Hyundai Kona automobil mnoha tváří. Malý crossover se na českém trhu prosadil velmi rychle, a tak ho v reálném provozu potkáváme dennodenně. Za minulý rok se pro koupi jihokorejského crossoveru segmentu B-SUV rozhodlo celkem 964 zákazníků. To stačilo na umístění v TOP10, konktrétně na sedmé místo. V současném roce se od ledna do března prodalo již 318 kusů, a tak Koně náleží průběžné čtvrté místo v prodejích.

Kona automobil mnoha tváří? Malý crossover zdá se být ideálním vozem pro širokou nabídku derivátů. K dispozici je klasická verze s konvenčními pohonnými jednotkami, elektromobil, verze N Line dodávající vozu kapku sportovnosti a na samotném vrcholu potravního řetězce verze N Performance. Vybere si tak opravdu každý, spořiví zákazník, příznivec elektromobility, vyznavač sportovního vzhledu při zachování komfortu a užitnosti i fanoušek motosportu.

Není N jako N!

N Line a N Performace, dva světy daleko od sebe. V předešlých měsících jsem měl možnost okusit nejdříve svezení s verzí N Line. O několik týdnů později jsem usedl za volant verze N Performace. Když vám někdo na otázku: „Čím jezdíš?“ odpoví Konu N, doptejte se s jakým přívlastkem. Zatímco verze N Line je pouze výbavový stupeň, který dodává vozu kapku sportovního vzhledu a bohatou výbavu. Na verzi N Performace by se mohly vypisovat zážitkové poukazy.

Hyundai Kona N Line 1,6 T-GDI 145 kW (198k)

Kona N Line se staví na samotný vrchol nabídky. Od klasické Kony se liší především designovými úpravami. Dravost dodává dynamický přední nárazník, totožný z verze N Performace. Nechybí označení emblémem „N”, na zádi své místo našel difuzor či dvojitá koncovka výfuku. Designem je v tomto případě Kona velmi povedená, celkový dojem jednoduše na jedničku. V interiéru se verze N Line chlubí červeným prošíváním, koženým volantem s příjemně širokým věncem, sedadly ve stylu sportovní verze taktéž s prošíváním v červené barvě. Kombinace prošívání s červeným lakem karoserie je velmi vkusná. Z pohledu techniky se však žádné změny nedějí. Pod kapotou tak najdeme totožné agregáty jako u klasického provedení. V případě testovaného vozu se jedná o čtyřválcovou šestnáctistovku T-GDI s maximálním výkonem 145 kilowatt, respektive 198 koňských sil. Jednotka pracuje ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem přední nápravy. K dispozici je i verze s pohonem obou náprav, zde si připlatíte celkem 40.000 Kč. Pro verzi N Line je k dispozici i základní tříválcový litr s maximálním výkonem 88 kilowatt (120 koní). Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový agregát pracuje v součinnosti s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem přední nápravy. Zkušenosti s čtyřválcem 1,6 T-GDI jsou ve směs pozitivní. Výkon 145 kilowatt je opravdu velmi příjemný, potěší celková dynamika a chuť akcelerovat. Bohužel součinnost se sedmistupňovou automatickou převodovkou rozhodně není bezchybná. V některých ohledech se převodovka chová zmatečně a dusí výkonnostní potenciál. Chování podvozku zůstalo někde na půli cesty mezi komfortním a schopným zvládat sportovnější styl jízdy. V městském provozu je tak trošku tužší než bych si pro každodenní provoz představoval. Nicméně na kvalitních komunikacích dostáváte pocit jistého jízdního projevu.

Verze N Line je dostupná i v provedení STYLE, tedy s kompletní a velmi bohatou výbavou. Testovaný vůz právě disponoval touto specifikací včetně řady příplatkových položek, konečná cena 731.990 Kč. Za tuto částku získáváte kompletně vybavený vůz, sportovní vzhled a výkonný zážehový agregát. Nutno však počítat se spotřebou mírně nad sedm litrů. V případě dynamičtějšího jízdního stylu se nebojí říci i o půl litru více.

« z 36 »

Hyundai Kona N Performace 2,0 T-GDI 206 kW (280k)

Verze N Line není ničím jiným než pouze sportovněji vyhlížejícím vozem. Konkurenti tuto strategii využívají taktéž, a tak N Line razí totožnou filozofii jako škodovácké verze Sportline či R-Line v případě Volkswagenu. Hyundai se svým crossoverem ale zašel ještě dále, snad až na samotný konec zbytečnosti. Verze N Performace je splašený crossover, který je možná zbytečný ale vlastně nehorázně zábavný. Je to kapesní raketa, ve které budete středem pozornosti. Možná proto, že si o vás budou myslet, že jste jednoduše exot. Pravdou je, že jsem se tak občas cítil. Na druhou stranu tohle auto má prostě svoji osobnost. Je to extrovert se vším všudy. Designově bych Konu N Performance přirovnal k autíčku HotWheels. Střelená kombinace, která vás však nenechá chladnými. Dynamický přední nárazník, rozšířené prahy dveří a brutální zadní difuzor s dvojicí mohutných výfuků, tedy možná lépe řečeno s dvojicí kulometů. Speciální modré lakování nechá krásně vyniknout jednotlivým prvkům. Zaujme jemná červená linka okolo celého vozu, červené třmeny kotoučových brzd, černé doplňky v podobě difuzoru a velkého spoileru nad pátými dveřmi. Tyto prvky určitě velmi dobře znáte z modelu i30 N, který se na našich silnicích vyskytuje v celkem hojném počtu. Konu N Performace jsem zatím nezaznamenal ani jednu. Důvodem může být mimo jiné i podstatně vyšší cena oproti sportovně laděné i30. Zatímco hatchback startuje na částce 699.990 Kč, za Konu N si připlatíte mastných 240.000 Kč. Startuje tak konkrétně na částce 939.990 Kč.




Jak hlásí samotný Hyundai – Na závodní trať bez dodatečných úprav! Ano, nemůžu jinak než souhlasit! Kona N je duchem i samotnými specifikacemi sportovně laděný vůz. Pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec T-GDI s maximálním výkonem 206 kilowatt, respektive 280 koňských sil. K dispozici je e-LSD (elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností), brzdové kotouče Performance s průměrem 360 mm vpředu/314 mm vzadu, 19″ kovaná kola z lehké slitiny, pneumatiky Pirelli 235/40 R19. Nechybí ani aktivní ventil výfukové soustavy. Akustický projev verze N je balzámem pro uši. Burácení na volnoběh dává kolemjdoucím jasný signál k ostražitosti. Následné rozjetí doprovázené výstřely z výfuku řidiče pošle zpět do dětských let. Je to „NNNávykové”! Dvoulitr s výkonem 280 koní pracuje ve spojení s osmistupňovým automatem a pohonem přední nápravy. Součinnost je prvotřídní, celkový projev se vám jednoduše zaryje pod kůži. Každá akcelerace je zážitkem. Každá zatáčka vás nenechá v klidu, je to hodně o emocích. V individuálním režimu N je Kona malou bestií, která chce víc a víc. V zatáčce drží jako přibitá, pak přidáte ještě více a nenechá vás jet rovně. Musíte s ní pracovat, být v maximálním soustředění. Je to doopravdy vůz pro řidiče nadšence. Nechybí Launch Control zabraňující prokluzování pneumatik, a tak zajišťuje optimální záběr při prudkém rozjíždění. Rychlou a přesnou zpětnou vazbu pak řidič získává díky nápravě N Power Sense. Ta disponuje zvýšenou tuhostí a zároveň nižší hmotností. Kona N Performace nabízí výbavu ze závodních tratí a dopřává ji plnými doušky řidiči na okresky.

Facebook Comments