Testy Volkswagen,  Testy vozů

Volkswagen Golf Life – Poctivý základ

Osmou generaci modelu Golf jsem testoval již před třemi lety. V roce 2020 mě konzervativní hatchback oslovil svým inovativní interiérem plným nových technologií. Svým vzhledem exteriéru a náloží asistenčních systémů na mě tento světový bestseller působil jako vyspělý a inteligentní vůz. Jaká je situace po třech letech na trhu? Změnilo se hodně, především konkurence nespala a vyšplhala se nebezpečně blízko ke standardu, kterým Golf určoval pravidla hry ve své třídě.

Test Volkswagen Golf VIII – Inteligentní hatchback

Současné provedení Golfu, tedy osmá generace, rozhodně nepatří ke zlomové. Ničím zásadním se v nabušeném rodinném rodokmenu nezapíše. Ani z pohledu prodejů se nejedná o kdoví jak úspěšný hit. Na vině může být leccos, až příliš konzervativní design, sterilní interiér bez emocí, vyšší cena v případě zajímavých konfigurací či silnější konkurence. Během tří let co Golf bojuje o zákazníky, se na trh dostala velmi zajímavá auta, která dokáží v některých ohledech německý hatchback nepříjemně potrápit. Například nový Peugeot 308 s uhrančivým designem karoserie a interiérem plným emocí. Dále například stálice v podobě modelu Hyundai i30, který dokáže být o slušnou částku dostupnějším vozem. Nová generace modelu Kia Ceed, již také nehraje druhé housle a v mnohém dotáhla standard evropských hatchbacků nižší střední třídy. Takto bychom mohli zmínit ještě několik vozů. Volkswagenu tak k prodejním úspěchům již jednoduše nestačí jenom zvučné jméno modelu, kterému se zde dařilo několik dekád. Za minulý rok se na českém trhu prodalo 3.123 nových Golfů, což stačilo na celkové čtvrté místo. Tržní podíl se tak dostal lehce nad deset procent, konkrétně 10,53%. Zmíněný segment ovládl Hyundai i30, druhé místo bere model Scala domácí automobilky Škoda Auto. Bronzová příčka náleží modelu Kia Ceed.

Ještě před třemi lety startoval Golf na částce od 479.900 korun. Realita dnešní doby vyšroubovala cenu základního provedení Life s litrovým tříválcem TSI o výkonu 110 koní a šestistupňovou manuální převodovkou na 632.900 korun. Během tří let se tak cena základního provedení zvedla o 153.000 korun, technický základ a většina výbavy však zůstává beze změny. V porovnání s modelem i30 v základním provedení Start si za Golfa připlatíte 202.910 korun. U jihokorejského modelu dostanete totožný výkon 110 kilowatt a manuální šestistupňovou převodovku. Místo litrového motoru však pod kapotou naleznete patnáctistovku CVVT. V tomto případě tak proti koupi Golfu stojí téměř neprůstřelný argument. Samozřejmě pokud se budeme bavit o celkovém zpracování, kvalitě lícování, použitých materiálech, jízdním komfortu, vždy bude mít Golf oproti konkurenci náskok. Ten již však není tak markantní, aby si obhájil rozdíl ceny v řádu několika desítek tisíc korun.

Když jsem tak dostal možnost otestovat základní provedení Life s litrovým motorem, neváhal jsem ani vteřinu. Škoda jen, že nešlo doopravdy o úplný základ. Pod kapotou sice pracoval litrový agregát TSI, ale ve specifikace eTSI, tedy mild-hybrid s označením mHEV. Namísto šestistupňového manuálu se v případě mild-hybridu musí počítat s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních. Každopádně z pohledu výbavy se doopravdy jednalo o výbavový stupeň Life a z jiných koncernových vozů mám zkušenost se základním litrem TSI i šestistupňovým manuálem. Dokážu si tak poskládat obrázek toho, jak takové soužití s Golfem za 632.900 korun probíhá.

Kdo hledá komfort v nižší střední třídě, nalezne ho v Golfu. Již od základního provedení se můžete těšit na velmi příjemný interiér plný komfortních prvků, kvalitních materiálů a vysoké úrovně zpracování. Ihned po usednutí potěší ergonomická sedadla s výbornou oporou těla, nastavitelným sedákem a v našem případě i bílým čalouněním, které dodává interiéru punc dražšího vozu. Byť palubní deska nehýří emocemi jako například v nové 308, řidiče naopak potěší svojí střídmostí a přehledností.

Z mého pohledu je koncepce palubní desky osmé generace Golfu lepší a líbivější i oproti Octavii s vystrčeným samostatně stojící displejem infotainmentu. Propojení obrazovek virtuálního kokpitu a středové obrazovky za pomoci klavírního lesku dává pocit jedné centrální obrazovky. V tomto ohledu začnete Golfu pomalu odpouštět jeho nasazenou cenovku. Digital Cockpit Pro nabízí 10,25 palcovou obrazovku s možností různých uživatelských konfigurací. Na obrazovce infotainmentu Ready2Discover sice naleznete ikonu navigace, ta vás ale odkáže pouze na online obchod, kde si ji můžete zakoupit. Nechybí však možnost propojení s chytrým zařízením pro zobrazení navigace a přehrávání multimédií. Na palubě své místo našla již od základu automatická 3zónová klimatizace Climatronic, jenž své kompletní nastavení otevírá po stisknutí tlačítka na středovém panelu.

Následné nastavení se provádí skrze dotykovou obrazovku. Na jedno stisknutí pak můžete snížit či zvýšit teplotu za pomoci dotykové plošky pod obrazovkou. Obdobným stylem lze regulovat hlasitost rádia či multimédií. Za zmíněným komfortem na palubě nového Golfu stojí i další drobnosti jako skvělé odhlučnění, výškově nastavitelná středová opěrka či multifunkční kůží obšitý volant s příjemně širokým věncem pro ideální úchop. Golf příjemně potěší i vnitřním prostorem, kde není problém do druhé řady sedadel usadit i trojici dospělých. Bez problému a bezpečně zde uchytíte dvojici dětských autosedaček díky systému Isofix. Zavazadlový prostor pak nabízí 380 litrů, jenž patří k průměru daného segmentu. I díky bílému čalounění působí interiér testovaného vozu příjemně vzdušně. Pro čtyřčlennou rodinu nabízí Golf dostatek prostoru a komfortu i na dlouhé cesty.

Ať už zvolíte jakoukoliv motorizaci v rámci výbavového stupně Life, můžete se těšit na uživatelsky přívětivé řízení. Posilovač řízení je příjemně nastaven tak, že manipulace s vozem je lehká ale zároveň máte dostatečný pocit kontroly nad vozem. Z vozu je velmi příjemný výhled všemi směry. Byť se nesedí vysoko jako v mnohých SUV, výhledem šikmo vpřed a šikmo vzad většinu crossoverů a SUV strčí do kapsy. To oceníte především v městském provozu, dokonce i malá prosklená část před vnějšími zpětnými zrcátky dodává pocit lepšího rozhledu. K vysoké míře komfortu dopomáhá automatická převodovka. Kdo tráví většinu času ve městě, rozhodně doporučuji připlatit právě za automat. Raději oželit některé prvky výbavy, komfort automatické převodovky máloco nahradí. V tomto směru však musíte v rámci výbavového stupně Life zvolit mild-hybrid, jenž startuje na částce 717.900 Kč, respektive 772.900 Kč v případě patnáctistovky eTSI. Má zkušenost s motorizací eTSI s objemem jednoho litru a výkonem 110 koní je ve směs pozitivní. Rozhodně musíte počítat s celkově línějším projevem. Především pak při obsazení paluby vícero pasažéry. Byť se 110 koní snaží sebe víc, k dynamickému jízdnímu stylu má daleko. Tato motorizace představuje ideál pro rozváženější řidiče, jenž namísto výkonu ocení spořivou a kultivovanou jízdu. V tomto směru se Golf v mild-hybridu odvděčí průměrnou spotřebou lehce nad pěl litrů benzínu. Řidiči s těžší nohou pak musí v případě této motorizace počítat s rapidním nárůstem spotřeby, klidně i k 6,5 – 7 litrům na sto kilometrů.

Golf Life představuje poctivý základ a vrchol komfortu nižší střední třídy. S cenou se však nebezpečně pohybuje o třídu výše, kde se dostává do křížku s podstatně většími modely s taktéž zvučným jménem a bohatou historií. Kdo však hledá designově usedlejší vůz, standard kvality značky Volkswagen, komfortní a funkční interiér a má větší rozpočet, rozhodně mohu Golf i v základní výbavě vřele doporučit. Ničím vás na zadek neposadí (snad jen těmi nádhernými disky kol). Dává ale pocit jistoty a bezpečí na každém kilometru.

Facebook Comments