Test Citroën Berlingo XL – nabídka, která se neodmítá

Oblíbené rodinné MPV značky Citroën už jsem okusil ve vícero variantách, vždy se však jednalo o základní karosářskou variantu s označením „M”. Dnes však sedlám o 35 centimetrů delší Berlingo, které tak již k luxusnímu vnitřnímu prostoru přidává další benefity. Do kufru tak naskládáte o slušnou porci zavazadel více, potěší však i sedm plnohodnotných míst, kam komfortně usadíte i dospělé pasažéry. Jaké dojmy na mě zanechal vrchol modelové řady Berlingo a vyplatí se investice do prodloužené verze „XL”?

Aktuální generace Berlinga vstoupila na český trh již před rokem, a tak se na českých silnicích pohybuje již v hojném počtu. Skvěle se doplňuje se svými sourozenci v podobě Peugeotu Rifter a Opelu Combo. Proti trojici inovovaných MPV to tak konkurence nemá rozhodně lehké. Moje první seznámení s novou generací Berlinga proběhlo stylově. Hned na úvod jsem mohl otestovat výbavový stupeň XTR, který z obyčejné dodávky dělá atraktivní auto. Pokud tak chcete získat informace o designu, interiéru a jeho praktické stránce (včetně jízdních vlastností) a kompletní fotogalerii, přečtěte si náš dřívější příspěvek, v němž jsem rozebral Berlingo skrz naskrz.

Test Citroën Berlingo – Rodinný ideál

Citroën pro rozdělení dvou karosářských variant použil jednoduché řešení – kratší verze nese označení „M”, delší verze je označena „XL”. Komu by byla velikost M příliš těsná, může tedy sáhnout po XLku a dopřát si dostatek prostoru a pohodlí. Rozdílných 35 čísel na délku bylo dosaženo jednak delším zadním převisem o 16 centimetrů, ale i natažením rozvoru o 19 centimetrů. Obdobně je tomu i u Peugeotu a Opelu. V kratším provedení na mě karoserie působí vyváženěji. Inu, za prostornější interiér se hold musí někde ubrat, na druhou stranu design MVP není až tak postavený na emocích. Byť se mi po designové stránce více zamlouvá Rifter, Berlingo je v těsném závěsu. Zatímco Peugeot vsadil na drsňácký vzhled, Berlingo je roztomilé a možná cílí spíše na maminky, které dozajista budou mít co říct ke vzhledu rodinného vozu. Už dávno jsou pryč časy, kdy vzhled osobních dodávek byl tuctový a bez známky originality. V tomto směru působí nové Berlingo až futuristicky. Moc se mi líbí zapracování chromové lišty na přídi vozu, které jde přes celou šíři vozidla. Ve středu elegantně vytváří logo automobilky, na koncích pak obtéká LED denní svícení. Karoserii oživuje i řada dekoračních prvků, například bílé rámečky kolem mlhových světlometů či ochranný prvek na bočních partiích známý jako Airbump. Byť šedá barva ARTENSE není kdovíjak okouzlující, musím říct, že ve výsledku se k takto rozměrnému vozu přesně takováto barva hodí. V standardu testované výbavy SHINE, tedy té nejvyšší, jsou i pohledné šestnáctipalcové disky kol z lehké slitiny STARLIT R16. Za příplatek 7.000 Kč můžete mít i o palec větší disky, nicméně šestnáctky se nikterak výrazně v podbězích neztrácejí, a navíc se pozitivně podepisují na jízdním komfortu. Při pohledu na záď vozu se prostě musíte smířit s naprostou jednoduchostí. Zde se designéři prostě musí poddat výsledné praktičnosti.

rozměry citroen berlingo

Už když nasednete do kratší verze Berlinga, budete mile překvapeni vzdušným interiérem. Prodloužená verze pak přidává místo ve druhé řadě sedadel, a především umožňuje plnohodnotný interiér pro sedm pasažérů. Třetí řada sedadel rozhodně není nouzová, po usednutí mi před koleny zbylo cca 10 centimetrů místa a to měřím 180 centimetrů. Takže sedm dospělých není pro Berlingo žádnou překážkou. Na vozech kategorie MPV přímo zbožňuji variabilitu interiéru, zde by se většina vozů segmentu SUV měla přiučit. Tak například druhá řada sedadel nabízí možnost bezpečného uchycení hned trojice dětských autosedaček za pomoci systému Isofix. Sedadla jsou jednotlivá a sklopitelná do podlahy, takže po sklopení vytvářejí téměř rovnou ložnou plochu. Pro cestující ve druhé řadě je k dispozici připraven odkládací stolek, elektricky stahovatelná okénka či stínící roletka. Přístup do třetí řady sedadel je trochu krkolomný, pokud však plánujete v třetí řadě sedadel převážet především děti s usazením, nebude sebemenší problém. Sedadla ve

třetí řadě jsou obdobně komfortní jako ta vpředu. Skutečně potěší celková vzdušnost interiéru a řada odkládacích prostor. Pokud se zaměříme na zavazadelník, tak budu jen chválit. V základním uspořádání počítáno pod plato zavazadelníku Berlingo nabízí celkem 850 litrů dle přísnější metodiky VDA. Pokud budeme počítat prostor až ke stropu, dostaneme se na hodnotu 1.538 litrů. Maximální objem, tedy po sklopení sedadel druhé řady, se navýší až na 2.693 litrů. V technických specifikacích nenalezneme údaj o objemu za třetí řadou sedadel. Pokud se však podíváme k Peugeotu, můžeme dohledat údaj v rozmezí od 209-322 litrů. V praxi to znamená, že pokud budete mít sedmimístný interiér, do kufru se stále vleze slušná porce cestovních tašek, rozhodně ne však na týdenní dovolenou. Pokud se však budeme bavit o klasickém uspořádání, tedy třetí řadu sedadel jednoduše vyjmeme a necháme v garáži, tak poté není problém do kufru naložit kočárek, pračku, skříňku či většinu hraček z dětského pokojíčku. V případě převozu delších věcí, potěší maximální objem atakující hodnotu menší užitkové dodávky. K pozitivům přidávám i rovnou ložnou plochu, nízko položenou nakládací hranu a možnost otevření pouze prosklené části pátých dveří.

Z pohledu jízdních vlastností jsem nezaznamenal žádné větší rozdíly. Součinnost dieselové patnáctistovky s osmistupňovou automatickou převodovkou jsem již chválil v předešlé publikaci. U prodloužené verze jsem opět mohl okusit tutéž specifikaci a mohu jen doporučit. Výkon 130 koňských sil a kroutící moment v hodnotě 300 Nm dodává vozu potřebnou dávku síly a dynamiky.

Citroën Berlingo – 1,5 BlueHDi EAT8

Silnější variantu dieselové patnáctistovky bych volil i s přihlédnutím na využití, například při tažení vozíku. Jelikož jsem předešlé Berlingo testoval obuté na sedmnáctipalcových discích, přišlo mi, že verze XL s šestnáctkami jednoduše lépe zvládá pohlcovat větší spektrum nerovností. Stejně jako u klasického Berlinga, i zde musím vyzdvihnout ovladatelnost a lehkost, s kterou lze s Berlingem manipulovat v městském provozu. Přesuňme se však rovnou k ceníku, protože zde se vykytuje nabídka, která se nedá odmítnout. Má to jeden háček, ale pokud hledáte prostorný rodinný vůz s cenou od 500.000 do 600.000 Kč, budete spokojeni. Citroën totiž nabízí v případě nejvyššího výbavového stupně SHINE verzi XL za stejné peníze jako kratší variantu. Takže pořádný kus auta navíc bez nutnosti připlácet. V nižších výbavách se za verzi XL připlácí celkem 25.000 Kč. Velmi zajímavou variantou je i specifikace se zážehovou dvanáctistovkou PureTech spjatou taktéž s osmistupňovým automatem. Tu pořídíte dokonce za 499.900 Kč. Budete se však muset uskromnit v případě výbavy. Z pohledu technické specifikace jde však o velmi zajímavou nabídku. Celkově se mi líbí cenová politika nového Berlinga, není zde problém v konfigurátoru vytvořit obstojné rodinné MPV s cenou okolo půl milionu korun.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *