Test DS 3 Crossback – Odvážně jiný

Automobilka DS vstoupila do segmentu malých SUV, potažmo městských crossoverů se svým druhým modelem. Extravagantní kousek s označením DS 3 Crossback je jiný, odvážně jiný. V konkurenci nabitém segmentu se může zdát, že pro nové zástupce již není místo. Francouzská automobilka však jde odlišnou cestou nežli řada protivníků, namísto drsňáckého designu SUV sází na luxus a přepych. Na následujících odstavcích si představíme design, interiér a jeho praktickou stránku, a vyrazíme na cesty!

Design: Zrozen pro výstavy
Mohlo by se zdát, že v dnešní době již není prostor pro originalitu. S tímto tvrzením dozajista nebudou designéři DS souhlasit. Nevím, kam chodili pro inspiraci, jedno je však jisté. Tohle auto si s ničím nespletete a stále vás bude bavit. Už jen při pohledu na příď vozu mi dáte za pravdu. Viděli jste někdy takto tvarované světlomety? Já ne, o to více vás jejich tvar zaujme. Stejně tak design a funkčnost klik u dveří. Stačí se přiblížit s klíčkem v kapse a kliky se samy vysunou z karoserie. Originální, nápadité a především neokoukané. K extravaganci DS 3 Crossback v našem případě velmi dopomáhá i barva karoserie „Imperial Gold”. V této barevné konfiguraci, tedy zlatá barva a černé doplňky karoserie, je DS opravdu nepřehlédnutelné. Mezi černé doplňky můžeme zařadit černou střechu (+ 10.000 Kč), zpětná zrcátka, oplastování nad podběhy a prahy dveří či hliníková kola 18″ SHANGHAI s výbrusem šedá Haria (+ 25.000 Kč). Již zmíněné světlomety zaujmou mimo design i svojí funkčností, jedná se totiž o DS LED VISION: LED přední světla se systémem Matrix Beam. Světelná účinnost je tak opravdu vynikající, stejně tak funkčnost dálkových světlometů. V testované výbavě Grand Chic jsou již standardem, v nižších výbavách jsou pak za příplatek (+ 45.000 Kč). Na přídi svými rozměry vystupuje i mřížka chladiče, jež je velmi vkusně zdobena chromovými trojúhelníčky. Z profilu jsou nejvíce patrné kompaktní rozměry karoserie, na délku má novinka 4.118 milimetrů, na výšku 1.534 a šířku nabídne 1.988 milimetrů včetně zpětných zrcátek. Dalším odvážným počinem designérů je bezpochyby „žraločí ploutev” za „B” sloupkem karoserie. Opět jde pouze o designovou parádičku, zde se však design postavil před samotnou funkčnost. To poznáte, když si sednete do druhé řady sedadel a zjistíte, že výhled z vozu je opravdu minimální. Zádi vozu dominují rozměrné světlomety, které jsou zvýrazněné a zároveň propojené chromovou lištou. I zde jsou světla plně „LEDková”. Podle motorizace a výkonu se mění počet a rozložení koncovek výfuku. V našem případě, kdy sedláme slabší variantu benzínové dvanáctistovky, máme k dispozici dvojitou koncovku. V případě dieselu je pouze jedna, naopak silnější varianta dvanáctistovky nabídne dvě koncovky po obou stranách.

Interiér: Kosočtverec kam se podíváš
Vzhledem k odvážnému designu exteriéru se není čemu divit, že i vzhled interiéru se nese na vlnách originality. Palubní deska je tak nápaditě kombinována s kosočtvercovými doplňky v podobě výdechů klimatizace či dotykem ovládaných plošek na středovém panelu. Ve stejném designu nalezneme i lištu funkcí kolem měniče rychlostních stupňů automatické převodovky či v kapličce digitálního přístrojového štítu. Z některých úhlů pohledu se to může někomu zdát až přeplácané, zároveň se DS 3 i nadále drží hesla být originálním vozem. Ihned po usednutí velmi potěší pohodlná sedadla s elektrickým nastavením a masážními funkcemi (+ 30.000 Kč). Celkově je posez velmi komfortní, potěší již zmíněná sedadla, ale i kůží obšitý multifunkční volant s nastavením ve dvou osách. K volantu nemám výhrad, snad jen dekor otočných ovladačů působí až moc kýčovitě. DS 3 nabízí již od základní výbavy digitální sdružený přístroj, který je opět vyveden v kosočtvercové grafice. Zobrazené údaje jsou přehledné, navíc lze měnit grafické zobrazení od minimalistického po zobrazení navigačního systému či asistenčních systémů. Pozornosti určitě neunikne 10,3palcová dotyková obrazovka multimediálního navigačního systému. Systém je ve výbavě Grand Chic již standardem, potěší líbivým grafickým zobrazením, ale i intuitivním ovládáním a rychlou odezvou na povely. Snad jen individualizace DS by v tomto směru mohla být dále, než jen vyšperkovat

infotainment známý například i z cenově dostupného modelu Citroen C3. Snad ještě ovladač automatické převodovky je vyveden ve stejném designu, vše ostatní nese filosofii značky DS. Výbava testovaného vozu je velmi bohatá, dodám ještě automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, HIFI Premium Focal Electra či adaptivní tempomat. Ve druhé řadě sedadel je prostoru poskrovnu, při mých 180 centimetrech si dokážu sám za sebe sednout, nicméně zadní lavice je v tomto případě pozice pro dva pasažéry. Jako největší slabinu bych zde uvedl opravdu chabý výhled z vozidla. Na vině je stylová ploutvička exteriéru, která výrazně snižuje výhled z vozu. Co se týče komfortu ve druhé řadě sedadel, jsem spokojen. Sedadla jsou velmi příjemná, potěší opět velmi kvalitní materiál a zpracování. Byť se jedná o zástupce malých SUV, velikost zavazadelníku má i v této kategorii svoji váhu. V tomto ohledu se DS3 Crossback prezentuje celkem 350 litry dle metody VDA (l). Při sklopených sedadlech druhé řady se objem zavazadelníku zvýší až na maximálních 1.050 litrů.  Pod ložnou plochou nalezneme menší odkládací prostor. Na bocích zavazadelníku však postrádám jakýkoliv háček, síťový program zde taktéž budete hledat marně.

Asistenční systémy: Bohatá nadílka
V nárazových testech EURO NCAP získal DS 3 Crossback celkem 4 hvězdy z pěti možných. Nejnižší hodnocení si odnesl v oblasti ochrany chodců (63 %), naopak v ochraně posádky dosáhl na 87 % u dospělých a 86 % u dětí. V případě příplatkových asistenčních systémů si pak DS 3 odnesla celkově plný počet hvězdiček. Nad posádkou tak bdí celá řada elektronických pomocníků. Během testování mi pomáhal například systém sledování mrtvého úhlu, udržení vozidla v jízdním pruhu ale i Lane Positioning Assist – autonomní udržování v jízdním pruhu. Zde jsem byl s funkčností spokojen, systémy autonomního udržování se neustále vyvíjejí a tak se vůz již neodráží od jedné čáry k té druhé jako míček na ping-pongu. Pro nejisté řidiče přijde vhod rozeznávání dopravních značek omezujících rychlost, za příplatek lze získat i rozšířenou variantu. Základní systémy či pasivní prvky bezpečnosti umí DS 3 nabídnout již v základu, zbytek je pak řešen v podobě příplatkových položek, kde se ceny pohybují v rozmezí od 10.000 Kč do 25.000 Kč v rámci testovaného výbavového stupně.

Jízda: Dámský ideál
A pro koho že vlastně je tento vůz? Stačí vyrazit do ulic města a hned máte jasno. Po celý týden se za mnou z okolních vozů ohlížely především dámy, slečny, jednoduše naše hezčí polovičky. Jízdními vlastnostmi se ale rozhodně nebavíme o nákupní kabelce vhodné tak akorát k nákupnímu centru. Pod kapotou můžete mít jak benzínovou jednotku, tak i naftový agregát 1,5 BlueHDi ve dvou výkonových variantách (100 a 130 koňských sil). V případě zážehové jednotky se bavíme o tříválcovém motoru s objemem 1,2 litru, a to hned ve třech výkonových stupních. Základem je sto koní ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou dostupnou též u slabšího dieselu. Následuje jednotka s výkonem 130 koňských sil, ta je již spjata výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou, stejně tak silnější vznětová jednotka. Výkonovým vrcholem je motorizace 1,2 PureTech s výkonem 155 koňských sil a automatickou převodovkou. V našem případě pod kapotou pracuje zlatý střed nabídky, tedy dvanáctistovka s výkonem 130 koní ve spojení s automatickou převodovkou, jež pohání kola přední nápravy. S pohonem obou náprav se u DS 3 Crossback jednoduše rozlučte. Jednotka nabízí velmi příjemný zátah, při dynamičtější jízdě se ji nebojte vytočit do vyšších otáček. Osmistupňový automat si totiž s výkonem dokáže hravě poradit a velmi příjemně přenáší výkon na kola přední nápravy. Jednotlivá přeřazení jsou téměř nepostřehnutelná, výtku mám však při dojezdech například na semafory. Namísto plynulého dojezdu se jednotka a automatická převodovka

začnou chovat trochu nervózně, výsledkem je mírné kodrcání a škubání. Součástí výbavy testovaného vozu je DS SENSORIAL DRIVE (barevné naladění interiéru & nastavení reakce na plynový pedál, sportovní nastavení řízení, zkrácené dráhy řazení). Jedná se o volbu jízdních režimů tlačítek na středovém panelu. Nejvíce času strávíte v režimu normal, občas si rádi přepnete do režimu sport, který decentně zrychlí reakci na plynovém pedálu a dodá vozu trochu dechu navrch. Nejvíce mě však potěšil pocit z řízení. Posilovač řízení je nastaven velmi příjemně, řízení má tak do jisté míry odpovídající zpětnou vazbu. V zatáčkách si tak i vzhledem k střídmým rozměrům občas užijete ostřejší výjezd. Celkově je však řízení jasně nastaveno do komfortu. Ne, že by podvozek nezvládal ostřejší jízdu, jako řidič ani nemáte tendenci nikterak závodit. Podvozek si překvapivě umí pohrát například s městskou dlažbou, kde příjemně filtruje nerovnosti a na palubu nepřenáší žádné zbytečné vibrace či pazvuky. Jízda je tak opravdu velmi komfortní, zásluhu na tom má i velmi podařené odhlučnění jak motoru, tak i celkové množství izolačního materiálu eliminující aerodynamický hluk. Během týdne stráveného s DS 3 Crossback jsem měl vesměs velmi pozitivní náladu, ani výsledná hodnota průměrné spotřeby okolo 6,3 litru mě nerozhodila, byť od výrobce udávaných 4,9 litru je to o „ždibínek” někde jinde.

Verdikt: Prémiové svezení není zadarmo
Extravagantní design, komfortní sedadla, schopná jednotka a výborná automatická převodovka a pak řada drobností, které se úplně nepovedly. Výsledná atmosféra na palubě DS 3 Crossback se však nese na vlnách uvolněné atmosféry. Obklopen kvalitními materiály začnete přemýšlet, kolik to všechno vlastně bude stát. Ve zkratce docela dost. V základu vyjde výbava Grand Chic na 755.000 Kč, když k tomu přičteme příplatky, dostáváme se na konečných 972.000 Kč (v ceně je i servisní smlouva FreeDrive na 5 let nebo 60 tis km, záruka, veškerý předepsaný servis, díly i práce servisu + i všechen případně opotřebovaný materiál či díly). S tímto faktem se opět postavíte před auto a začnete si říkat, zda-li není nějaké malé a co ten skromný zavazadelník a toho místa vzadu přeci taky není dost. Pokud však hledáte „stylovku” pro svoji drahou polovičku či jste jako žena okouzlena nejen vzhledem, ale i schopnou technikou vozu, je DS 3 Crossback vlastně jakousi vstupenkou do luxusního života.

Plusy: Extravagantní a neokoukaný design, komfortní sedadla, jisté jízdní vlastnosti včetně automatické převodovky, bohatá výbava

Mínusy: Menší zavazadelník, méně prostoru pro posádku ve druhé řadě sedadel, výhled z vozidla, vyšší cena v případě příplatkových položek

Celkové hodnocení: 92%

Průměrná spotřeba: 6,7 l/100 km

Cena testovaného vozu: 972.000 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *