Test Škoda Superb Sportline 2,0 TDI 4×4 – specialista na dlouhé tratě

Nová Škoda Superb vstoupila na český trh rovnou se vší parádou. K dispozici jsou tak všechny verze a výbavové varianty, jediným, kdo vstoupí s menším odstupem času, je plugin hybridní verze iV. O několik dní dříve jsme testovali novinku z modelové řady Superb, byl jím atraktivní Scout s nejsilnějším 200 kilowattovým TSI. Dnes však testujeme zcela opačnou specifikaci. Jedná se též o dvoulitrovou jednotku, nicméně vznětovou. Pod kapotou tak pracuje dvoulitrové TDI s pohonem obou náprav. Testovaný kousek je navíc vyveden v atraktivním provedení Sportline.

Kompletní recenzi modelu Superb jsme vám již přinesli minulý týden. V testu jsme se zaměřili na veškeré novinky od designu, interiéru až po jízdní vlastnosti. Součástí testu je i rozsáhlá fotogalerie.

Test Škoda Superb Scout 2,0 TSI 4×4 – Oplastovaná raketa

Dnes se tak můžeme zaměřit konkrétně na odlišnosti verze Sportline a emisními normami poupravený vznětový agregát 2,0 TDI, v součinnosti se sedmistupňovým DSG a pohonem 4×4. Začněme u designu. Zatímco verze Scout cílí na dobrodružné povahy, sportovněji vyhlížející derivát chce být o něco emotivnější. Daří se mu to obstojně, velkou měrou za to může sportovní klasika v oblasti barev. Červeno-černá kombinace prostě vždy bude evokovat sportovní choutky. Speciální lak Červená Velvet udělá doopravdy hodně parády, počítejte však s příplatkem 23.800 Kč. Základní barvou výbavového stupně Sportline je pak šedá Steel, která jednoduše nepřináší tolik sex-appealu. Červenou karoserii pak skvěle doplňují černé doplňky. Začít můžeme rozměrnou maskou chladiče, vnějšími zpětnými zrcátky, střešními ližinami, dekorační lištou na boku karoserie či logem SPORTLINE na blatníku. Seznam černě lakovaných doplňků zakončíme u osmnáctipalcových disků kol z lehké slitiny Zenith (8J × 18″). Za příplatek 10.200 Kč můžete získat o palec větší disky, případně za 11.900 Kč navíc leštěnou variantu. Součástí standardní výbavy je přední nárazník se spoilerem, a zadní nárazník s difuzorem a dvěma záslepkami, evokující chromové zakončení výfukového systému. V tomto ohledu jde tak pouze o levnou imitaci. Škoda, poctivé chromové koncovky prostě mají své kouzlo. Naopak na předním nárazníku u mlhových světlometů nalezneme funkční průduchy snižující koeficient odporu vzduchu. Jako celek působí Sportline velmi vkusně, s ryzí sportovností si samozřejmě nezadá. Nádech, a celkově vyzývavější vzhled, se mu však nedá upřít.

V interiéru se z pohledu koncepce nic nemění, veškerá praktičnost interiéru zůstává beze změny. Totéž platí i pro vzhled palubní desky. Změny jsou tak spíše dekoračního rázu. Jedinými funkčními změnami odkazujícími ke sportovnímu duchu jsou sportovní tříramenný volant a sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Ostatní změny berme jako součást výbavy Sportline, která se se svou výbavou řadí k druhému nejvyššímu výbavovému stupni. Vrcholem nabídky je tak i nadále luxusní provedení Laurin & Klement. Zaměřme se tedy především na posez za volantem, který se sportovním vozem souvisí daleko více, nežli dekorační lišty. Sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami nabízejí skvělý kompromis mezi dostatečnou oporou těla a komfortem na dlouhé cesty. Při nastupování tak nebudete zapadat přespříliš hluboko, aby se vám následně špatně vystupovalo. Superb není sportovní vůz, takže volba komfortních sedadel s dostatečně dlouhým sedákem, příjemnou konzistencí materiálu a přiměřeným bočním vedením, je správným rozhodnutím. Sedadlo je nastavitelné elektricky s pamětí na dva řidiče a možností vyhřívání. K příjemnému posezu za volantem dopomáhá i kvalitní a rozměrná loketní opěrka s možností výškové aretace. Sedadla tak bezesporu patří k velké přednosti. K ní patří i sportovní tříramenný multifunkční volant, který nabízí doopravdy velmi příjemné materiály, prvotřídní zpracování a možnost ovládání sedmistupňové převodovky DSG pomocí pádel pod volantem. Ostatní změny jsou pouze dekoračního rázu – zmínit mohu pedály z ušlechtilé oceli, dekorativní prahové lišty v předu i vzadu či imitace karbonu na palubní desce. Verze Sportline tak, v případě interiéru, nabízí příjemnou kombinaci pohodlného a především velmi bohatě vybaveného interiéru. Více o interiéru Superba naleznete v kompletní recenzi, kde jsme skrz na skrz prozkoumali verzi Scout.

Zaměřme se tak rovnou na pohonnou jednotku, jež pracuje pod kapotou testovaného Sportlinu. Vzhledem ke sportovnímu kabátu by se dalo předpokládat, že vpředu nalezneme 200kW jednotku 2,0 TSI. Opak je však pravdou, byť se budeme taktéž bavit o dvoulitrovém agregátu, tomuhle chutná nafta. Když si však dám dohromady všechny hlavní prodejní argumenty, tak ve výsledku tato specifikace dává celkem smysl. Superb není sportovní auto, byť červená metalíza s černými doplňky udělá mnoho. Stále se bavíme pouze o sportovním paketu. V tomto případě, a především v případě volby Superba Combi jako rodinného vozu, je diesel volbou rozumu. Ano, dvoulitrové TSI o výkonu 200 kilowatt jede opravdu velmi dobře, se spotřebou se však budete pohybovat v reálném provozu okolo deseti litrů. To v případě jednotky 2,0 TDI jsme během týdenního testu naměřili výslednou spotřebu okolo 7,0  litru nafty na sto kilometrů. V případě poklidnější jízdy není problém jezdit za 6,5 litru. Testovaný diesel je svými specifiky vrcholem nabídky, disponuje výkonem 140 kilowatt, je spjat s automatickou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních a pohonem 4×4.

Motorizace škoda superb 2020

Všechny zájemce, již uvažují o tahání přívěsu, dozajista potěší velmi slušná hodnota točivého momentu, konkrétně 400 Nm. Již od nízkých otáček je cítit příjemný zátah a především síla. Byť reakce na sešlápnutí plynového pedálu není kdovíjak ohromující, Superb se postupně umí rozparádit. Jeho předností je schopnost pracovat i s plně naloženým vozem, výkon 140 kilowatt si hravě poradí s plně obsazenou kabinou i zavazadelníkem. Součinnost se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je na vysoké úrovni. Potěší jemným chodem a schopností pracovat i v režimu Sport, kde tolik nedusí výkonnostní potenciál. V režimu Normal či ECO je chování převodovky trochu zmatečné, jednotka drží až přílišně nízké otáčky, a tak způsobuje nepříjemné dunění a vibrace v interiéru. Nejvíce spokojen jsem byl v režimu Comfort a Sport. Zde umí jednotka a převodovka pracovat nejpřesvědčivěji. Skrze automatickou převodovku je výkon motoru posílán primárně na kola pouze přední nápravy. V případě potřeby či prokluzu

kol přední nápravy se automaticky připojí zadní náprava, a pomůže tak s trakcí a zvládnutím krizových situací. Verze Sportline se od ostatních derivátů odlišuje možností sportovního podvozku a progresivního řízení. V případě zájmu je možné za 17.400 Kč dovybavit vůz adaptivním podvozkem (DCC) a volbou jízdních režimů (Driving Mode Select). V takovém případě odvádí podvozek Superba výbornou práci. V režimu Sport příjemně ztuhne posilovač řízení, zlepší se odezva na plynový pedál a podvozek se pocitově přilepí více k vozovce. Průjezdy zatáčkami ve vyšší rychlosti jsou tak o poznání zábavnější a především bezpečnější. V režimu Comfort na druhou stranu umí svoji posádku hýčkat houpavým a poddajným chováním. Podvozek Superba je bezesporu jednou z největších předností. Škoda jen, že opět musíme sáhnout do kapsy o trochu hlouběji. Byť by se zprvu mohlo zdát, že dravý Sportline nebude s dieselovým agregátem dávat smysl, výsledek je z mého pohledu opačný. Superb je dálniční křižník, sportovec na dlouhé tratě, a tak volba dieselové jednotky je volbou rozumu. Výbava Sportline pak může být jakousi třešničkou na dortu a cestou ke sportovně vyhlížejícímu vozu s úspornou jednotkou.

Plusy: atraktivní vzhled, výkonný diesel 2,0 TDI, prostorný a komfortní interiér, skvělá sedadla
Minusy: pouze „sportovní” paket, vyšší ceny v případě příplatkových položek

Celkové hodnocení: 98 %
Průměrná spotřeba: 7,0 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 1.049.900 Kč (Sportline, 2.0 TDI 140 kW 7°DSG 4×4)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *