Test Volkswagen up! GTI – Kapesní raketa

Na autazive.cz máme nově možnost spolupracovat s automobilkou Volkswagen. K prvnímu testu jsme sice měli dostat Passata, nicméně situace si vyžádala změnu, a tak jsme spolupráci navázali trochu stylověji. Rubriku testů německé automobilky tak první obsadí model up v provedení GTI. Jaké je v denním provozu a je dost zábavné na to, aby hrdě neslo označení GTI?

Design: Kapesní raketa se vším všudy!
Design klasického provedení up! snad není třeba představovat. Pojďme se tak rovnou změřit na odlišnosti vrcholného provedení GTI. Kompaktní rozměry dělají z vozu pomyslnou motokáru. S celkovou délkou 3.600 milimetrů a rozvorem 2.410 milimetrům, je na první pohled patrná ideální proporčnost vozu. Jednoduše v každém rohu karoserie je kolo, a ne tak ledajaké. V provedení GTI jsou totiž standardem 17″ disky kol z lehké slitiny “brands hatch“(” 6,5 J x 17 rozměr 195/40 R17), které dodávají vozu opravdu nutnou dávku agrese. Příslušnost k rodině GTI vyjadřuje klasickým odznakem v mřížce chladiče, ale i fólií na bocích karoserie, odkazující na legendární Golf 1 GTI. Záď vozu je oproti přídi vozu doopravdy vyladěná jako opravdový hot hatch. Dominantou je rozměrný střešní spoiler, celoprosklená záď opět s nápisem GTI a samozřejmě nesmí chybět poctivá chromová koncovka výfuku. Z každého úhlu pohledu tohle „autíčko“ vybízí k projížďce na úzké a hodně klikaté okresce. Celkový design nezapře svoji konzervativnost, jak tomu u Volkswagenu jsme zvyklí, nicméně drobné stylistické úpravy udělali hodně.



Interiér: Odkaz k větším sourozencům
Po usednutí za volant upa! GTI mě okamžitě oslovil skvěle zpracovaný multifunkční volant. Šíře věnce je naprosto ideální, použité materiály jsou prvotřídní, a tak oproti zbytku interiéru působí volant jak z vozu vyšší kategorie. Ostatní komponenty palubní desky jsou totiž z podstatně levnějších materiálů. Každopádně kvalita slícování a celkové dílenské zpracování je na vysoké úrovni. Středový panel nabízí infotainment bez dotykové obrazovky a navigačního systému. Součástí vozu je tak držák na mobilní zařízení, který můžete spárovat s aplikacemi, včetně navigačního systému. Z mého pohledu to není zrovna ideální řešení. Klasická obrazovka zabudovaná v palubní desce je přeci jen honosnější řešení s lepší funkčností. I v případě interiéru se up! GTI jasně hlásí k rodině GTI. Nechybí tak tradiční kostkované prošívání sedadel a emblém GTI na spodní hraně volantu. Naopak chybí legendární hlava řadicí páky v podobě golfového míčku. Oživení verze GTI mělo přinést i provedení dekoru na palubní desce za pomoci červených pixelů. Tento detail na mě však působil spíše lacinějším dojmem. Stejně tak bych očekával upgrade přístrojového štítu. Ten totiž oproti klasickému provedení zůstal beze změny. Z pohledu funkčnosti chválím upa! především za pohledná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, která nabízejí dostatečnou oporu těla. Dále za skvělý, tříramenný, kůží obšitý volant a celkově vzdušný interiér. Díky skvěle obestavěnému prostoru se na palubě upa! rozhodně nebudete cítit nikterak zásadně stísněně.

Praktičnost: Snaživý GTI prcek
Mluvit o praktičnosti a prostornosti by se v případě testu verze GTI možná dalo přeskočit. Nicméně já jsem byl mile překvapen, že se dokážu relativně pohodlně usadit sám za sebe. Při výšce 180 centimetrů mi dokonce před koleny trocha prostoru zbyla. Sedadla v druhé řadě sedadel jsou již měkčí, stále však nabízejí příjemnou konzistenci. Ve čtyřech lidech problém nebude, ideální na krátké cesty s partou kámošů na koupaliště za Prahou. Svoji velikostí nikoho nepřekvapí objem zavazadelníku. Alespoň, že je pod podlahou ještě solidní prostor, kam se vejde i větší nákup. Potěší však možnost sklopení sedadel. Člověk nikdy neví, kdy bude potřebovat převézt novou televizi či skříňku z hobby marketu.



Jízda: Zábavná? Slabé slovo!
Byť by se mohlo zdát, že tříválcové litrové TSI o maximálním výkonu 85 kilowatt, respektive 115 koňských sil, nebude adekvátní, nenechte se zmýlit. Up! GTI totiž netrpí nadváhou, a tak si litrové TSI s hmotností 1.070 kilogramů umí hravě poradit. Největší výkon 85 kilowatt dosahuje jednotka v rozmezí 5.000 – 5.500 otáček za minutu. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 200 Nm. v rozmezí od 2.000 do 3.500 otáček. Z nuly na sto akceleruje za 8,8 vteřiny, maximální rychlost je 196 kilometrů za hodinu. Na papíře možná tato čísla nevypadají kdovíjak ohromně. O to více vás potěší skutečnost v běžném provozu. Po nastartování se ozve velmi příjemný zvuk motoru, na svědomí ho má však zvukový generátor u čelního skla. Zvuk z generátoru je sice falešný, na druhou stranu není tak otravný jako například u Kodiaqu RS či Peugeotu 508 GT. Vše ostatní už rozhodně falešné není, jde o čistou zábavu z řízení. Jednotka je v nízkých otáčkách zcela mrtvá, jakmile však vyženete otáčky výše, je překvapivě živá. Ruku v ruce jde i podvozek, který je u verze GTI snížený celkem o 15 milimetrů. Chování vozu je tak i v případě ostré jízdy sebejisté a dodává řidiči potřebnou dávku jistoty. Upa! GTI jsem tak ihned vzal na svoji oblíbenou okresku v Krkonoších a náramně jsem se bavil. Podvozek zvládá ostré průjezdy zatáčkami, stejně tak obstojně fungují i kotoučové brzdy, které se zvětšily z 14″ na 15″. Na zadní nápravě pak i nadále pracují pouze bubnové brzdy, celkovému brzdnému účinku však nevadí. Výhodou Upa! GTI je jeho mrštnost a agilnost. Tohle jednoduše ve vetším Golfu nezažijete. Litrový agregát pracuje ve spoji se šestistupňovou manuální převodovkou. Její chod je přesný, dráhy řadicí páky jsou krátké, a tak rychlé a ostré řazení není problém. Kdybych měl popsat své pocity za volantem, jednoduše čistá zábava! Pokud se z oblíbené okresky přesuneme do města, sportovní podvozek a především sedmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky vás naučí vyhýbat se výmolům, retardérům, kočičím hlavám a celkově horším komunikacím. I tak je soužití s tímto vozem v městském provozu příjemné. Snad jen horší výhled z vozidla je díky masivním sloupkům v městském provozu trochu nekomfortní.

Verdikt: Pod 400 tisíc lákavá to nabídka
Pro koho vlastně je up! GTI určen? Cílovou skupinou je bezesporu mladší generace, která chce alespoň částečně zažít požitek z řízení. Testovaný kousek doopravdy nabízí nevídanou dávku čisté zábavy, kterou navíc nekazí přílišné zasahování elektroniky. Je to kapesní raketa, kterou můžete řídit. Navíc, pokud se podíváme do ceníku, výsledná cena provedení GTI se s klidem vejde pod 400.000 Kč. Konkrétně 379.900 korun, to je opravdu přinejmenším zajímavá cenovka. Pokud tak hledáte auto s duší a zároveň vhodné pro každodenní ježdění, zařaďte up! GTI do svého seznamu.

Plusy: Atraktivní design, agilní jednotka, schopný podvozek

Minusy: Horší výhled z vozu, absence navigačního systému

Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 5,9 l/100 km
Cena testovaného vozu:  od 379.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *