Škoda Octavia Scout – Kladivo na SUV

Zanedlouho tu máme konec roku, a to z pohledu automobilky Škoda Auto znamená, že světlo světa spatří čtvrtá generace nejdůležitějšího modelu. Bude tomu přesně šedesát let, kdy z linky sjela první Octavia. Od té doby se mnohé změnilo, podstata rodinného vozu však i po generace zůstává beze změny. Ještě než na přelomu roku okusíme novou generaci, vyrazili jsme, s Octavií v nejhezčí specifikaci, vstříc českým cestám a necestám.

Tou nejhezčí specifikací mám na mysli provedení Scout, které jednoduše trojkové Octavii po odvážném faceliftu sluší nejvíce. První seznámení s faceliftovaným bestsellerem značky Škoda Auto jsme zaznamenali i ve videu a v kompletní recenzi. V ní jsme se, krom odvážného omlazení přední části, věnovali i praktičnosti v porovnání s vozy řadící se do segmentu SUV, a mimo jiné i schopnostem pohonu všech kol v praxi.

Test Škoda Octavia Scout 2,0 TDI 4×4

Po roce tak mám opět možnost usednout právě za volant provedení Scout, které ve mně zanechalo jen a pouze pozitivní dojmy. Vzhledem k odchodu současného provedení do automobilového důchodu jsem s Octavií vyrazil na poslední projížďku. Ihned po převzetí vozu, jsem nadšen. Scout v atraktivním červeném laku s výraznými doplňky v barvě chromu dodávají vozu ten správný šmrnc. Stylové oplastování nikterak výrazně nenarušuje konzervativně střiženou karoserii. K robustnosti dopomáhá i zvýšená světlá výška. Rozdíl pocítíte i při nastupování. Byť se jedná jen o pár milimetrů, na pohodlí přidají celkem dost. V terénu pomáhají především při jízdě po nezpevněné cestě s vyšším středem, omezující jsou především nájezdové úhly. Do těžšího terénu se tak s Octavií nemá cenu vydávat, každopádně pohon všech kol by dokázal mnohem více, nežli jen lehký terén.



Během roku jsem otestoval řadu vozů z třídy SUV, přesto Octavia Scout je pro mě v mnohých ohledech daleko lepší volbou. A to především volbou rozumu. Stačí nasednout a podívat se na vzdušnost celého interiéru. Nemluvě o naprosto gigantickém zavazadelníku. Ten, mimo obrovský objem, nabízí nízko položenou nakládací hranu a ideální tvar ložné plochy. Po sklopení sedadel navíc vznikne téměř rovná plocha a tak není problém převážet i rozměrnější náklad. Jediné, co mě na verzi Scout trochu mrzí, je minimální odlišení interiéru od klasické verze. Krom výšivek na sedadlech a plaketky na spodní straně multifunkčního volantu, je interiér bohužel bez většího nápadu. Situaci zachraňuje především bohatá výbava. Obrazovka multimediálního systému Amundsen nabízí velkorysou obrazovku o rozměru 9,2 palce. Novinkou modelového roku 2019 je pak přítomnost digitálního přístrojového štítu. Ten nabízí řadu grafických zobrazení a jednotlivých nastavení zobrazovaných údajů. Čitelnost údajů je na jedničku, pochvalu zasluhuje i možnost zobrazení navigace. Jak je již u škodovek zvykem, i zde se nacházejí skvěle provedená sedadla. A nešetřilo se ani na těch ve druhé řadě sedadel. Zde není problém cestovat i na delší cesty, prostoru je zde na rozdávání všemi směry. Na krajních sedadlech je k dispozici systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. Právě praktická stránka Octavie je bezesporu její největší zbraní, která již šedesát let nedává konkurenci spát.



Pod kapotou Scouta pracuje naftové srdce o objemu dvou litrů a maximálním výkonu 135 kilowatt. Výkon motoru je převáděn skrze automatickou sedmistupňovou převodovku DSG na kola primárně přední nápravy. V případě prokluzu předních kol se automaticky připojuje pohon zadní nápravy. Funkčnost tohoto systému je pro běžné užívání, tedy pro výlety k lesu a horské chatě po zasněžené cestě, naprosto dostačující. Na těžší terén však schází uzamknutí stálé čtyřkolky či redukce při manévrování v obtížných podmínkách. Výkonově je vznětová jednotka schopným společníkem, potěší příjemným zátahem již od minimálních otáček. Slušná hodnota točivého momentu  (380 Nm) potěší všechny zájemce o vůz schopný táhnout vozík či přívěs. Při dálničních štrekách točí jednotka příjemně nízké otáčky, sedmistupňové DSG pracuje na jedničku. Součinnost s naftovou jednotkou přidává na komfortním jízdním projevu. Jednotlivá přeřazení jsou nepostřehnutelná, dvouspojková převodovka DSG se nejlépe chová v režimu Normal. Naopak v režimu ECO se jednotka až přílišně drží v nízkých otáčkách, a tak se do interiéru dostávají nepříjemné vibrace.

motorizace škoda octavia

Co se týče podvozku, tak zde se Octavia svým komfortem opět blíží kategorii SUV. Na rozdíl od těžkých a velkých SUV se Octavia řídí daleko lépe. Nabízí lepší spojení s vozovkou, v zatáčkách se tolik nenaklání, a přesto dokáže filtrovat velké množství nerovností. Schopnosti pohltit nerovnosti pomáhá i adaptivní podvozek s proměnlivou tuhostí tlumičů DCC (+22.500 Kč), včetně volby jízdních režimů (Driving Mode Select) s Off-Road funkcí.

Škoda Octavia Scout je ideálním vozem pro ty, co pravidelně využijí pohon 4×4 při dojezdu k chatě či lesu po nezpevněných cestách. Přitom stále myslí na praktičnost a schopnost komfortně a bezpečně přepravit celou rodinu. V případě vrcholného provedení Scout se s cenou pohybujeme okolo 860.000 Kč. Tato hodnota dozajista není zrovna nejmenší, nicméně oproti SUV modelům dokáže být levnější, a především reálně praktická pro pětičlennou rodinu.

Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 6,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 858.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *