Test Citroën C4 Grand Spacetourer – Rodina na prvním místě

Do našich životů vstupuje řada lidí, příběhů a jejich snů. Když do vašeho života vstoupí děti, bezesporu se pro mnohé splnil sen té nejvyšší hodnoty. Pokud jste do té doby jezdili malým vozem a vždy jste rádi pokukovali po rodinných kombících či MPV, možná se i díky dětem splní váš automobilový sen. V mžiku má rodinné MPV zcela jiný rozměr. Jedním z kandidátů při výběru rodinného vozu je bezesporu nový Citroën C4 Grand Spacetourer.

Design
Co čekat od karoserie dlouhé 4.602 milimetrů? Rozměry výletního parníku nedovolují až tak divoký design, přesto C4 Grand Spacetourer dokáže oslovit svými líbivými tvary. Především příď vozu působí přinejmenším sympaticky. Byl to právě tento model, jenž předznamenal designový jazyk značky Citroën do následujících let. Dnes již designové prvky C4 nalezneme od malého městského vozu C3 až po novinku v podobě SUV C5 Aircross. Na některých modelech mi kombinace tenkého LEDkového denního svícení s rozměrnými hlavními světlomety až tak nesedí. Velkoprostorovému Spacetoureru naopak více než sluší. Za povedený prvek designu beru chromovou lištu vytvářející samotné logo automobilky či decentní orámování mlhových světlometů. Za příplatek 21.000 Kč lze mít Bi-xenonové samonatáčecí světlomety. Testovaný vůz jimi disponoval, a tak je mohu jen vřele doporučit. Samočinné natáčení funguje skvěle, ihned po natočení volantu je patrný přesun světelného kuželu směrem, jenž zatáčíme. Oproti přisvicování za pomocí mlhových světlometů je rozdíl markantní. Z profilu je patrná obrovská prosklená část vozu, která v kombinaci se stříbrnou lištou vkusně celý vůz zaobaluje. Hned na první pohled zaujme obrovský rozvor, který dosahuje hodnoty 2.840 milimetrů. Na bocích karoserie je mnoho prolisů, jenž se snaží rozbít obrovskou plochu mezi nápravami. Na zádi kladně hodnotím sdružená LED světla s 3D efektem, které doopravdy umí svým ztvárněním zaujmout. Již při pohledu na víko kufru je patrný obrovský vstupní prostor a šíře zavazadelníku. K vyššímu výbavovému stupni se pojí i pohledné hliníkové disky kol “Eole” v dvoubarevném provedení šedá Hephais / stříbrná, jenž jsou obuty do pneumatik 225/45 R18.




Interiér
Jestli není design rodinných MPV dosti zábavný, důmyslný či kreativní, tak v případě interiéru panuje naprostý opak. Ihned po otevření dveří zaujme C4 Grand Spacetourer netypickým řešením palubní desky. Kaplička přístrojového štítu našla své místo nad středovým panelem. Přístrojový štít je plně digitální, takže s čitelností není problém. Ani za slunečného dne není čitelnost nikterak poznamenána, displej je totiž hluboko zapuštěn. Dalším prvkem, jenž vás zaujme, je řešení řadící páky automatické převodovky. Ta své místo naopak našla za volantem. Jedná se o páčku, neboli volič jízdních režimů. Obsluha je jednoduchá a až překvapivě návyková. Ocenil bych však podsvícení jednotlivých pozic. Ve tmě tak občas zvolíte neutrál místo parkování. Největší designovou slabinou je z mého pohledu volant. Zpracování odpovídá cenové kategorii, nicméně vzhledově vypadá tak o deset let pozadu. Co se týče multifunkčnosti volantu, tak zde řeknu jediné, chaos. Tolik ovládacích tlačítek, koleček už dlouho nepamatuji. Chce to chvíli cviku, pak už jdete po paměti. Středovému panelu dominuje dotyková obrazovka multimediálního zařízení. Dotykem tak můžete ovládat rádio, navigaci, nastavení, konfiguraci vozidla či klimatizaci. Co se týče ovládání klimatizace skrze dotykovou obrazovku, musím zde utrousit minusové body. Jinak je ovládání intuitivní. Potěší i líbivé grafické zpracování či rychlost odpovědi na zadané povely. Stejně jako ovládání klimatizace, tak i umístění elektronické ruční brzdy si s ukázkovou ergonomií nepotykají. Tlačítko na odjištění a zajištění vozidla našlo své místo na středovém panelu pod dotykovou obrazovkou. Ještě nížeji nalezneme praktický odkládací prostor, který nabízí i různé konektory pro připojení chytrého zařízení. Odkládacích prostor je zde opravdu požehnaně. Nechybí prostorný kaslík před spolujezdcem, kapsy ve výplních dveří, úložný prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce nebo již zmíněná přihrádka v dolní části palubní desky. S odkládáním drobností tak opravdu v C4 Grand Spacetoureru problém mít nebudete. Za zmínku dozajista stojí i panoramatické čelní okno, toho si klidně při prvních kilometrech ani nevšimnete. Prosklená část je totiž schovaná za pojízdnou stínící roletkou. V případě odtažení máte naprosto úchvatné zorné pole, při výletech v alpských průsmycích to musí být zážitek. Kladnému hodnocení se dostane i samotných sedadel. Byť nepřinášejí zrovna ideální podporu těla, jsou primárně komfortní a pohodlná i na delší cesty. Na sedadlech druhé řady je prostoru na rozdávání všemi směry. Zde se doopravdy usadí i tři dospělí cestující bez nutnosti pohmožděných ramen a boků. Nechybí zde roletka proti slunci, odkládací stolek či USB porty. Výhodou této kategorie je i možnost upevněný tří dětských autosedaček vedle sebe. To situace ve třetí řadě sedadel už tak optimistická není. Zde je místa tak akorát pro ty nejmenší nebo pro kamarády, kterým zprostředkujete odvoz ze zábavy. Na delší cesty to opravdu není, byť z venku by se mohlo zdát, že místa zde bude dostatek.

Zavazadelník
Pokud budeme uvažovat základní uspořádání zavazadelníku, C4 nabízí velmi slušných 575 litrů. V případě kdy sedadla druhé řady posuneme maximálně dopředu, objem navýšíme na 704 litrů. Přístup k ložné ploše je vzhledem k segmentu MPV vynikající. Nízká nakládací hrana, ideální tvar ložné plochy tak potěší každého tatínka, jenž musí do zavazadelníku naskládat celou horu zavazadel. Pokud by základní objem nepostačil, lze samozřejmě sedadla druhé řady sklopit a navýšit tak objem na maximálních 1.843 litrů. V takovém to případě opravdu není problém převážet i rozměrné předměty. Vysoký strop umožňuje převoz i vyšších předmětů, a tak stěhování dětského pokojíčku nebude s tímto vozem problém. Naopak při seskupení interiéru se sedmi sedadly plní zavazadelník roli pouze nouzového odložení menších zavazadel. Objem za třetí řadou sedadel je tak pouze 170 litrů.



Jízda
Rozvor přes 2,8 metru, celková délka 4,6 metrů a hmotnost 1.615 kilogramů by skoro odpovídala malé výletní loďce na Jadranu. Citroen se však musel popasovat jak s těmito rozměry a hmotností vytvořit vůz, jenž bude uživatelky a jízdně přívětivý. Odkaz na výletní loď není jen tak náhodný. Právě takový pocit máte, když zhodnotíte své pocity po prvních desítkách kilometrů. Těžká záď a celkově neomalené ovládaní dávají zapomenout jakýmkoliv nadějím na dynamické projížďky. Na druhou stranu perfektně kooperuje s měkčím a komfortním nastavením podvozku. Tlumiče skvěle filtrují nerovnosti, celkový jízdní projev je však touto schopností ovlivněn směrem k plavné jízdě. Nečekejte tak kdovíjakou odezvu od kol. Radost z řízení hledejte opravdu na jiných adresách. Ale je to nevýhoda? Není, C4 jasně cílí na rodiny s dětmi. Tatínky, jenž milují prostorná MPV a chtějí v nich svědomitě a bezpečně převážet celou svoji rodinu. Výkonu je dostatek, vždyť o pohon se stará nejvýkonnější naftový agregát produkující maximální výkon 120 kilowatt, respektive 160 koňských sil při 3.750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 370 Nm. při 2.000 otáčkách za minutu. Na stovku akceleruje pod deset vteřin (9,8 s), maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 210 kilometrů za hodinu. Jednotka plní emisní normu Euro 6.2 a při týdenním testování si v průměru řekla o rozumných 6,6 litru nafty. Když jste ve vozidle sám jako řidič, výkonu je dostatek. Při plném obsazení se již začnou sčítat všechny hmotnosti a projev naftového dvoulitru okamžitě spadá do nižších pater. Dálniční limity jsou však i při plném naložení hračkou, právě na této komunikaci se C4 Spacetourer cítí asi nejlépe. Je to dálniční křižník se vším všudy. Ani při vyšších rychlostech neproniká na palubu nepříjemný hluk, motor je skvěle utlumen a aerodynamický hluk se při dálničním limitu hlásá jen slabým hláskem. K řízení dopomáhá i celá řada elektronických asistentů. Při delších výletech tak oceníte tempomat, udržení vozidla v jízdních pruzích či automatické dálkové světlomety. Právě u světlometů bych chtěl zmínit jejich obrovskou zásluhu na komfortu za snížených viditelných podmínek. Bi-xenonové samonatáčecí světlomety nabízejí ostrý světelný kužel a především natáčení, které doopravdy funguje a pomáhá zvyšovat bezpečnost. K pasivní bezpečnosti pak C4 přidává čelní a boční airbagy řidiče, spolujezdce či hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel.

Verdikt
Citroen vždy uměl zaujmout svým komfortem a neotřelým designem. Nová C4 Spacetourer je toho jasným důkazem. Možná až moc futuristická palubní deska u mě sráží celkové hodnocení jinak maximálně útulného a komfortního interiéru. Právě zde totiž bude rodina trávit většinu času na cestách. Prostoru mají všichni dostatek, komfortní výbavy taktéž a výhledu na okolní krajinu jak by smetl. Prostě ideální parťák pro rodinné výlety!

Průměrná spotřeba: 6,6 l/100 km

Cena testovaného vozu: od 699.900 Kč (2.0 BlueHDi, výbava SHINE)

Celkové hodnocení: 96%

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *