Test Renault Kadjar 1,3 TCe EDC 4×2 – Dobrodruh v sandálech

Modernizovaný Renault Kadjar se již nějaký ten pátek prohání po našich silnicích. Ve své stáji tvoří střed nabídky segmentu sportovně užitkových vozů. Minulý týden testovaný Captur je stylovější, zároveň méně praktický díky svým kompaktním rozměrům. To Koleos je oproti Kadjaru podstatně mohutnější a majestátnější. Kadjar je tak ideálním parťákem, pokud potřebujete trochu té praktičnosti a zároveň nepotřebujete opulentní design a zbytečný luxus.

Design: Neurazí ani nenadchne
Kadjar je po designové stránce spíše neutrální SUVéčko. Nepůsobí nikterak vyzývavě, zároveň mu však nechybí trocha toho dobrodružného vzhledu. Modernizaci chválím především díky novému LEDkovému světelnému podpisu. Dodává vozu jakýsi „čerstvější“ výraz ve tváři. Testovaný kousek dělá parádu především svoji výraznou barvou karoserie, která nese označení modrá Iron a připlatíte si za ni celkem 21.000 Kč. V kombinaci s pohlednými 18″ palcovými disky kol z lehkých slitin (design Fleuron, černé s diamantovým efektem) to Kadjaru sluší. Nechybí ani oplastování karoserie navozující terénní choutky. Z pohledu praktičnosti mohu doporučit LED packet, jenž obsahuje hlavní světlomety LED Pure Vision a ledkové mlhové světlomety, včetně zadních světlometů. Nejenže vůz působí „luxusněji“, účinnost hlavních světlometů je ukázková. V případě výbavy Intens jsou bez příplatku, v základu je nelze pořídit, ve střední výbavě Edition jsou pak za příplatek 15.000 Kč.

 kadjar rozměry



Interiér: Funkčnost na prvním místě
Jestliže se design Kadjaru jeví trochu usedleji, nežli je tomu v případě francouzských SUV zvykem, interiér se nese v podobném duchu. Palubní deska je tak v první řadě příjemně funkční.  Originalita a styl jsou z mého pohledu tak trochu na druhé koleji, to však přináší plusové body v oblasti ergonomie a praktičnosti. Například středový panel nabízí ideálně umístěný displej multimediálního navigačního systému. Níže své místo našli otočné ovladače automatické klimatizace. Takže žádné klikání na obrazovku, ale jednoduché a intuitivní ovládání. Stejně tak chválím i multifunkční přístrojový štít s 7″ TFT displejem, který nabízí příjemné grafické zpracování a možnost konfigurace různých zobrazení. Displej je přitom dobře čitelný i za silných slunečních paprsků. Když k tomu přidáme kvalitní sedadla s možností prodloužení sedáku, řidičova zóna je tak ukázkově komfortní. Kadjar je skutečně ideálním vozem pro každodenní ježdění. Nabízí skvělé nastupování a vystupování, vyšší posez, solidní výhled z vozidla či komfortní sedadla a jednoduchou orientaci v ovládacích prvcích. Oproti konkurenci tak trochu strádá v oblasti designu, palubní deska působí řekněme fádně. Přitom by stačilo oživit interiér například dvojbarevnou kombinací plastů. Co se týče již zmíněného multimediálního a navigačního systému Renault R-Link 2, potěší jednoduchým ovládáním a přehledným menu. Navíc od výbavy Edition je v základu, a tak nemusíte připlácet. To je dost slušná nabídka. Konkurence si leckdy za podobné navigační systémy účtuje vysoké sumy.

Praktičnost: Pojme všechny vaše zážitky
Interiér je v případě Kadjaru příjemně vzdušný, prostoru v přední části kabiny je na rozdávání. Ani v oblasti kolen řidiče jsem se necítil nikterak stísněn okolními plasty. Ve druhé řadě sedadel je situace o trochu horší, přesto jsem neměl problém se při svých 180 centimetrech pohodlně usadit. Pro pasažéry je zde připravena dvojice USB portů a systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. Prostoru je tak akorát pro čtyři dospělé. Pokud však na zadních sedadlech budou cestovat děti, s prostorem není sebemenší problém. Zavazadelník dokáže v základu nabídnout velmi slušnou hodnotu 472/527 litrů, po sklopení sedadel druhé řady pak maximální objem 1.478 litrů dle metodiky VDA. Zavazadelník disponuje dvojitou podlahou, kterou lze za pomoci podlážek rozdělit a případná zavazadla zafixovat.

Jízda: Je dvoukolka třeba?
Pod kapotou Kadjaru pracují jak zážehové, tak vznětové agregáty, a to ve spojení jak s manuální převodovkou, tak dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC o sedmi rychlostních stupních. Bonusem oproti menšímu modelu Captur je možnost volby pohonu obou náprav. V našem případě však Kadjar přenáší výkon zážehové třináctistovky TCe pouze na kola přední nápravy, a to skrze automatickou převodovku. Čtyřválcová jednotka TCe přeplňovaná turbodmychadlem nabízí maximální výkon 117 kilowatt, respektive 160 koňských sil, a to při 5.500 otáčkách za minutu. Hodnota maximálního točivého momentu je 260 Nm při 1.750 otáčkách za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 9,3 vteřiny, maximální rychlost se poté zastaví na 210 kilometrech za hodinu. Kombinovaná spotřeba dle výrobce je 5,8 – 6,0 litru, v praxi je spotřeba spíše okolo 6,5 litru na sto kilometrů.

motory kadjar

Při této spotřebě jsem však Kadjara nikterak nešetřil. Jednotka nabízí příjemný lineární zátah již od nízkých otáček, se 160 koňmi pod kapotou tak rozhodně nebudete brzdou provozu. Snad jen akustický projev by mohl být trochu lepší. Při vytočení do vyšších otáček se motor dosti citelně ozývá, přitom aerodynamický hluk se ozývá až při dálničních limitech. Spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC, jež čitá sedm rychlostních stupňů, mohu doporučit. Převodovka nikterak citelně neubírá z výkonového potenciálu, občas se však chová zmatečně, a to především při dynamičtější jízdě. Každopádně s Kadjarem se nezávodí, nýbrž cestuje, a to i mimo zpevněný povrch. Díky solidní světlé výšce 184 milimetrů se dostanete opravdu daleko. Poté už je limitující absence pohonu všech kol. Pokud byste čtyřkolku přeci jen potřebovali, mohu s klidem říci, že pohon obou náprav je kvalitní a spolehlivý. Ostatně Nissan prostě čtyřkolky umí, a tak Kadjar dokáže v terénu díky této spolupráci předvádět slušné výkony. Zpět ke dvoukolce, která bude dost času trávit ve městě a na okresních cestách. Zde dokáže být díky slušně nastavenému podvozku velmi komfortní. Přesto při přejezdech větších nerovností musíte vytrpět hlasitý doraz tlumičů. Na druhou stranu se mi na Kadjaru líbí jeho příjemné ovládání, posilovač řízení není až tak předimenzovaný, a tak máte celkem slušný pocit spojený s vozovkou.

Verdikt: Dobrodruh v sandálech
Po týdenním testování jsem vracel Kadjara a musím uznat, že byť se z něj zprvu neposadíte na zadek, hodně rychle si na něho zvyknete. Testovaná specifikace je klenotem, tomu odpovídá i sebevědomá cena 723.900 Kč. Volbou rozumu bych označil verzi TCe 140 EDC ve výbavě Edition, kterou bychom v akční nabídce s financováním pořídili za 526.900 Kč. Ceníková cena je pak 616.900 Kč. Pokud však nepotřebujete nutně automatickou převodovku, lze ušetřit dalších 52.000 Kč. Zde bychom se již pohybovali okolo půl milionu, a to už je adekvátnější nabídka.

Plusy: Světlá výška, účelný a ergonomický interiér, pohodlná sedadla, prostor ve druhé řadě sedadel

Minusy: Fádní interiér, vyšší hrana zavazadelníku, zvukový projev jednotky při vyšších otáčkách

Celkové hodnocení: 96 %
Průměrná spotřeba: 6,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 923.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *