Test Volkswagen Multivan Bulli 6.1 – Ikonou navždy

Na webu Auta Živě jsme navázali spolupráci s divizí Volkswagen užitkové vozy, kam spadá i dnešní testovaný model. Hned na úvod musím říci, že jsem si vlastně splnil svůj sen. Jestli někdo „ujíždí“ na hyper-sportovních vozech se silnými motory, tak já raději usednu za volant poctivého a obrovsky praktického vozu. Po celý týden mi společnost dělala ikona multifunkčního rodinného vozu. Ano, jedná se o Volkswagen Multivan v nejnovějším vydání 6.1.

Design: Drobné retuše v moderním stylu
Dnes již kultovní Multivan přijíždí na český trh s řadou drobných retuší, jež vylepšují design především v oblasti nových technologií. Základní koncepce karoserie zůstává beze změny – Multivan tak i nadále ctí princip „tvar podřízený funkci“. Tato fráze doopravdy nejlépe vystihuje celý koncept Multivanu. Oproti svému předchůdci se novinka prezentuje rozměrnější maskou chladiče, jenž disponuje chromovými lištami protaženými až k samotným LED světlometům. Osobně se mi moc líbí nový světelný podpis za pomocí LED pásky, který slouží i jako blinkr. Příď nabízí i nově tvarovaný přední nárazník a pozornému oku neunikne chromová lišta za světlomety s nápisem Bulli. Všechny tyto drobné retuše dodávají Multivanu svěží a moderní vzhled. Testovaný vůz disponuje dvoubarevným provedením karoserie. Pokud se vám tato kombinace líbí, v ceníku ji naleznete pod označením Bílá Candy/Bronzová Copper. Na živo tato jemná kombinace působí opravdu moc hezky. K dispozici je samozřejmě pestrá škála jiných odstínů a originálních kombinací. Z profilu se novinka nikterak výrazně neprojevuje, dlouhý rozvor a velké prosklené části jasně poukazují na praktickou stránku vozu. Na voze nechybí ani příplatková 16″ kola z lehké slitiny “Clayton”. V základu jsou obdobně velká kola, nicméně pouze ocelová. Chválit budu i rozměrná zpětná zrcátka, která se významně podílejí na skvělém výhledu z vozidla. Velké plochy bočních partií vozu rozbíjejí ostré linky táhnoucí se přes celou délku vozu. Záď vozu je navržena obdobně prakticky, a to tak, aby byl co nejméně zasažen vnitřní prostor. Nové jsou zde světlomety s přepracovanou grafikou a světelným podpisem. Již při pohledu na víko zavazadelníku jsou patrné první plusové body za praktičnost. Jde například o nízkou nakládací hranu a ideální tvar vstupu do zavazadelníku, ale to si nechme na později. Jako celek hodnotím design Multivanu za opravdu zdařilý. Nic bych neměnil, vše má své opodstatnění a nic neporušuje princip „tvar podřízený funkci“. A to je dobře!

rozměry volkswagen multivan



Interiér: Prostor sem, prostor tam, prostor kam se podívám

Exkurze do interiéru nového Multivanu začíná příjemným nastupováním. Škoda, že mnoho zákazníků zapomíná, že do MPV se nastupuje ještě lépe, nežli do módních SUV.  Ihned po usednutí se cítím jako v klasickém osobním voze, každopádně s obrovským vnitřním prostorem a exkluzivním výhledem. Palubní deska je opravdu jako z klasického osobáku, ihned se tak dokážete zorientovat. Po ujetí prvních desítek kilometrů si začnete zvykat na opravdu výhodný posez. Z vozidla je skutečně krásný a bezpečný výhled všemi směry. Řidičova zóna je provzdušněná, nikdo se zde rozhodně nebude cítit stísněn. Na celkovém komfortu se podílejí sedadla (vyhřívaná), jež nabízejí ideální oporu těla i na opravdu dlouhé cesty. Loketní opěrky po obou stranách či dostatečně dlouhý sedák se pozitivně projevují na snížené únavě řidiče. Multivan tak vybízí na dlouhé cesty, rázem byste vyrazili na trek. Přesně takto na mě dýchla atmosféra vozu. Nový Multivan přináší do svého interiéru částečnou digitalizaci v podobě „Digital Cockpit“. Jedná se o zcela nové digitální přístroje a nejnovější modulární zábavní systémy. Multivan je neustále online a dokáže taktéž zpracovávat povely, například výzvy k nastavení cílové destinaci v navigačním systému. Ten však v případě testovaného modelu výbavového označení TrendLine není k dispozici. Nechybí však multimédia, možnost propojení s chytrým zařízením (Apple CarPlay, Android Auto) a nastavení komponent vozu včetně konfigurace. Dotyková obrazovka je dobře čitelná, ovládání je intuitivní, proto nemám žádné výhrady. Škoda jen, že jsme nemohli otestovat tovární navigační systém. Nicméně v dnešní době lze díky možnostem propojení s telefonem používat svoji oblíbenou navigaci z mobilu a nemuset tak ve výsledku připlácet. Jsem rád, že i přes digitalizaci interiéru zůstaly k dispozici klasické otočné ovladače klimatizace, v našem případě příplatkové „Climatronic“. V základu musíte počítat pouze s poloautomatickou klimatizací. Po celém interiéru naleznete velké množství odkládacích prostor. Na palubní desce je možnost komfortně odložit dva nápoje, za kapličkou přístrojového štítu je pak rozměrná odkládací plocha na drobnosti všeho druhu. Vedle řadicí páky své místo našel další odkládací prostor pro lahev. Před spolujezdcem je pak dvojitá otevřená přihrádka, nechybí ani o kousek níže klasický uzavřený odkládací prostor. Ve výplních dveří je pak další spousta prostoru pro odložení klíčů a ostatních drobností. Ve spodní části výplní dveří je pak umístěn vyjímatelný odpadkový koš.

Druhá řada sedadel je přístupná pouze z pravé části vozu. Nastupování je opět velmi příjemné. Večer nástupní plochu efektně osvětluje nápis Bulli. Rovná podlaha (od předních sedadel až k víku zavazadelníku) zaručuje 100% praktičnost. Lavice druhé řady sedadel je nedělená, což je trochu škoda, nicméně manipulace s celou lavicí je přesto jednoduchá. Lze sklopit opěradla a za pomoci kolejnic zvětšovat či zmenšovat velikost zavazadelníku. Na sedadlech druhé řady se pohodlně usadí cestující jakýchkoliv rozměrů. Místa je zde opravdu na rozdávání. Z výbavy nechybí možnost otevření okna, pouze však v levé části. Velké prosklené části lze zastínit pomocí rozměrných stínítek. Na stropě interiéru je možnost nastavení klimatizace pro cestující ve druhé řadě sedadel. Velkou výhodou je možnost komfortně umístit tři dětské autosedačky vedle sebe díky systému Isofix.

Zavazadelník: Bez kompromisů
V této disciplíně nelze strhávat žádné body. Zde je ukázka toho, jak má vypadat multifunkční praktický vůz. Základní objem činí 739 litrů, po odsunutí sedadel lze objem navýšit až na maximálních 1.600 litrů. V kombinaci s již zmíněnou nízkou nakládací hranou, rovnou ložnou plochou a rozměrným vstupem, je Multivan parťákem jak pro rodinu, tak i pro převoz zboží či materiálu v podnikání. Bez rozložení pojme kočárek, cyklisté budou dozajista taktéž spokojeni. Opravdu neznám nikoho, kdo by tento vůz nechtěl jednou mít zaparkovaný před svým domem.



Jízda: Disciplinovaný v každém ohledu
Pod kapotou Multivanu pracuje vždy dvoulitrový agregát TDI o třech výkonnostních verzích. Základem je výkon 81 kilowatt, vrcholné provedení pak dokáže nabídnout až 146 kilowatt. K dispozici je jak manuální převodovka, tak sedmistupňové DSG. Privilegiem nejvyššího výbavového stupně High-line je pohon všech čtyř kol 4Motion. Testovaný Multivan Trend-line pohání dvoulitr o maximálním výkonu 110 kilowatt, respektive 150 koňských sil, a to ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Poháněna jsou pak kola pouze přední nápravy. Jedná se tak spíše o cenově dostupnější variantu. I tak je výkon naprosto dostačující, hodnota točivého momentu dosahuje hodnoty 340 Nm. Tato hodnota je konstantně k dispozici od 1.500 do 3.000 otáček za minutu. Multivan tak nabízí opravdu příjemný zátah okořeněný akustickým projevem typickým pro dieselové jednotky. Pokud vůz budete využívat i pro podnikání a víte o častějším převážení těžších předmětů, stojí za zvážení výkonnější jednotka o výkonu 146 kilowatt. Na rodinné výlety však 150 koňských sil a 340 Nm točivého momentu naprosto postačí. Šestistupňová manuální převodovka potěší přesnými a krátkými drahami. Zde opravdu není co vytknout. Vše funguje precizně, tak, jak jsme u německých vozů zvyklí. Co se týče podvozku, potěší jeho schopnost pohlcovat široké spektrum nerovností. Snad jen odhlučnění podvozku při jízdě mimo zpevněný povrch by mohlo být o kapánek přesvědčivější. V zatáčkách je podvozek jistý, celkově je řízení opravdu příjemně čitelné a řádně disciplinované. Zásluhu na tom má mimo jiné i elektromechanický posilovač řízení, který v porovnání se svými předchůdci nabízí strmější převod. Řízení je tak agilnější a preciznější, samotný pocit z řízení je  opravdu velmi komfortní.

motorizace vw multivan 2020

Nový Multivan přichází s pořádnou náloží asistenčních systémů, jež bychom před lety v osobní dodávce hledali jen horko těžko. Provoz houstne každým dnem a normy jsou stále přísnější, proto je potřeba vozy vyrábět s adekvátní bezpečnostní výbavou. A to ať se bavíme o prvcích pasivní, nebo aktivní ochrany cestujících na palubě vozu. Díky elektromechanickému posilovači řízení lze aplikovat aktivní pomocníky. Například „Lane Assist“ udržuje vozidlo v jízdních pruzích, a to za pomoci kamery, která sleduje podélné značení na vozovce a následně zabraňuje vyjetí vozidla z vozovky. Dalším asistentem je „Park Assist“, jenž dokáže za pomoci aktivace tlačítka samostatně vyhledat vhodné parkovací místo a následně vůz zaparkovat. Užitečný pomocník, především na přeplněných sídlištích, kde se každý centimetr počítá. Z dalších asistentů mohu jmenovat „Trailer Assist“ pro manipulaci s přívěsem či Multivan umí nově rozeznat dopravní značení za pomoci systému „Sign Assist“. Novinkou je i ochrana bočních stěn a asistent pro jízdu v bočním větru. Nechybí ani tempomat s omezovačem rychlosti, který je však v provedení Trend-line za příplatek. Stejně tak parkovací kamera, která při těchto rozměrech vozu dost pomůže.

Cenová nabídka: Konkurenci má na salámu
Jestli se někde opravdu zřetelně projevuje sebevědomí za skutečnost, že se bavíme o ikoně mezi osobními dodávkami, tak je to jednoznačně cenová politika. Když už Multivan dospěl do fáze, kdy je receptem na úspěch doloženým 12 miliony prodanými vozy, rozhodně se nikterak markantně nepřizpůsobuje konkurenčním nabídkám. Multivan 6.1 pořídíte v základním provedení od 895.704 korun. Základní výbava Trend-line včetně pestré škály příplatkových položek, kterou disponuje testovaný vůz, pořídíte za 1.251.907 Kč. Pokud se budeme bavit o vrcholu nabídky, tak startujeme na částce 1.558.703 Kč. Multivan tak oproti konkurenci vystupuje sebevědomě a s důvěrou ve své kvality, jež jsou podložené léty praxe.

Verdikt: Ikonou navždy
Týden s novým Multivanem byl více než jen příjemný. O svých kvalitách nemusí dlouze přesvědčovat, chyby se hledají opravdu horko těžko. Vlastně ani nevím, jestli je něco, co by mi natolik vadilo, abych to zmiňoval v recenzi. Snad jen vyšší pořizovací cena možná u většiny rodin zapříčiní, že nový Multivan zůstane vylepen pouze jako plakát v garáži. Konkurenční modely, především francouzské produkce, dokáží nabídnout nižší cenovou nabídku. Ta však odhaluje pravdu, že Multivan je ikonou. Ikonou navždy!

Plusy: Ikonický vzhled, kvalitní interiér, jisté jízdní vlastnosti, kultivovaný dieselový agregát, multifunkčnost využití

Minusy: Vyšší pořizovací cena oproti konkurenci

Celkové hodnocení: 99 %
Průměrná spotřeba paliva: 7,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 1.251.907 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *