Test Nissan X-TRAIL 1,6 dCi 4×4

Obliba sportovně užitkových vozů je stále na vzestupu, zákazníci stále více apelují na originalitu vozu a jeho schopnosti. V tomto směru se snaží vyjít vstříc mimo jiné i automobilka Nissan, která ve své nabídce čítá hned tři modely. Prvním je Juke, druhým modelem je Qashqai a větším a terénně více schopným je léty známí X-TRAIL. Právě poslední zmiňovaný vůz nám dělal společnost v nelehkém testu při cestách mimo zpevněný povrch. Kombinace schopného a propracovaného pohonu všech kol a silného naftového agregátu nám dokázaly, že X-TRAILA není radno podceňovat.

Design
Karoserie, jenž dosahuje délky přes 4,6 metru, osloví originálním pojetím designu. Přední část vozu je téměř identická s menším sesterským modelem Qashqai. Dominantou je tak chromové véčko a tvarově povedené přední BI-led světlomety s integrovaným LED denním svícením. Přední nárazník je hodně členitý a působí trochu nafouknutě, každopádně se velmi hodí vzhledem k vystouplým podběhům, které poukazují na svalnatost celé karoserie. Boční partie osloví nádhernými devatenácti palcovými disky kol z lehké slitiny. Na střeše jsou bytelné a především praktické střešní ližiny. Boční pohled taktéž dává povšimnout velké zádi, která dokáže pojmout dvě sedadla navíc a udělat tak prostor pro sedm pasažérů. Záď vozu taktéž zaujme rozměrnými LED svítilnami. Celkově je design X-TRAILU postaven na robustnosti a svalnatosti karoserie. Přítomnost designových kudrlinek přidává japonskému SUVéčku na originalitě a nápaditosti.

Interiér
Vzhledem k vyšší světlé výšce vozu je nastupování velmi pohodlné. Po usednutí za volant téměř zapomenete, že jste majitelem obrovského a drsného SUV. Palubní deska je totiž designově velmi povedená a blíží se vzhledem ke klasickým osobním vozům, vybrané materiály jsou velmi kvalitní a jejich slícování je na vysoké úrovni. Vzhledově mě moc neoslovil volant, který trošku kazí jinak designově povedený interiér. Není to však jen vzhled volantu, ocenil bych širší věnec a zredukování počtu tlačítek. Středovému panelu dominuje pěti palcový dotykový systém NissanConnect s navigačním systémem a panoramatickým kamerovým parkovacím systémem AVM. Grafikou tento systém úplně neoslní, každopádně rychlost a jednoduchost, kterou nabízí, jsou daleko podstatnější parametry. Výbavový stupeň testovaného vozu nese označení TEKNA, tedy ten úplně nejvyšší. Není tedy divu, že cestování na palubě takto vybaveného X-TRAILU je nadmíru komfortní. Začněme sedadly, které jsou polohovatelné za pomocí elektronických páček. Pozice za volantem se tak dá nastavit do úplného uspokojení jednotlivých potřeb řidičů. Sedadla disponují dvojitým prošíváním kvalitní kůže, boční vedení je v kategorii SUV jedno z nejlepších, v kterém jsem kdy seděl. Dalším prvkem, jenž přispívá k pocitu luxusu na palubě, je již zmiňovaný infotainment, přes který můžete poslouchat svoje oblíbené písničky z mobilního zařízení či pomocí klasického optického disku. Výbavový stupeň TEKNA pak dále nabízí tempomat, vyhřívaná sedadla, duální automatickou klimatizaci či panoramatickou střechu s možností kompletního otevření přední části. Na sedadlech druhé řady se sedí obdobně pohodlně jako vpředu. Prostoru je všemi směry na rozdávání a to i při mé výšce 180 centimetrů. Na krajních sedadlech je k dispozici systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských autosedaček.

Zavazadelník
K velkému SUVéčku náleží i schopnost odvést co největší množství zavazadel svého aktivně žijícího majitele s rodinou. Základní objem kufru v pětimístném uspořádání činí solidních 550 litrů, pod povrchem ložné plochy navíc nalezneme rezervní kolo, které zde naštěstí našlo již v základu své místo. Po sklopení sedadel vzniká malý hrb. Pro ty, co rádi využívají různých schovek, budou v zavazadelníku přímo nadšeni. X-TRAIL zde nabízí mnoho různých způsobů uspořádání a vytváření přepážek pro různé typy přepravovaných zavazadel. Přístupnost do zavazadelníku je trošičku zkomplikována díky vyšší nakládací hraně.

Jízda
X-Traila můžete mít jak v benzínu, tak v naftě. V našem případě se pod kapotou nachází naftová šestnáctistovka s výkonem 130 koňských sil. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 320 newtenmetrů při 1.750 otáčkách za minutu. Jednotka pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou a inteligentním systémem pohonu všech kol all mode 4×4. Naftová jednotka s výkonem 130 koňských sil je v nízkých otáčkách trochu línější a chuť zrychlovat je docela nízká. Pro dynamičtější jízdu je třeba jít z 1.500 otáček minimálně o jeden tisíc výše, pak X-TRAIL ožije pomocí chrapravého turboefektu. Jízda po silnici je velmi komfortní, X-TRAIL překvapí slušnou dynamikou a přesným řízením. Současná SUV již nejsou tak humpolácká a tuhá jako tomu bývalo dříve, dnešní sportovně užitkové vozy musí respektovat aktuální potřeby zákazníků. Nissan tak nabízí jízdní vlastnosti na úrovni většího kombi, náklony karoserie jsou naprosto minimální a podvozek je schopný zvládnout jak komfortní jízdu na okreskách, tak i překonávat nástrahy polních a lesních cest. Pojďme však rovnou do terénu! Předchozí generace X-TRAILU jsme mohli vídat často ve službách lesníků. Jednoduchá konstrukce, design bez kudrlinek a schopný pohon obou náprav zaručoval výborné terénní schopnosti. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem je 5,3 litru. V testu jsme absolvovali jízdu po dálnici, okreskách, polních cestách a nakonec i v náročnějších podmínkách při výletu do lesa. Nakonec ses potřeba ustálila na rozumných 6,8 litrech nafty. Současná generace se ubrala po designové stránce trochu k městským SUV, přesto nabízí slušnou světlou výšku dosahující hodnoty 21 centimetrů. Přední nájezdový úhel dosahuje hodnoty 18,1 stupně, zadní pak 26,5 stupňů. V terénu se velmi dobře projevuje síla naftové jednotky, která dokáže posílat výkon na obě nápravy podle zvoleného režimu. V případě nastavení ovladače na režim auto dochází k rozdělování hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy podle náročnosti terénu, tak aby byl zajištěn vždy co nejlepší záběr. Pokud jsou podmínky obtížnější, je třeba zvolit režim 4WD, který nepřetržitě posílá výkon na všechny čtyři kola. V tomto případě se stává z X-TRAILU překvapivě schopné SUVéčko. Bahenní lázeň není sebemenší problém, je třeba počítat s průměrnou světlou výškou, takže obezřetnost na prvním místě. Skvěle funkční je asistent rozjezdu do kopce, který eliminuje cuknutí dozadu, následný záběr bez prohrábnutí na svahu s 30% stoupáním je vskutku chvályhodný. Při přejezdu hlubších výmolů pak přijde vhod křížení náprav. Schopnosti X-TRAILu jsme zkoušeli v prostředí, se kterým tento vůz nejčastěji svádí souboje a výsledek byl z mého pohledu nad očekávání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *