Test DS 7 Crossback – Velký pohodář

S automobilkou DS jsem prozatím měl tu čest v případě modelu DS 3 Crossback. Menší městské SUV mě oslovilo svojí originalitou a ve své třídě i nebývalým luxusem. Moje očekávání směrem k majestátnějšímu modelu DS 7 Crossback bylo tak opravdu veliké. Na následujících řádcích si představíme design, interiér a vyrazíme na silnici, jelikož pod kapotou nám pracuje nejvýkonnější benzínová jednotka.

Design
Francouzská móda navlečená na karoserii automobilu – i tak by se dalo nahlížet na celkový design. Originalitu v případě jednotlivých komponent karoserie u DS 7 rozhodně nelze zapřít. Už jen rozměrná a majestátní mřížka chladiče DS Wings vás na první pohled zaujme. Stejně tak velké množství chromu v přechodu mezi mřížkou chladiče a světlomety, které přispívají k originalitě a dravému vzhledu. V testované výbavě Grand Chic jsou standardem DS Active LED Vision – Full LED přední světlomety, které potěší opravdu výbornou účinností. Stylovým doplňkem jsou tři rotační moduly, které se při rozsvícení otočí o 180° a vytvoří tak malou světelnou show. V nižších výbavových stupních je bez příplatku dodáván xenonový světlomet (potkávací) a halogenový pro dálkový světlomet. V případě zájmu o plně LEDkové světlomety si musíte připlatit. V případě výbavy PERFORMANCE Line se jedná o 45 000 Kč, i druhý výbavový stupeň SO CHIC má LED světlomety za příplatek, a to za rovných 39 000 Kč. Součástí balíčku DS Active LED Vision jsou i dynamické přední blikače, funkce adaptivního svícení v závislosti na rychlosti a směru či samočinné zapínání dálkových světel. Z profilu zaujme DS 7 Crossback rozměrnými a mohutnými dveřmi s menšími bočními okny. Z pohledu designu tak vůz působí podstatně mohutněji a bezpečněji. K atraktivitě vozu přispívají i velmi pohledné disky kol z lehké slitiny 19” ROMA. Jediná škoda je, že v kombinaci s šedým metalickým lakem Platinum (+19 000 Kč) se trochu ztrácí. Záď vozu působí poněkud rozkročeným dojmem, k nádechu sportovního ducha jí napomáhá dvojice poctivých koncovek. Design kompaktního SUV dokáže jednoduše oslovit a jak je tomu u francouzských vozů zvykem, jde tu především o šarm a emoce.

Interiér
Po otevření mohutných dveří se dostáváme na palubu vozu. I zde budeme pokračovat v odhalování luxusního a originálního přístupu značky DS Automobiles. Ihned po usednutí musím pochválit opravdu velmi zdařilá sedadla v luxusním provedení s kůží Nappa a řadou funkcí. Nechybí elektrické ovládání sedadla s pamětí u řidiče (přední hlavové opěry manuálně nastavitelné ve čtyřech směrech, elektricky ovládaná bederní opěra u řidiče). Za příplatek lze připojit masážní funkce, a to i pro spolujezdce (+ 8 000 Kč). Vyhřívání předních sedadel pořídíte za 9 000 Kč, mastným příplatkem je pak funkce odvětrávání sedadel (+ 26 000 Kč). V parných letních dnech tuto funkci dozajista oceníte. I kdyby však sedadla neměla funkce odvětrávání či vyhřívání, potěší délka sedáku, dostatečná opora těla a celkově příjemná konzistence materiálu. I po delších cestách vás tak ze sedadel v žádném případě nebolí záda. Ke komfortnímu posezu za volantem přispívá i loketní opěrka a možnost nastavení volantu ve dvou osách. Výbornému hodnocení se ode mě dostane i kvalitně zpracovanému, kůží obšitému multifunkčnímu volantu. Skvěle padne do ruky a nabízí dostatečně široký věnec volantu. Výtku mám snad jen k otočným ovladačům na volantu, které působí až moc kýčovitě. Úplně jsem se nespokojil s výběžkem na volantu, který zastává funkci Driver Attention Monitoring – monitorování pozornosti řidiče pomocí infračervené

kamery. Při noční jízdě však diody infračervené kamery působí trochu rušivě. Digitální přístrojový panel 12.3” je standardem již od základní výbavy, potěší líbivým a především přehledným grafickým zpracováním. Jednotlivá grafická zobrazení lze jednoduše změnit otočným ovladačem, případně si můžete nakonfigurovat vlastní zobrazení. Opravdu luxusním dojmem působí 12″ dotykový displej, který je zasazen do rozměrného rámečku. Na spodní hraně nalezneme veškeré důležité funkce od vyhřívání okna, ovládání ventilace až po navigační systém a multimédia. Vše se ovládá jemným dotykem na lištu. Funkce multimediálního navigačního systému je obdobná jako u modelů značky Peugeot a Citroen. Potěší tak hezké a propracované grafické zpracování a celková přehlednost systému. Naopak i zde mi vadí menší plochy písmen při zadávání cílové destinace v navigaci či ovládání jednotlivých nastavení klimatizace skrze dotykovou obrazovku. Nad infotainmentem nalezneme další prvek, jenž dává interiéru nádech pravého luxusu. Jedná se o výklopné analogové hodiny B.R.M R180 v opravdu krásném zpracování. Z výbavy testovaného vozu mohu dále zmínit například dvouzónovou automatickou klimatizaci se senzorem kvality vzduchu, panoramatické střešní okno s možností otevření přední části (+ 30 000 Kč), tempomat a omezovač rychlosti či HiFi systém FOCAL Electra se 14 reproduktory (+ 29 000 Kč). Co se týče prostornosti, nemám větších výhrad, snad jen prostor pro pravé koleno řidiče by mohl být větší. Na zadních sedadlech se komfortně usadí i vzrostlejší jedinci, potěší velmi pohodlná sedadla s možností elektrického nastavení sklonu opěradla. S místem ve druhé řadě sedadel opravdu není problém. Při mých 180 centimetrech jsem se zde komfortně usadil, před koleny mi zbývá cca 10 cm. Výbava pro cestující ve druhé řadě sedadel čítá například systém Isofix na vnějších sedadlech, 2x USB zásuvku vzadu či zadní ovládání klimatizace. Pokud se přesuneme k zavazadelníku, tak zde si DS 7 připravila pro cestující v základu objem 555 litrů (Metoda VDA). Po sklopení sedadel druhé řady se objem navýší až na maximálních 1 752 litrů. Ložná plocha má ideální tvar, nevýhodou je pouze vyšší hrana zavazadelníku.

Jízda
Značka DS z pohledu motorizace nikterak nepřekvapí. Paleta pohonných jednotek totiž kompletně vychází z koncernu PSA. Mezi vznětovými agregáty nalezneme základní patnáctistovku BlueHDi s výkonem 130 koňských sil, ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. V případě zájmu o manuál je vlastně tato jednotka jedinou možnou cestou a zároveň nejlevnější variantou i v případě automatické převodovky. Naftová patnáctistovka je tak jedinou motorizací, kterou lze spojit s manuální převodovkou. Dvoulitr BlueHDi s výkonem 180 koňských sil je dostupný pouze s automatickou převodovkou. Pokud se budeme bavit o zážehových jednotkách, bude řeč pouze o šestnáctistovce PureTech vyvedené ve dvou výkonových variantách. Základní nabízí výkon 180 koní, silnější pak nabízí výkonový strop v podobě 225 koňských sil. V obou případech jsou benzínové jednotky spjaty pouze s automatem. Pod kapotou testovaného vozu se skrývá právě nejvýkonnější jednotka s výkonem 225 koňských sil při 5 500 otáčkách za minutu (165 kW) s přeplňováním Twinscroll. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm, a to při 1 900 otáčkách. Jednotka pracuje ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou EASIN s hydrodynamickým měničem. Poháněna jsou pak kola pouze přední nápravy, pohon 4×4 u značky DS budete hledat marně. Pohonná jednotka aktuálně splňuje normu Euro 6.3, naftové jednotky pak normu 6.2.

Nejsilnější jednotka dokáže oslovit svojí chutí akcelerovat, zejména ve vyšších otáčkách dokáže být velmi dynamickým společníkem. Pocitově byste však vozu netipovali výkon vyšší než 200 koňských sil. Pohotovostní hmotnost vozu včetně řidiče (75 kg) dosahuje u DS 7 na 1 503 kilogramů, což nebude tím hlavním důvodem, proč se zdá být výkon podstatně nižší. Velkou měrou se o to totiž stará velmi výborné odhlučnění a celkově komfortní a houpavý jízdní projev. Byť by se mohlo zdát, že DS 7 s takovouto specifikací bude mít v sobě hlavně sportovního ducha, výsledek je nakloněn spíše ku prospěchu komfortního kočáru. Sportovní výkony po něm ani nechcete, spíše plynulý rozjezd a pohodičku na dlouhých cestách. Avšak díky možnosti nastavení jízdních vlastností, a do jisté míry nastavení tuhosti podvozku, si dokážete užít i klikatou silničku směřující do hor. Nejlépe se však budete cítit v režimu Comfort, kde je DS 7 opravdu velmi pohodlným vozem. Do jaké míry se o to stará DS ACTIVE SCAN SUSPENSION (monitorování vozovky kamerou), je otázkou. Výsledek je ale uspokojující. Podvozek je v

režimu Comfort poddajný, dokáže filtrovat velké spektrum nerovností a stále si udržuje jisté jízdní vlastnosti. V režimu Sport je řízení ještě o něco přesnější, máte pocit lepšího spojení s vozovkou a jistoty řízení i při vyšších rychlostech. Podvozek pak pocitově lépe přilne k vozovce, proto se nemusíte bát ani agresivněji projeté zatáčky. Není to však podvozek ani charakteristika motorizace, nejlepší pocit mám z chodu automatické osmistupňové převodovky. Ta se ve zkratce opravdu povedla a tak uvažovat o manuálu je dle mého názoru naprosto mimo mísu. Automatická převodovka s hydrodynamickým měničem pracuje na výbornou, jednotlivá přeřazení jsou téměř nepostřehnutelná. Reakce na změnu jízdního stylu je taktéž v pořádku, občas se však jednotka s převodovkou dostanou trochu do potíží, typicky při sportovnějším jízdním stylu. Při poklidné jízdě na delší trasy je automatická převodovka z dílny PCA opravdu výborným prvkem ke zvýšení jízdního komfortu. Řízení odpovídá kategorii SUV, proto je třeba počítat s občasnými náklony karoserie a mírnou nedotáčivostí. Pocit z řízení je tak spíše komfortní nežli sportovní či přesný. To však není na škodu, jelikož DS 7 Crossback je od prvních kilometrů především pohodlným kočárem.

Verdikt
Značka DS má pro české zákazníky v nabídce dva modely, oba spadají do kategorie crossoverů a kompaktních SUV. Jednoduše pokud chcete v dnešní době ukousnout pár procent z tržního podílu, tak prostě musíte mít v nabídce zástupce z tohoto segmentu. DS 7 Crossback je stejně jako menší trojka postavena na luxusu a komfortu, je více orientována na muže. Zatímco DS 3 je jasně mířena na naše lepší polovičky. Snad jen vyšší pořizovací náklad v případě vrcholné varianty může být poněkud odrazující, částka od 1 225 000 Kč totiž není zrovna malá. Pokud však hledáte originalitu a nezaměnitelnost, rozhodně navštivte DS Store a okuste francouzský přepych na vlastní kůži.

Plusy: originální a majestátní design, kvalitní interiér s bohatou výbavou, osmistupňová automatická převodovka
Mínusy: vyšší pořizovací náklady, přidušený projev 225 koňských sil, vyšší nakládací hrana zavazadelníku

Celkové hodnocení: 92%
Průměrná spotřeba: 7,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 1 225 000 Kč (Grand Chic)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *