Testy Škoda Auto,  Testy vozů

Škoda Enyaq – Prostorná baterka

Škoda Enyaq

  1. Základní informace
  2. Naměřené hodnoty
  3. Výbava a ceník
  4. Konkurenti
  5. Hodnocení (+/-)
  6. Fotogalerie a video

Základní informace

  • Rozměry

Délka: 4.649 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 2.147 mm, Výška včetně ližin: 1.616 mm

Rozvor: 2.770 mm, Světlá výška: 186 mm, více v přiložené tabulce

  • Nabídka pohonných jednotek

Škoda Enyaq je první vlaštovkou domácí automobilky v oblasti plně elektrických vozů. Do této doby se mladoboleslavská automobilka prezentovala především plug-in hybridními modely iV. Enyaq je plně elektrický model. Dostupný je ve třech specifikacích, počínaje verzí 60 s elektromotorem o maximálním výkonu 132 kilowatt (synchronní elektromotor s permanentními magnety). S celkovou kapacitou baterie 62 kW/h (využitelná 58 kW/h) urazíte na jedno nabití celkem 413 kilometrů (metodika WLTP). V nabídce dále figuruje verze 80, ta přidává výkon 18 kilowatt a dorovnává tak na výkon 150 kW. Zde se bavíme o kapacitě baterie 82 kW/h, využitelná kapacita je pak 77 kW/h. Dojezd se díky větší kapacitě baterie navýšil až na solidních 537 kilometrů na jedno nabití. Samotným vrcholem nabídky je specifikace 80x, která disponuje maximálním výkonem 195 kilowatt a pohonem všech čtyř kol. Kapacita baterie není oproti verzi 80 navýšena, celkový dojezd by tak měl být taktéž nad hranici 500 kilometrů. Nejvýkonnější verze s pohotovostní hmotností nad dvě tuny dokáže na stovku vystřelit za úctyhodných 6,9 vteřiny. Maximální rychlost je pak u všech výkonnostních verzí totožná, tedy 160 kilometrů za hodinu. Enyaq lze dobíjet  střídavým proudem (AC) při výkonu až 11 kW/h. Nebo jej můžete připojit k dobíjecím stanicím se stejnosměrným proudem (DC) a baterii dobít podstatně rychleji. Pro zajištění co nejdelší životnosti baterie je vhodné dobíjet baterie maximálně do 80% kapacity (lze nastavit přímo v aplikaci infotainmentu).

  • ENYAQ iV 60 (132 kW)
  • ENYAQ iV 80 (150 kW)
  • ENYAQ iV 80x (195 kW)



2. Naměřené hodnoty

Škoda Enyaq se samozřejmě může pochlubit nulovými lokálními emisemi. Co se týče spotřeby, tak u elektromobilů platí dvojnásobný řidičský styl. Pokud máte těžkou nohu, výrobcem udávané dojezdy a spotřeba elektrické energie se rázem zdají jako hodnoty z jiné dimenze. Vezmu-li však v potaz, že kupcem elektromobilu v soukromé sféře bude z velké části člověk s větším zájmem o ekologický provoz, dá se předpokládat i šetrnější dávkování plynového pedálu. Testovaný Enyaq s elektromotorem o výkonu 150 kilowatt by měl dle výrobce urazit na jedno nabití celkem 537 kilometrů se spotřebou okolo 17 kWh/100 kilometrů. Během testování jsem se s Enyaqem dostal na výslednou týdenní hodnotu 16,5 kWh/100km. Nutné je však poznamenat, že během týdne jsem na palubě cestoval převážně sám. Při zatížení či horších podmínkách na vozovce je nutné počítat s nárůstem spotřeby.

  • Emise dle výrobce: 0 (g/km)
  • Zrychlení 0-100 Km/h: 8,5 s
  • Maximální rychlost: 160 km/h

3. Výbava a ceník

Z pohledu výbavy nabízí Enyaq přehledné menu. K dispozici jsou tři stupně výbavy. Základním výbavovým stupněm je verze s označením Loft, kterou lze zkombinovat se všemi výkonovými stupni ( iV60, iV80, iV 80x). Pokud se budeme bavit o úplném základu, budete si muset připravit minimálně 1.089.900 Kč. Důležité je však zmínit, že již v této výbavě máte kompletní výbavu. Druhý stupeň nese označení Sportline, tudíž přidává do výbavy spíše designové doplňky v podobě 20-ti palcových disků, černých doplňků karoserie či multifunkčního sportovního volantu. Kompletní výbavu přebírá právě z nižšího stupně s označením Loft. Verze Sportline je taktéž dostupná pro všechny stupně výkonu elektromotoru. Částky sportovněji vyhlížejícího Enyaqa startují na částce 1.169.900 Kč. Vrcholem nabídky je stupeň s označením Founders Edition. Ten lze naopak spárovat pouze s verzí iV80 a je k dispozici od 1.379.900 korun. Oproti základu přidává designové prvky, stejně jako Sportline disponuje Matrix-LED předními světlomety, progresivním řízením či sportovním podvozkem. Výhradou verze Founders Edition je mimo jiné i přítomnost 21 palcových disků.

  1. Loft – od 1.089.900 Kč
  2. Sportline – od 1.169.900 Kč
  3. Founders Edition – od 1.379.900 Kč

Testovaný model je vyveden ve specifikaci Loft, tedy v pomyslném základu nabídky. Jak již bylo řečeno, výbava je zde napěchována k prasknutí. Připlácí se spíše za styl a maximální komfort. V příplatcích tak nalezneme panoramatické střešní okno (+ 25.500 Kč), elektricky ovládaná přední sedadla (+ 27.500 Kč), Infotainment Top (+ 44.000 Kč). Dvaceti jedna palcové disky si pak můžete dopřát za 35.000 Kč. Z pohledu výbavy dozajista Enyaq zaujme obrovskou obrazovkou infotainmentu. Z pohledu řidiče musím konstatovat, že obrazovka zásadně neruší, ale její přítomnost v menším měřítku by mně vyhovovala více. Naopak palubní počítač bych uvítal o kapánek větší. Přítomné promítání na čelní sklo však tento můj problém perfektně vyřešilo. Čitelnost údajů je prvotřídní. Na palubě elektrické škodovky jsem se cítil velmi komfortně. Potěšila celková prostornost interiéru a skvělé odhlučnění.

Níže naleznete odkaz na aktuální ceník modelu Enyaq.

Aktuální informace a ceník k modelu Enyaq

4. Konkurenti

Mladoboleslavskou novinku řadíme do segmentu SUV-C. Zde nalezneme velké množství konkurenčních vozů. S více jak 70 zástupci se jedná o nejnabitější segment. Pokud se zaměříme na konkurenty čistě elektrické, ve své třídě se Enyaq potýká například s modely Citroen eC4, Jaguar I-Pace, Kia Niro, Mazda MX-30, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQC, Volkswagen ID.4 a Volvem XC40. Výše zmíněné vozy dle aktuálních statistik mají na svém kontě minimálně tři registrace. Mezi úspěšné řadíme i dvojici Mercedesů, francouzskou novinku eC4 a Volkswagen ID.4. Nejúspěšnějším modelem není nikdo jiný nežli Enyaq. Za letošní rok si připsal již 421 registrací. Tržní podíl elektrických vozů v segmentu SUV-C je však prozatím velmi skromný. S celkem 670 registracemi se musí smířit pouze s podílem 1,65 procenta.

5. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Škoda Enyaq

  • Design karoserie a doplňků (mohutná příď, disky kol, světlomety)
  • Prostorný interiér (vzdušná palubní deska, prostor ve druhé řadě sedadel, dostatečný zavazadelník)
  • Odhlučnění interiéru (příjemné na dlouhé cesty, komfortní nálada na palubě)
  • Dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití, dobití na 80% za 38 minut
  • Jisté jízdní vlastnosti (komfortní podvozek, příjemné lineární zrychlení, lehké ovládání)

Mínusy modelu Škoda Enyaq

  • Pouze elektrická verze (musím to napsat, kdyby byl na naftu bude TOP)
  • Až příliš velký displej infotainmentu (rušivý prvek ve výhledu)
  • Horší spotřeba při zatížení vozu (táhnout vozík = naplánovat trasu)
  • Plastové madlo ve výplních dveří (dobře se za něj bere a zavírá, nicméně ubírá prostor)

Celkové hodnocení modelu Škoda Enyaq: 95%

6. Fotogalerie

Facebook Comments