Test Peugeot 508 – Emotivní záležitost

Když koncem minulého roku vstupoval na trh zcela nový Peugeot 508, vzbudil přinejmenším v automobilovém prostřední velký rozruch. V době, kdy se kategorii střední třídy nikterak moc nedaří, přišel ze strany Peugeotu důrazný signál. Mohlo by se zdát, že správnou cestou bude udělat z 508 co nejvíce praktický vůz, který se alespoň částečně poveze na vlně SUV mánie. Opak je pravdou – namísto praktického vozu zde máme automobilovou lahůdku. Označení radikální fastback, jak marketingové oddělení hrdě vysílá do světa, je v tomto případě namístě. Během půlroku jsem vyzkoušel hned tři varianty a s vozem jsem se tak mohl důkladně seznámit a poznat jeho podstatu.

Design
Nejlepší reklamou a zpětnou vazbou na design vozu jsou kolemjdoucí. Jejich spontánní reakce, zdvižené palce a obdivné pohledy řadí celkový design vozu ke špičce na trhu. Když není designér svázaný podmínkami na vnitřní prostor, navrhuje se to jedna radost. Výsledkem je tak naprosto fascinující silueta vozu. Dlouhá kapota evokuje silný a velký motor pod kapotou, rychle klesající střecha je odkazem k dynamickému fastbacku a záď se zatmavenými, ostře zařízlými světlomety jasně budí sportovní charakter. Když se zaměříme na jednotlivé komponenty designu, za zmínku stojí odvážně řešené LED denní svícení. V případě dvou testovaných variant jsem měl k dispozici právě ledkový „zub”. V případě nižšího výbavového stupně je k dispozici pouze chromový dekor ve stejném tvaru. Ten již tolik parády nenadělá, celkově mi k tomuto vozu sedí pouze výbavový stupeň GT. Výbavy Active a Allure jednoduše působí stroze, lacinějšími

detaily narušují jinak dokonalý design. Většinou, když sedím v novinářském voze, hledám cesty k nižším výbavám, tak, aby to byla zároveň koupě založená na rozumu a dostupných finančních zdrojích. V případě nové 508 to funguje opačně. Bodejť by ne, tohle auto je celé postavené na emocích a tak jednoduše chcete mít ledkový „zub”, přední Full LED světlomety, hliníková kola 19″ AUGUSTA černá s výbrusem, mřížku sání s chromovanou lištou a chromovanými fazetami ve tvaru šachovnice či panoramatické střešní okno. Ano je to drahé, v ceníku jsme vlastně na úplném konci, ale to auto si to zaslouží. Odměnou je pak každý den, každá minuta a každá situace, kdy se k autu jen přiblížíte. Velkou parádu dělají i bezrámové dveře. Na danou třídu opět dost radikální řešení. Výsledek? Opět emotivní zážitek, který si jednoduše užijete. Záď vozu působí hodně sportovně, zásluhu na tom mají zatmavené světlomety a hned dvojice poctivých koncovek výfuku. Zadní světla navíc disponují uvítací světelnou show. Když přicházíte k vozu a je šero, opět nezůstanete bez pozornosti okolních řidičů. Když bych to shrnul, Peugeot dokázal vytvořit vůz, který je originální, vystupuje z řady a nebojí se jít proti zažitým standardům dané třídy. Jednoduše nová 508 je plná emocí a osobitého charakteru. Jen škoda, že až v nejvyšším výbavovém stupni.

Interiér
Svým designem karoserie nová 508 zbrojí proti klasickým zástupcům, především tedy proti těm s německým pasem. V interiéru to platí dvojnásob, zde žádnou konvenci a sterilitu nehledejte. Jak již bylo zmíněno, velkou parádu dělají právě bezrámové dveře. Nástup do vozu je trochu krkolomný, protože se sedí hodně nízko. Když už zaplujete do pohodlných sedadel, zjistíte, že vše je jinak. Všechny změny oproti konkurentům v podobě koncepce palubní desky můžeme shrnout slůvkem i-Cockpit. Řeč je tedy opět o trochu netradičním pojetí palubní desky, které se Peugeot rozhodl nasadit do všech svých modelů. Například v Rifteru či 2008 mi tato koncepce úplně nesedí, zde je však situace diametrálně odlišná. Extravagantní palubka naprosto koresponduje se zbytkem celého vozu. Koncepce i-Cockpit nabízí spojení vyvýšeného digitálního přístroje s rozměrově střídmým volantem. Vyvýšený digitální sdružený přístroj s 12,3″ obrazovkou nabízí hned několik líbivých grafických rozhraní. Kompaktní multifunkční kožený volant (pro GT Line s chromovanými dekory a logem GT Line) skvěle padne do ruky, na jeho umístění si však budete chvíli zvykat. Ono v kolika autech jste seděli a měli budíky přístrojového štítu nad volantem? Moc jich není a tak je to o zvyku. Je to nezvyklá koncepce a o to více samozřejmě zaujme. Není to však jen o líbivém designu, palubní deska je velmi kvalitně zpracována. Použité materiály jsou na úrovni a tak je výsledná atmosféra na palubě více než komfortní. Potěší i logické rozmístění ovladačů či přehledný infotainment s deseti palcovou dotykovou obrazovkou. Výhradu mám snad jen k malým dotykovým plochám při zadávání cílové destinace v navigaci, trefit titěrná písmenka chce docela cvik.

Postrádám i otočný ovladač na regulaci dvouzónové automatické klimatizace – zde musíte vše nastavovat skrze dotykovou obrazovku. Tyto drobnosti však ihned hodíte za hlavu. Emoce vás pohltí a pozornost se upne spíše na pozitivní detaily v interiéru. Potěší možnost manuálního prodloužení délky sedáku, skvěle hrající audio Focal, otevíratelná panoramatická střecha či celkový nízký posez za volantem. Černé čalounění střechy a krátké čelní okno dodávají pocit sportovního vozu a tak jednoduše hltáte a užíváte si každý kilometr. Nejlépe když je venku hezky a můžete stáhnout střechu a jen tak si v klídku užívat další hezký den. Při vyslovení pojmu praktické se nová 508 oklepe a rychle zmizí. Daní za krásnou siluetu je vnitřní prostor pro posádku ve druhé řadě sedadel. Nastupování pro vyšší cestující je celkem hlavolam, především místa nad hlavou je opravdu málo. Před koleny to není až tak špatné, dokonce mi před koleny zbývá cca 5 centimetrů. Nicméně nemám si kam dát komfortně nárty. Výhled z vozidla ve druhé řadě sedadel je opravdu minimalistický, především pokud máte hlavu zaraženou do stropu, jak tomu může být u osob nad 180 centimetrů. Zavazadelník sice na první pohled vypadá dostačující, celková hodnota 487 litrů však mluví za vše. V kombinaci s tím, že zavazadelník je dost mělký, nepočítejte s tím, že odvezete rozměrnější předměty. Sedadla druhé řady lze sklopit a objem zavazadelníku alespoň v případě potřeby rozšířit až na maximálních 1.537 litrů. Jelikož se v průběhu června očekává vstup praktičtější karoserie kombi, tak kdo chce více místa pro cestující a zavazadla bude mít možnost sáhnout po trochu „praktičtějším” provedení.

Jízda
Nabídka motorizací čítá dvě benzínové jednotky s výkonem 180 koňských sil a 225 svižnými koni pod kapotou v případě vrcholné varianty. Mezi vznětovými agregáty nalezneme patnáctistovku BlueHDi s výkonem 130 koní a dvoulitr ve dvou výkonových variantách (160 a 180 koňských sil). Osobní zkušenost mám s naftovým dvoulitrem o výkonu 160 koňských sil (120 kilowatt) a benzínovou šestnáctistovkou. V případě benzínu jsem vyzkoušel obě výkonové varianty. Byť k označení GT by se možná víc hodil vznětový agregát, protože svými schopnostmi a charakterem se nová 508 rýsuje spíše jako dravec na dlouhé cesty napříč celou Evropou, výsledek je opačný. K nové 508 mi nejvíce seděla benzínová šestnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem o výkonu 225 koňských sil. Opět jsme u toho, že tento vůz si chcete vyšperkovat, chcete ho mít v ,,plný palbě”. Ne, že by s naftovým dvoulitrem bylo špatné svezení, to určitě ne. Radost z jízdy a uspokojení však najdete ve větší míře právě u zážehové šestnáctistovky. Na druhou stranu do karet naftového agregátu hraje bezesporu podstatně nižší spotřeba. Rozdíl mezi 180 koňovou jednotkou a tou čítající 225 je dozajista patrný. Ochota jít za plynem je v tomto ohledu citelná. Při sprintu na 100 kilometrů za hodinu je rozdíl více jak půl vteřiny. Maximální rychlost se v případě slabší varianty

