Test Renault Koleos 2,0 dCi 4×4

Změna je život, to platí i v automobilovém průmyslu. První generace Renaultu Koleos se rozhodně nemůže pochlubit prodejními úspěchy. Renault tak do boje vyslal zcela nový vůz, který odhazuje fádní kabát a nabízí slušnou špetku emocí, jenž by u této značky před lety hledal málokdo.

Design
Nový Koleos je Francouz každým coulem, po designové stránce tak osloví originálními tvary a siluetou, která budí respekt. Přední partie vozu je v mnoha ohledech identická s modely Mégane a Talisman, zájem tak vzbudí odvážně tvarované přední full led světlomety, které nabízejí slušnou účinnost. Koleos s celkovou délkou 4673 milimetrů opravdu není žádný trpaslík, k celkové robustnosti přispívá i skvělá hodnota světlé výšky vozu, jenž dosahuje hodnoty jednadvaceti centimetrů. Z profilu se vůz nikterak výrazně neprojevuje, snad jen dekorační lišta vedoucí od předních světlometů. Velkou parádu dělají pohledná devatenácti palcová kola z lehké slitiny. Samozřejmostí je masivní oplastování kritických částí karoserie, svalnatost celé karoserie podtrhují mírně vystouplé blatníky. Na zádi se nový Koleos nechal inspirovat u svých menších sourozenců, nabízí tak rozměrné svítilny táhnoucí se až k samotnému středu vozidla. Vzhledem k tomu, že máme pod kapotou vrchol nabídky, zamrzí pouze falešné koncovky výfuku. Jako celek působí nový Koleos velmi odvážně, rozhodně umí vzbudit zájem svým neotřelým designem a nebojím se říct až luxusním nádechem.

Interiér
Díky vyšší světlé výšce se do vozu velmi příjemně nastupuje. V interiéru nečekejme žádné velké změny oproti ostatním modelům, středový panel je v horní části přifouknutý, aby budil dojem větší robustnosti. Stále nabízí ideální sklon pro umístění multimediálního navigačního systému R-link, který tak nabízí výbornou čitelnost údajů. Interiér Koleose přímo vtahuje za volant, vše působí vyváženě, máte dojem, jako byste nasedali přímo do vašeho obýváku. Palubní deska je z ergonomického hlediska téměř dokonalá, vadilo mi však utopení ovladače pohonu všech kol k levému koleni řidiče. Čekal bych umístění poblíž řadící páky, kde by mohl být středem pozornosti, jelikož jak si později ukážeme, Koleos má v terénu slušný talent. Pozice za volantem se hledá velmi jednoduše, kůží obšitý volant je nastavitelný ve dvou směrech, sedadlo řidiče pak nabízí elektrické nastavení. Velkou pochvalu v interiéru zasluhují sedadla, nejenže v hnědé kůži vypadají náramně, především jsou až nečekaně pohodlná. Nabízejí delší sedák, který příjemně podpírá stehna, boční vedení pak dokáže tělo podržet v každé situaci. K dokonalosti posedu a pozice za volantem mi chybí možnost výškově nastavit loketní opěrku. Ihned po usednutí a vlastně celou dobu mi byl na obtíž mohutný tubus zpětného zrcátka a ovládání intenzity klimatizace za pomocí dotykové obrazovky. Nicméně systém R-LINK pracuje velmi spolehlivě, součástí je navigační systém, rádio, možnost spárování s chytrým zařízením, parkovací kamera či nastavení jízdních asistentů a světelné atmosféry. Součástí testovaného vozu je dále tempomat s omezovačem rychlosti, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný volant či okna v elektrice. Na zadních sedadlech se sedí komfortně, důležitý je taktéž pocit vzdušnosti, který Koleos pro zadní cestující nabízí. Před koleny mi zbývá více jak 15 centimetrů, místa pro nárty je také dostatek, nad hlavou je situace obdobná. Opravdu dlouho nepamatuji takto pocitově prostorné SUV, zásluhu na tom mají vyhloubené přední sedadla a relativně úzké výplně dveří. Pro zadní pasažéry jsou připraveny hned dva USB konektory, pro rodiče s dětmi pak systém Isofix pro bezpečné uchycení autosedaček na krajních sedadlech.
Testovaný vůz nedisponuje elektrickým otevíráním pátých dveří, to rozhodně nepovažuji za nedostatek, nicméně víko zavazadelníku je ohromné a má svou váhu. Nový Koleos nabízí v základu 498 litrů, po sklopení sedadel druhé řady se objem zavazadelníku zvýší až na 1.706 litrů. Po sklopení sedadel, které lze praktikovat  za pomocí páček, v zavazadelníku nevzniká úplně rovná plocha, nicméně prostoru je zde i na komfortní přespání. Pod ložnou plochou se ukrývá prostor na odložení drobností, zároveň i rezervní kolo.

Jízda
Co se týče motorizací, Renault svým zákazníkům ulehčil rozhodování. V nabídce se tak objevují pouze naftové agregáty ve dvou výkonových variantách. Pokud máte zájem o čtyřkolku, váhat můžete už jen mezi automatem či manuální převodovkou. Renault totiž nabízí pohon všech kol pouze ve spojení s výkonnější variantou. Jelikož máme čtyřkolku vpředu, tak pracuje naftový agregát dCi s výkonem 175 koňských sil, jenž je spjat se šestistupňovou manuální převodovkou. Koleos vážící přes 1,7 tuny si opravdu zasluhuje výkonnější naftovou jednotku. 175 koní pod kapotou nabízí velmi slušný zátah již od nízkých otáček, prodleva turba je citelná. Nicméně jen při sportovnějším stylu jízdy. Během plynulé jízdy je téměř nepostřehnutelná. V nové generaci vozů značky Renault mě oslovilo až téměř sametové řízení. V kombinaci s měkčeji nastaveným podvozkem je Koleos neskutečně komfortní, ať už jedete po nekvalitní komunikaci či v terénu. Díky měkčímu podvozku a vyšší stavbě karoserie se musí počítat s mírnými náklony karoserie. Pokud od svého vozu očekáváte především komfortní jízdu na okreskách, Koleose rozhodně zařaďte do výběru. Ke komfortnímu jízdnímu projevu mi však stále nesedí delší dráhy řadící páky a celkově tužší chod. Teď už ale k systému pohonu všech kol a terénním specifikacím. Koleos nabízí světlou výšku vozu v hodnotě jednadvaceti centimetrů, tato hodnota umožní bezproblémový provoz i v náročnějších pasážích. Přední nájezdový úhel činí 19 stupňů, zadní pak šestadvacet stupňů. I tato čísla jsou v mezích kategorie SUV velmi dobrá. Když spojíme slušné terénní předpoklady s dieselovým motorem o výkonu 175 koňských sil, začne Koleos hrát na drsnou notu. Pohon vozu nabízí tři režimy, základní je pouze předokolka, po stisknutí tlačítka se aktivuje režim AUTO, jenž sám rozděluje výkon na obě nápravy podle aktuálních jízdních podmínek. Po opětovném stisknutí se dostáváme již k režimu LOCK, který uzamyká stálý poměr výkonu na 50:50. V náročnějších podmínkách přijde vhod asistent pro rozjezd do kopců, který jsme prověřili ve stoupáních přesahující až 35 procent. Velkou pochvalu zasluhuje silný diesel, jenž svoji úlohu plnil bez sebemenšího zaváhání. Oslovil nás především svým zátahem v minimálních otáčkách. Cena nového Koleose startuje na 699 900 korunách. Testovaný vůz se silnějším dieselem a pohonem všech kol pak pořídíte od 849 900 korun.

Verdikt
Po čase stráveném za volantem nového Koleose jsem měl možnost ucítit pokrok značky Renault. Směr, kterým se automobilka vydala, přináší vyšší cenovou politiku, nicméně přináší i o poznání vyšší komfort, styl a kvalitu. Během testování mě Koleos neoslovil ovládáním klimatizace přes dotykovou obrazovku, postrádal jsem výškově nastavitelnou loketní opěrku. Mínusové body přiděluji i za ne moc plynulý chod řadící páky. Na druhou stranu mě baví design vozu. K zahození rozhodně není ani schopný pohon všech kol a v neposlední řadě luxusní sedadla.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *