Test Citroën Berlingo – Rodinný ideál

V dnešní době je dle automobilek každé auto rodinné, prostorné, odolné a jednoduše připravené na rodinné dobrodružství. Nicméně tyto marketingové pohádky většinou končím tím, že za sedadlo řidiče se usadí tak akorát menší dítě. Jak se často povídá, že v kufru většinou vozíme pouze vzduch, tak v případě rodinných aktivit se tato myšlenka nesetkává úplně s realitou. Rozdílem v nahlížení na pojem rodinné je také fakt, že i menší vozy jsou prostorné v případě, když má rodinka pouze jedno dítě v autosedačce. Pokud se budeme bavit o rodině se třemi dětmi s věkovým rozmezím například od 5 do 17 let, tak jsou požadavky na vozidlo poněkud odlišné. Pokud přidáme fakt, že většina rodin s vícero dětmi bere investici do drahého auta za zcela neadekvátní krok. Na scénu nastupují především vozy z leckdy opomíjené kategorie MPV. V posledních letech se skloňují úplně jiná tři písmenka v podobě SUV. Ta se však úplně nesetkávají s našimi požadavky na vnitřní prostor a přijatelnou cenu. Jedním z vozů, jenž chce opět pozdvihnout kategorii MPV na místo kam bezesporu patří, je nový Citroën Berlingo.

Design
Citroën přišel na trh s praktickým vozem Berlingo již před 22 lety. Tehdy asi málo kdo věřil v tak úspěšnou ságu, jenž Berlingo svým přístupem k rodinám napsalo. Právě sympatická tvář a důraz na praktičnost bezesporu stojí za skvělými prodejními úspěchy napříč celou Evropou. Aktuální třetí generace sází na více odvážný design. Karoserie se však téměř nemění. Stále krabicovitá stavba karoserie asi nikdy nedovolí vytvořit zcela designově uhlazený vzhled. Třetí generace podlehla trendu sjednocování designového jazyku automobilky, a tak řadu prvků již známe z ostatních modelů francouzské automobilky. Nejvíce designových změn tak hledejme na přídi. Kromě chromové lišty vytvářející logo automobilky se odkazy na předchůdce hledají opravdu horko těžko. Modernizovaný vzhled přináší do jisté míry potřebný čerstvý vánek. Příď působí opravdu svěžeji nežli u předchůdce. Na druhou stranu je možná až překombinována, a tak trochu rozbíjí jakoukoliv designovou logičnost. Berlingo se v třetí generaci rozhodlo nabídnout hned trojici světlometů. V jedné linii tak nalezneme shora LEDkové denní svícení, halogenové hlavní světlomety a mlhovky s funkcí přisvícení do zatáček. Světelná účinnost není kdovíjak oslňující. Rozhodně bych v nejvyšším výbavovém stupni očekával alespoň za příplatek LED světlomety. V našem případě testujeme nejvyšší výbavový stupeň XTR, která má za svůj cíl přiblížit se k vozům kategorie SUV. Díky této speciální výbavě nechybí oranžové doplňky kolem mlhových světel a Airbumpu, kryty zrcátek v barvě Černá Onyx,  hliníkové disky kol SPIN 17“ či deflektor předního a zadního nárazníku v barvě karosérie. Při pohledu z profilu se vůz za poslední léta moc nemění. Přidává designové střešní ližiny opět známé třeba z modelu Cactus. Naopak zamrzí zmenšení prosklené části. Okna za druhou řadou sedadel se podstatně zmenšila díky ostrému zářezu do karosérie. Na zádi jsou změny pak opravdu pouze kosmetické. Nová je například grafika koncových světlometů. Jak samotní zástupci automobilky tvrdí, že nové Berlingo sází na vzhled evokující náklonnost k vozům kategorie SUV. Jsem moc rád, že se zůstalo pouze u náklonnosti ke vzhledu. Praktičnost karoserie Berlinga je totiž přímo ukázková.

Interiér
Ať už nový vzhled třetí generace hodnotíte pozitivně či negativně, modernizace interiéru se povedla na jedničku. Opět řadu prvků známe například z modelu C3 Aircross. To však nemění nic na tom, že palubní deska doopravdy prokoukla. Hned na první pohled si lze povšimnout podstatně líbivějšího volantu, než se nacházel v předešlé generaci. Středový panel už není tak humpolácký a nepůsobí jak z pracovní dodávky. Palubní deska se se svým vzhledem posunula na úroveň klasického rodinného vozu. V některých ohledech se snaží zaujmout i originálními doplňky. Prioritou i nadále zůstává praktičnost a to je podstatné. Když usednete za volant, v první řadě vás zaujme velmi povedený, multifunkční, kůží obšitý volant. Ten skvěle padne do ruky a významně vylepšuje celkový vzhled interiéru. Přístrojový štít se mi zdá až příliš utopený, proto jsem ocenil přítomnost head-up displeje. Kdo by to před pár lety řekl, že i v rodinném MPV bude dostupný barevný head-up displej. Prvků výbavy, jenž stojí za zmínku, je mnoho. Například automatická dvouzónová klimatizace, panoramatické střešní okno, multimediální dotykový 8” displej s navigací, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, tempomat s omezovačem rychlosti či boční posuvné dveře na pravé a levé straně. Citroën pochopil, že pokud má nové Berlingo uspět v tak nabitém poli konkurenčních vozů, musí z obyčejné dodávky vytvořit příjemné prostředí pro celou rodinu. Tento krok se povedl na jedničku. Bohatá výbava dopomáhá ke konkurenceschopnosti.



Na druhou stranu výbava XTR šroubuje cenu výše, než bude pro většinu rodin přijatelné. V úvahu tak přichází především druhý výbavový stupeň označovaný jako FEEL, který pořídíte s benzínovou jednotkou 1,2 PureTech 394.900 korun. S testovanou naftovou patnáctistovkou pak Berlingo překročí hranici půl milionu korun, přesněji si musíte připravit 509.900 Kč. Za zvážení tak stojí pořídit o 30 koní slabší variantu patnáctistovky. Zde vás Berlingo vyjde na 424.900 Kč. Od čísel se pojďme vrátit zpět k pocitům na palubě. Za velkou pochvalu stojí sedadla, která jsou ve výbavě XTR pěkně barevně zkombinována s ostatními doplňky, primárně jsou však velmi pohodlná. Boční vedení je na druhou stranu minimální a délka sedáku bude pro delší postavy hraniční. Co nezná hranic, je vnitřní prostor. Všemi směry je místa na rozdávání. Kam se kouknete, naleznete originálně vyřešený odkládací prostor, háček či šuplík. Odkládací, podélný, průhledný, středový panel s podsvětlením nabízí objem 14 litrů. Stropní schránka přístupná z druhé řady sedadel i ze zavazadlového prostoru pak pojme celkem 60 litrů. Ve druhé řadě sedadel je situace obdobně komfortní jako vpředu. Sám za sebe jsem si při svých 180 centimetrech sedl bez většího problému. Příjemné je zde nastupování díky posuvným dveřím, ale i celkově pohodlná lavice. Ta je dělena v poměru 60:40 a nabízí možnost sklopení téměř do úplné roviny. Novinkou pro zadní cestující je možnost elektrického stahování okének, nechybí ani stínící roletka, odkládací stolek či přípojka pro nabití elektrických zařízení. Pokud by pro vaše ratolesti bylo zde ve druhé řadě sedadel až příliš těsno, je možné za příplatek 20.000 Kč sáhnout po prodloužené verzi XL. Díky níž se rozvor prodlouží o znatelných 19 centimetrů, zadní převis je pak delší o 16 centimetrů. Celkově tedy za 20.000 Kč získáte o 35 centimetrů delší vůz. Investici do prodloužené verze XL bych bral v potaz při častějších vyjížďkách na delší trasy. Do města naopak oceníte celkovou délku klasické verze, jenž dosahuje rozumných 4.403 milimetrů.

Zavazadelník
Velikost zavazdelníku při výběru rodinného MPV hraje velmi důležitou roli. Jen si představte tu nezměrou kupu věcí, jenž se s rodinou a automobilem pojí. Kočárek, nákupní tašky, potřeby pro koníčky dětí, občasné stěhování, rekonstrukce, to vše by mělo rodinné auto zvládnout. Berlingo je na všechny tyto  nástrahy připraveno. V základním uspořádání, počítáno pod plato zavazadelníku, nabízí celkem 850 litrů. Pokud budeme počítat objem až po strop, můžeme naložit zavazadla až o objemu 1.538 litrů. Maximálním objemem je hodnota 2.693 litrů. Té dosáhneme sklopením zadních sedadel. V případě verze XL se ve stejném sledu bavíme o objemu 1.050l, 1.900l a maximálních 3.500 litru. Kromě skvělých hodnot je potřeba zmínit příjemně nízkou nakládací hranu a ideální tvar ložné plochy. Ze zavazadelníku máme taktéž možnost uschovat drobnosti do stropní schránky. Tu lze v případě převážení vyšších předmětů odebrat.


Jízda
Pod kapotou testovaného kousku pracuje vrchol nabídky, tedy naftová patnáctistovka BlueHDi s výkonem 130 koňských sil. K výběru jsou i dvě slabší varianty s výkonem 75 a 100 koňskými silami. Zde ale již nemáte možnost volby automatické převodovky. Nejslabší jednotka s výkonem pouze 75 koňských sil je navíc dostupná pouze v nejnižším výbavovém stupni. Co se týče benzínové jednotky, tak zde Berlingo pro své zákazníky nabízí atmosférickou dvanáctistovku PureTech s výkonem 100 koňských sil. Zlatou střední cestou je tak 1,5 BueHDi s výkonem 100 koní, jenž pořídíte ve středním stupni výbavy s manuální šestistupňovou převodovkou již od 424.900 korun. Premiéru v nabídce zažívá osmistupňová automatická převodovka. Ta je k dipozici výhradně s nejsilnější motorizací, nejlevněji tak automat pořídíte za 509.900 Kč. V našem případě pracuje nejvýkonnější jednotka ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Řadící páka je prakticky umístěna výše, řadění je tak opravdu příjemné. Dráhy řazení jsou v některých momentech až příliš gumové, potěší však jejich kratší vzdálenost. Projev 130 koňového agregátu není kdovíjak strhující, potěší spíše ochotou táhnout již od nízkých otáček. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm při 1.750 otáčkách za minutu, splňuje normu Euro 6.2 a v průměru si během týdne řekl o 5,5 – 5,8 litru nafty. Oproti papírové spotřebě jsme se tak dostali téměř o litr výše, nicméně jsme s Berlingem absolvovali jízdu po městě, dálnicích, okreskách a zároveň jsme ho podrobili zatěžkávající zkoušce. Výsledná hodnota nás tak spíše mile překvapila. Pokud od Berlinga očekáváte poklidnou a komfortní jízdu, jste na správné adrese. Podvozek dokáže skvěle filtrovat nerovnosti našich vozovek. Druhou stranou mince jsou náklony karoserie a mírná nedotáčivost. Každopádně od rodinného MPV asi málokdo očekává dynamickou projížďku. Řízení je po francouzsku stále trochu gumovější, chybí větší spojení s vozovkou. Dobře pracuje posilovač řízení, který umožňuje obratnou manipulaci i ve městském provozu.

Verdikt
Nová v pořadí třetí generace modelu Berlingo přináší řadu novinek, které dělají z tohoto již legendárního MPV ideálního parťáka pro každou rodinu. Potěší sympatickým vzhledem, bohatou a komfortní výbavou, především však svými užitnými dovednostmi. Naftová patnáctistovka si s Berlingem umí hravě poradit, a tak se nemusíte bát připojit ani plně naloženou kárku. Byť na některých detailech můžete vidět horší dílenské zpracování, výsledná cena a rodinné schopnosti vás nenechají o kvalitách francouzského MPV na pochybách.

Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km

Cena testovaného vozu: od 514.900 Kč

Celkové hodnocení: 96%

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *