Testy Hyundai,  Testy vozů

Test Hyundai Santa Fe – Kodiaq po jihokorejsku

Jihokorejská automobilka Hyundai s výrobním závodem v Nošovicích se v průběhu roku 2020 drží na bronzové příčce v prodejnosti nových vozů na českém trhu. Na druhý Volkswagen pak ztrácí pouze pár desítek registrací. Mohlo by se zdát, že většina modelů této ambiciózní automobilky by měly svádět boje o přední příčky ve svých segmentech. V případě největšího SUV s modelovým označením Santa Fe je situace zcela odlišná. S tržním podílem pouhých 0,12%, což odpovídá 217 prodaným vozům a celkově až 122 místu v prodejnosti, se Hyundai rozhodně nemůže měřit s konkurenčním Kodiaqem (5.908 prodaných vozů).

Design: Sebevědomá příď

V segmentu SUV-C se tak musí tento majestátný kousek spokojit až s děleným 47-49 místem, počítáno od ledna do konce listopadu 2020. Menší zájem o Hyundai Santa Fe rozhodně nemůže být způsoben designem. Atraktivní a nadčasový design mě po celý týden testu bavil. Na přídi zaujmou dynamické Bi-LED světlomety či rozměrná mřížka chladiče. Celková délka dosahuje hodnoty 4.770 milimetrů, Santa Fe tak rozhodně na silnici vzbuzuje respekt. I díky minimální světlé výšce 185 milimetrů je připraven zdolávat drobné nástrahy mimo zpevněné vozovky. Samozřejmostí je přítomnost drobných ochranných prvků, jako kryty předního a zadního nárazníku, které vozu dodávají potřebný styl segmentu SUV. Velkou parádu dělají i devatenácti palcové disky kol z lehké slitiny. Záď vozu mě nejvíce zaujala velmi povedenou grafikou světel. Světelný 3D podpis je jednoduše efektní. Po designové stránce se Hyundai Santa Fe rozhodně neztratí. Někomu však možná nebudou sedět celkově „boubelatější” křivky.



Interiér: Komfortní zóna nejen pro řidiče

Už první hodnota týkající se rozvoru dosahující 2.765 milimetrů je známkou prostorného interiéru. Po otevření mohutných dveří a usednutí do rozměrných sedadel pocítíte především komfort a bezpečí. Celý týden jsem se cítil hýčkán a především bezpečně za každé situace a provozu. Celkově vyšší posez a vskutku dostačující výhled z vozidla stojí za zmíněným pocitem bezpečí na palubě. Díky elektricky nastavitelným sedadlům si pozici za volantem nalezne opravdu každý, potěší i dostatečně dlouhý sedák podpírající stehna. Volant disponuje příjemně širokým věncem a je především velmi dobře zpracovaný. Kaplička digitálního přístrojového štítu se vyznačuje jednoduchým a přehledným designem. Na dnešní poměry by však digitální přístrojový štít mohl disponovat originálnější grafikou. To samé bohužel platí o multimediálním a navigačním systému. Osmi palcová dotyková obrazovka je dobře umístěna, lze ji tak velmi jednoduše ovládat a zároveň neruší ve výhledu z vozu. Grafické zpracování a celková rychlost systému je však slabší stránkou interiéru. Naopak musím pochválit odhlučnění a celkový prostor pro posádku a to ať se bavíme o řidiči a spolujezdci, tak o pasažérech ve druhé řadě sedadel. Zde bez problému umístíte dvě dětské autosedačky díky systému Isofix. Potěší i příjemný přístup díky úhlu otevření dveří. S prostorem zde opravdu bojovat nebudete. Pro osoby o výšce cca 180 centimetrů je zde místa na rozdávání. Cestující na zadních sedačkách pak dozajista ocení úchvatnou panoramatickou střechu, která příjemně provzdušňuje celý interiér. Z výbavy vozu mohu, mimo již zmíněné, doplnit dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu, head-up displej s promítáním na čelní sklo či monitorování okolí vozu 360° kamerovým systémem SVM.

Jízda: V nabídce pouze jedna verze, modernizace přinese hybrid

Současné provedení Santa Fe se s námi pomalu loučí. Zanedlouho i na český trh dorazí modernizované verze. V aktuálním ceníku tak naleznete pouze jednu verzi, od 1. prosince, navíc můžete využít vánoční prémie 110.000 Kč. Tím jediným agregátem, který pracoval i v testovaném voze, je vznětový agregát 2,2 CRDi s maximálním výkonem 147 kilowatt, respektive 200 koňských sil. Jednotka pracuje ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Jízdní projev dieselové jednotky s obsahem motoru 2,2 litru je nadmíru uspokojivý. Výkon motoru je dostačující, potěší kultivovanost a celkově příjemný zátah již od nízkého spektra otáček. Jednotka je velmi dobře utlumena, zároveň při akceleraci se do kabiny dostává opravdu příjemný a hluboký akustický projev. Největším plusem po týdenním soužití je podvozek, který si dokázal poradit s obrovským množstvím nerovností i s přítomností devatenácti palcových disků. V zatáčkách, především pak při dynamičtější jízdě, trochu plave těžší záď vozu, počítat se musí i s mírnými náklony karoserie. Velmi dobře se budete cítit na dálnici, kde díky své vyšší hmotnosti působí Santa Fe sebejistě. Při dálničních limitech dozajista oceníte i velmi dobré odhlučnění, které zvyšuje celkový komfort na palubě. Musím říct, že Santa Fe mě celý týden moc bavilo. Výlet mimo zpevněné cesty pak potvrdil všestrannost tohoto jihokorejského SUVéčka. Hlavou mi tak i nadále vrtá nízká prodejnost, že by cenová politika?



Verdikt: Za své schopnosti si nechá zaplatit

Cenově se testovaný vůz pohybuje okolo 1.300.000 Kč. Oproti českému sokovi se tak Santa Fe pohybuje řádově o sto tisíc více. Kodiaq ve výbavě Laurin&Klement s obdobným technickým základem pořídíte od 1.202.900 Kč. Pokud o Santa Fe uvažujete a nechcete čekat na příchod modernizované verze, rozhodně se vyplatí využít vánoční prémie v hodnotě 110.000 Kč, která deficit na českého konkurenta stahuje. Po týdenním testování mě Santa Fe v první řadě potěšil komfortním a pohodlným interiérem. V některých ohledech je však patrná zastaralost, například v oblasti multimediálního systému. V tomto ohledu se tak vyplatí počkat, co přinese modernizované provedení. Snad se dočkáme i vyšší prodejnost, protože tento model rozhodně patří na seznam povedených SUVéček segmentu SUV-C.

Plusy: Komfortní interiér, kultivovaný diesel 2,2 CRDI, prostor ve druhé řadě sedadel, atraktivní a majestátný design

Mínusy: Zastaralejší multimediální systém, vyšší cena oproti přímé konkurenci

Celkové hodnocení: 96%

Průměrná spotřeba: 6,5l/100 km

Cena testovaného vozu: cca 1.300.000 Kč

Facebook Comments