Opel astra 2020
Testy Opel

Test Opel Astra – Neprávem opodál

Jestli jsem byl v posledních týdnech nějakým novým vozem příjemně překvapen, rozhodně bych zmínil modernizovanou Astru. Ihned po ujetí prvních desítek kilometrů jsem přemýšlel, proč tenhle vůz není na českých silnicích tak častým jevem. Od začátku roku se na českém trhu prodalo skromných 99 vozů, což bohužel nestačí ani na TOP 100 nejprodávanějších vozů. Tenhle vůz si však zaslouží daleko větší pozornost. Zbystřit by měli ti, co hledají poctivý a řidičsky příjemný vůz.

Design: V jednoduchosti je síla
Nižší střední třída je konkurencí přímo napěchována. Byť se v současné SUV mánii tento segment drží v pozadí, stále nabízí obrovský výběr. Designéři tak musejí svá díla dotahovat až po nejmenší detail. Modernizovaná Astra se drží zajetých kolejí, oproti předchůdci tak nepřináší žádnou „divočinu“. A vypadá jednoduše skvěle. Čisté linie bez zbytečných kudrlinek dělají z Astry sportovně elegantní vůz. Přední část vozu zaujme 3D maskou chladiče s chromovými lištami, jež navazují na prémiové adaptivní LED Matrix světlomety s technologií AFL včetně LED zadních světel. Vše skvěle podtrhuje barevná kombinace červeného laku a černých doplňků karoserie. Kola dělají auto, a tak i Astra nabízí pohledné sedmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin v černé barvě. Z profilu se Astra nikterak výrazně neprojevuje, snad jen ostrou linií přes celou délku karoserie. Při pohledu na záď vozu se Astra projevuje částečně jako sportovně laděný hatchback. Moc se mi líbí rozměrné zadní světlomety s LEDkovým světelným podpisem a částečně přesahující střecha vytvářející střešní spoiler. Naopak mi zde chybí například poctivá chromová koncovka výfuku, která by Astře dala ještě více šmrncu. To se dnes bohužel již nenosí. Na druhou stranu lepší než se hrát přetvářku za pomoci laciných záslepek.

astra rozměry

Interiér: Poctivý a logický
Palubní deska modernizované Astry je ukázkovým příkladem poctivosti bez ergonomických přešlapů. Po designové stránce se z palubky pravděpodobně neposadíte na zadek, potěší však jednoduchost a výběr použitých materiálů. Jednoznačně největší plus si ode mě odnáší multifunkční, kůží obšitý volant. Skvěle vypadá a je prvotřídně zpracovaný, ovládání jednotlivých funkcí je pak naprosto intuitivní a nikterak nenarušuje pozornost řidiče. V zimě pak dozajista potěší možnost vyhřívání volantu. Stejně tak si můžete dopřát vyhřívaná sedadla, a to i ve druhé řadě sedadel. Důležitější však je, že jsou sedadla opravdu vynikající. Nabízejí ideální oporu těla i při dynamičtějším jízdním stylu. Boční opora těla je ideální, stejně tak konzistence výplně. K dokonalosti přispívá přítomnost nastavení délky sedáku. Řidičova zóna je tak opravdu bez výhrad. Když Astru postavíme proti Peugeotu 308 s inovativním i-cockpitem, musím jednoznačně potvrdit, že klasické řešení je prostě lepší. Možná interiér Astry nepůsobí tak futuristicky, ale rozhodně nabízí ideální ergonomii a příjemný posez. Zajímavým řešením je kombinace virtuálního kokpitu s klasickými analogovými budíky. Vše je přehledné a skvěle čitelné i za denního světla. Středový panel je osazen dotykovou obrazovkou multimediálního navigačního systému Navi Pro. Systém funguje bez větších výhrad, vše je přehledné a graficky hezky zpracované. Navigační systém po celou dobu pracoval bez jediného zaváhání, počítat však musíte s příplatkem v hodnotě 30.000 Kč. Levnější sedmipalcová obrazovka je taktéž za příplatek, konkrétně si připravte 10.000 Kč. Kladně hodnotím přítomnost klasických tlačítek a ovladačů, především pak u automatické klimatizace. Intuitivně a rychle tak můžete nastavit teplotu, intenzitu a požadovaný program. Opravdu stokrát lepší, nežli ťukání na obrazovku, jako tomu je u řady konkurentů.

Praktičnost: S poctivostí nejdál dojdeš
Jestli mě něco na stále oblíbených crossoverech vadí, tak je to opomíjená praktičnost. Ne každý kupuje auto, aby se s ním chlubil před sousedem a hojil si tak své zhrzené sebevědomí nafoukaným vozem. Jsou zde stále lidé, již chtějí poctivý kus auta pro každodenní život. Astra se svými rozměry nikdy nebude úplný stěhovák, přesto mě potěšil vnitřní prostor pro každého cestujícího na palubě. Ve druhé řadě sedadel jsem neměl při svých 180 centimetrech sebemenší problém se komfortně usadit. Potěší už zmíněná možnost vyhřívání sedadel, ale i bezpečností úchyty Isofix na krajních sedadlech. Sedadla jsou dělená v poměru 40/60, po jejich sklopení lze základní objem 370 litrů navýšit až na maximálních 1.210 litrů. Zavazadlový prostor je tak na většinu aktivit dostačující, nevýhodou je vyšší hrana zavazadelníku a absence rovné ložné plochy. Uvítal bych i přítomnost háčků na tašky či síťky pro fixaci drobných zavazadel.

Jízda: Příjemné svezení
Základní motorizací modernizované Astry je zážehová dvanáctistovka o výkonu 81 kilowatt. Stejný tříválcový turbomotor je k dispozici i s výkonem vyšším o 15 kilowatt. Velmi zajímavou motorizací je pak 1.4 TURBO (107 kW/145 k) s bezestupňovou převodovkou CVT, která je dostupná pouze ve vyšším výbavovém stupni Elegance. Astra i nadále nabízí dieselový agregát, konkrétně patnáctistovku CDTI o výkonu 77 kilowatt či 90 kilowatt. Testovaná Astra ukrývá pod kapotou zážehovou 1,2 TURBO s výkonem 96 kilowatt, respektive 130 koňských sil. Maximálního výkonu je dosaženo při 5.500 otáčkách za minutu, hodnota točivého momentu dosahuje 225 Nm v rozsahu od 2.000 do 3.500 otáček za minutu. Výkon je přenášen na kola přední nápravy skrze šestistupňovou manuální převodovku. Součinnost převodovky s výkonově silnější dvanáctistovkou je na výbornou. Motor nabízí velmi příjemný nástup, při vyšších otáčkách je příjemně agilní a s Astrou vážící 1.205 kilogramů si dokáže bez problému poradit. Pokud dvanáctistovku vytočíte do vyššího spektra otáček, lze si na okresce užít i slušnou porci zábavy. Podvozek je totiž velmi dobře naladěn, proto Astře nedělá problém ani dynamičtější jízda. Minimální náklony karoserie, a celkově jisté jízdní vlastnosti, dělají z tohoto vozu skvělé vozidlo pro řidiče, jenž ocení bezprostřední kontakt s vozem. Opravdu jsem byl s Astrou velmi spokojen. Dojem na mě udělal celkově nižší posez a skvělá ergonomie řidičovy zóny. Průměrná spotřeba během týdenního testu se od výrobcem udávaných 4,3 – 4,4 litru pohybovala řádově o litr až litr a půl výše. Se spotřebou se tak dá pohybovat okolo 5,5 litru na sto kilometrů. Z asistenčních systémů je ve výbavě Elegance k dispozici (bez nutnosti příplatku) například varování před vybočením z jízdního pruhu, varování před čelní kolizí, indikace vzdálenosti či protikolizní brzdění LSCMB.

astra motorizace

Aktualizace: Opel Astra Sports Tourer za 30.000 Kč moře prostoru
Pokud vás testovaná Astra zaujala, přidávám další pozitivní zprávu. Za 30.000 Kč můžete mít praktičtější provedení s označením Sports Tourer. Rozvor zůstává beze změny, Astra ST však přidává k dobru 332 milimetrů za zadní nápravou. Díky tomu se může pochlubit opravdu bezedným zavazadelníkem. V základním uspořádání nabídne za sedadly druhé řady celkem 540 litrů. Po sklopení sedadel dělených v poměru 40:20:40 se objem zavazadelníku navýší až na maximálních 1.630 litrů. Když k tomu přidáme ideální tvar ložné plochy, nízkou nakládací hranu a možnost sklopení sedadel za pomoci páček, není co dodávat. Opel Astra ST je bezesporu rodinným vozem, s prostorem ve druhé řadě sedadel jsem neměl sebemenší problém. Při svých 180 centimetrech jsem se komfortně usadil. Navíc zde nechybí port pro nabíjení telefonu, vyhřívání sedadel, dvojice bezpečnostních úchytů Isofix pro dětské autosedačky a středová loketní opěrka. Palubní deska vychází z hatchbacku, takže zde je vše identické. Co se týče jízdních vlastností, tak s hatchbackem si dozajista více užijete v zatáčkách. Každopádně z pohledu podvozku chválím celkový komfort a jistotu. Řízení je příjemně přesné a nastavení posilovače pak potěší sametovým chodem. Při pohledu na ceník se taktéž oproti hatchbacku nic nemění, verze Sports Tourer je dostupná s identickými jednotkami. K ceně pak stačí přičíst příplatek 30.000 Kč a praktičtější provedení může stát před vaší garáží.

« z 36 »

Verdikt: Neprávem opodál
V nelítostném boji s konkurencí se Astra bohužel výrazně neprosazuje, což je ale rozhodně škoda, protože tento vůz nabízí skutečně mnoho. Co se týče cenové nabídky, tak základní verze startuje na akčních 379.990 Kč. Testovaný vůz pořídíte za akční cenu od 461.990 Kč. Klasická ceníková cena je nyní 551.990 Kč. Určitě bych doporučil testovanou dvanáctistovku s vyšším výkonem, za zvážení stojí výbavový stupeň. Pokud bychom šli na základní výbavu ASTRA, startujeme na akčních 406.990 Kč. Dokoupit můžete opravdu pouze nezbytné příplatky pro váš komfort, přičemž do půl milionu se s rozpočtem dá rozhodně vejít. Když tuto částku porovnám s řadou crossoverů, Astra jednoznačně vítězí svými kvalitami, solidní motorizací a praktickým interiérem.

Plusy: Jednoduchý a líbivý design, kvalitní interiér, skvělá sedadla a multifunkční volant, jisté jízdní vlastnosti

Minusy: Absence háčků, síťového programu v zavazadelníku, trochu historický zvuk směrovek, všudypřítomný klavírní lesk na palubní desce

Celkové hodnocení: 98 %
Průměrná spotřeba: 5,5 – 6.0 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 461.990 Kč (1,2 TURBO, Elegance)

Facebook Comments