Test Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech – Komfort pro každého
Značka Citroën často přináší na trh čerstvý vítr v oblasti designu a netradičních řešení. V aktuálním portfoliu Citroënu je toho jasným důkazem především model C4 Cactus, který se prezentuje novým designem a tlumiči s hydrokapalinovými dorazy. Právě podvozek by tak měl být jednou z předností modernizovaného Cactusu a jak sám Citroen tvrdí, důraz je kladen na komfort a pohodlí.
Design
Po designové stránce zůstává Cactus i nadále extravagantním vozem, s modernizací však doznal jistých změn, díky kterým působí nový Cactus vyváženěji a ve své podstatě i líbivěji. Oživení přináší chromová lišta, která vytváří logo značky a plynule přechází až do integrovaného led denního svícení. Kompletně přepracovaný je přední nárazník s rozměrnější maskou chladiče a nechybí ani možnost personifikace. V případě přídě se jedná o barevné rámečky mlhových světlometů. Oproti svému předchůdci přišel modernizovaný Cactus především o Airbumby, které se smrskly pouze v dekorační prvek. Na střeše již nehledejme designové ližiny. Celkově přítomnost platových doplňků byla zredukována. I na zádi zmizel plast, který nahradily nové, podstatně rozměrnější světlomety s ledkovým světelným podpisem.
Interiér
Po předchůdci, který se řadil ke kategorii SUV, zůstává světlá výška na úrovni 155 milimetrů. Tato hodnota přispívá k relativně příjemnému nastupování. V interiéru se odehrálo minimum změn, vše podstatné zůstává při starém. Palubní deska i nadále osloví originálně řešenými prvky, ve vyšším výbavovém stupni i vkusnou kombinací barevných a měkčených plastů. Nicméně v interiéru je i řada nelogických řešení, třeba výdechy klimatizace. Spolujezdec má k dispozici pouze jeden výdech klimatizace, o druhý prostě přišel. Panoramatickou střechu pořídíte za příplatek 19.000 Kč. Ta sice nabízí vysokou tepelnou izolaci, nicméně postrádám roletku či možnost otevření. Největším neduhem je však absence otáčkoměru. Digitální přístrojový štít tak alespoň nabízí ukazatel optimálního stupně. V případě testovaného kousku sedíme ve vyšším výbavovém stupni Shine, na palubě tak nechybí řada komfortních prvků jako například tempomat, vyhřívaná sedadla, samozřejmostí je i automatická klimatizace či multimediální navigační systém. Systém známý z modelů Peugeotu osloví hezkým grafickým zpracováním a intuitivním ovládáním. Nevýhodou jsou při zadávání cílové destinace v navigaci malá tlačítka, která se špatně trefují. S praktičností si nezadá ani ovládání klimatizace skrze dotykovou obrazovku, kvituji za klasický ovladač. Stejně nelogické je ovládání hlasitosti rádia na multifunkčním volantu, kde nelze hlasitost snižovat dlouhým stisknutím, nýbrž klikáním. Za příplatek 9.000 Kč lze mít paket kamera plus, který nabízí zpětnou parkovací kameru a přední parkovací asistent. Na 20.000 Kč pak přijde Grip control, který zahrnuje 4 hliníkové disky kol „Cross“ a pneumatiky Good Year 205/50 R17. Grip control nadále nabízí volbu 5 jízdních režimů, dle podmínek na vozovce. Byť se Cactus prezentuje spíše jako stylovka, potěší řada prostorných odkládacích prostor. Nechybí tak prostor pro jeden a půl litrovou lahev a to jak vpředu, tak i v zadní části. Potěší i velmi objemný prostor na palubní desce před spolujezdcem. Za zmínku rozhodně stojí i sedadla, která na první pohled vypadají jako ukázkový sortiment z prodejny nábytku. Jsou stylová, korespondují se zbytkem interiéru, potěšila by však trochu tužší konzistence a lepší boční vedení. Nicméně jsou příjemně široká, a tak se do nich pohodlně usadí i rozměrnější postavy. Na zadních sedadlech se sedí obdobně komfortně jako vpředu, každopádně s prostorem to tu není zrovna nejrůžovější. S rozvorem dosahující hodnoty 2.595 milimetrů a sedadlem nastaveným na řidiče o výšce 180 centimetrů je situace zde vzadu trochu stísněná. Pro osoby menšího vzrůstu tu je však dostatek prostoru. Zde vzadu toho cactus mnoho nenabízí, potěší rozměrná kapsa ve výplních dveří, naopak k praktičnosti nepřispívá pouze výklopná zadní okna.
Zavazadelník
Víko kufru lze otevřít pouze manuálně, nicméně o to víc potěší velmi slušný objem. V základním uspořádání nabízí zavazadelník 348 litrů, po sklopení sedadel druhé řady vniká ložná plocha o objemu 1170 litrů. Pod ložnou plochou nalezneme náhradní kolo o velikosti 15 palců. Chybí mi zde však například háčky na tašky či postranní kapsy.
Jízda
Cactus má ve své nabídce pouze dva agregáty, naštěstí i nadále nabízí možnost benzínu tak i nafty. V našem případě pod kapotou pracuje benzínová dvanáctistovka PureTech s výkonem 110 koňských sil a pětistupňovou manuální převodovkou. Maximální točivý moment činí 205 newtenmetrů při 1500 otáčkách za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 9,7 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 188 kilometrů. Upřímně jsem moc rád, že mám k dispozici právě benzínovou dvanáctistovku, která mi k vozu naprosto pasuje. Navíc je možné sáhnout i po verzi s automatickou šestistupňovou převodovkou. Rozdíl mezi automatem a manuálem je docela zásadní, celkem 40.000 Kč. Dráhy řadící páky jsou trošičku gumové, pátý rychlostní stupeň se musí hledat. Potěší však příjemné zpracování řadící páky. Co se týče projevu dvanáctistovky, svůj potenciál dává najevo až při vyšších otáčkách, s čímž se začne projevovat žíznivost a hlučnost tříválce. Při poklidné jízdě se průměrná spotřeba ustálila na hodnotě okolo 6,6 litru benzínu. Cactus zde ale rozhodně není kvůli dynamickým jízdním projevům, jeho hlavním posláním je komfort. Modernizace se tak nedotkla pouze designu, podstatnou novinkou je přítomnost nových tlumičů s hydrokapalinovými dorazy. Dle marketingové masáže by měly přinášet komfort létajícího koberce. Byl jsem opravdu zvědavý na jízdní komfort. Zklamán jsem rozhodně nebyl. Právě naopak, byť slovo komfort může být pro každého něčím jiným. Podvozek dokáže filtrovat všechny typy nerovností, máte pocit, jako byste seděli ve voze kategorie SUV. A co vlastně stojí za zmiňovaným komfortem? Zjednodušeně jde vlastně o tlumič v tlumiči. Oproti klasické koncepci tvořené tlumičem, pružinou a mechanickým dorazem se v případě Cactusu přidávají dva hydraulické dorazy. Jeden slouží pro rozpínání, druhý pak pro stlačení. V praxi funguje nejvíc přesvědčivě na kostkách a při přejezdu příčných nerovností. V kombinaci s měkčeji nastaveným podvozkem se musí počítat s mírnými náklony karoserie. Cena nového Cactusu startuje na akčních 339.900 korunách. Testovaný kousek s benzínovou dvanáctistovkou, manuální převodovkou a vyšším výbavovým stupněm pořídíte od 389.900 korun.
Verdikt
Po týdenním testování mě Cactus stále více bavil svým designem a komfortem. V některých ohledech mě však Cactus nikterak nepotěšil. Například minimalistickou loketní opěrkou, absencí roletky střešního okna, minimálním bočním vedením sedadel či digitálním přístrojovým štítem bez otáčkoměru. Naopak Cactus mě potěšil extravagantním designem, přívětivou spotřebou benzínové dvanáctistovky či naladěním podvozku v rámci segmentu.