Dacia Duster – Prosím, zůstaň jaký jsi!
Dacia Duster
- Základní informace
- Naměřené hodnoty
- Výbava a ceník
- Konkurenti
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie a video
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.341 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 2.052 mm, Výška včetně ližin: 1.682 mm
Rozvor: 2.676 mm, Světlá výška: 214 mm, více v přiložené tabulce
- Nabídka pohonných jednotek
Dacia si pro své zákazníky přichystala vesměs bohatou nabídku pohonných jednotek. K dispozici je Duster s benzínovým motorem a možností s tovární přestavbou na LPG, nechybí ani dieselový agregát. Základem nabídky je zážehový agregát o objemu jednoho litru s označením TCe 90, jenž pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. O deset koní vyšší výkon nabízí varianta s tovární přestavbou na LPG. Jedná se o kombinaci základního litrového motoru TCe 90 s alternativním palivem v podobě zkapalněného ropného plynu. Zde taktéž platí spojení s manuálem a pohonem předních kol. Přednost této konfigurace je především v dojezdu, který se pohybuje okolo 1.200 kilometrů, náklady na provoz jsou tak velmi zajímavé. Více výkonu přidává třináctistovka TCe s výkonem 130 koní, která taktéž nenabídne pohon obou náprav. Jediným vznětovým motorem nabízející možnost pohonu obou náprav je až TCe 150. V případě nejsilnějšího benzínového motoru můžete zvolit i verzi s pohonem pouze přední nápravy. V tomto případě sice nebudete mít čtyřkolku, ale budete mít jedinou konfiguraci s automatickou převodovkou EDC. Pro zájemce o diesel se Duster uskromnil pouze na jeden agregát a to patnáctistovku Blue dCi s maximálním výkonem 115 koňských sil. K dispozici je pouze v manuálu, ale nabízí možnost volby mezi dvoukolkou a nebo pohonem 4×4. Nabídka je tak z mého pohledu na dnešní poměry velmi vstřícná k širokému spektru zákazníků. Vyberete si jak verzi do města, tak i dříče do náročnějších podmínek.
- TCe 90
- TCe 100 LPG
- TCe 130
- TCe 150 EDC
- Blue dCi 115 4×2
- TCe 150 4×4
- Blue dCi 115 4×4
2. Naměřené hodnoty
Facelift Dacie Duster dokáže v mnohém předčít i premiéry zcela nových generací modelů konkurenčních značek. Duster je fenomén. Kupují ho lidé, firmy, státní podniky, a tak není divu, že příchod jakékoliv změny upoutá značnou pozornost. Modernizace ve své podstatě nepřináší na první pohled žádné velké změny. Z pohledu designu se mění detaily v podobě drobných úprav na přídi vozu. Zadní partie vozu se prezentují novým světelným podpisem a to je defacto vše, dle čeho na první dobrou rozeznáme facelift od předchozí verze. Změny kosmetického rázu hledejme i v kabině vozu. Nový displej multimediálního navigačního systému nabízí punc vozu vyšší třídy, obdobně přítomnost kvalitně zpracovaného voliče automatické převodovky EDC. Změny jsou to opravdu drobné a to je vlastně dobře. Mně osobně se Duster vlastně líbí od první generace, kde byl ve své podstatě ideálním kompromisem mezi pracantem a vozem pro každodenní provoz. Novinka už přeci jen přidává více kudrlinek, ozdobiček, a tak jako kdyby chtělo více kamuflovat svůj původ. Na druhou stranu komfort pro posádku je zde opravdu o velikánský kus dále a to z Dustera dělá plnohodnotné SUV pro městský provoz i výlety mimo zpevněný povrch.
150 TCe EDC
- Emise dle výrobce: 140-140 (g/km)
- Emisní norma: Euro 6dFull
- Zrychlení: 0-100 Km/h: 9,7 s
- Maximální rychlost: 199 km/h
Mé týdenní soužití s Dusterem ve vrcholné výbavě s benzínovým turbomotorem TCe 150 EDC bylo velmi příjemné. Byť bych raději pravý opak, tedy manuál, pohon všech kol a diesel, musím uznat, že testovaná specifikace má co nabídnout. Výkon 150 koní je na relativně lehkého Dustera opravdu příjemně výkonný agregát. Součinnost s automatickou dvouspojkovou převodovkou o šesti rychlostních stupních probíhá bez větších výtek. Snad jen občasné zmatky převodovky při podřazování trochu narušují jinak kultivovaný projev pohonného ústrojí. Z pohledu jízdních vlastností potěší schopný podvozek. U Dustera platí čím horší silnice tím lepší projev. Vylepšila se celková stabilita, odhlučnění. Jednoduše Duster dospěl a byť je stále plný drobných kompromisů, jeho projev potvrzuje celosvětové prodejní úspěchy.
3. Výbava a ceník
Pro zákazníky je připravena hned čtveřice výbavových stupňů. Základem je verze Essential nabízející pouze dvě motorizace a to TCe 90 a TCe 100 LPG. Startovací částkou pro modernizovaného Dustera je pro aktuální rok 349.900 Kč. Výbavou nenadchne, i tak nabízí LED potkávací světla, ocelová kola o velikosti 16“, Dacia PlugRadio, airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy či ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil (EBD) a asistent nouzového brzdění (EBA). O stupeň výše ve výbavě Comfort dostanete navíc například disky kol z lehkých slitin 16“ design Oraga, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, manuální klimatizaci, Media Display či zadní parkovací senzory. To už zní podstatně lépe a cena startuje na stále skvělých 382.900 korunách. Pokud půjdeme dále, k dispozici je verze Prestige. Zde se již podíváme přes hranici čtyř set tisíc korun, konkrétně startujeme na 413.900 korunách. Z výbavy přibude mimo jiné disky kol z lehkých slitin 17“ design Tergan, systém hlídání mrtvého úhlu, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera a Media NAV: vestavěná
navigace + rádio DAB + zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím Wifi. Samotným vrcholem nabídky je výbavový stupeň Extreme, jenž se za pomocí drobných detailů odlišuje od svých levnějších verzí. Nechybí tak oranžové detaily exteriéru: čelní maska, vnější zpětná zrcátka (černě lakovaná), nápisy DUSTER v zadní části vozu a na podélných střešních lištách, parádu dělají i 17″ disky kol z lehkých
slitin design Tergan. Z výbavy nabídne například kamerový systém Multiview, hands-free karta pro bezklíčový přístup a startování + 2× USB vstup pro zadní cestující. Verze Extreme startuje na částce od 429.900 Kč a končí vysoko nad půl milionem korun. Konkrétně ve verzi TCe 150 4×4 vychází na 547.900 Kč. Seznam příplatkových položek je pak omezen již na opravdu specifické požadavky. Samotný vrchol tak vždy pořídíte pod 600.000 Kč. Ideálem je však dle mého názoru výbavový stupeň Comfort, případně Prestige, kde se cena pohybuje okolo půl milionu korun a výbava je vskutku bohatá.
Níže naleznete odkaz na aktuální ceník zastoupení značky
Aktuální informace a ceník k modelu Dacia Duster
4. Konkurenti
Rumunské SUV je zástupcem segmentu C-SUV, kde svádí boj s celkem 71 dalšími konkurenty. Tento segment je však velmi různorodý, a tak zde nalezneme cenově dostupný Duster ale i elektromobily v čtyřnásobných cenách. Mezi hlavními konkurenty Dustera tak hledejme především modely jako je domácí Škoda Karoq, Hyunda Tucson, Citroen C5 Aircross či Peugeot 3008. Z výše zmíněných konkurentů je Duster jednoznačně tím nejlevnějším. Průběžně se Duster prezentuje pátým místem s celkem 469 registracemi. Tržní podíl je tak na velmi dobré úrovni 5,32 procenta. Dacia jako jediná automobilka v tomto segmentu nabízí tovární přestavbu na LPG. Zájem o tento alternativní pohon dokazuje i fakt, že nejvíce zákazníků si Duster pořizuje právě na kombinaci zážehového litru s LPG (182 registrací). Celkem 158 registrací připisují vozy s benzínovými agregáty, pro diesel se pak rozhodlo 129 zákazníků.
5. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Dacia Duster
- Svébytný design (off-road vzhled, vysoká světlá výška, moderní světelný podpis)
- Vylepšený interiér (lepší odhlučnění, kvalitní multimediální systém)
- Jisté jízdní vlastnosti (schopný podvozek, lehká ovladatelnost)
- Nabídka pohonných jednotek (benzín, LPG verze, diesel)
- Cenová politika (přehledný ceník, dostupná cena)
Mínusy modelu Dacia Duster
- Kvalita zpracování (stále v některých detailech vidno kompromis)
- Průměrný vnitřní prostor (ve druhé řadě stísněný prostor, průměrný zavazadelník)
- Automatická převodovka (občasné cukání, pouze pro nejsilnější benzín a bez 4×4)
- Kvalita sedadel (rozhodně lepší, stále však krátký sedák a průměrné boční vedení)