Test Renault Kadjar 1,6 dCi 4×4

Po českých silnicích se prohání čím dál tím větší množství vozů řadících se do kategorie SUV. Poptávka po těchto vozech vytváří na trhu velké množství konkurence, a tak je těžké při výběru vzpomenout na všechny kandidáty. Ať už se bavíme o zástupcích velkých SUV či těch rozměrově menších, většina z nás nezapomíná na dva domácí modely značky Škoda, oblíbencem na českém trhu je taktéž model rumunské automobilky Dacia, konkrétně tedy Duster. Zájmu se těší i Nissan Qashqai, Hyundai Tuscon, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage či Peugeot 2008. Pokud ale pomineme při výběru aspekt v podobě prodejnosti, neměli bychom zapomenout na sportovně užitkové vozy značky Renault. Francouzský výrobce má ve své nabídce momentálně tři SUVéčka, nejmenší nese název Captur, prostřední z nabídky je znám jako Kadjar a největším a zároveň nejhonosnějším je Koleos. Na všechny tři modely vám v průběhu následujících týdnů přineseme recenzi.

Dnes se podíváme na zoubek modelu Kadjar, který v průběhu minulého roku prošel lehkou modernizací. Vzhledově se drží designového jazyku modelových řad Scénic, Espace a Captur, na rozdíl od většího bratra Koleose se tak Kadjar projevuje spíše jako šedá myška. Kadjar je ve své podstatě sourozencem modelu Nissan Qashqai, oproti Japonci se však prezentuje více boubelatějším designem. Na první pohled tak působí mohutnějším dojmem, především pak v přední části vozu. Příď nabízí sympatický výraz podtržený ledkovým světelným podpisem. Velkou pochvalu zasluhují přední světlomety, které v naší výbavě nabízejí systém LED Pure Vision. Večerní projížďky se tak rázem stávají zábavné a především bezpečné, světelný kužel dostatečně osvětluje prostor před vozem. Testovaný vůz taktéž nabízí přisvícení do zatáček za pomocí rozsvícení jednoho z mlhových světlometů. Na zádi vozu taktéž nalezneme světelný podpis za pomocí ledek, celkově vůz působí sebevědomým postojem podtrženým řadou esteticky povedených doplňků v podobě 19“ palcových disků kol z lehké slitiny, chromových střešních lišt a stříbrné lišty kolem bočních oken. Pozornému oku neunikne chromový štítek nesoucí označení Bose, tedy nejvyšší stupeň výbavy.

Po otevření dveří Kadjar ničím konkrétním neohromí, většinu ovládacích prvků a designových řešení známe z modelu Mégane či Nissanu Qashqai. Palubní deska ctí jednoduchost, nečekejte žádné designové kudrlinky. Středovému panelu dominuje sedmi palcový dotykový systém R-LINK druhé generace. Tento systém považuji ve své cenové kategorii za jeden z nejlepších. Osloví jednoduchým a rychlým ovládáním, grafické zpracování je na dobré úrovni stejně tak jako rychlost spárování s chytrým zařízením. Co se týče navigačního systému, vše funguje s naprostým přehledem a přesností. Pod obrazovkou multimediálného systému své místo našly ovladače dvouzónové automatické klimatizace. Středový panel je zakončen madlem na straně spolujezdce, který nabízí komfortní úchop při jízdě v terénu. Jak již bylo zmíněno, sedíme v nejvyšším výbavovém stupni Bose. To mimo jiné znamená i fakt, že si při jízdě můžete vychutnat kvalitních tónů zvukového systému Bose o osmi reproduktorech. Velkou pochvalu zasluhuje multifunkční, kůží obšitý volant a sedadla, která nabízejí dostatečnou oporu stehen a boční vedení. Interiér Kadjaru je pro mě příjemným překvapením, jsem rád, že není úplně identický s celou modelovou řadou a alespoň za pomocí malých detailů se snaží zaujmout svým dobrodružným stylem. Možná si umím představit multifunkční obrazovku systému R-LINK protaženou více směrem k řidiči a rozhodně bych uvítal, aby zde byla loketní opěrka s možností nastavení výšky. Nicméně interiér hodnotím velmi pozitivně, Kadjar totiž dokáže nabídnout bohatou výbavu, příjemný posez a kvalitní zpracování. Renault u svého modelu samozřejmě nezapomíná na vysokou míru bezpečnosti. Již od základní výbavy tak Kadjar nabízí airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy chránící hlavu/hrudník a hlavové airbagy v první a druhé řadě. Součástí vozu je i velká spousta asistenčních systému zvyšující bezpečnost a kontrolu řidiče nad vozidlem. Pokud se přesuneme na zadní sedadla, nečeká nás nic zásadního. Kadjar s rozvorem dosahující hodnoty 2.646 dokáže nabídnout dostatek prostoru před koleny. Při mých 180 centimetrech a sedačce nastavené na maximální pohodlí mi zbývá přibližně 10 centimetrů místa před koleny. Místa na nárty je také dostatek, to samé platí i pro prostor nad hlavou. Pokud se však na zadní sedadla usadí tři dospělí, s místem na ramena to již taková hitparáda není.

Ke sportovně užitkovému vozu patří i schopnost pojmout co největší množství zavazadel. V tomto případě nabízí Kadjar 472 litrů včetně dvojitého dna. Pokud je třeba více prostoru na převoz rozměrnějších zavazadel, lze snadno sklopit zadní sedadla a objem tak zvýšit až na 1.478 litrů. Jak je již u SUVéček zvykem, musíme počítat s vyšší nakládací hranou zavazadelníku. U této kategorie považuji za nezbytné přítomnost alespoň dojezdové rezervy. V případě volby zvukového systému Bose se subwooferem již není možnost mít v Kadjaru rezervu, tento krok tak trochu podtrhává vlastně podstatu kategorie SUV. Alespoň tak v případě defektu, kdesi na lesní cestě, si budete při aplikaci sady na opravu pneumatiky moci za kvalitního doprovodu pozpěvovat.

V nabídce motorizací nalezneme dvě benzínové jednotky TCe s výkonem 130 koňských sil, respektive 165 koňských sil v případě silnější jednotky. Varianta se sto třiceti koni pod kapotou navíc nabízí možnost automatické převodovky EDC. Pokud preferujete u svého vozu naftový agregát, Kadjar nabízí jednotky dCi s výkonem 110 a 130 koňských sil. U slabší jednotky je možnost opět sáhnout po automatické převodovce. Výhradou silnějšího motoru je pak přítomnost automatu X-Tronic a pohonu všech kol. Pod kapotou konkrétně našeho modelu se dostáváme v tabulce nabídky na úplný konec, vpředu tak pracuje naftový agregát dCi s výkonem 130 koňských sil a pohonem obou náprav. Jen pohled na ceník odhaluje fakt, že všechny ostatní motorizace jsou spjaty výhradně s pohonem pouze přední nápravy. Jak ale funguje Kadjar s pohonem všech kol, po první projížďce mimo zpevněný povrch jsem byl mile překvapen na souhru podvozku, motorizace a schopnosti pohonu všech kol. Nejdříve však zhodnotím chování vozu na běžných komunikacích, zde totiž bude trávit drtivou většinu svého života. Hned po prvních kilometrech mě zaujalo podstatně tvrdší nastavení podvozku, než bych u francouzského zástupce čekal. Na větších nerovnostech, především pak různých vyvýšených kanálech, není problém dostat pořádnou ránu. Tento problém jde ale i na vrub ne zcela komfortním pneumatikám s disky o velikosti devatenácti palců. Řízení je překvapivě sametové, trocha nedotáčivosti je u této kategorie běžnou záležitostí, nicméně účinnost brzdového systému je opravdu výborná. Co se týče projevu naftové šestnáctistovky, rozhodně nečekejte větší chuť zbytečně zrychlovat. Když je třeba předjíždět, počítat se musí s malou prodlevou nástupu turba, Kadjar prostě není závodník a ani se jím nesnaží být. Charakterizoval bych ho jako příjemného společníka pro dlouhé jízdy napříč republikou, výkon je naprosto dostačují pro plynulou a případně trochu svižnější jízdu, řízení a podvozek je pak dohrou celkového komfortního projevu. Pokud je třeba vyrazit mimo silnice na polní a lesní cesty, stačí v případě potřeby přepnout ovladačem do polohy 4WD. Ovladač, který našel své místo u řadící páky, nabízí tři režimy. Primárně je Kadjar pouze předokolka, po otočení ovladače se dostáváme do režimu 4WD AUTO, tento režim sám rozpoznává aktuální podmínky na vozovce a dle potřeby rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu. Po dalším pootočení se již dostáváme k režimu 4WD LOCK, zde se již nacházíme v náročnějších podmínkách, a tak tento režim uzamkne rozdělování výkonu mezi nápravy v poměru 50:50. Přestože Kadjar nepůsobí až tak dojmem drsného SUV, nabízí slušnou světlou výšku v hodnotě 20 centimetrů. U předního nájezdového úhlu to již tak slavné není, hodnota osmnácti stupňů je v některých případech limitující. Při vyjížďce zasněženou a zamrzlou krajinou Krkonoš Kadjar mohl předvést své schopnosti na krkolomné lesní cestě. A upřímně jsem nečekal, že se Kadjar bude takto bojovně ohánět. Cena tohoto francouzského SUV startuje na 479.900 korunách, námi testovaná výbava s naftovým motorem a pohonem všech kol pořídíte od 749.900 Kč.

Renault Kadjar asi nikdy nebude prodejním trhákem, nicméně zapomínat na něj při výběru SUV je veliká škoda. Francouzský bojovník totiž dokáže nabídnout prostorný interiér a komfortní jízdní projev. Mimo silnice má své limity, každopádně pro většinu vyjížděk do lehkého terénu je pro něj hračka. Během testování mě neoslovila přítomnost loketní opěrky bez možnosti výškového nastavení, v kufru mi chyběla alespoň dojezdová rezerva a klidně bych do nabídky dosadil o pár koní silnější jednotku. Na druhou stranu musím pochválit propracovaný multimediální systém s navigací, komfortní sedadla a celkově příjemný jízdní projev nesoucí se na vlnách komfortu.

Parametry a porovnání s konkurencí naleznete na portálu autohled.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *