Test Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4

Vítám vás u příležitosti ryze praktického testu velkého SUV značky Škoda Auto. Kodiaq je první škodovkou, jenž vstoupila do segmentu velkých SUV navíc s možností sedmimístného interiéru. V testu se zaměříme na praktičnost, jelikož Kodiaq na mě od začátku dýchl rodinnou atmosférou. Zároveň Kodiaqa vezmeme do terénu, kde mile překvapil.

Design
Kodiaq má na délku bez tří milimetrů přesně 4,7 metru. Přesto na první pohled působí kompaktně, zásluhu na tom mají mimo jiné i ostře řezané linie karoserie. Přední část vozu zaujme rozměrnou mřížkou chladiče a vysoko položenými LED mlhovkami s funkcí corner. Full LED světlomety mají dobrou účinnost, navíc jsou vybaveny systémem AFS, jenž upravuje světelný kužel dle jízdy po okresce, dálnici či městě. Boční partie zaujmou ostrou linií táhnoucí se od předních světlometů až po zadní svítilny. Pohledné jsou dynamické střešní ližiny či osmnácti palcové disky kol z lehké slitiny. Na zádi Kodiaqa se mi moc líbí rozměrné ledkové světlomety, jenž se mohou pochlubit přímo uměleckým zpracováním a pozorností na detail.

Interiér
Na interiér Kodiaqa jsem se vyloženě těšil a musím říct, že z mého pohledu se jedná o nejhezčí interiér, kterým se kdy škodovka prezentovala. Pravdou sice je, že sedím v nejvyšším výbavovém stupni STYLE s řadou příplatků, nicméně to nic nemění na tom, že palubní deska působí honosně již v základu. Některé detaily by však mohly být lépe zpracovány, jako například madla dveří, která nepříjemně povrzávají. Bezchybná jsou zde sedadla, která poskytují komfortní posed. V našem případě jsou sedadla vyvedena v kůži s možností elektrického nastavení. Řidičova zóna je prostorná, rozhodně se zde nebudete mačkat, to stejné platí pro prostor pro spolujezdce a na zadních sedadlech. Co se týče výbavy testovaného vozu, stačí si vytisknout ceník a projet základní výbavu plus téměř všechny příplatky. Vypíchnu tedy jen nejpodstatnější výbavu tou jest 9,2 palcový dotykový systém Colombus, klimatizace, zvukový systém Canton s osmi reproduktory, adaptivní tempomat či panoramatický kamerový systém Area View. Již zmíněný infotainment. Nabízí velmi propracovanou grafiku, osloví jemným a plynulým chodem. Součástí je navigační systém, rádio, možnost spojení s mobilním zařízením a téměř veškeré nastavení jízdních asistentů a chování automobilu. Ihned po usednutí do Kodiaqa na mě dýchla především rodinná atmosféra. Tu umocňuje prostornost a vzdušnost celého interiéru. Když mluvím o rodině, zajímat mě bude množství odkládacích prostor, místo na zadních sedadlech, zároveň i velikost zavazadelníku. Odkládacích prostor je požehnaně. U spolujezdce nalezneme klasicky dva prostorné kastlíky, slušné množství drobných předmětů pojme odkládací schránka s nastavitelnou loketní opěrkou. Do výplní dveří pak s přehledem můžeme umístit 1,5 litrovou lahev a to jak vpředu, tak v zadní části. Na zadních sedadlech je opravdu místa na rozdávání, zásluhu na tom má rozvor, jenž dosahuje hodnoty téměř 2,8 metru. Místa pro kolena, nárty a hlavu je tak dostatek. Na šířku v loktech nabízí Kodiaq 1.511 milimetrů, mačkat se tedy nebudete ani ve třech dospělých pasažérech. Se sedadly druhé řady pak můžete zvětšovat či zmenšovat prostor pro cestující ve třetí řadě sedadel. Zde již prostoru bezpochyby ubylo, ale i při mých 180 centimetrech jsem se dokázal usadit, na delší cesty to ale rozhodně není.

Zavazadelník
Zavazadelník při výběru rodinných SUV patří k prioritám, Kodiaq zde dokáže nabídnout v základu velmi slušných 720 litrů, se sklopenými sedadly se objem zvýší až na 2.005 litrů. Se třetí řadou sedadel je pak objem zavazadelníku roven 270 litrům. Ložní plocha je dostatečně široká, navíc pod ní nalezneme další odkládací prostory a rezervní kolo. Po bocích jsou k dispozici praktické háčky na tašky a malé úložné prostory na síťový systém a lékárničku.

Jízda
Testovaný Kodiaq disponuje vznětovým agregátem 2,0 TDI s maximálním výkonem 110 kW a točivým momentem 340 newtonmetrů. Dvoulitr můžete mít i s výkonem 140 kilowat, každopádně motorizace, která pracuje nám pod kapotou se 110 kilowaty je naprosto dostačující a to i při zdolávání náročnějšího terénu. Jednotka plní emisní normu euro 6, do vzduchu tak vypustí 149 gramů CO2 na kilometr. Průměrná spotřeba dle výrobce je 5,7 litru, my jsme v testu dostali na stále pěkných 6,6 litru nafty. Zvolená motorizace mi ke Kodiaqu naprosto sedí, dostačující výkon, slušná spotřeba a kultivovaný projev jsou pro mě patřičné důvody. Naftový dvoulitr pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou DSG, která posílá výkon na obě nápravy. Dráhy řadící páky jsou krátké a přesné, tak jak jsme zvyklý z ostatních škodováckých modelů. Když se zaměřím na pocit z řízení, nabízí Kodiaq především komfortní jízdu, která přináší příjemné pohupování i díky nastavitelnému adaptivnímu podvozku, který nabízí nastavení podvozku od sportovního až po ten komfortní. Teď už ale rovnou do terénu. Kodiaq se prezentuje jako velké a schopné SUV,  překonávat nástrahy polních a lesních cest by tak pro tohoto medvěda neměl být sebemenší problém. Po sjetí mimo silnici můžeme přepnout do režimu Off Road. Po stisknutí tlačítka se funkce podvozku, řídící jednotky motoru a brzd, přizpůsobí terénu, v němž se vůz nachází. Kodiaq vám tak pomůže s rozjezdy, udržováním trakce a brzděním při sjezdech ze svahů. Při jízdě v terénu přijde vhod i světlá výška vozu dosahující hodnoty 18,8 centimetru. Nájezdový úhel vpředu činí 22 stupňů, přechodový úhel 19,7 stupňů a zadní nájezdový úhel 23,1 stupně. Tato čísla zaručují bezproblémový provoz i při vyjížďkách do těžšího terénu. Při zdolávání velkého převýšení a rozjezdech ve stoupáních, která dosahovala i více jak 30ti procentní stoupání, dokázal dvoulitr svůj silný zátah. Elektronický pomocník pro rozjezdy i v těchto náročných podmínkách pracoval na jedničku. Kodiaqa jsme prověřili v prostředí okolního Krkonošského národního parku, kde i v budoucnu bude častým společníkem místních chalupářů a majitelů horských chat. Při této zkoušce obstál Kodiaq na výbornou a upřímně v těžších podmínkách asi nikdo nebude Kodiaqa každý týden prohánět.

Verdikt
Po týdenním testování jsem si na Kodiaqa příjemně zvykl. Zvolená motorizace s pohonem všech kol pracuje bez sebemenšího zaváhání. Velmi příjemný je vyšší posed, díky kterému máte skvělý výhled z vozidla ale i pocit bezpečí, který dále umocňuje řada pasivních a aktivních asistenčních systémů. Záporné hodnocení si ode mě odnáší lesklá přihrádka u spolujezdce, která nepříjemně zrcadlí, povrzávající madla dveří či horší přístup na třetí řadu sedadel. Naopak Kodiaq mě oslovil celkovým rodinným pojetím, schopným pohonem všech kol a velmi komfortním interiérem. Aktuálně je Kodiaq dostupný v 8 variantách motorizací a již v základní ceně lehce pod 700 tisíc najdeme pohon všech kol.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *