Osobní dodávky se v posledních letech těší velké oblibě. Kdo hledá velkoprostorový vůz pro početnou rodinu s adekvátním zavazadlovým prostorem, vlastně ani nemá jinou možnost. Díky skupině Stellantis a jejím modelům Traveller, SpaceTourer či Zafira se osobní verze dodávek staly dostupnějšími než dříve. Kdo dříve pokukoval po Multivanu, ale jeho cena byla nad jeho možnosti, pravděpodobně zamířil pro jeden z výše uvedených modelů. Díky dnešním aliancím se i Toyota může pochlubit osobní dodávkou. Právě spolupráce se Stellantisem dala vzniknout modelu ProAce, který hrdě nese logo Toyoty. Nicméně jde pouze o hru s nárazníky a logy automobilek – základ je totiž vždy naprosto identický. V případě Toyoty je sázka na spolupráci s francouzskou automobilkou lehce ošemetná – přeci jen má každá z nich jinou historii a v minulosti se již několik podobných aliancí neosvědčilo. První generace modelu ProAce však brázdí naše silnice v hojném počtu, zatím se tedy zdá, že vše jde podle plánu. Nová generace navíc přijíždí s atraktivním designem a drobnými retušemi v interiéru.
Základní informace
Délka: 4 959 mm (L1), 5 309 mm (L2)
Šířka: 1 920 mm
Výška: 1 910 mm
Rozvor: 3 275 mm
Objem motoru: 1 997 cm3
Palivo: Diesel
Výkon: 132 kW
Převodovka: Automatická osmistupňová převodovka
Cena testované verze: od 961.000 Kč bez DPH
Toyota ProAce Verso ve fotogalerii
Modernizace se dotkla nejvíce přídě vozu. Rozměrná maska chladiče dodává vozu sebevědomý postoj.
Ostatní partie vozu zůstávají bez větších změn.
Nová Toyota ProAce Verso se nabízí ve dvou provedeních. Základní L1 měří na délku 4.959 milimetrů. Prodloužená verze L2 se prezentuje délkou 5.309 milimetrů. Rozvor zůstává beze změny, větších rozměrů bylo docíleno natažením zadního převisu.
Dynamická příď a moderní full LED světlomety dokazují, že osobní dodávky už nemusejí být nutně nudnou krabicí. Velmi povedený je i odstín karoserie s označením „zelená terénní“.
Ze všech nabízených dodávek z této aliance je nová Toyota rozhodně nejhezčím vozem.
Přední Full-LED světlomety disponují líbivým světelným podpisem. Účinnost je na dobré úrovni.
Na šířku měří 1 920 milimetrů. Díky ideálnímu tvaru karoserie nabízí vůz obrovské páté dveře s velmi praktickým přístupem. Nízká nakládací hrana potěší při nakládání těžších předmětů.
Možnost otevření pouze prosklené části je praktická. Bohužel zpracování výrazně pokulhává. Při zavírání celých pátých dveří docházelo k silným otřesům a vibracím právě v oblasti samostatně otevírané prosklené části.
Cena novinky startuje na akční částce od 716 000 Kč bez DPH. Jedná se o základní provedení s označením Kombi, slabším dvoulitrovým dieselem a manuální šestistupňovou převodovkou.
Pokud budeme konfigurovat vůz určený pro rodiny očekávající vyšší úroveň komfortu, budeme muset v ceníku poskočit na výbavu Family. Zde se konfigurace za prodlouženou verzi se silnějším dieselem a automatickou převodovkou pohybují okolo 900 000 Kč bez DPH. V této cenové relaci se ji pomalu ale jistě blížíme i konfiguracím legendárního Multivanu.
Jízda s novým ProAce Verso se nese na vlnách komfortu. Za volantem můžete strávit hodiny času a budete se cítit komfortně. Vyšší posed, dobré odhlučnění, kultivovaný chod to vše se pozitivně projevuje na celkově pohodové jízdě. V zatáčkách se trochu naklání, občas máte pocit, že dlouhá karoserie plave ale pokud preferujete poklidný jízdní styl tyto nedostatky nebudete až tak vnímat.
Prodloužená verze stojí přibližně o 30.000 Kč více, rozhodně stojí zato. Podstatně prostornější interiér dozajista využijete, snad jen složitější parkování ve městě bude argument pro základní délku karoserie.
Základní pohonná jednotka 2.0 D‑4D nabízí výkon 140 koní a pracuje ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. K dispozici je i silnější provedení a to s maximálním výkonem 180 koní. Se silnějším agregátem je pak spjatá osmistupňová automatická převodovka. Pro prodlouženou verzi, kde plánujete jezdit ve více lidech a s plným kufrem bych rozhodně volil právě silnější specifikaci. Automatická převodka funguje bez výhrad a významně dopomáhá ke komfortní jízdě na dlouhé trasy.
Sedadla jsou komfortní, pro lepší pocit bych uvítal lepší boční vedení.
Palubní deska je identická s příbuznými modely. Převládá záplava tvrdých plastů. Celkové dílenské zpracování interiéru podle mého názoru nekoresponduje se značkou Toyota. Laciné detaily, horší lícování a občasné vrzání – to je něco, co auto s logem Toyoty těžko odpouští.
V kontextu konkurence pohybující se okolo jednoho milionu korun se však dá kvalita posoudit za přijatelnou.
Přední část vozu je příjemně vzdušná. Potěší výborný výhled z vozidla.
Digitální přístrojový štít moc originality nepobral, zato je dobře čitelný a přehledný.
Desetipalcová obrazovka infotainmentu zvládá bezdrátové propojení s chytrým zařízením. Potěší jednoduchá a přehledná grafika i rychlost systému.
Volič automatické převodovky má své místo na středové konzoli. Uvítal bych jeho přesun pod volant, aby vysunutá část palubní desky nepřekážela pravému koleni řidiče.
Řidičova zóna je přehledná a z pohledu ergonomie nelze mít výhrad. Volant příjemně sedne do ruky.
Z výbavy vám Toyota nabídne vše, na co si vzpomenete. Pohodlí na dlouhé cesty zajistí automatická klimatizace, multimediální infotainment, kompletní bezpečnostní výbava, pohodlná sedadla či adaptivní tempomat pro jízdu na dálnici.
Paket sedadel FAMILY pro 8 míst zahrnuje ve 2. a 3. řadě třímístnou zvedací a sklopnou lavici, dělenou v poměru 2/3 (vlevo) a 1/3 (vpravo), instalovanou v kolejnicích. Součástí jsou také úchyty ISOFIX a opěradla sedadel, která jsou jednotlivě nastavitelná a sklopná.
Místa je pro každého na rozdávání. Potěší příjemně dlouhý sedák i zde ve druhé řadě.
Přístup do třetí řady sedadel je snadný. Třetí řada sedadel je stejně komfortní jako ta druhá. Zde se jednoduše kompromisy nedělali.
I za třetí řadou sedadel zůstává obrovský zavazadelník o objemu 640 litrů. Ideální tvar a nízká nakládací hrana – to vše bezesporu oceníte po letech užívání. Po vyjmutí třetí řady sedadel se objem navýší na 1 700 litrů, přičemž maximální kapacita činí úctyhodných 3 200 litrů.
Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Toyota ProAce Verso
Prostorný interiér se třemi řadami sedadel
Velkorysí zavazadlový prostor
Příjemný pocit z řízení, dobrá manévrovatelnost v městském provozu
Výběr ze dvou délek karoserie
Bohatá výbava
Mínusymodelu Toyota ProAce Verso
Pouze přeznačkovaný model ze stáje Stelantis (Peugeot, Opel, Citroen, Fiat)