Když některé z vozů uspěje v celosvětové anketě o auto roku, není třeba o kvalitách nikterak zásadně pochybovat. Už vůbec ne, když celou soutěž ovládne. To se podařilo nové generaci modelu Toyota Yaris. Má očekávání tak byla vysoká. Jak funguje hybridní pohon v malém městském voze a dokáže uspokojit potřeby pro městský styl života?

Design
Předchozí generace modelu Yaris potkáváme denně především v městském provozu, kde profituje ze svých kompaktních rozměrů. Jestli do nynějška působil Yaris jen jako dámská kabelka, tak nyní si troufám říct, že ani pořádný chlapák se za volantem nebude cítit rozpačitě. Agresivnější vzhled, ostré linie karoserie a sportovní doplňky karoserie dodávají vozu neuvěřitelnou dávku sex-appelu. Testovaný kousek navíc disponuje originálním dvojbarevným lakováním karoserie (bronzovozelená/bílá). Při pohledu na příď vozu jsem měl pocit, že přede mnou stojí vůz minimálně ze střední třídy. Jakmile se posunete k bočním partiím, příslušnost k malým městským vozům nezapře. Oku neuniknou nádherné sedmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin obutých na pneumatikách Bridgestone 205/45 R17. Záď vozu na mě v některých ohledech působí až moc agresivním vzhledem. Tak trochu ve mně evokuje závodní buginu. Ostatně Yaris lze pořídit i ve sportovním provedení GR, které naopak chce být závodní buginou a nejen z technických parametrů se jí to daří. Z pohledu designu mě nová generace malé Toyoty baví. Líbí se mi především agresivnější vzhled přední části vozu s rozměrnými LED světlomety zakousnutými hluboko na karoserie.



Interiér
Malé auto neznamená málo prostoru pro cestování. Yaris dokáže nabídnout překvapivě vzdušný interiér. Z prostoru se však těší především cestující v přední části vozu. Ve druhé řadě sedadel to pro dospěláky na dlouhé cesty jednoduše není. Dvě dětské autosedačky zde však komfortně umístíte, stejně tak nebude problém s cestováním s dětmi do věku cca 10 let. Palubní deska je tvořena převážně tvrdými plasty, které jsou však velmi dobře slícované. Kvalitní zpracování je zde patrné v každém detailu. Pokud se zaměřím na pocit za volantem, musím v první řadě pochválit sedadla, která jsou na poměry segmentu malých vozů na vysoké úrovni. Disponují dostatečným bočním vedením ale i šířkou opěradel. Snad jen vyšší postavy budou volat po delším sedáku pro lepší oporu stehen. Při mé výšce cca 180 centimetrů jsem ideální pozici za volantem našel téměř na první dobrou. K volantu nelze mít výhrad, snad jen trochu tlačítek se zde vyrojilo. Naopak přístrojový štít je velmi přehledný, to chválím. Multimediální obrazovka infotainmentu je na vyvýšeném místě, dobře se tak obsluhuje. Opět se však můžeme pozastavit nad tím, do jaké míry strhává pozornost řidiče. Dobrou zprávou je fakt, že alespoň základní funkce lze přepínat klasickými tlačítky a ne složitým vyhledáváním na obrazovce. Bohužel však celkový dojem z infotainmentu je podprůměrný, působí zastarale a na konkurenci tak trochu ztrácí. Moc se mi líbí celkový počet odkládacích prostor. Klíče, mobil, voda, zápisník to vše má své místo a nikde tak nic nelétá a neruší celkově klidnou a tichou jízdu. Odhlučnění kabiny je výborné, zde by se mohli učit i podstatně draží zástupci z řad střední třídy a SUV. Na palubě mě nejvíce chyběla výškově nastavitelná loketní opěrka, naopak bych uvítal méně klavírního lesku v oblasti středové konzole. Stačí pár dní a veškerý nepořádek je hned na očích, takže kdo je puntičkář, doporučuji mít při ruce mikrotenový hadřík.

Jízda
Co je malé, to se dobře řídí. Vždy to nemusí platit, v případě Yarisu to však platí dvojnásob. Kompaktní rozměry, nízká váha, ideální umístění kol do rohů karoserie, minimální přesahy karoserie a skvělý podvozek. Mohlo by se zdát, že na městské vozítko to je až příliš moc dobrých vlastností. Ano to vše nová generace modelu Yaris nabízí, vždyť si za to také nechá slušně zaplatit. Za své peníze však dostanete příslušnou hodnotu, kterou si Yaris nepochybně drží i díky své pověstné spolehlivosti celé automobilky. První stovky kilometrů jsem strávil převážně v městském provozu, kde se cítí jako ryba ve vodě. Příjemné řízení jde ruku v ruce dobře naladěnému podvozku, který do jisté míry může působit trochu tvrdším dojmem. Každopádně občasné tvrdé nárazy, které prostoupily až do interiéru vozu, lze přičíst na vrub sedmnáctipalcovým diskům a nízkoprofilovým pneumatikám. Na kvalitní vozovce je podvozek opravdu do jisté míry až nadhodnocen každodennímu používání. Při ostřejší jízdě skvěle drží a dodává tak řidiči opravdu pocit jistoty.

 

Ještě než nakoukneme pod kapotu, zkuste si odhadnout, jaký motor by zde mohl pracovat. Pokud bychom měřili metrem koncernu WV či PSA, čekal bych tříválcový motor o objemu jednoho litru. Chyba lávky, zde v Toyotě totiž nalezneme rovnou patnáctistovku s výkonem 68 kilowatt (1,5 Hybrid – systémový výkon 116 k). Navíc ve spojení s hybridním pohonem. Jedním slovem, paráda! Jestli mohu přispět k nižším emisím, budu jezdit hybridní Toyotou. Tohle spojení totiž jednoduše funguje bez výhrad. Nač ztrácet čas připojením v zásuvce, když si energii vyrobím cestou. Možná by bylo lepší zamyslet se, jak velký vůz do města doopravdy potřebuji. Elektrické SUV, crossover do zásuvky s vnitřním prostorem horším jak malý městský vůz? Tady je také cesta, jak snížit emise, to by však u řady řidičů utrpěla jejich ega. Já jsem se po celý týden v Yarisu cítil velmi dobře. Pohonná jednotka a chod automatické převodovky naprosto splnily všechna očekávání, která jsem na ně kladl. Jako bonus a odměna pro mě byla výsledná průměrná spotřeba, která se zastavila na hodnotě 4,8 litru na sto kilometrů. To se bavíme o úplně novém voze s nájezdem do 1.000 kilometrů. Umím si představit, že spotřeba klesne až na 4,5 litru a to je více než příjemná hodnota. Pokud chceme jet čistě elektricky, stačí nabít akumulátor. Přepneme do režimu „B“ (rychlejší rekuperace), dobijeme a poté můžeme jet čistě bez emisí a to do rychlosti 50 Km/h v režimu EV. Po překročení této hodnoty se připojí benzinový motor, přepnutí lze pocítit mírnými vibracemi. Z pohledu cen se Yaris nikterak nedrží při zemi. V základu lze sice pořídit již od 350.000 Kč, testovaný hybridní Yaris však pořídíte nejméně za 535.000 Kč. Vrchol nabídky je pak ještě o 25.000 Kč dražší.

Plusy: Sportovní vzhled exteriéru, kvalitní zpracování interiéru, dostatek prostoru pro řidiče, skvělý hybridní pohon, podvozek i pro dynamičtější jízdní styl

Mínusy: Minimální prostor pro cestující ve druhé řadě, složitější nastupování, v některých situacích až příliš tvrdý podvozek, zastaralý infotainment

Celkové hodnocení: 98%
Průměrná spotřeba: 4,8 l/100 km
Cena testovaného vozu: 535.000 Kč

 

Facebook Comments