Test Opel Grandland X Hybrid4 – Elektrický blesk

Letošní rok se jednoznačně nese v duchu postupné elektrifikace. Někteří představují plně elektrické modely, druzí sází na hybridní pohony. Tento trend tak neminul ani německou automobilku Opel, jež aktuálně nabízí čistě elektrickou Corsu a hybridní SUV Grandland X. Právě kombinaci hybridního pohonu s oblíbeným segmentem sportovně užitkových vozů může být zajímavým receptem, jak oslovit konzervativní zákazníky.

Design: Červeno-černý blesk
Grandland X svým vzhledem nikterak nevybočuje z modelové nabídky značky Opel. Robustní design, podtržený mohutným oplastováním, jasně naznačuje choutky Grandlandu na vyjížďky mimo zpevněné cesty. LED přední světlomety AFL s LED denním svícením vypadají vkusně, mimo to se mi líbí i rozměrná mřížka chladiče s chromovými lištami směřujícími od světlometů až k samotnému logu. Nechybí nízko položené mlhové světlomety či stříbrně lakované „lízátko“ předního nárazníku. Z profilu se Grandland X prezentuje nafouklými tvary, chromovou lištou nad okny či plaketkou odkazující na hybridní pohon. K dispozici máme devatenáctipalcové disky kol z lehké slitiny Diamond Cut. Na zádi vozu se mi moc líbí rozměrné světlomety s LEDkovým světelným podpisem. Zaujme i tvarování pátých dveří, kterým sportovní šmrnc dodává jakési „křidélko“ vycházející ze světlometů a střešní černě lakovaný spoiler. Ani zde nechybí oplastování karoserie a stříbrně lakovaný difuzor. Celkovému pozitivnímu dojmu přispívá i dvoubarevný lak karoserie, který je složen z metalického laku červená Dark Ruby a černá Diamond.

Interiér: Vše tak, jak má být
Prvním pozitivem je bezesporu velmi příjemné nastupování, díky vyšší světlé výšce vozu. Po usednutí potěší komfortní sedadla s nastavitelnou délkou sedáku. Tato sedadla se taktéž pyšní schváleným AGR – Kampaní pro zdravá záda – a šestnácti možnostmi nastavení. Sedadla se taktéž mohou pochlubit prvotřídním zpracováním, koženým čalouněním, vyhříváním a taktéž ventilací vhodnou pro parné letní dny. Chválou nebudu šetřit ani u volantu, jenž je také potažen kůží a díky příjemnému věnci skvěle padne do ruky. Obsluha tlačítek je intuitivní a nikterak nevyrušuje. Co však mohlo být vyřešeno lépe jsou budíky sdružených přístrojů. Jejich čitelnost je za silného slunečního světla tristní. Stejně tak bych zde uvítal trochu více digitalizace, jež s elektrifikací modelů často přichází. Obyčejné analogové budíky mi tak přijdou pro zobrazování toku energie mírně zastaralé. Naopak 8“ navigační systém 5.0 IntelliLink lze skrze dotykovou obrazovku velmi dobře ovládat, stejně tak spárování s chytrými zařízeními (Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto). Jako pozitivum beru i zachování základních tlačítek k infotainmentu, stejně tak možnost klasického nastavení automatické klimatizace za pomoci otočných ovladačů. Na středovém panelu potěší přítomnost zakryté odkládací schránky, které zároveň funguje jako nabíjecí plocha pro bezdrátové nabíjení telefonu. Palubní deska je tvořena kvalitními materiály, které jsou velmi dobře slícované. Je zde patrný větší důraz na detail a trocha té německé preciznosti přeci jen byla zachována. Ve druhé řadě sedadel je prostoru dostatek i pro dospělé cestující. Při svých 180 centimetrech nemám sebemenší problém se komfortně usadit. Z výbavy pro cestující ve druhé řadě mohu zmínit možnost nabíjení chytrého zařízení, 12V zásuvka, výdechy klimatizace, stínící roletky v oknech či středovou loketní opěrku s držáky nápojů. Zavazadelník Grandlandu X nabízí v základu skromných 390 litrů. Po sklopení sedadel, jež lze sklopit přímo ze zavazadelníku, lze objem navýšit až na maximálních 1.528 litrů. Pod ložnou plochou se pak nachází prostor pro uložení nabíjecích kabelů.



Jízda: Hybridem sem a tam
Před koupí hybridního vozu je třeba položit si základní otázku, zda mám vůz kde nabíjet a pro jaký účel vůz pořizuji. Pokud uvažujete o Grandlandu X jako o vozu pro každodenní dojíždění do práce cca 20 až 30 kilometrů s tím, že cestou zpět se stavíte v obchodním centru či na sportovišti, je hybridní pohon přímo ideální. Stejně tak dobře poslouží i pro víkendové výlety s větším nájezdem kilometrů. O pohon se v případě elektrifikovaného Opelu stará benzínová šestnáctistovka s maximálním výkonem 147 kilowatt (200 koní) a elektromotory o výkonu 81 a 83 kilowatt. Systémový výkon je pak 221 kilowatt, tedy rovných 300 koňských sil při 6.000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment hybridního ústrojí je 520 Nm při 3.000 otáčkách, na stovce je pak toto robustní SUV (1.800 kilogramů pohotovostní hmotnost) za 6,1 vteřiny. Kapacita lithium-iontové baterie je 13,2 (kWh), čistě elektrický dojezd je dle metodiky WLTP v rozmezí od 57 do 59 kilometrů. V reálném provoze se však musí počítat spíše s menším dojezdem. Velkou předností je však možnost dobíjení za jízdy díky rekuperaci elektrické energie. Cestou si tak můžete baterie nabít, například v situaci, kdy víte, že budete vjíždět do města, kde vás čeká pomalejší provoz. Nabíjení můžete praktikovat jak v domácím prostředí z klasické zásuvky, tak samozřejmě z rychlonabíječek, jež se postupně rozšiřují i do méně frekventovaných oblastí. Soužití s hybridem, jenž ve svém logu hrdě nese blesk, je velmi příjemné. Výhodou elektrifikace je krásný a lineární zátah jednotky, kterým zprvu překvapíte nejen sebe, ale i okolní řidiče. Jízda v čistě elektrickém režimu je krásně tichá a komfortní, v případě jízdy v hybridním režimu se do interiéru již dostává mírný hluk od spalovacího motoru. Každopádně jízda je díky poddajnému podvozku plavná a komfortní, ideální pro městskou džungli plnou překvapení. S komfortním projevem souvisí i přítomnost skvělé osmistupňové automatické převodovky, známé i z ostatních modelů skupiny PSA. Výhodou hybridní technologie je i možnost volby pohonu všech čtyř kol, jež v případě konvenčního spalovacího motoru jednoduše nedostanete. S jízdou pomáhá i řada asistenčních systémů. Můžu zmínit asistent pro rozjezd do kopce, aktivní hlídání jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, varování před čelní kolizí, parkovací asistent (senzory vpředu a vzadu) či tempomat s omezovačem rychlosti.



Verdikt: Má to smysl i budoucnost
Koupě hybridu nemá tolik úskalí jako čistě elektrický vůz, proto je pro větší část zákazníků stravitelnější formou smýšlení o ekologičtějším provozu. Život s hybridem totiž tak trochu dokáže změnit řidičské preference. Když víte, že ten prudký a frajerský rozjezd z křižovatky vás stojí dost procent baterie, jednoduše si ho rozmyslíte. Stejně tak vás uspokojí i pomalejší jízda po dálnici, nežli hnaní se v levém pruhu kvůli každé setině. Grandland X je stále primárně komfortní SUVéčko s dostatečným vnitřním prostorem, atraktivním designem a kvalitním interiérem. Hybridní technologie je pak jakousi třešničkou na dortu, a to pro zákazníka s možnostmi dobíjení v domácím prostředí, nejlépe i v práci.

Plusy: Atraktivní a robustní vzhled, kvalitní interiér, prvotřídní sedadla, systémový výkon 300 koní, možnost pohonu všech kol

Minusy: Horší čitelnost budíků, absence výškově nastavitelné loketní opěrky, skromný objem zavazadelníku

Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: Spotřeba energie 15,3 – 15,9 (kWh/100 km)
Cena testovaného vozu: Akční cena 1.199.990 Kč, klasická ceníková cena 1.249.990 Kč (Výbava Ultimate)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *