Nový Peugeot 308 SW – Drobná modernizace
Desátý nejprodávanější vůz nižší střední třídy za uplynulé měsíce letošního roku prošel drobnou modernizací. S tržním podílem 2,46 % a celkem 856 prodanými kusy se může pochlubit oblíbený zástupce francouzské automobilky Peugeot. Konkrétně se dnes budeme věnovat modelu 308, který přináší pár drobných změn. I přestože příští rok by se světu měla ukázat zcela nová generace, 308 má stále co nabídnout. Již téměř osm let praxe dokazuje, že praktický kombík má stále své kupce.
Po designové stránce se za sedm let nic zásadního nezměnilo. Drobnými změnami prošly nárazníky či světlomety, karoserie však po celou dobu zůstala identická. My jsme k testu převzali praktičtější provedení SW, které svými parametry potěší většinu českých zákazníků. Pod atraktivním vzhledem karoserie se totiž ukrývá praktický interiér a solidní objem zavazadelníku. Po designové stránce je 308 vlastně nejvíce „usedlým” vozem v nabídce jinak často extravagantního portfolia značky Peugeot. S příchodem nové generace se dá očekávat navázání na aktuální designový jazyk po vzoru nové 208 či fastbacku 508. Mně osobně se 308 zamlouvá především při pohledu na příď, kde působí částečně sportovním dojmem. Naopak záď vozu, konkrétně ve výbavě GT Line, se mi moc nelíbí. Zásluhu na tom má podivné umístění rádoby chromových koncovek výfuku směrem ke středu vozu. Z pohledu modernizace mě asi nejvíce zaujala velmi líbivá perleťová barva karoserie s označením Vertigo za příplatek 18.000 Kč.
Pokud bych měl v případě 308 SW ukázat na největší slabinu, pro mě osobně to je koncepce interiéru ve stylu i-Cockpit. Kombinace malého volantu a budíků umístěných nad volant, mě jednoduše neoslovily. Na druhou stranu znám hodně lidí, kteří na tento koncept palubní desky nedají dopustit. Každopádně musím pochválit celkové zpracování interiéru, které dodává vozu punc vyšší třídy. Ve výbavě GT Line jsem měl k dispozici sportovní sedadla. Na kratší trasy jsou ideální, především pokud máte rádi dynamičtější styl jízdy. Výborně podrží tělo, naopak při delších cestách bude pro rozměrnější osoby celkem nepohodlné. Šíře opěradla totiž není kdovíjaká. Hlavní pole působnosti 308 SW je bezpochyby i na dlouhých cestách po dálnicích, zde oceníte velmi solidní odhlučnění. Ve výbavě GT se navíc můžete těšit na vskutku bohatou výbavu. Samozřejmostí je automatická klimatizace, multimediální navigační systém s dotykovou obrazovkou, vyhřívaná sedadla, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti či digitální přístrojový štít. Právě přítomnost digitálních budíků je jednou z novinek, která příjemně vylepšila interiér. V předešlém provedení mě totiž klasické analogové budíky přišly nepřehledné. Pokud si za volantem 308 naleznete ideální pozici, což může být kvůli koncepci i-Cockpit trochu oříšek, budete mít den ode dne tohoto lva raději. Musím uznat, že po týdnu jsem si na ovládání všech prvků tak zvykl, že jsem se cítil opravdu komfortně a bezpečně. Jestliže pro mě je trochu zklamáním ergonomie řidičovy zóny, musím chválit prostor ve druhé řadě sedadel a především zavazadelník. Ten v základním uspořádání nabízí 660 litrů, dle metody VDA pak 610 litrů. Pokud sklopíme sedadla druhé řady, objem se navýší až na maximálních 1.775 litrů, respektive 1.660 litrů (VDA). Potěší nízká nakládací hrana, ideální tvar ložné plochy a jednoduché sklopení sedadel.
Z pohledu praktičnosti se tak 308 SW rozhodně řadí k premiantům třídy. Řada zákazníků ocení velký zavazadelník. Pokud k tomu přidáme dieselovou patnáctistovku o výkonu 130 koňských sil, jeví se Peugeot jako ideální parťák pro víkendové štreky na chatu. Testovaný kousek navíc přidává velmi povedený osmistupňový automat. Součinnost dieselové jednotky s osmistupňovým automatem je ukázková. Především při delších cestách potěší celková kultivovanost a schopnost pracovat pouze s cirka 5 litry nafty na sto kilometrů. Podvozek vozu je trochu tužší, na příčných nerovnostech to rozhodně pocítíte. Naopak v zatáčkách je vůz příjemně stabilní a dodává řidiči pocit alespoň částečného spojení s vozovkou. Pokud bych se měl pro 308 rozhodnout, volil bych nižší výbavový stupeň a standardní šestnáctipalcové disky kol. O palec větší disky, jenž jsou součástí verze GT vypadají vkusně, komfortu však nepřidávají. Týden s 308 mi potvrdil, že i po sedmi letech na trhu dokáže zaujmout, a to nejen relativně příjemnou cenou od 480.000 Kč. Prostorný interiér, obrovský zavazadelník, kultivovaná patnáctistovka a příjemná spotřeba jsou dost silné argumenty. Věk je v tomto případě pouze číslo, rozhodně doporučuji vyzkoušet na vlastní kůži.
Plusy: Prostorný zavazadelník, komfortní interiér, odhlučnění kabiny, kultivovaný diesel
Mínusy: Koncepce palubní desky, užší sedadla
Celkové hodnocení: 95%
Průměrná spotřeba: 5,0l/100 km
Cena testovaného vozu: od 745.000 Kč