Volkswagen Passat je na českém trhu symbolem úspěšného podnikání, vyšší zaměstnanecké pozice ve firmě či finančně dobře zajištěné rodiny. Ve střední třídě se německý model střetává s domácí vlajkovou lodí v podobě Superba, musí se tak spokojit s průběžným druhým místem. Celkem 1.973 registrací však z Passata dělá nejprodávanější importované vozidlo daného segmentu. Před nedávnem prošel drobným faceliftem, který má pomoci udržovat nastavené tempo automobilového průmyslu. Během týdne jsem se důkladně seznámil s praktičtějším provedením Variant v atraktivním provedení R-Line.

Design: Konzerva, která se líbí

Mohlo by se zdát, že Volkswagen se v posledních letech snaží alespoň některými modely uvolnit zajeté designové stereotypy. Například modely T-Cross či T-ROC jsou na poměry této značky relativně originální. V případě elektrických modelů se můžeme bavit o extravagantním ID.3 a ID.4. Passat však i nadále zůstává velmi konzervativním vozem. Já osobně jsem za to rád, po designové stránce působí vyváženě. Žádné zbytečné kudrlinky, každá linie je jasně specifikovaná. Výbavový stupeň R-Line pak dodává vozu potřebnou dávku dravosti. Na silnici jej poznáte díky odlišnému přednímu nárazníku a rozšířeným prahům. Nesmí chybět ani plaketka na mřížce chladiče a speciální výbava v interiéru, k té ale později. Testovaný kousek líbivě kombinuje bílou perleťovou barvu karoserie s černými doplňky a osmnácti palcovými disky kol z lehké slitiny. Na zádi přibyl nově nápis označující model a dynamické směrovky. Ty naleznete i v případě předních LED světlometů.





Interiér: Ten volant je boží!

I v případě koncepce palubní desky je Passat oddaný jednoduchým a čistým liniím. Na první pohled tak může působit až příliš sterilně. Své výhody však přináší v oblasti ergonomie, která je naprosto ukázková. I po slepu budete přesně vědět, kde co hledat. Při jízdě neobtěžuje ve výhledu žádná volně stojící obrazovka, která je v posledních měsících trendem. Passat volí zapuštěný displej, který palubce dodává potřebnou dávku prestiže. Co každopádně musím pochválit, je prvotřídní zpracování a volba jednotlivých materiálů. Je patrné, že Volkswagen věnuje velkou pozornost zpracování volantu. Právě volant je část vozu, s kterou jste nejvíce v kontaktu, a tak pokud vám sedne do ruky jako ulitý, rozhodování bude o to jednoduší. Zde v Passatu R-Line je potažený kůží, která je tak příjemná, že nebudete chtít sundat ruce z volantu. Zpracování tlačítek, možnost řazení pádly a dostatečná šíře věnce pro úchop jsou známkou vysoké kvality. Obdobně lze hodnotit i sedadla, která nabízejí příjemně tuhou konzistenci výplně, stejně tak dostatečné boční vedení a variabilní délka sedáku potěší řadu řidičů i vyššího vzrůstu. Výbava v případě testovaného kousku je opravdu bohatá. Mohu zmínit automatickou klimatizaci Climatronic, navigaci Discover Media 8″, barevný dotykový display třetí generace infotainmentu MIB 3, vyhřívaná sedadla, elektricky ovládané páté dveře, ergoComfort sedadlo řidiče s elektronickým nastavením a celá plejáda pasivních a aktivních asistenčních systémů. Velmi oceňuji odhlučnění kabiny. Ani při dálničních limitech se aerodynamický hluk nikterak zásadně neprojevuje a nenarušuje komfortní náladu posádky.

Z pohledu praktičnosti je verze Variant ideálním parťákem pro každodenní provoz, víkendové výlety ale i týdenní dovolenou pětičlenné rodiny. Interiér je příjemně vzdušný. Ve druhé řadě sedadel se s grácií usadí i cestující přesahující 180 centimetrů. Na krajních sedadlech druhé řady je připraven systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. V základním uspořádání nabízí 650 litrů, po sklopení sedaček druhé řady se objem navýší až na maximálních 1.780 litrů. Tvar ložné plochy je ideální, potěší nízká nakládací hrana či přítomnost elektricky sklopného, tažného zařízení.

Paket R-Line interiér a exteriér R-line logo v masce chladiče nárazníky a rozšířené prahy v R-line designu potah stropu v titanově černé nástupní lišty vpředu a vzadu z oceli multifunkční sportovní kožený volant s hlíníkovou dekorací s R-line logem – možnost řazení pod volantem (pouze pro vozy s DSG) pedály v designu kartáčovaná ocel sportovní sedadla potahy v kůži „Nappa“ s R-line logem – bočnice v kůži „Carbon Style“ dekorace přístrojové desky a výplní dveří v hliníku „Silver Rise“.



Jízda: Svižný to pašík

Portfolio pohonných jednotek je v případě Passatu velmi bohaté. Jedna motorizace je však výjimečná a možná ji kvůli neustále se zpřísňujícím pravidlům Evropské unie Volkswagen zanedlouho neobhájí. Řeč je o nejvýkonnějším zážehovém agregátu TSI dosahující maximálního výkonu 200 kilowatt. Ve spojení s precizním sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol 4MOTION je každý kilometr za volantem čistou radostí. Vše podtrhuje příjemně nastavený podvozek, který na jednu stranu zvládá dynamičtější jízdní styl, tak i „žehlení“ širokého spektra nerovností. Posilovač řízení je nastaven velmi citlivě, při jízdě oceníte sametovou lehkost. V režimu SPORT je naopak řízení tužší, a tak se řidiči dostane i trochu té zpětné vazby od vozovky. Většinu času však budete pravděpodobně trávit v režimu Comfort, který se dokáže v městském provozu vypořádat s většinou nerovností. Na okresních cestách a na dálnici bezesporu oceníte výkon 200 kilowatt, který dokáže velmi silně zamáčknout do opěradla. Akcelerace je opravdu zábavná, a tak trochu návyková. V případě velkého zalíbení v dynamickém jízdním stylu je potřeba počítat s častými návštěvami čerpacích stanic. V průměru si totiž tento živel řekne okolo deseti litrů na sto kilometrů a pokud ani ve městě nebudete plynový pedál šetřit, klidně se dostanete o litr výše.

Verdikt: Konkurenci má, chyby téměř žádné

Na českém trhu se Passat střetává s těžkou konkurencí domácí automobilky z Mladé Boleslavi. V prodejnosti mu tak ubírá jak Superb, tak stále houževnatější Octavia, která v nové generaci dostává řadu vyspělých technologií z vyšších tříd. Pokud přidáme další modely jako Ford Mondeo, Opel Insignia, BMW 3 či Mercedes Benz, CLA má Passat rázem daleko větší problém ukousnout pořádný kus koláže z prodejnosti. Byť musí bojovat s konkurencí, jedno se mu nedá upřít, chyby nemá téměř žádné. Pokud ano, tak to je spíše subjektivní hodnocení malých detailů. Ve své podstatě je Passat Variant i nadále známkou úspěchu a logické volby jak služebního vozu, tak rodinného křižníku pro každý den.

Plusy: Kvalitní zpracování, prostorný interiér, bohatá výbava a bezpečnost, atraktivní provedení R-Line, výkonná jednotka 2,0 TSI

Mínusy: Vyšší pořizovací cena, konzervativnější design, menší dojezd (2,0 TSI 200 kW)

 

Celkové hodnocení: 98%

Průměrná spotřeba: 10,2l/100 km

Cena testovaného vozu: 1.307.900 Kč

 

Facebook Comments