Test Škoda Kodiaq RS 2,0 Bi-TDI 4×4 – Síla dvou písmen

Škodu Kodiaq netřeba dlouze představovat. Úspěšné SUV mladoboleslavské automobilky potkáte na každém kroku. Škodovka skvěle podchytila trend a zájem zákazníků o tyto vozy. V nabídce tak kromě až sedmimístného Kodiaqa nalezneme menšího Karoqa a nově také model Kamiq. SUV ofenzíva jak se patří od malého crossoveru až po velké SUV se schopným pohonem všech kol a praktickým interiérem pro celou rodinu. Zájem o Kodiaqa dal život i třem derivátům v podobě verze Scout, Sportline a výbavově vrcholnému provedení Laurin&Klement. Nabídka zdá se být kompletní, nicméně to nejlepší přichází až na konec. Pomyslným vrcholem nabídky je od začátku roku 2019 sportovní provedení RS osazené naftovým agregátem 2,0 Bi-TDI s maximálním výkonem 240 koňských sil a pohonem všech kol.

Design: Majestátní dravec
Design karoserie klasického Kodiaqa může působit trochu nevyváženě díky dlouhému zadnímu převisu. K dokonalosti nepomáhá ani pohled na záď, která by potřebovala narůst spíše do šířky nežli do výše. Z některých úhlů pohledu se tak Kodiaq může zdát až příliš zaměřený na praktičnost kabiny. To je ale ve své podstatě správně. Velké SUV pravděpodobně nekupujeme abychom v něm dlouhé cesty absolvovali osamotě. Na palubě se má komfortně usadit celá rodina, takže je třeba ubrat na emotivním designu a koukat na věc více prakticky. Verze RS se však zdá jako ideální kombinace sportovnějšího, potažmo emotivnějšího designu v součinnosti s praktickými proporcemi karoserie. Na přídi vozu se změn moc neodehrálo, hlavně pokud jste se již seznámili s edicí Sportline. Poznávacím znakem je tak pouze emblém RS na mřížce chladiče. To z profilu pohled ztrhnou neskutečně pohledné disky kol z lehké slitiny o velikosti dvaceti palců. Stejně tak pozornosti neuniknou červené brzdové třmeny či rozšířené lemy blatníků v černé barvě. Právě tato barva je použita pro všechny doplňky karoserie, chrom hledejme pouze v případě koncovek výfukového systému. Škodovka v oblasti koncovek výfuku použila taktiku 50/50. Levá koncovka je funkční, za to na pravé straně nalezneme propracovanou záslepku. Inu je to o designu a v případě dvou koncovek to Kodiaqu jednoduše sluší více. Své na atraktivnosti dělá i červená barva karoserie „Velvet Red”, která v kombinaci s černými doplňky působí opravdu dravě. Stejně lákavě vypadá Kodiaq RS i  v modré barvě s označením „Race Blue”. K designu tak nemám výčitek, i zdvižené palce kolemjdoucích jsou toho jasným důkazem. Byť Kodiaq je doopravdy velmi rozšířený druh medvěda jak ve městech tak mimo ně, mohlo by se zdát, že jej nikdo nebude obdivovat. Opak je však pravdou a to je asi nejlepší reklama pro designové oddělení.

Interiér: Z komfortu neslevuje
Na palubě jsou změny oproti verzi Sportline markantnější. Tak například sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy, sportovní kůží prošívaný volant, řadící páka taktéž s červeným prošíváním a v neposlední řadě černě vyvedený strop interiéru. Všechny tyto detaily jdou ruku v ruce s exteriérem vozu. Největší předností jsou bezesporu sedadla. Ta v prvé řadě vypadají báječně díky integrované opěrce hlavy, červenému prošívání a novému logu „RS”. Za druhé jsou výborná jak pro dynamické projížďky, díky skvělému bočnímu vedení, šíři opěradla ale i délce sedáku, tak i na každodenní provoz. Pozici za volantem si najde opravdu každý. Díky možnosti elektrického nastavení, je hledání opravdu jednoduché. Konzistence materiálu nabízí jakýsi kompromis mezi sportovností sedadla a jeho komfortem na delší cesty. Protože až se s Kodiaqem po prvních měsících vyřádíte, budete taktéž bezesporu absolvovat rodinné

výlety, dovolené či víkendy na chalupě, a tak oceníte i komfortní stránku sedadla. Do ruky skvěle padne sportovní, kůží prošívaný multifunkční volant. Šíře věnce je dostačující, stejně tak počet ovládacích prvků, které nikterak nezpůsobují pocit přeplácaného volantu. K dispozici jsou i pádla pod volantem, která jsou opravdu minimalistická. V prudkých zatáčkách je tak rozsah opravdu malý. Volant a sedadla jsou pro mě ty nejdůležitější prvky výbavy RS, svoji roli plní na jedničku. To samé se nedá říci o lacině vyhlížející imitaci karbonu na palubní desce. Je to škoda, protože všudy přítomná Alcantara navozuje dojem luxusního produktu s citem pro ten nejmenší detail. Smysl pro detail nabízí v standardu dodávaný virtuální kokpit, který disponuje několika grafickými zobrazeními. Od minimalistického zobrazení, přes navigaci na celou obrazovku až po ryze sportovní zobrazení s dominantním otáčkoměrem a rychlostí. Co je ale podstatné, Kodiaq nikterak nestrádá na své přednosti v oblasti praktičnosti. I přes veškeré doplňky zůstává ideálním parťákem pro rodinu. Nikdo není ochuzen ani o milimetr prostoru, do vozu se stále skvěle nastupuje a s praktičností si zadá i skvělý výhled z vozidla. Jednoduše i nadále se vozíte jako pán, s tím rozdílem, že moc dobře víte, co se skrývá pod kapotou.

Praktičnost: Stále myslí na rodinu
Jak jsem již nakousl, Kodiaq RS i nadále zůstává komfortním SUVéčkem. Ostatně i v oblasti praktičnosti se nic nemění a to je moc dobře. Na zadních sedadlech tak můžete s klidem usadit hned tři děti či dva korpulentní pasažéry a místa budou mít na rozdávání. Sedadla ve druhé řadě disponují možností nastavení sklonu sedadla a jeho posunu. Můžete tak zvětšovat či zmenšovat objem zavazadelníku a prostoru pro vaše kolena. I v případě posunutí sedadla co nejvíce dozadu zavazadelník zůstává naprosto famózní. V našem případě máme pouze pětimístné provedení. Za přijatelných 15.000 Kč si však můžete pořídit třetí řadu sedadel. Zní to zajímavě třetí řada sedadel ve sportovním SUV. Nicméně Kodiaq RS ukazuje, že i tato kombinace umí chytnout za srdce.  Po interiéru je velké množství odkládacích prostor, které pojmou veškeré drobnosti. Co se týče zavazadelníku, tak můžeme začít sčítat plusy. Začněme možností trojím otevření víka pátých dveří. Pokračujeme základním objemem v hodnotě 720 litrů, dvojitým dnem, rezervním kolem, praktickými háčky na tašky či možností sklopení sedadel za pomocí páček na bocích zavazadelníku. Po sklopení sedadel se Kodiaq může pochlubit maximálním objemem dosahující hodnoty 2.065 litrů. Sedadla se navíc sklápějí téměř do roviny, takže převoz rozměrnějšího nákladu není problém. Perličkou na konec je sklopné tažné zařízení. To zafixujete bez nutnosti použití rukou, stejně tak zvládnete i zasunutí tažného zařízení zpět na původní místo. Sportovní verze sdílí i ostatní drobnosti přispívající k praktičnosti. Mohu zmínit mechanickou ochranu dveří, stínící síťky na zadních oknech, případně komfortní hlavové opěrky na krajních sedadlech druhé řady.



Jízda: Když se naplní význam slůvka SUV
Zkratka aktuálně nejoblíbenějšího segmentu, tedy SUV, má následující význam: „sportovně užitkový vůz”. A přesně takto se Kodiaq RS profiluje. Je to užitkový vůz se vším všudy a zároveň se můžeme bavit o sportovnosti. Ovšem pouze do jisté míry, nečekejte od něj sportovní výkony na hraně. Technický základ je velmi slibný. Pod kapotou pracuje naftový agregát. Mohlo by se zdát, že tímto se pohřbily veškeré naděje na sportovní vyžití a právoplatnou příslušnost k rodině „RS”. Odhoďme předsudky a podívejme se rovnou pod kapotu. Zde své místo našel agregát 2,0 Bi-TDI s maximálním výkonem 176 kilowatt, respektive 240 koňských sil. Točivý moment dosahuje hodnoty 500 Nm. Z nuly na stovku akceleruje za sedm vteřin a maximální rychlost končí na hodnotě 221 kilometrů za hodinu. To nejsou špatná čísla na SUVéčko s pohotovostní hmotností 1.880 kilogramů. Tentýž motor nalezneme v nabídce mateřského Volkswagenu, který dovolil přesun do Kodiaqa bez jakýchkoliv technických zásahů. Dvojice turbodmychadel a výkon 176 kilowatt nabízejí opravdu velmi příjemný nástup. Kodiaq ochotně jde za plynem. Především v nižších rychlostech je akcelerace opravdu zábavná. Jednou z největších výhod je ukázková souhra se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, která dovoluje opravdu hladké rozjezdy a nikterak neomezuje výkonový potenciál. Jednotlivá přeřazení jsou velmi plynulá. V případě ještě většího zážitku nabízí Kodiaq RS možnost měnit rychlostní stupeň pádly pod volantem. Co se týče spotřeby naftové jednotky, tak dlouhodobý průměr se zastavil na hodnotě 9,1 litru. Pokud budete Kodiaqa držet pod krkem, dokáže si s klidem říct i o deset litrů. Na druhou stranu si myslím, že z dlouhodobého hlediska se spotřeba ustálí klidně o litr níže. Kodiaq RS není až tak vozem pro každodenní blbnutí na okreskách, jeho rutinou budou spíše delší trasy po dálnicích. Zde nabízí jak dostatečný výkon, tak i potřebnou stabilitu při vyšších rychlostech. Zároveň na sedmý rychlostní stupeň točí příjemně nízké otáčky, a tak kromě lehkého aerodynamického hluku je na palubě nevídaný klid. Samozřejmostí nejdražšího Kodiaqa v nabídce je adaptivní podvozek (DCC) a volba jízdního režimu (Driving Mode Select) s režimem Off-road. Volba jízdního režimu lze měnit tlačítkem na středovém tunelu či dotykem na obrazovku. Většinou budete měnit mezi režimem “Sport” a “Comfort”. Rozdíl je patrný především ve schopnostech pohltit větší nerovnosti. V režimu “Comfort” je jízdní projev opravdu příjemný i na dlouhé cesty. Vše můžete naladit  díky možnosti nastavení jednotlivých režimů. Můžete tak mít zvuk motoru na režim Sport a podvozek nastaven více na komfortní jízdní styl. Co se týče zvukového projevu, tak rádoby sportovní zvuk aktuálně nevychází pouze z reproduktorů, nicméně i přímo od výfuku. Oficiálně jde o Dynamic Sound Boost, jenž uměle vylepšuje zvuk naftové jednotky za pomocí malé nádoby s membránou napojenou přímo na výfukové potrubí. Zprvu je zvuk docela příjemný a neobtěžuje. Na delších trasách ho ale s radostí vypnete. Pocity za volantem Kodiaqa RS jsou ve směs pouze pozitivní. Pokud budete na tento vůz koukat jako na spojení sportovnosti s velkou užitnou hodnotou, budete plakát Kodiaqa RS lepit přímo nad postel. Pokud budete přistupovat s filosofií sportovního vozu, velké emoce nečekejte.

Verdikt: Sportline či RS?
Na závěr si představíme největší konkurenci Kodiaqa RS a tím je výbava Sportline. Proč? Protože na trhu v dané cenové hladině s takto silným motorem nemá Kodiaq téměř žádnou konkurenci. Polemizovat tak můžeme o dalším derivátu Kodiaqa, je jím výbava Sportline, kterou pořídíte o 138.000 Kč levněji. Rozdíl v designu a interiéru není až tak veliký, výbava Sportline je taktéž velmi bohatá. Rodílem je tak jednotka pracující pod kapotou. V případě derivátu Sportline se bavíme o klasickém dvoulitru TDI s výkonem 140 kilowatt a pohonem všech kol. Dražší RS tak kromě prestižního emblému rodiny RS přidává k dobrou 36 kilowatt a špetku sportovního ducha. Rozdíl mezi nimi je asi jako mezi modelkou udržující si linii a sportovkyní pracující na vylepšení svých časů. A kdo na sobě maká zná svoji cenu, Kodiaq RS tak nasadil vysokou laťku. Připravit si tak musíte minimálně 1.189.900 Kč. Je to hodně nebo adekvátní cena za obrovské SUV s dynamickým motorem, pohonem všech kol a možností přepravit až sedm pasažérů? Vzhledem k zájmu, který škodovka eviduje se zdá být v rozumných mezích. Po týdenním testování mě Kodiaq doopravdy přirostl k srdci. Mám rád praktická auta, která se nebojí svých větších rozměrů a dávají světu na obdiv svůj vzhled. Pokud na víc pod kapotou pracuje takto dynamický agregát, loučení je to opravdu těžké.

Celkové hodnocení: 97%

Průměrná spotřeba: 9,1l/100 km

Cena: Od 1.189.900 Kč

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *