Test Opel Corsa – Německá atletka do města
Se začátkem roku vstupuje na český trh veledůležitý model německé automobilky Opel. Vůz řadící se do segmentu B, s více jak třicetiletou historií, přijíždí ve své šesté generaci. Řeč nemůže být o ničem jiném, nežli o modelu Corse. V konkurencí nabitém segmentu malých vozů se Opel prezentuje jako 100% německý vůz. Bude tato „nálepka“ kvality stačit?
Design: Šmrncovní Němka
Svým designem nová Corsa nezapře německý rukopis. Ostré, logicky navazující linie dělají z šesté generace sebevědomý vůz. Detaily, jako kupříkladu ostrá linie půlící kapotu motoru či výrazné prolisy na boku karoserie, odkazují na příslušnost k rodině Opel. Přední část vozu je hodně dynamická a dodává vozu sebevědomou tvář. Chromová lišta mřížky chladiče plynule přechází ve světelný podpis v podobě obrácené „fajfky“. Světlomety jsou v případě nové Corsy kapitolou samy o sobě. LED Matrix světlomety jsou na poměry daného segmentu bezkonkurenční. Bohužel ani v případě nejvyšší výbavové specifikace nejsou standardem. Příplatek 16.000 Kč je však za výkon a především bezpečnost provozu adekvátní. V základu testované výbavy Elegance jsou pak LED EKO světlomety včetně LED mlhových světlometů. Z profilu se Corsa nikterak výrazně neprojevuje, oproti předešlé generaci je však patrná celkově sportovnější silueta. Testovaný vůz disponuje šestnáctipalcovými disky kol z lehkých slitin. Za příplatek dokáže Corsa nabídnout i o palec větší ráfky. Zadní část působí podstatně mohutněji nežli příď vozu. V bocích umístěné světlomety dodávají vozu potřebnou šíři. Rozměrově střídmou Corsu se tak podařilo navléknout do působivého sportovně-elegantního kabátku.
Interiér: Kvalita na první dotyk!
Design exteriéru vozu je kapitolou subjektivního názoru, nicméně objektivně mohu říct, že interiér byl pro mě velkým překvapením. Výše položená palubní deska dodává interiéru potřebnou vzdušnost i při skromných vnitřních rozměrech. Jednoduchá koncepce palubní desky stojí za ideálním rozmístěním ovladačů, ergonomie ovládání je tak na vysoké úrovni. Potěšil mě středový panel s multimediálním navigačním systémem, jenž je natočen směrem k řidiči. Čitelnost údajů a obsluha za jízdy je tak o poznání bezpečnější. Infotainment nové Corsy nabízí v našem případě až desetipalcovou dotykovou obrazovku. Připlácí se celkem 20.000 Kč. V základu výbavy Elegance je o tři palce menší obrazovka, za navigační systém si však již nemusíte připlácet. Multimediální systém umí komunikovat s Apple Car Play a Android Auto – o konektivitu tak není nouze. K dispozici je i možnost bezdrátového dobíjení (+ 5.000 Kč). To, že interiér jde s dobou, dokazuje i virtuální kokpit. Obrazovka není kdovíjak velká, nicméně grafické zobrazení a přehlednost je na jedničku. Chválit budu i multifunkční volant a celkový posez. Sedadla s možností vyhřívání nabízejí skvělý komfort i na delších cestách (Paket + 30.000 Kč: kožené čalounění Mistral, černé Jet Black, vyhřívání předních sedadel, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí a bederní opěrkou). Boční vedení a délka sedáku mi při mých 180 centimetrech naprosto dostačovala. Problém jsem měl spíše s prostorem pro pravé koleno, kde jsem neustále dřel o středový panel. Další výtku bych měl k umístěný páček směrových světlometů a ostřikovačů. Jejich pozice je na můj vkus posazena příliš vysoko, a tak nejspíš budete muset rukou popojíždět výš, abyste mohli dané funkce správně aktivovat. Výbava vozu je opravdu bohatá, a to již od základní výbavy, jež startuje na velmi atraktivních 289.990 korunách.
Praktičnost: Městskému stylu odolný
Z pohledu praktické stránky nové Corsy bych v prvé řadě zmínil kompaktní rozměry vhodné do městské džungle, ale i příjemný výhled z vozu. Co se týče praktičnosti vně vozu, potěší vzdušnost přední části. Ve druhé řadě sedadel je především problém s horším přístupem – dveře se totiž otevírají v menším úhlu a vstupní prostor je opravdu stísněný. Po usednutí však nemám problém se sám za sebou komfortně usadit. S mými 180 centimetry mi dokonce před koleny zbývá cca 5 centimetrů volného místa. S prostorem nad hlavou už to tak veselé není. Pokud s sebou plánujete vzít dospělé pasažéry, počítejte spíše se čtyřmístným interiérem. Prostřední cestující by si moc komfortu neužil. Mladou rodinu s dítětem v autosedačce potěší přítomnost dvou bezpečnostních úchytů Isofix na zadních sedadlech. Již od základní výbavy je nabízena zadní lavice dělená v poměru 60:40 s možností sklopení. Tím se dostávám k zavazadelníku, který, buďme upřímní, bude pro drtivou většinu uživatelů Corsy plnit potřeby městského stylu. Tedy nákup, bytové doplňky, sportovní tašky, to vše zavazadelník nové Corsy zvládne pojmout s přehledem. Základní objem kufru dosahuje hodnoty 309 litrů. Žádné stěhování se tak dít nebude, po sklopení sedadel lze navýšit užitnou hodnotu na maximálních 1.015 litrů. Sedadla se nesklopí úplně do roviny, převoz delších rozměrů však není problém. Počítejte však s vyšší hranou zavazadelníku a menším vstupním otvorem.
Jízda: Uživatelsky přívětivé a s kompletní nabídkou pohonů
Šestá generace přichází na český trh s kompletní nabídkou pohonných jednotek. Základem je přítomnost zážehové dvanáctistovky ve třech výkonnostních variantách. Potěší přítomnost dieselové patnáctistovky, která tak jasně dává najevo, že s naftou se stále počítá. Největší novinkou je možnost volby plně elektrické Corsy. Ta sice ještě není na českém trhu momentálně dostupná, s jejím příchodem se však počítá v rámci prvního kvartálu. Energií nabitá Corsa ujedete na jedno nabití až 330 kilometrů (Metodika dojezdu dle WLTP). Já mám však pod kapotou testované Corsy pravý opak, tedy aktuálně opovrhovaný vznětový agregát. Elektrifikace je jedna věc, druhá je reálné využití vozu. Pokud víte, že s Corsou budete často cestovat po dálnicích a zároveň během týdne nejezdíte pouze po sídlišti od paneláku k obchodnímu centru, má naftový agregát své opodstatnění. A nebojím se říct, že v takovém případě je volba dieselové jednotky stále ekologičtější. Je to chůze po tenkém ledě, vše má své nesporné klady a o čem se už mluví méně – i zápory.
Z přiložené tabulky je patrné, že pokud pomineme základní jednotku, je možné volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a osmistupňovým automatem. Tedy pouze v případě zážehové dvanáctistovky, která nabízí výkonové spektrum od 75 až po 130 koňských sil. Zájemci o dieselový agregát se musí spokojit se šestistupňovou manuální převodovkou. Testovaná patnáctistovka CDTI nabízí maximální výkon 75 kilowatt, respektive 102 koňských sil (splňuje normu EURO 6.2. BlueInjection). Spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je bezproblémové. Chod řadicí páky je možná trochu hrubý, jednotlivé dráhy páky jsou však příjemně krátké a přesné. Výkon vznětové jednotky je skrze manuální převodovku přenášen pouze na kola přední nápravy. Výkonově si patnáctistovka s Corsou jednoduše poradí. Dynamika není kdovíjak oslňující, brzdou provozu však rozhodně nebudete. Naopak potěší příjemný nástup již od minimálních otáček a příjemný akustický projev. Na druhou stranu se musí počítat s mírnými vibracemi prostupujícími až do interiéru. Co se týče spotřeby, která by měla být jedním z hlavních argumentů pro diesel, byl jsem spokojen. Byť na výrobcem udávaných 3,4–3,2 litru jsem se nedostal. Výsledných 4,5 litru mě vzhledem k mrazivým teplotám uspokojilo (Emise CO2 (g/km) 85-88g). Během týdenního testování mě nová Corsa nejvíce potěšila jistým podvozkem, který se nezalekne ani dynamičtější jízdy. Ano, má své limity, ale celkový projev mě v převážně městském provozu velmi potěšil. Stejně tak celková uživatelská přívětivost ovládání vozu. Cílovou skupinou jsou naše lepší polovičky, a tak potěší jemné a příjemné nastavení posilovače řízení. Opravdu jsem byl moc spokojen, v případě dvanáctistovky a osmistupňového automatu bude výsledný komfort ještě o kapánek vyšší. Nezapomíná se ani na bezpečnost. Již v základu dokáže novinka nabídnout čelní, boční a hlavové airbagy, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, senzor únavy řidiče, varování před čelní kolizí, automatické brzdění s detekcí chodců či tempomat s omezovačem rychlosti. To vše bez nutnosti příplatku. Z pohledu bezpečnosti je tak nová Corsa na špici segmentu.
Verdikt: Na 100 % umí zaujmout, o tom žádná!
Konkurence v segmentu malých vozů je více než ostrá, a to se můžeme bavit i o sourozenci v podobě Peugeotu 208. Šestá generace Corsy je však připravena čelit srovnáním. Za mě si odnáší jedno velké plus v oblasti kvalitně zpracovaného interiéru, ale i za takovou maličkost, jakou je ovládání klimatizace za pomoci klasických otočných ovladačů, bez nutnosti klikání na dotykovou obrazovku. Soužití s tímto vozem je opravdu příjemné. Sednete a nad ničím nemusíte dlouze přemýšlet, uživatelská přívětivost je pro každodenní ježdění velkou výhodou. Dieselová jednotky pracovala bez větších výhrad, a tak s klidem na srdci mohu tuto specifikaci doporučit. Záleží na reálném využití a řidičských preferencích. Výsledná částka přes 419.990 Kč je v nedohlednu od zavádějící cenovky. Reálně by bez některých zbytečných příplatků bohatě posloužila o stupeň nižší výbava Edition, kterou lze pořídit v rozmezí od 300.000 Kč do 380.000 Kč.
Plusy: Atraktivní design, uživatelsky přívětivé, kvalitně zpracovaný interiér, jisté jízdní vlastnosti
Minusy: Stísněný prostor pro pravé koleno řidiče, horší přístup do druhé řady sedadel, umístění ovladačů směrovek a ostřikovačů
Celkové hodnocení: 95 %
Průměrná spotřeba: 4,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 419.990 Kč (Výbava Elegance – 1,5 CDTI)