Test Volkswagen Golf VIII – Inteligentní hatchback

Letošní rok přinesl na český trh řadu podstatných novinek. V krátké době jsem tak měl možnost okusit čtvrtou generaci modelu Octavia, o pár dní později jsem pak usedl do již osmé generace legendárního Golfu. Automobilových novinek je samozřejmě podstatně více, tyto dva vozy však svými prodeji tvoří významné hráče. Dnes se tak podrobně seznámíme s Golfem, který jak je známo, svým jménem budí u konkurence rozruch. Není divu, když se tomuto segmentu přezdívá Golf třída. Jakých změn dostála osmá generace, čím osloví nové zájemce a co ukrývá pod kapotou? To vše naleznete v následujících řádcích.

Design: Inteligentní pohled na svět
Sedmá generace Golfu dozajista svým vzhledem více evokuje sportovní ambice, novinka se na svět kouká tak trochu inteligentněji. Nové přední světlomety s technologií IQ.LIGHT LED Matrix jsou svým vzhledem asi nejvíce kontroverzním prvkem. Za sebe mohu říci, že na živo vypadají podstatně lépe nežli na ilustracích v katalogu. Co se týče jejich účinnosti, nelze mít výhrad. Nabízejí dynamické ovládání dosahu světlometů či dynamické přisvětlování zatáček. Díky technologii svícení pro jízdu ve špatném počasí nenajdete na vozu mlhové světlomety, vše obstarávají hlavní světlomety. Pokud vás inteligentní světlomety přesvědčily, musíte si však připravit celkem 46.400 korun. Inu máte něco víc, tak si hold budete muset připlatit. Z profilu se vzhled nikterak nemění, silueta vozu i nadále zůstává sportovně-elegantní. Líbí se mi osvětlení prostoru klik, chválím i umístění rozměrných zpětných zrcátek na bok karoserie. Na voze nechybí plaketka s označením „1st Edition” odkazující na první vyrobené kousky osmé generace a sedmnácti palcové disky kol z lehkých slitin. Záď vozu taktéž doznala změn v oblasti světlometů. I zde tak své místo našly inteligentní světlomety s LED technologií a dynamickým ukazatelem změny směru jízdy. Nechybí rozměrné logo sloužící taktéž k otevření pátých dveří, retuší prošel nápis modelového označení Golf, změny jsou to tak opravdu kosmetické. Osmá generace tak po vzhledové stránce přinesla především inovace v oblasti použité technologie světlometů. Vzhledově je tak i nadále nezaměnitelným členem rodiny.

Interiér: Těšil jsem se na každé svezení
Nový Golf je přesně to auto, do kterého jsem se těšil nastoupit. Každý den, v každém počasí, s jakoukoliv náladou. Po usednutí jsem se totiž vždy cítil jednoduše skvěle. Velkou zásluhu na tom mají komfortní sedadla ergoActive Artvelours, jenž nabízejí skvělou oporu těla. Boční vedení podrží v každé zatáčce, potěší možnost prodloužení podsedáku či elektrické 14-směrové nastavení sedadla pro opravdu ideální pozici za volantem. Součástí výbavy testovaného vozu je i masážní funkce a možnost vyhřívání. Třešničkou na dortu je pak středová loketní opěrka s výškovou aretací. Samozřejmostí je i možnost nastavení volantu ve dvou osách, ideální pozici za volantem tak nalezne opravdu každý. Velmi kladně hodnotím celkovou vzdušnost přední části vozu, především pak v oblasti kolen řidiče. Pravé koleno má opravdu dostatek místa, po celou dobu testování jsem s posedem za volantem neměl sebemenší problém. V interiéru nového Golfa se chyby hledají opravdu špatně, koncepce palubní desky, technologie a použité materiály jsou prvotřídní. Multifunkční volant tak skvěle padne do ruky, nabízí přehledné ovládací prvky, kvalitní prošívání a dostatečnou tloušťku věnce. Velmi efektně vypadá propojení nastavení světlometů s virtuálním kokpitem a středovým multimediálním systémem za pomoci černého klavírního lesku. Na první pohled opravdu luxusně vyhlížející řešení má však jednu vadu a tou je údržba. Nic pro puntičkáře, jenž nesnesou prach a otisky na displejích. Po pár dnech provozu mě zaprášení klavírního lesku také začalo mírně vytáčet a to především kvůli následnému focení interiéru. Každopádně nové pojetí dodává Golfu jakýsi futuristický nádech. Digital Cockpit Pro nabízející 10,25″ obrazovku s barevným multifunkčním ukazatelem zobrazuje několik grafických módů, které lze dále konfigurovat dle uživatelských preferencí. Můžete si tak například zobrazit navigaci, spotřebu, jízdní asistenty a mnohé další. Na středovém panelu našla své místo mírně k řidiči nakloněná Navigace Discover Media s 10″ dotykovou obrazovkou. Působivé grafické zpracování, intuitivní ovládání a relativně hladký chod jednotlivých funkcí podtrhávají celkovou komfortní náladu. Opět však musíte počítat s nutností připlácet a to přesně 44.600 korun. Zábavný infotainment za tuto částku nabídne mimo jiné hlasové ovládání, navigační systém, možnost propojení s chytrým zařízením, dotykový posuvník s bezkontaktním ovládáním gest a mnohá další nastavení včetně širokého spektra barevného podsvícení palubní desky a výplní dveří.



Z výbavy vozu mohu zmínit celou řadu komfortních prvků. Například adaptivní tempomat, automatickou klimatizaci, parkovací kameru, tažné zařízení, volič jízdních režimů s možností individuálního nastavení a celou plejádu asistenčních systémů. Vše můžete vyřešit příplatkovým asistenčním paketem obsahující Travel Assist- udržuje vůz v jízdním pruhu, udržuje nastavenou rychlost a současně přitom bere v úvahu i odstup od vpředu jedoucích vozidel; Lane Assist – asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu; Side Assist – asistent pro změnu jízdního pruhu, sleduje situaci za vozem a na bocích, světelná výstraha na vnějších zpětných zrcátkách. Za tento paket si připlatíte 25.800, díky tomu nepochybně zvýšíte aktivní bezpečnost svého vozu. V kombinaci s velmi dobrým výhledem a inteligentními světlomety je jízda opravdu o poznání bezpečnější i za horších světelných podmínek.

Praktičnost: Pro čtveřici tak akorát
Rozvor nového Golfa činí 2.619 milimetrů, tato hodnota zaručuje dostatečný vnitřní prostor. Při svých 180 centimetrech jsem neměl problém se sám za sebe usadit, pravdou je, že prostoru na rozdávání není zas až tolik. Pokud se budeme bavit o šířce vozu, v praxi to znamená, že komfortně se zde usadí spíše čtveřice dospělých. Prostřední, pátý člen už tolika komfortu rozhodně mít nebude. Potěší však prostor pro nárty, místa nad hlavou je taktéž dostatek. Na krajních sedadlech druhé řady je k dispozici systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček, dále nechybí výdechy klimatizace, středová loketní opěrka či možnost dobíjení chytrého zařízení. Po interiéru samozřejmě nalezneme řadu odkládacích prostor, cestující v druhé řadě mohou využít i šikovné kapsy na zadní straně sedadel určených pro mobilní telefon. Zavazadelník nabízí v základním uspořádání celkem 380 litrů, po sklopení sedadel druhé řady lze objem navýšit až na maximálních 1.237 litrů. Potěší rovná ložná plocha, dvojitá podlaha, háčky na tašky a možnost elektrického sklopení tažného zařízení.



Jízda: Sportovně laděný, přesto komfortní
Paleta pohonných jednotek je v případě konvenčního Golfu vcelku bohatá. K dispozici je litrové TSI o výkonu 81 kilowatt, jenž plní roli základní jednotky. Kdo chce více výkonu, může zvolit zážehovou patnáctistovku s výkonem 150 koní. Výhradou silnější jednotky je možnost volby mezi manuální šestistupňovou převodovkou a sedmistupňovým automatem DSG. Pro zájemce o vznětový agregát si Golf v nabídce ponechal dvoulitrový turbo diesel s výkonem 85 kilowatt a taktéž silnější variantu s maximálním výkonem 110 kilowatt, respektive 150 koňských sil. Zatímco silnější diesel nabízí sedmistupňové DSG, výkonově slabší jednotka je spjata pouze se šestistupňovou manuální převodovkou.

Pod kapotou testovaného Golfa v našem případě pracuje silnější dvoulitrový turbo diesel, jenž pracuje ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ta přenáší maximální výkon 110 kilowatt na kola pouze přední nápravy. Výkonově 150 koňských sil naprosto postačí i pro dynamičtější jízdní styl. Potěšila mě kultivovanost, odhlučnění a minimální tubo efekt při náhlém zrychlení. Kombinovaná spotřeba dle výrobce by měla dosahovat hodnoty 3,7 litru. U slabšího dieselu pak dokonce pouze 3,4 litru. Během týdenního testu jsme naměřili hodnotu vyšší, každopádně výsledných 4,9 litru je i tak velmi dobrou hodnotou. Po větším nájezdu testovaného vozu je naprosto reálné dosáhnout na spotřebu okolo 4,5 litru a to se nikterak nebudete muset omezovat. Z pohledu dieselové jednotky tak nemám výhrad. Součinnost s automatickou dvou spojkovou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních je na prvotřídní úrovni. Převodovka nikterak neukusuje z výkonového potenciálu, potěší jemným chodem a schopností reagovat i na rychlou změnu jízdního stylu. Největším plusem je však celkový pocit z řízení. Na tom má zásluhu skvěle nastavený podvozek, který je i nadále spíše zaměřen na sportovní charakter vozu, přesto dokáže být dokonale komfortní pro každodenní ježdění. O nastavení posilovače řízení ani nemluvě, jemný až sametový chod vám jen potvrzují, že Golf je od základu dobře postavené auto. Adaptivní regulace podvozku DCC je v případě výbavového stupně Style za příplatek 28.400 Kč. Kromě nastavení režimu podvozku je k dispozici i volba profilu jízdy (ECO, COMFORT, SPORT). Adaptivní podvozek má na celkově komfortním projevu velkou zásluhu, tento příplatek tak má své opodstatnění.



Za jízdy se novinka samozřejmě stará o co největší bezpečnost své posádky ale i okolních účastníků provozu. Travel Assist & Emergency Assist udržuje vůz v jízdním pruhu, udržuje nastavenou rychlost a současně přitom bere v úvahu i odstup od vpředu jedoucích vozidel. V kombinaci s DSG umožňuje automatické popojíždění vozu v koloně. Lane Assist (asistent udržování jízdního pruhu), Front Assist s autonomním nouzovým bržděním, Emergency Assist, tito asistenti se tak významně podílejí na zvyšování bezpečnosti provozu. Lane assist dokáže vozidlo udržovat v jízdním pruhu. Pokud však nemáte rádi zásahy elektroniky do řízení, lze tento prvek vypnout. Nevýhodou je, že deaktivaci musíte uskutečňovat po každém nastartování.

Verdikt: Stále konzervativní
Osmá generace legendárního Golfu přinesla mnoho změn, podstata zůstává beze změny. Konzervativní hatchback tak nemá žádnou zásadní chybu, potěší méně početnou rodinu ale i zaměstnance, jenž vůz „vyfasovali” ve firmě. Postupná digitalizace je na první pohled lákavá, na druhou stranu si rád počkám na spolehlivost. Co se týče cen, tak nejlevnější golf startuje na částce od 479.900 Kč, testovaný kousek se pohybuje v cenové hladině okolo 800.000 Kč. Hodně záleží na volbě příplatkových položek. Jednoduše za komfort si hold musíte připlatit. Během týdne jsem si na Golfa tak zvykl, že loučení s ním bylo opravdu těžké, tohle auto je jednoduše skvělé! Vřele doporučuji strávit alespoň pár desítek kilometrů za volantem. Věřím, že vám padne jako oblek na míru.

Plusy: Kvalitní interiér, skvělé dílenské zpracování, kultivovaný diesel, jisté jízdní vlastnosti

Mínusy: Klavírní lesk na palubní desce, průměrný prostor na zadních sedadlech, vyšší cena za příplatkové položky

Celkové hodnocení: 98%
Průměrná spotřeba: 4,9 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 776.900 Kč (2,0 TDI 110 kW, výbava Style)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *