Test Citroën C5 Aircross 2,0 BlueHDi – Komfort nade vše

Pokud máte v hledáčku nový vůz z kategorie SUV a máte pocit, že nabídka je tak obrovská, že výběr bude muset nakonec rozhodnout točící se flaška, situaci vám ještě trochu ztížíme. Na trh totiž vstupuje další silný hráč. V konkurenci nabytém segmentu kompaktních SUV se zdá být již plno, nicméně to nebrání Citroënu vstoupit se svojí vlajkovou lodí C5 Aircross. Oproti konkurenci si Citroën dal opravdu na čas, čím chce oslovit a kde jsou přednosti francouzského SUV?

Design: Klidná to povaha
S novou C5 Aircross jsem měl tu čest již na tiskové konferenci koncem měsíce ledna. Už tehdy mě novinka oslovila svým sympatickým designem. Srší z něj pozitivní a klidná povaha, nehledejte v něm drsného off-roada či namakaného sportovce. Svým vzhledem jasně odkazuje na svoji přednost v oblasti komfortu a pohodlí. Z profilu zaujme chromovou lištou, která jde přes celou šíři vozidla. Navíc krásně vytváří logo automobilky a v rozích podtrhuje integrované LED denní svícení. Designově pěkně navazuje další vertikální linie, které nabízí propojení hlavních LED světlometů a chladiče. Níže na předním nárazníku nalezneme výrazné prolisy a bíle vyvedené rámečky odkazující na již známý dekorační prvek Airbumb. Ten své místo našel na bocích karoserie, kde alespoň rozbíjí jinak obrovské plochy dveří. Zajímavým designovým prvkem je chromová lišta, která obkresluje prosklenou část karoserie. Lišta v přední části začíná až souběžně se střešními ližinami a u “C” sloupku se rozšiřuje. Vyvolává tak dojem vznášející se střechy. Vozu hodně prospívají pohledné hliníkové disky kol o velikost osmnácti palců (SWIRL DIAMANTÉE R18) obuté do pneumatik Nokian 235/55 R18. Velmi vkusně vyhlížejí bílo-černé střešní ližiny, které kromě dělání parády, dodávají vozu na praktičnosti. Zadní část vozu působí hodně mohutně. Zásluhu na tom mají rozměrné zadní světla s LED optikou a originálním 3D efektem vytvářející nezaměnitelný světelný podpis. Kaňku na jinak promyšleném a líbivém designu dělají pouze falešné koncovky výfuku. Vrchol nabídky by si zasloužil alespoň jednu poctivou koncovku. Co se týče barvy karoserie, tak testovaný kousek disponuje lakem s ceníkovým označením červená VOLCANO a barevným paketem bílá ANODISE. Na tiskovce nejvíce zaujala barva s označením modrá TIJUCA či šedá ARTENSE.

Interiér: Posun vpřed!
Interiéry Citroënů na mě v posledních modelech působily oproti sesterskému Peugeotu bez nápadu a originality. To se však s příchodem C5 Aircross mění. Ihned po otevření masivních dveří, které nabízejí skvěle překryté prahy dveří, vás palubní deska jednoduše osloví. Zásluhu na tom mají vertikálně řešené výdechy klimatizace, mohutný středový tubus mezi sedadly či digitální přístrojový štít. Opět i zde se C5 prezentuje poklidnými, boubelatými linkami, které umocňují náladu komfortního kočáru. Velkou měrou se na tomto pocitu podílejí sedadla, jenž jsou součástí balíčku Advanced Comfort (Bederní opěrka řidiče – mechanická, 2x výškově a podélně nastavitelné opěrky hlavy vpředu, textilní koberečky). U sedadel se rád pozastavím. Nabízejí totiž velmi příjemné sezení i na delší cesty. Velkou pochvalu zasluhuje opravdu poctivá šíře opěradel a dostatečná opora stehen. Boční vedení už není tak na dobré úrovni. Především při dynamičtější jízdě nenabízejí potřebnou oporu těla. Každopádně jsou jedním slovem komfortní a to je cílem Citroënu. Za zmínku dozajista stojí i digitální, sdružený palubní přístroj  o velikosti 12,3 palce s

možností personalizace. Můžete si tak zvolit vámi oblíbenou grafiku kombinující navigaci, otáčkoměr, asistenční systémy, případně můžete zvolit minimální režim, kde vás nebude nic zbytečně rozptylovat od řízení. O čitelnost údajů se nemusíte bát. Obrazovka je dostatečně uložena v kapličce. Středovému panelu dominuje druhá obrazovka s úhlopříčkou osmi palců. Ta nabízí zobrazení navigačního systému, multimédií, nastavení vozidla a ovládání klimatizace. Navigační systém je pro nejvyšší výbavový stupeň standardem, o výbavu níže musíte připlácet celkem 22.000 Kč. Multimediální systém osloví hezkým grafickým zpracováním, rychlým ovládáním a celkovou uživatelskou přívětivostí. Funkcí není tolik, takže po pár jízdách zvládnete systém ovládat na jedničku. Z ergonomického hlediska nemám žádnou zásadní výtku, tedy pouze k ovládání klimatizace skrze dotykovou obrazovku. Stejně tak jako u Peugeotu musíte intenzitu, teplotu a zvolený program ovládat dotykem na obrazovku. Do ruky padne jako ulitý příjemně široký věnec multifunkčního volantu. Zde mám výtku snad jen k možnosti řazení díky pádlům pod volantem. Za celou dobu testování mě C5 svým jízdním projevem nikterak nevybízela k přepnutí do řazení za pomocí pádel. Celkově mě na interiéru nejvíce potěšil čitelný posun v kvalitě dílenského zpracování a použitých materiálů. Nikde nic nepovrzává, vše je pečlivě slícováno a materiály jsou doopravdy velmi příjemné na omak. Všechny tyto detaily pak vytvářejí jakýsi dojem útulného obýváku.

Praktičnost: Rodinu pojme s přehledem.
Byť se C5 Aircross rozměrově nachází někde na půli cesty mezi kompaktními SUV a těmi řadícími se do střední třídy, dokáže nabídnout překvapivě dostatek prostoru. Pokud nechám sedadlo řidiče nastavené na sebe, tedy na výšku osoby se 180 centimetry, dokáži si za sebe sednout s naprostým přehledem. Problém s prostorem nemám v žádném směru. Dokonce i pro nárty zbývá relativně dostatek místa. Zde ve druhé řadě sedadel je výbava pro cestující velmi skromná. K dispozici je elektrické stahování oken a pouze jeden USB port pro nabíjení elektronických zařízení. Nechybí však bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady a na sedadle spolujezdce. Stejně tak po interiéru nalezneme velké množství odkládacích prostorů.



Zavazadelník: Dovolené se nezalekne.
S praktičností souvisí i velikost a především praktická využitelnost zavazadlového prostoru. Tato disciplína není pro většinu zástupců segmentu SUV příjemná záležitost, nová C5 se však nemusí stydět. Základní objem udávaný výrobcem je dokonce 580 litrů. Nakládací hrana zavazadelníku je výše, to je však neduh této třídy. Kladně hodnotím ideální tvar ložné plochy a příjemně velký otvor. Ten oceníte v případě převážení rozměrnějších předmětů. Pomoci si můžete i sklopením jednotlivých sedadel druhé řady. Sklopení nelze praktikovat za pomocí páček ze zavazadlového prostoru, a tak je potřeba sklopení provést z druhé řady. Sedadla se sklopí téměř do roviny a tak převážení delších předmětů zvládnete s přehledem. Pod ložnou plochou nalezneme rezervní kolo. Postrádám však jakoukoliv další výbavu. Například háčky na tašky, síťový program či možnost rozdělení prostoru za pomoci krytu zavazadlového prostoru jako tomu lze u většiny konkurentů?

Jízda: Na vlnách komfortu
Pod kapotou nové C5 Aircross nalezneme jak zážehové, tak vznětové jednotky. Základní motorizaci a nutno říci, možná trochu neadekvátní, je benzínová dvanáctistovka PureTech s výkonem 130 koňských sil. Tato nabídka tak láká především velmi zajímavou cenovkou od 550.000 Kč. Vzhledem k rozměrům, hmotnosti a především rodinného zaměření je adekvátní volbou jednotka 1,6 PureTech s výkonem 180 koňských sil, případně naftový agregát 1,5 BlueHDi s výkonem 130 koňských sil. Ten sice nabízí stejný výkon jako benzínová dvanáctistovka, nicméně přidává k dobru vyšší točivý moment a nižší průměrnou spotřebu o cca 1 litr. Testovaný kousek však disponuje vrcholem nabídky v podobě dvoulitrového naftového agregátu BlueHDi s maximálním výkonem 180 koňských sil. Jednotka je spjata s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Právě omezení v podobě absence pohonu všech kol může být pro někoho klíčovým faktorem. Na druhou stranu C5 Aircross se nikterak do terénu nehlásí, i přesto že nabízí velmi slušnou hodnotu světlé výšky. Celkem 21 centimetrů a systém GripControl umožňují bezproblémový provoz i na většině polních a lesních cest. Do náročnějšího terénu však není technicky vybavený. GripControl jen pomáhá zvládnout prokluz kol přední nápravy. Dokáže tak pomoci při rozjezdu na bahnitém podkladě či sněhu. Jelikož majitelé tohoto vozu budou většinu času trávit ve městech, okreskách a dálnicích, daleko podstatnější je chování na vozovce. Zde Citroënu nezbývá nic jiného, než umět zaujmout. Do této doby je totiž ve stínu konkurence díky absenci pohonu všech kol. Ihned po ujetí prvních desítek kilometrů je patrné, kam Citroën svoji vlajkovou loď nasměřoval. Ano, je to opět

slůvko komfort, které se pojí s jízdním projevem. Ať se může zdát výkon 180 koňských sil jako předpoklad pro dynamickou jízdu, nenechte se moc zlákat. Výkonu je dostatek o tom žádná, nicméně v součinnosti s osmistupňovou převodovkou je projev spíše ospalejší. Opravdu nemáte pocit, že vám pod kapotou pracuje tak početné stádo koní. Po sešlápnutí plynového pedálu nastává chvíle napětí, nicméně o pár vteřin později dochází pouze k poklidnému zrychlování. Každopádně projev jednotky naprosto koresponduje se zbytkem celého vozu. Za celý týden jsem to C5 nevyčítal, právě naopak. Klidnější jízdní projev tak ještě více přispívá doopravdy ke komfortní plavbě. I při dálničních limitech je kabina velmi slušně odhlučněna, a tak se posádka nebude muset překřikovat. Ani od podvozku se do kabiny nedostává nepřiměřeného hluku. Tlumiče totiž dokáží filtrovat doopravdy velké množství nerovností. Zásluhu na tom mají hydrokapalinové tlumiče známe například z modelu Cactus. Zde u větší C5 Aircross mi přijde že pracují ještě přesvědčivěji. Výsledná jízda přináší adekvátní kompromis mezi houpavým projevem a stabilitou v zatáčkách. Opravdu doporučuji absolvovat projížďku novou C5, nejlépe po trase, kde jezdíte každý den. Až poté uvidíte, že taktika vsadit vše na komfortní ježdění vyšla na jedničku. Co se týče spotřeby testované jednotky, tak na výrobcem udávaných 4,9 litru jsme se doopravdy nedostali. Výsledná spotřeba se zastavila na hodnotě průměrných 6,8 litru nafty na sto kilometrů.

Verdikt: Comfort class se vším všudy
Comfort class, tak zní slogan na bilboardech k uvedení velmi důležitého modelu francouzské automobilky. Musím uznat, že tato reklama není nikterak klamavá. Nová C5 je doopravdy velmi komfortní. Ono v tak nabitém segmentu je třeba nabídnout něco nového, originálního a to se podařilo. Otázkou může být, komu je primárně C5 určena. Odpověď je jednoduchá, ten kdo ví, že čtyřkolku nevyužije, ocení vyšší posez, komfortní podvozek a útulný interiér. Většinu registrací tak z mého pohledu přisuzuji zákazníkům ve městech, kteří mají chalupu či oblíbený hotel dostupný po klasické silnici. Výhody jsme již zmínili. Byť se novinka profiluje jako bezchybný společník, zamrzí vyšší pořizovací cena adekvátní motorizace, absence možnosti příplatku za pohon 4×4 či ospalý jízdní projev v případě nejsilnějšího agregátu. Ve výsledku ale tyto prohřešky smáznete, když je pro vás pohodlná sedačka, schopný podvozek i na horší cesty či útulný interiér prioritou.

Celkové hodnocení: 95%

Průměrná spotřeba: 6,8l/100 km

Cena testovaného vozu: od 865.000 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *