-Cross.

Z mého pohledu se Kamiq nejvíce povedl v případě zadní části vozu. Jednoduchý a čistý design nechá vyniknout nově tvarovaným světlometům, které interpretují typický tvar koncových světlometů ve tvaru písmene „C”. Již v základní verzi světel jsou koncová, brzdová světla a zadní mlhové světlo vybavena LED diodami. Full LED varianta zadních světel nabízí úspornou a moderní LED technologii také pro dynamické směrové světlo a couvací světlo. Na pátých dveřích má KAMIQ namísto loga nový nápis ŠKODA. Stejně jako na přídi vozu i zde se nachází šedě lakovaná spodní část nárazníku.

Největší překvapení se však odehrává přímo na palubě vozu. Ale pěkně postupně. Začněme vzhledem palubní desky. Ta vychází z modelu Scala, potěší tak příjemné a kvalitní materiály, ale i logické rozmístění ovládacích prvků. Z pohledu ergonomie řidičova prostoru jednoduše nelze mít výhrad. A jak samotný název říká, Kamiq je z jazyka Inuitů (obyvatelé Kanady a Grónska) překládán jako stav, kdy vám něco padne „jako ulité”. V případě řidičovy zóny, komfortních sedadel a celkově příjemnému posezu za volantem mohu říct, že se s tímto výrokem ztotožňuji. Kamiq stejně jako v případě modelu Scala nabízí samostatný displej umístěný v zorném poli řidiče s nejmodernějším infotainment systémem. Grafické zpracování a rychlost odezvy na povely řadí tento multimediální navigační systém rozhodně k těm povedenějším ve svém segmentu. Ostatně vrcholný systém Amundsen s celoskleněným čelem a 9,2 palcovou dotykovou obrazovkou se řadí k těm největším. Nechybí možnost navigačního systému, připojení multimediálních zařízení, zde však počítejte s přítomností již USB- C portů. Infotainment lze propojit i skrze Apple CarPlay,

do budoucna se počítá i s funkcí Android Auto. Z pohledu konektivity se tak Kamiq rozhodně neztrácí. Testovaný kousek se taktéž mohl pochlubit virtuálním kokpitem, který nabízí úctyhodnou úhlopříčku 10,25 palce. Na kokpit je příjemně vidět, nabízí výbornou čitelnost údajů a celkem pět grafických zobrazení. Již po prvních kilometrech mě stejně jako ve Scale schází otočný ovladač na úpravu intenzity klimatizace. Ve výbavě Style se setkáváme s Climatronic – dvouzónová automatická klimatizace s elektronickou regulací, včetně kombifiltru. V základu totiž nalezneme pouze manuální klimatizaci, jinak se připlácí celkem 11.500 Kč. Druhou výtku mám k loketní opěrce. Rozměrově mi vyhovuje, nicméně není výškově nastavitelná a tak v některých situacích ztrácí svoji praktičnost. Teď však už k velkému překvapení, které bude jedním z velkých prodejních argumentů. Sedadlo řidiče jsem nechal nastavené na sebe, měřím 180 centimetrů a přesouvám se na zadní sedadla. Už jen po otevření dveří se ptám, jak je to možné? Jednoduše se před vámi ukáže obrovský prostor a hned víte, že zde s místem rozhodně nebude problém. Před koleny mi zbylo snad cca 10-15 centimetrů. Potěší i prostor pro nárty, dalším překvapením je i fakt, že nad hlavou je taktéž dostatek místa i pro dospělé cestující. Dalším obrovským plusem je délka a sklon sedáku na zadní lavici. Zde se cestuje opravdu velmi příjemně, nechybí středová loketní opěrka, vyhřívání sedadel, systém Isofix na krajních sedadlech či dva USB-C porty pro dobíjení multimediálních zařízení. Tohle jednoduše Škodovka umí a musí se jí nechat veškerá čest za využití vnitřního prostoru ve prospěch cestujících, jak v přední, tak v zadní části interiéru.

Při prvním seznámení samozřejmě nesmí chybět návštěva zavazadelníku. I zde se Škodovka opět pasuje do role premianta. Základní objem zavazadlového prostoru činí velkorysých 400 litrů. V případě sklopení sedadel druhé řady, která jsou dělena v poměru 60:40, se objem zvýší až na maximálních 1.395 litrů. V kombinaci s mezipodlahou (+ 3.400 Kč), jež je dostupná jako příplatek, vznikne i po sklopení sedadel rovná plocha. Zajímavostí je i možnost sklopení sedadla spolujezdce, což umožní převoz předmětů až do délky 2.447 milimetrů (+ 1.900 Kč). Přístup k zavazadlům je trošičku zkomplikován vyšší nakládací hranou, jež je pro vozy této kategorie typickým nešvarem. Jinak je zavazadlový prostor opět jednou z předností nového Kamiqa. Potěší přítomnost oboustranného koberce, vyjímatelné svítilny, háčků na tašky či plata zavazadelníku, který lze vyjmout velmi jednoduše díky kolejničkám.