zastaví na hodnotě 230 kilometrů, což je oproti silnější jednotce o dvacet kilometrů za hodinu méně. Každopádně výkon 180 koňských sil je dobrým základem, který potěší jak dynamičtěji založené řidiče, tak i ty, jenž tráví většinu času na dlouhých štrekách na dálnicích. Jednotka se 165 kilowatty (225 koní) je o kousek dále, ještě více vás vtáhne do duše auta a tak vás baví každý kilometr cesty. Co se týče technických specifikací, testovaný zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem nabízí svůj maximální výkon při 5.500 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm. při 1.900 otáčkách za minutu. Hnací síla je pak přenášena na kola pouze přední nápravy, a to skrze novou osmistupňovou automatickou převodovku Aisin ET8 dostupnou pro všechny motorizace. Osmistupňová automatická převodovka funguje velmi precizně, přeřazení je ve většině případů velmi jemné až sametové. Přeřazení jednotlivých rychlostních stupňů je tak téměř nepostřehnutelné. Řadit lze i rozměrnými pádly pod volantem. Především ve sportovním režimu se převodovka občas chová zmatečně, jako by v některých okamžicích nevěděla, co se po ní přesně chce. Typicky se tato situace odehrává při dynamické jízdě, kdy převodovka až zbytečně točí vysoké otáčky namísto přeřazení. Odstupňování převodovky motoru prospívá jak při sportovním režimu tak při poklidné jízdě. Verze GT se již v základu může pochlubit hliníkovými disky kol 17″ MERION černá s výbrusem (pneumatiky 215/55 R17). V našem případě se u verze s 225 koňskými silami bavíme o discích o dva palce větší. Konkrétně se jedná o hliníková kola 19″ AUGUSTA černá s výbrusem (pneumatiky 235/40 R19). Na první pohled si tato kola zamilujete, jednoduše jsou třešničkou na dortu. Otázka však zní, bude vůbec 508 použitelná na českých silnicích? Vzhledem k tomu, že máme k dispozici adaptivní podvozek, mohu s naprostým klidem říci, že ano. Většinu času budete trávit v režimu Comfort, který je pro každodenní ježdění jako stvořený. I s takto velkými disky a nízkoprofilovými pneumatikami dokáže podvozek filtrovat širokou škálu nerovností. Pokud vymetete velký výmol, rána je to pak pořádná. Pokud před sebou uvidíte rovnou, krásnou asfaltku, ihned můžete přepnout do režimu Sport. Podvozek pocitově více přilne k vozovce, ztuhne i posilovač řízení a reakce plynového pedálu je daleko rychlejší.

Verdikt
Nová 508 přinesla do segmentu střední třídy potřebný čerstvý vánek. Svým neotřelým designem budí rozruch a jednoznačně přispívá ke zvýšení image značky Peugeot. Ostatně všechny nové modely francouzské automobilky působí originálním designem, a to i v případě interiéru. Celkově se zlepšila kvalita zpracování, použité technologie již nehrají druhou ligu a kupříkladu osmistupňový automat posouvá pohodlí a komfort na velmi vysokou úroveň. Radikální fastback 508 tak „odšpuntoval” novou éru značky Peugeot, již teď se těším na nové modely 508 SW, 208 či 2008.

Plusy: Emotivní design, originální a kvalitně zpracovaný interiér, bezrámové dveře, pohodlná sedadla, nabídka jak benzínových tak naftových jednotek

Mínusy: Horší nastupování do druhé řady sedadel, méně prostoru pro posádku, mělký zavazadelník

Celkové hodnocení: 97%

Průměrná spotřeba: PureTech 180: 5,5/100 km

Cena: Od 730.000 Kč (Verze GT Line od 940.000 Kč)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *