Testy Hyundai,  Testy vozů

Hyundai Kona – EV co má šťávu

Hyundai Kona

  1. Základní informace
  2. Naměřené hodnoty
  3. Výbava a ceník
  4. Konkurenti
  5. Hodnocení (+/-)
  6. Fotogalerie a video

1. Základní informace

  • Rozměry

Délka: 4.205 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 1.800 mm, Výška včetně ližin: 1.570 mm

Rozvor: 2.600 mm, Světlá výška: 158 mm, více v přiložené tabulce

  • Nabídka pohonných jednotek

Hyundai Kona je z pohledu motorizací velmi vstřícný. Vždyť k dispozici je benzínová, dieselová, hybridní a čistě elektrická verze. Základní motorizací v případě modelu s konvenční pohonnou jednotkou je litrové T-GDI s maximálním výkonem 88 kW, respektive 120 koňských sil. Z pohledu výkonu je vrcholem nabídky čistě elektrická verze s maximálním výkonem 150 kilowatt (204 koní). Hybridní technologie nabídne maximální výkon 104 kW. Kombinuje zážehovou šestnáctistovku se synchronním motorem s permanentním magnetem. Výkon v případě hybridu je přenášen pouze na kola přední nápravy. K dispozici je však i pohon všech čtyř kol. Pokud stojíte o pohon obou náprav, je nutné sáhnout po verzi 1,6 T-GDI či 1,6 CRDi MHEV. V ostatních konfiguracích je k dispozici pouze pohon přední nápravy. Jedna volba je však ještě k dispozici a to rozhodnutí mezi šesti stupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DCT. Čistě elektrická verze je pak spjata s jedno stupňovou redukční převodovkou.

  • 1,0 T-GDI 120 k
  • 1,6 T-GDI 198 k
  • 1,6 GDI HEV (105 + 43,5 k)
  • 1,6 CRDi MHEV 136 k
  • ECO 39,2 kWh
  • Power 64 kWh



2. Naměřené hodnoty

Během týdenního testování jsem mohl okusit čistě elektrické provedení v silnější verzi power s maximálním výkonem 150 kilowatt. Elektromotor potěší opravdu příjemným lineárním zátahem. Celkově agilní jízdě dopomáhá i na poměry elektromobilů přijatelná hmotnost vozu (1.760 kg). Výkon 150 kilowatt je na poměry městského crossoveru opravdu nadmíru dostačující. Na semaforech se z vás velmi jednoduše stane závodník. Akcelerace je pro řidiče přesedajícího z automobilu pohánějící konvenční jednotkou opravdu malým zážitkem. Kona s vyšší kapacitu baterie 64 kWh se může pochlubit dojezdem na jedno nabití až 484 kilometrů. Kapacita akumulátoru elektropohonu o 39,2 kWh zaručuje dojezd okolo 305 kilometrů. Průměrná spotřeba se tak pohybuje okolo 145 Wh/km. Realita v běžném městském provozu se až tak nevzdaluje od spotřeby udávané výrobcem. Velmi záleží na jízdním stylu řidiče, provozních podmínkách a venkovní teplotě.

  • Emise dle výrobce: 0 (g/km)
  • Zrychlení 0-100 Km/h: 7,9 s
  • Maximální rychlost: 167 km/h
  • Orientační doba nabíjení (10–80 %) – rychlé dobíjení 100 kW: 47 minut
  • Orientační doba nabíjení (0–100 %) – WallBox 10,5 kW: 6h a 50 minut

3. Výbava a ceník

Čistě elektrické provedení modelu Kona je k dispozici ve třech výbavových stupních. Základem je výbava s označením Smart pojící se v ceníku jak se slabší verzí ECO 39,2 kWh, tak výkonnější Power 64 kWh. V základní výbavě startující na částce 839.990 Kč nalezneme například 17″ kola z lehké slitiny, vyhřívání předních sedadel a volantu, přístrojový panel Supervision se 10,25“ barevným TFT displejem, automatická klimatizace s funkcí auto, tempomat s omezovačem rychlosti či integrovaný audio systém se 8″ dotykovým displejem. Nechybí ani bohatá bezpečností výbava. Základní výbava je tak opravdu velmi bohatá. Druhý stupeň nese označení Style a startuje stále ještě pod hranicí jednoho milionu korun, konkrétně na částce 949.990 Kč. Z výbavy přidává k dobru například LED hlavní světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, zadní kombinované LED svítilny, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka či automatické stěrače. Vrcholem nabídky je Style Premium dostupný pouze pro silnější verzi. Zde si již musíte připravit celkem 1.229.990 Kč. K dobru dostanete anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, průhledový head-up displej, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí opětovného rozjezdu ze stojící kolony a omezovačem rychlosti SCC, asistent jízdy po dálnici HDA, přední parkovací senzory, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost a například integrovaná navigace s 10,25″ dotykovým displejem.

  1. Smart – od 839.990 Kč
  2. Style – od 949.990 Kč
  3. Style Premium – od 1.229.990 Kč

Testovaný kousek byl vyveden ve výbavě Style Premium. K dispozici mi tak byla komfortní výbava. Na palubě Kony se budete cítit opravdu velmi příjemně. Zásluhu na tom má skvělé odhlučnění, vyšší posez, pohodlná anatomická sedadla a celkově příjemný interiér. Tím mám na mysli celkovou koncepci palubní desky, která je z pohledu řidiče přehledná a ergonomicky téměř dokonalá. Vše funguje skvěle. Trochu jsem však bojoval s ovládáním převodovky za pomoci tlačítek. Nemohu si pomoci, ale svým vzhledem připomíná laciný ovladač od klimatizace. Pochvalu si zaslouží přehledný virtuální kokpit či vyvýšená samostatná obrazovka infotainmentu. Nikterak výrazně nezasahuje do zorného pole řidiče, přesto je velmi dobře čitelná. Velmi mě potěšilo celkové zpracování jednotlivých komponent interiéru. Pokrok je zde opravdu patrný.

Níže naleznete odkaz na aktuální ceník českého zastoupení značky Hyundai.

Aktuální informace a ceník k modelu Hyundai Kona

4. Konkurenti

Hyundai Kona je zástupcem segmentu sportovně užitkových vozů (SUV), konkrétně ji řadíme do třídy SUV-B. Zde bojuje s celkem 25 konkurenčními modely. Jeden z nich je pak stájový kolega v podobě novinky Hyundai Bayon. Model Kona je v letošním roce, počítaje od ledna do konce srpna, celkově sedmým nejprodávanějším vozem své třídy. Celkem se prodalo 672 kusů. Tržní podíl je pak 5,05 procenta. Pokud se zaměříme na prodeje čistě elektrické verze, ta si na své konto připsala celkem 141 registrací. Ve třídě SUV-B nalezneme i další modely, které disponují elektrickou verzí. Od začátku roku se prodalo 52 kusů modelu Peugeot 2008, dále 21 registrací pro model Opel Mokka a 5 zákazníků se rozhodlo pro extravagantní DS3 Crossback. Podíl prodeje čistě elektrických vozů ve třídě SUV-B je pouhopouhých 1,65 procenta. Například pro benzín se rozhodlo 95,39 zákazníků, pro diesel pak 2,1 procenta. Vzhledem k zaměření těchto vozů se benzín jeví jako volba rozumu. Elektromotory si na své vyšší prodeje budou muset ještě nějaký ten pátek počkat. Níže hlavní konkurenti modelu Kona EV.

  • Peugeot e-2008
  • Opel Mokka
  • DS3 Crossback
  • Ford Puma
  • Seat Arona
  • Opel Crossland X
  • Renault Captur

5. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Hyundai Kona EV

  • Atraktivní design (příď elektromobilu je futuristická)
  • Přehledná palubní deska (skvělá ergonomie, pohodlná sedadla, čitelné displeje)
  • Dojezd elektromobilu (reálný dojezd okolo 450 kilometrů)
  • Příjemné jízdní vlastnosti (akcelerace, komfortní podvozek)
  • Kompaktní rozměry (ideální pro městský provoz)

Mínusy modelu Hyundai Kona EV

  • Vzhled středového panelu (tlačítka ovladače převodovky)
  • Dojezd při zatížení (při vícero pasažérech rychle klesá dojezd)
  • Cena oproti benzínové verzi (rozdíl cca 300.000 Kč je na malý crossover dost)

Celkové hodnocení modelu Hyundai Kona EV: 92%

6. Fotogalerie a video

Facebook Comments