Test Škoda Octavia Scout 2,0 TDI 4×4

Vítám Vás u testu stránek autazive.cz. SUV horečka na evropských trzích nebere konce a dlouho asi brát nebude. Automobilky chrlí jedno SUV za druhým, přesto některé značky nezapomínají na klasické karoserie s možností pohonu všech kol a alespoň základními vlastnostmi pro jízdu mimo zpevněný povrch. Příkladem může být mimo jiné i nová Škoda Octavia Scout.


Design
První Scout spatřil světlo světa již před deseti lety, v roce 2014 se představila druhá generace a začátkem letošního roku prošla Octavia Scout čtyřokou modernizací. Vzhled nové Octavie po modernizaci vyvolal řadu rozpaků, zároveň si design našel i své zastánce. U verze Scout jsem jistým zastáncem čtyřoké přídě. Vozu dodává sebevědomí a odhodlání zdolávat nástrahy, které se před ní postaví. Atraktivitu vozu má na svědomí i oplastování kritických částí karoserie, líbivé osmnácti palcové disky kol z lehké slitiny, chromové lišty na oknech či dynamické střešní ližiny. Pochvalu zasluhují velmi účinné Full LED světlomety. Přisvícení do zatáček pak má na starost funkce Corner. Boční partie odhalují nárůst světlé výšky celkem o 33 milimetrů, díky upraveným tlumičům a pneumatikám s vyšším bočním profilem. Na zádi vozu se modernizace nejvíce dotkla nové grafiky světlometů. Celkově je design Octavie Scout originální díky novým světlometům a robustný zásluhou oplastování karoserie a vyšší světlé výšce vozu.

Interiér
Při srovnání s klasickou verzí Octavie se do Scouta daleko příjemněji nastupuje. Palubní deska je identická, nabízí tak konzervativní design s naprosto dokonalou ergonomií. Zpracování jednotlivých komponent a použité materiály nesou známku kvality. Novinkou u Octavie je 9,2 palcový infotainment Colombus, nabízející propracovanou navigaci, rádio, spárování s chytrým zařízením či parkovací kameru. Multimediální systém osloví grafickým zpracováním a přívětivým ovládáním. Součástí testovaného vozu je řada komfortních prvků, například automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívání čelního skla, vyhřívaná kožená sedadla s elektrickým nastavením a pamětí na tři řidiče. Dále například adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti či osm reproduktorů Canton pro dokonale čistý zvuk. Díky velmi komfortním sedadlům a volantu nastavitelném ve dvou osách se příjemná pozice za volantem hledá jednoduše. V interiéru mě vadil stísněný prostor pro pravé koleno, rušivě působí osvětlení prostoru pro nohy a čekal bych větší odlišení verze Scout, než jen odznak na volantu. Na zadních sedadlech je prostoru na rozdávání. Před koleny zbývá dostatek místa, to samé platí pro nárty a hlavu. Připraven je zde systém Isofix pro uchycení dvou dětských autosedaček. Zadní cestující mají možnost připojení díky USB konektorům, navíc mají luxusní výhled z vozidla díky panaromatickému střešnímu oknu s možností otevření přední části.

Zavazadelník
U zavazadelníku se pozastavíme, zde bych rád navázal na myšlenku srovnání s vozy kategorie SUV. Do této doby se Octavia prezentuje interiérem a vzhledem srovnatelným s touto kategorií. Oproti SUVéčkám však nabízí nízkou nakládací hranu a gigantický zavazadelník. Octavia nabízí celkem 610 litrů, po sklopení sedadel za pomocí páček se objem zvýší až na 1.740 litrů. Ložná plocha je rovná, navíc skrývá dvojitou podlahu a rezervní kolo.

Jízda
Octavia nabízí dvě motorizace a to benzínovou jednotku 1,8 TSI se 132 kilowaty a naftový dvoulitr ve dvou výkonových variantách. Slabší se 110 kilowaty. Silnější agregát, který nám dělal společnost, pak nabízí 135 kilowat. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 380 newtenmetrů, z nuly na sto zrychlí za 7,8 vteřiny, maximální udávaná rychlost je 219 kilometrů za hodinu. Ať už zvolíte jakoukoliv motorizaci, vždy bude spjata se šestistupňovou převodovkou DSG. Co se týče čtyřkolky, zde Octavia Scout nabízí přiřaditelný pohon všech kol. Přiřazení pohonu obou náprav funguje za pomoci jízdních módů, které volíte tlačítkem, případně dotykem na obrazovku. Po stisknutí Off-road módu se připojí pohon zadní nápravy, aktivují se pomocníky pro sjezd a výjezd kopců. Díky víceprvkové zadní nápravě a velmi dobře naladěným tlumičům se Scout umí vypořádat jak se špatnou okreskou, tak i s různými překvapeními na polních cestách. Octavia Scout byla při představení testována na polygonu v Rakousku, zde dokázala své kvality. Já raději zkouším pohon všech kol v reálných situacích, například příjezdová cesta k hospodářství po dešti. Zde je příležitost ukázat praktičnost pohonu obou náprav v praxi. Scout nabízející světlou výšku přes sedmnáct centimetrů je připraven zdolávat nástrahy, počítat se však musí především s minimálním zadním nájezdovým úhlem 14,5 a předním 16,6 stupně. Pokud budete v terénu tato čísla respektovat, Octavia vám díky silné jednotce a schopnému pohonu všech kol dokáže své nesporné kvality. Meze prostupnosti na bahnitém podkladu určoval i vzorek pneumatik, systém pohonu obou náprav se prezentoval bez většího zaváhání. Přesto je vidět, že se Scout mírně zapotil.

Verdikt
Na závěr bych chtěl říci, že Octavia Scout je přesně tím vozem, který dokáže konkurovat kategorii SUV, navíc přidává prostorný interiér a líbivou siluetu elegantního kombíku. Chyby se na Scoutu hledají opravdu horko těžko, každému vadí něco jiného, mě neoslovilo osvětlení nohou, stísněný prostor pro pravé koleno či limitující nájezdové úhly. Omezující nájezdový úhel vzadu však na druhou stranu přináší obrovský zavazadelník. Dále mě Octavia Scout oslovila líbivým exteriérem a komfortně vybaveným interiérem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *