Test Renault Clio 1,3 TCe – Pětka na jedničku

Již pátá generace ikonického modelu Clio se pomalu, ale jistě, zabydluje na českém trhu. Prodejní úspěchy, napříč evropskými trhy, daly Renaultu možnost pozdvihnout sebevědomí nového Clia o úroveň výše. Krom designových změn se tak setkáváme se zcela revolučním interiérem a paletou moderních pohonných jednotek, splňujících přísné emisní normy. Novinka s diamantem ve znaku musí bojovat s nadupanou konkurencí. Jistě obstojí. Dokáže však oslnit a přesvědčit zákazníka?

Design: Chytrá evoluce
Vzhled modelové řady Renault se nám začíná po vzoru většiny automobilek sjednocovat. Designový jazyk tak novinka přebírá od sourozenců v podobě většího Mégana či Koleose. Oproti svému předchůdci se toho změnilo mnoho, výsledek však není až tak revoluční. Především příď vozu se nijak výrazně nezměnila. Nově tvarované světlomety sice dodávají vozu potřebný sex-appeal, při srovnání se čtvrtou generací se však proporčně nic moc nezměnilo. Špatné rozhodnutí? Nikoliv, čtvrtá generace Clia  dokázala oslovit a celkový design je pohledný, tak proč investovat do větších změn. Neměň co funguje – asi tak probíhala diskuze designérů. Přesto se povedlo vnést novince potřebnou dávku „novoty“. Krom již zmíněných Full LED světlometů LED PURE VISION Performance se světelným podpisem ve tvaru písmene „C“, se změny odehrály i v případě tvarování předního nárazníku. Účinnost světlometů je na jedničku. Nové Clio navíc již od základní výbavy nabízí Full LED světlomety. Z tohoto pohledu jsem moc rád, že automobilky stále častěji nabízejí výkonnější světlomety, bez nutnosti příplatku, popřípadě v rámci přijatelné cenové nabídky. Večerní projížďky jsou tak o poznání bezpečnější. Testované Clio se může pochlubit pohlednými disky kol o velikosti sedmnácti palců, dále LED zadními světlomety s 3D efektem a světelným podpisem.

Renault Clio 2020 rozměry

Rozměry nového Clia přikládám v obrázku. Na celkové délce 4.050 milimetrů se podařilo Renaultu vytvořit opravdu pohledný městský vůz. Díky kompaktním rozměrům a celkově sportovní siluetě karoserie, si Clio najde jak příznivce z řad žen, tak i mužů. Pokud byste chtěli svůj vůz odlišit, rozhodně nejhezčí variantou je RS Line, která ještě více zdůrazňuje sportovní charakter karoserie.



Interiér: Známé prvky a tablet z obýváku
Design exteriéru vozu mě oslovil. Nemám výhrad. Snad jen zapracování dekorační lišty za „C“ sloupkem by si zasloužilo ve výrobě více pozornosti. V interiéru vozu čeká řada novinek. Tou zásadní je, že změněna byla celá koncepce, a tak se Clio může doopravdy pochlubit zcela novým interiérem. Palubní deska působí mnohem lépe, nežli u předešlé čtvrté generace. Originální a nápaditá, přesto ergonomicky přívětivá pro každodenní užívání. Chválím horizontální rozdělení desky a umístění všech ovladačů na středové konzoli. Multimediální a navigační systém Easy Link je dominantou celého interiéru. Displej s velikostí 9,3″ je skvěle čitelný a nabízí tak bezpečné užívání i při jízdě. (Navigační systém s dynamickým plánováním trasy dle aktuální dopravní situace, vyhledávání bodů zájmu přes Google Places, 3D zobrazení budov ve velkých sídlech, hudební systém Arkamys, 6 reproduktorů, Bluetooth s funkcí audiostreamingu, 2 USB vstupy, podporuje Apple CarPlay, ovládání rádia pod volantem, online služby). Ovládání multimediálního systému je uživatelsky velmi přívětivé. Dotykové plochy jsou dostatečně velké, proto můžete systém obsluhovat bezpečně. Klidně bych uvítal umístění obrazovky o pár centimetrů níž – horní hrana tabletu je relativně vysoko a tak věřím, že někoho může při řízení zbytečně rozptylovat. Za pochvalu rozhodně stojí řidičova zóna, a to od virtuálního kokpitu, přes multifunkční volant až po sedadla. Zde si ode mě Clio odnáší jedničku. Přístrojový štít se 7″ barevným multifunkčním displejem, je skvěle čitelný a přehledný. Multifunkční volant potažený jemnou kůží nabízí opravdu skvělý úchop. Volant věnce je široký a do ruky padne jako ulitý. Sedadlům se u Renaultu věnuje veliká pozornost a jinak tomu není ani v novém Cliu. Posez je zde komfortní i na delších cestách. Boční vedení je dostačující, délka sedáku by mohla být ještě trochu protažena. Osoby vyšší nad 180 centimetrů by tak mohly postrádat dostatečnou oporu stehen. Citelné je zlepšení dílenského zpracování, přesto oproti nedávno testované Corse se občas nalezne detail, který jednoduše není ideální.

Praktičnost: Pro čtyři tak akorát
Přední část kabiny je příjemně vzdušná, totéž však neplatí po přesunutí na sedadla druhé řady. Zde je v první řadě trochu problém s přístupem. Dveře se otevírají ve skromném úhlu, a tak se vyšší postavy musí různě kroutit, aby se nakonec celkem komfortně usadily. Místa před koleny totiž zbývá překvapivě dostatek. Při mých 180 centimetrech mi před koleny zbývá cca 5-10 centimetrů volného místa. Nad hlavou je situace s místem hodně skromná. To samé platí o prostoru pro ramena. V pěti cestujících se zde budete cítit jako v konzervě. Pro čtyři cestující je Clio připraveno nabídnout komfort odpovídající segmentu malých vozů. Pro rodinu s malými dětmi nechybí systém ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních bočních sedadlech a na sedadle spolujezdce. Zavazadelník nabízí základní objem 391 litrů, respektive 340 litrů dle metodiky VDA. Přístup je omezen díky vyšší nakládací hraně, přesto je Clio připraveno na městský styl života a občasný výlet na chalupu. Po sklopení sedadel druhé řady nevzniká úplně rovná plocha, nicméně převoz rozměrnějších předmětů taktéž není problém.




Jízda: Připraven pro každý den
Paleta pohonných jednotek u nového Clia čítá celkem tři agregáty. Základní jednotkou je litrové TCe o maximálním výkonu 65 koňských sil.  Tentýž motor je v nabídce i v silnějších variantách, a to TCe 75 a TCe 100. Nejsilnější litr, tedy s výkonem rovných 100 koní, lze jako jediný pořídit s automatickou převodovkou CVT. Jinak je k dispozici pouze pětistupňová manuální převodovka. Pokud se nespokojíte s litrovým agregátem, můžete jít do velmi povedeného agregátu 1,3 TCe s maximálním výkonem 130 koňských sil. Tato jednotka se pak pojí pouze s dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou EDC. Ani v případě Clia se Renault nerozhodl upustit od vznětového agregátu. K dispozici je tak patnáctistovka Blue dCi 115, pracující ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Nabídka není kdovíjak obsáhlá, každopádně jsem rád za možnost volby mezi zážehovým a vznětovým agregátem.

Motorizace Renault Clio 2020

Hned k prvnímu testu nového Clia jsem dostal opravdu velmi zajímavou motorizaci. Pod kapotou pracuje třináctistovka TCe 130 s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. Nejvýkonnější zážehová jednotka potěší opravdu příjemnou agilitou a spotřebou do šesti litrů na sto kilometrů. Relativně lehké Clio tak ochotně zrychluje, nástup je do jisté míry poznamenám mírným turboefektem. Jinak agregát pracuje bez výhrad, snad jen součinnost s automatickou převodovkou EDC mi nepřišla úplně v dokonalé symbióze. V některých situacích převodovka zbytečně točí nesmyslné otáčky, občas naopak úplně degraduje výkonový potenciál. Při rozjezdech navíc často docházelo k nepříjemnému kodrcání. Po ujetí prvních desítek kilometrů jsem pouze povzdechl po klasickém manuálu, který by zde rozhodně odvedl lepší práci. Rozpačitý dojem z převodovky vylepšilo celkově velmi příjemné nastavení podvozku. Byť Clio nedisponuje možností adaptivního nastavení podvozku, jeho nastavení je příjemné. Zvládá i větší divočinu na okreskách, zároveň umí zvládnout i dynamičtější jízdu v zatáčkách. Rozhodně však už není tak poddajný jako tomu bylo u Renaultu zvykem. Ke kladnému hodnocení přidávám i celkový jízdní projev. Ovládání vozu je díky precizně nastavenému posilovači řízení příjemné, a překvapivě i přesné. Musím uznat, že Renault dokázal celkový řidičský obraz nového Clio dotáhnout o veliký kus dále. Řízení je příjemné, a tak si umím představit Clio jako vůz pro každý den. Z pohledu bezpečnosti se novinka prezentuje celou plejádou bezpečnostních prvků, dostupných bez nutnosti příplatku. Nechybí tak systém varování před opuštěním jízdního pruhu s automatickou korekcí jízdní dráhy, systém rozpoznávání dopravních značek, Active emergency braking system s detekcí chodců a cyklistů či E-Call – systém pro přivolání pomoci v případě nehody.



Aktualizace: Renault Clio R.S. Line 1,0 TCe
Pátá generace modelu Clio sice dorazila s celkově sportovně elegantním designem, nicméně ostrá verze R.S. bohužel nedorazí. K dispozici je tak pouze náhražka v podobě výbavového stupně RS Line. To však neznamená, že pod kapotou je k dispozici nejsilnější jednotka. Právě naopak, pod kapotou může pracovat i litrový tříválec TCe o maximálním výkonu 100 koňských sil. Zmíněný agregát jsme okusili a výsledek asi nikoho nepřekvapí. Litrový turbomotor se statečně snaží nabídnout i trochu dynamiky, ta však velmi brzo opadá. Pro každodenní ježdění však bohatě postačí. Pochválit však mohu příjemné řazení a především dobře nastavený podvozek, který zvládne i dynamičtější styl jízdy, zároveň obstojí i v městském provozu. Verze R.S. Line je pouze hrou na city zákazníků, kteří přišli pro vybavené Clio a nechají se zlákat na líbivější design. Například při pohledu na příď vozu se opravdu nové Clio vydařilo. Sportovnější přední nárazník s integrovanou lištou F1, krásné disky kol z lehkých slitin o velikosti sedmnácti palců (design Magny Coursa) a chromová koncovka výfuku dělají své. Když k tomu přidáte závodní modrou metalízu v kombinaci se stříbrnými doplňky karoserie, rázem před vámi stojí vůz, jenž vybízí k projížďce.

V interiéru na vás čekají sportovní sedadla s červeným prošíváním, volant potažený perforovanou kůží s logem R.S. Line, hliníkové sportovní pedály, dekory se strukturou karbonu (střední pás na palubní desce, výplně dveří) a například černá stropnice. S tím se dále pojí téměř kompletní výbava, na palubě tak nechybí automatická klimatizace, multimediální navigační systém či skvělé Full LED světlomety LED PURE VISION Performance se světelným podpisem ve tvaru písmene „C“. Není tak divu, že se v ceníku nacházíme na úplném vrcholu. Výbava R.S. Line startuje na částce 393.000 Kč. Silnější jednotka s výkonem 130 koňských sil a automatickou převodovkou EDC pak pořídíte od 470.000 korun.

« 1 z 52 »

Verdikt: Pětka na jedničku
Nové Clio jsem po týdenním testování vracel s dobrým pocitem. Renault pokračuje ve svém úspěšném designovém rukopisu, který dodal páté generaci Clia dospělejší výraz. Největší revoluce se odehrála především v interiéru, který působí jak z vozu o jednu cenovou kategorii výše. Krom nepřesvědčivého výkonu automatické převodovky jsem byl s Cliem opravdu nadmíru spokojený. Co se týče cenové politiky, testovaný kousek je vyveden ve stupni Intens, a tak si budete muset připravit 429.000 Kč. Klidně bych však šel o výbavový stupeň níže a spokojil bych se i s výkonem 100 koňských sil. V této specifikaci by pak Clio vycházelo na rozumnějších 319.000 Kč.

Plusy: Atraktivní design, komfortní a slušně vybavený interiér, příjemné řízení, uživatelská přívětivost

Minusy: Součinnost automatické převodovky EDC s pohonnou jednotkou, výše posazená obrazovka multimediálního systému, horší přístup do druhé řady sedadel

Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 6,0l/100 km
Cena testovaného vozu: od 429.000 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *