Opel crossland X 2020
Testy Opel

Test Opel Crossland X – Něco mezi MPV a crossoverem

Obliba malých městských crossoverů je stále aktuální, není se tak čemu divit, že nás automobilky zahlcují novými modely. Automobilka Opel není výjimkou, lépe řečeno, Opel je ukázkovým příkladem, jak lze z nabídky MPV postupně přejít čistě na SUV a crossovery. V nabídce německé automobilky, tak ryzím MPVéčkem zůstává pouze model Combo, jenž je pouze přeznačkovaným Citroenem Berlingo a Peugeotu Rifter. Zatímco segment MPV jde do ústranní, v Opelu nelenili a v nabídce tak mají hned trojici crossoverů. Počínaje modelem Crossland X, nově představeným Opelem Mokka a do třetice největším zástupcem s označením Grandland X. Jelikož posledního zmiňovaného jsme již redakčnímu testu podrobili, dnes se podíváme na ryze čistý crossover. V nabídce totiž nedisponuje ani možností volby pohonu obou náprav, jednoduše městská záležitost.



Design: Inu, kde začít?
Po designové stránce mě narovinu nový Crossland nikterak neohromil. Když vezmu v potaz, že Crossland X je postaven na stejné platformě jako francouzský kolega Peugeot 2008, přemýšlím, proč Opel nezvolil trochu odvážnější design. Jako celek působí Crossland trochu nevyváženě, jako kdyby to německé designéry tak trochu za rýsovacími prkny nebavilo. Abych ale nebyl moc kritický. Přední partie vozu působí přinejmenším sympatickým dojmem, který dokáže nejednu dámu oslovit. Pohledná je mimo jiné i rozměrná mřížka chladiče či přední světlomety s integrovaným LED denním svícením. Přední část vozu působí mohutně a dodává vozu alespoň trochu sebejistoty, když už se řadí k těm „crossoverům”. Zbytek karoserie ničím nepřekvapí, každopádně je patrná snaha zachovat co největší vnitřní prostor. To oceníte v interiéru, který je doopravdy velmi vstřícný i k vyšším postavám. Design se tak v mnohém podřídil praktičnosti, což vlastně není na škodu. Každopádně vzhled vozu hraje při výběru nového vozu velmi zásadní roli, věřím, že mnohé osloví vlastně vcelku „klidná” tvář. Důkazem, že Crossland dokáže zaujmout, je i fakt, že v nabídce Opelu se za letošní rok Crossland stává prodejní jedničkou. Se 734 prodanými kusy je dokonce 39 nejprodávanějším modelem na českém trhu. Testovanému kousku pomáhá k lepšímu vzhledu i oranžová barva Amber a sedmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin.

opel crossland x rozměry

Interiér: Příjemné nastupování a vzdušný interiér jsou velkou předností!
Prvním velkým pozitivem je bezesporu velmi pohodlné nastupování díky vyšší světlé výšce vozu. Ihned po usednutí oceníte celkovou vzdušnost interiéru a velmi příjemný posez, který je vyšší, a tak je z vozu velmi dobrý výhled. V interiéru se tak necítíte nikterak utopeni záplavou plastů, jako tomu je u většiny malých crossoverů. Další velkou předností Opelu jsou bezesporu velmi kvalitní sedadla. Ta sice nejsou v našem výbavovém stupni elektricky nastavitelná, přesto si pohodlnou pozici za volantem najde každý. Potěší možnost prodloužení délky sedáku pro lepší podporu stehen či příjemná konzistence materiálu včetně dostatečného bočního vedení. Palubní deska nepřináší žádné novinky, obdobné provedení naleznete například v Opelu Astra či větším Grandlandu X. Středový panel tak patří multimediálnímu systému, který ve vyšších výbavách nabídne i možnost zobrazení navigačního systému (Navigační systém 5.0 IntelliLink (mapové podklady, 2 USB konektory)). Ve výbavovém stupni Enjoy si za navigaci připlatíte rovných 23.000 Kč, respektive 18.300 Kč v případě vyšší výbavy Innovation. V případě připlacení za navigační systém se vám otevře možnost příplatku za Head Up displej v hodnotě 9.000 Kč.  Od základu se však můžete těšit na velmi kvalitně zpracovaný multifunkční volant, který nejenže vypadá opravdu dobře, ale především padne do ruky jako ulitý. Jsem velmi rád za přítomnost klasického ovládání klimatizace za pomocí otočných ovladačů a mechanických tlačítek. Stejně tak ponechání ovládací lišty pod obrazovkou multimediálního systému pro rychlou orientaci. V přední části kabiny tak nemám žádných výhrad. Pokud na Crossland koukáte optikou zájemce o cenově dostupný vůz s prostorným interiérem pro čtyřčlennou rodinu, dobrým výhledem z vozu a pohodlným nastupování, dokáže tento německý crossover rozhodně mile překvapit. Ve druhé řadě sedadel panuje obdobně jako vpředu velmi pohodová nálada. Při mých 180 centimetrech nemám problém se sám za sebe velmi příjemně usadit. Potěší prostor nad hlavou ale i pro nárty, zde si dokážu představit i delší cestu po republice. Díky posuvným zadním sedadlům můžete zvětšovat prostor zavazadlového prostoru nebo právě místa pro zadní cestující. Na krajních sedadlech pak nechybí systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabízí objem 410 litrů, díky možnosti posunutí sedadel druhé řady lze objem navýšit na 520 litrů. V případě potřeby převážení rozměrnějších předmětů je možné sklopit zadní sedadla dělená v poměru 60:40. Po sklopení se objem zavazadelníku zvýší až na maximálních 1.255 litrů. Interiér Crosslandu X mě tak velmi potěšil svojí ohleduplností k posádce, která se tak necítí nikterak stísněně. Bez problému tak můžete vyrazit na dovolenou či rodinný výlet. Níže naleznete přiložený seznam výbavy dle jednotlivých výbavových stupňů.

opel crossland x výbava

Jízda: Uživatelsky přívětivé řízení
Základní jednotkou je v případě Crosslandu X benzínová dvanáctistovka s maximálním výkonem 60 kilowatt, tedy 81 koňských sil a pětistupňovou manuální převodovkou. V případě většího nájezdu kilometrů a vyššího zatížení vozu je rozhodně lepší jít do dvanáctistovky s turbem, která nabízí 81 kilowatt, respektive 110 koňských sil. Rázem máte k dispozici i šestistupňovou převodovku, která potěší především při častějších výletech po dálnici. Tutéž jednotku můžete mít dokonce ještě s vyšším výkonem, celkem 96 kilowatt (130 koní) je na malý Crossland, jenž netrpí nadváhou opravdu slušnou jednotkou. Pro zájemce o dieselovou jednotku je připravena patnáctistovka CDTI o maximálním výkonu 75 kilowatt (102 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou. Výhradou nejsilnější jednotky, tedy dvanáctistovky s výkonem 130 koňských sil, je možnost volby šesti stupňové automatické převodovky. V takovém případě však počítejte s nejnižší cenovkou od 443.990 Kč ve výbavě Enjoy. Pod kapotou testovaného vozu se nachází zážehová jednotka o objemu 1,2 litru s výkonem 110 koňských sil a šestistupňovou manuální převodovkou. Jedná se tak o zlatou střední cestu, co se týče celkové nabídky Crosslandu. Výkon 81 kilowatt je pro každodenní provoz naprosto dostačující. Jednotku je potřeba trochu více vytáčet, jinak je jízdní projev ospalý. Výkonově silnější jednotka s 96 kilowatty je rozhodně ideální volbou pro ty, jenž budou cestovat v plném obsazení a na delší štreky. Ale jak již bylo řečeno, pro městský provoz je 81 kilowatt rozhodně dostačující. Šestistupňová manuální převodovka pracuje přesně tak, jak to od ní očekáváte. Možná bych ocenil trochu jemnější chod páky v kulise. Řízení a celkový projev je hodně zasazen směrem k pohodlné a komfortní cestě. Při dynamičtějším jízdním stylu se projevuje především neochota podvozku spolupracovat v zatáčkách, nehledě na relativně vysokou míru náklonu karoserie. Pokud však Crossland X má plnit roli rodinného vozu přepravující děti do školy, vozit nákupy z nedalekého obchodního centra a podnikat víkendové výlety, rozhodně si bude se svým majitelem rozumět. Poté také dokáže nabídnout příjemnou spotřebu okolo pěti litrů na sto kilometrů. Na tříválcovou jednotku s výkonem 81 kilowatt je tak jízdní projev a výsledná spotřeba uspokojující.

opel crossland x ceník



Verdikt: Crossland X potěší především starší řidiče
Byť se v reklamních kampaních kolem crossoverů točí především zástupci mladších generací, realita na českých silnicích je často opačná. Během týdne jsem tak za volantem ostatních „Crosslandů” často viděl především starší páry. V základu se totiž Opel dokázal dostat na velmi zajímavou cenovku 335.990 Kč. V druhém výbavovém stupni s testovanou dvanáctistovkou lze tento vůz pořídit do 400.000 Kč. Pro aktivní starší páry, jenž využijí vůz i pro výlety s vnoučaty, je Crossland X vlastně ideální parťák navíc s pěti letou zárukou. Byť vzhledem asi davy neoslní, svým praktickým interiérem a uživatelsky přívětivým řízením si dokáže najít velké množství zákazníků.

Plusy: Prostorný interiér, kvalitní multifunkční volant, prostor ve druhé řadě sedadel, možnost posunu zadních sedadel, spotřeba jednotky

Mínusy: Náklony karoserie, průměrné jízdní vlastnosti

Celkové hodnocení: 94%
Průměrná spotřeba: 5,1 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 382.990 Kč (1,2 TURBO 81 kW, Enjoy)

Facebook Comments