Celou prezentaci modelu Kamiq jsem absolvoval s litrovým tříválcem 1,0 TSI, přeplňovaným turbodmychadlem o maximálním výkonu 85 kilowatt při 5.000 – 5.500 otáčkách za minutu. Jednotka pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Zatímco přítomnost automatické dvouspojkové převodovky DSG je samozřejmostí, pohon všech čtyř kol nebude nabízen v žádné z variant. Z palety pohonných jednotek si však vybere každý. Základní jednotkou je již zmíněný litr, nicméně se slabším výkonem (70 kilowatt) a možností pouze manuální převodovky. To silnější varianta, čítající 85 kilowatt, je již k dispozici i s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Vrcholem zážehových jednotek bude patnáctistovka TSI s maximálním výkonem 110 kilowatt a možností volby manuálu či automatické převodovky. Vznětové motory pak zastupuje známá  1,6 TDI s výkonem 85 kilowatt. Klasický naftový agregát, přeplňovaný turbodmychadlem s nastavitelnou geometrií lopatek, je taktéž dostupný jak s manuálem, tak převodovkou DSG.

Jízda se silnějším litrem mě bezesporu mile překvapila. Jednotka nabízí velmi příjemný nástup svým projevem, a to i akustickým, velmi dobře maskuje tříválcový původ. Na testovací trati, která se táhla pohořím v okolí města Colmar, bylo potřeba jednotku vytáčet do vyšších otáček. I v náročném kopcovitém terénu však byla jízda příjemně dynamická. Mechanická šestistupňová, plně synchronizovaná převodovka, potěší velmi jemným a precizním chodem. Řadit doporučuji především podle výše otáček či zvuku motoru, pokud se budete řídit ukazatelem optimálního rychlostního stupně, budete jednotku nepříjemně dusit. Krom mdlého projevu se tak do interiéru dostaví i mírné vibrace. Velmi zajímavou variantou bude příchod patnáctistovky s výkonem 110 kilowatt, která bezpochyby nabídne ještě dynamičtější jízdní vlastnosti. Každopádně i s výkonem 85 kilowatt je Kamiq opravdu velmi příjemným vozem, který je připraven vyhovět každodenním potřebám svého majitele. O jízdní komfort se bát nemusíte, podvozek nového Kamiqa je nastaven velmi precizně. V zatáčkách kolem alsaské vinařské stezky oceníte jeho jistotu a do jisté míry i tuhost. V zatáčkách se tak Kamiq chová velmi spořádaně, nezaznamenal jsem ani žádné enormní náklony karoserie, byť světlá výška vozu nabízí velmi slušných 188 milimetrů. Testovaný kousek navíc disponoval sportovním podvozkem s volitelnou tuhostí tlumičů (Sport Chassis Control), včetně volby jízdního režimu (Driving Mode Select). Zde však počítejte i v případě výbavy Style s příplatkem 12.000 Kč. Velkou předností oproti konkurentům je z mého pohledu fakt, s jakou jistotou, precizností a sametovou lehkostí se Kamiq ovládá. V kombinaci s velmi dobrým odhlučněním i při dálničních limitech je jízda ukázkově příjemná a komfortní. Kamiq k tomu navíc přidává i řadu asistenčních systémů, počínaje sledováním mrtvého úhlu, asistentem rozjezdu do kopce, adaptivním tempomatem, systémem nouzového brzdění či sledování únavy řidiče. K dispozici je mimo další i asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist), který dokáže vozidlo udržet bezpečně v požadovaném směru jízdy. Chování systému Lane Assist se postupně zdokonaluje, nicméně stále plní roli spíše udržení u jedné z čar jízdního pruhu.

Škodovka spustí prodej dne 4. září a již nyní eviduje více jak 1.600 předobjednávek. S příchodem Kamiqa se tak SUV ofenzíva automobilky Škoda Auto stává kompletní a především v plné síle. O prodejnost modelu Kamiq nemám strach, auto je promyšlené, dotažené do posledního detailu a je především uživatelsky velmi přívětivé. Ještě více dopodrobna se s Kamiqem seznámíme v našem redakčním testu, pravděpodobně ještě do konce tohoto roku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *