Test Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4

S blížícím se koncem roku a začátkem zimních radovánek jsem chtěl vyzkoušet crossover, jenž dokáže být pohodlným společníkem pro každodenní jízdu městskou divočinou a zároveň v sobě skrývá schopný pohon všech kol na výlety mimo vozovku. K testování jsem si tak vybral jednoho z průkopníků SUV vozů na českém trhu, ano řeč je o modelu Nissan Qashqai.

Design
Druhá generace japonského sportovně užitkového vozu se představila na českém trhu již v roce 2014, po třech letech se tak do prodeje dostává modernizované provedení, které bude chtít navázat na prodejní úspěchy skrze celou Evropu. Omlazující kůra se nejvíce dotkla předních partií vozu, kde si můžeme povšimnout nových světlometů v našem případě s full led technologií. Pozornosti neunikne ani přepracovaný nárazník s novými mlhovými světlomety a mohutná mřížka chladiče s dominantním chromovým véčkem, jenž sjednocuje aktuálně nabízené modely této značky. Modernizace přídě přispěla k větší agresivitě vozu. Neoslovilo mě jen zpracování loga, které působí jak zaplácnuté v aspiku. Daleko hezčí by bylo klasické plastické zpracování. Boční partie nejvíce odhalují kompaktnost crossoveru, Qashqai měří na délku 4.394 milimetrů. Jak ve městě, tak i v terénu je Qashqai velmi obratný a svými rozměry nikterak nelimituje, právě naopak se s ním velmi dobře parkuje. Součástí naší výbavy jsou designově velmi zdařilé disky kol z lehké slitiny o velikosti devatenácti palců. Na zádi se modernizovaný Qashqai prezentuje ledkovými světlomety a celkově rozkročeným postojem (šířka vozu 1.806 milimetrů).

Interiér
SUVéčka mám velmi rád za bezkonkurenčně nejpříjemnější nastupování, světlá výška vozu dosahující hodnoty 21 centimetrů zaručuje vystupování téměř na natažené nohy. Ještě dříve nežli se posadíte, zaujmou odvážně tvarované sedadla, poté co usednete nebudete chtít již vystupovat. Sedadla nabízejí příjemnou konzistenci materiálu a v kombinaci s výborným bočním vedením a sedákem, který nabízí dostačující oporu stehen i delším řidičům, jsou ve své třídě jedny z nejlepších. Palubní deska je téměř identická s předchůdcem, přibyly nové styly dekorů, jemnou retuší prošla i grafika multimédií. Největší změnou je tak zcela nový kůží obšitý multifunkční volant. Ten jsem již jednou v rukách měl a to konkrétně u modelu Micra, již tehdy jsem ocenil šíři věnce volantu a kvalitní prošívání. Celkově volant padne do ruky jako ulitý a práce s ním je příjemná, možná bych uvítal zredukování počtu ovládacích prvků. Qashqai mě však nejvíce oslovil uživatelskou přívětivostí, vše je ergonomicky dokonalé snad jen na zbytečně utopený ovladač pohonu všech kol, který se krčí kdesi u levého kolene řidiče. Rozhodně bych ho chtěl u řadící páky, Qashqai se umí v terénu až překvapivě ohánět, takže není důvod se stydět. Připomínku bych měl k absenci nastavení výšky loketní opěrky, kdo má rád ruku výše má bohužel smůlu. Dominantou středového panelu je dotykový multimediální systém NissanConnect nabízející navigační systém, rádio či spárování s chytrým zařízením. Na obrazovce se dále promítá i kompletní plejáda kamer pro bezpečné a jednoduché parkování. Každopádně funkčnost a grafické zpracování systému hodnotím jako podprůměrné, konkurence v tomto ohledu Qashqaii ujíždí. Z praktického hlediska nabízí interiér řadu odkládacích prostorů. Klasikou je odkládací schránka před spolujezdcem, kapsy ve dveřích kam se s přehledem umístí lahev s vodou. Potěší odkládací prostor v loketní opěrce a držáky na plechovky a kelímky. Na zadních sedadlech se sedí obdobně komfortně jako vpředu, nicméně díky menším rozměrům se nedá počítat s nadměrným prostorem před koleny. Při svých 180 centimetrů jsem neměl problém si sám za sebe sednout, vzrostlejší cestující by však již koleny narážel. Pro zadní cestující je připravena hned dvojice USB konektorů pro napájení chytrých zařízení.

Zavazadelník
Na kompaktní rozměry nejvíce doplatil zavazadelník, nicméně hodnota 410 litrů v základním uspořádání je dostačující i pro každotýdenní cestování na chalupu či pro převoz sportovních pomůcek, když už testujeme SUV pro aktivně žijící majitele. Pod ložnou plochou se nachází rezervní kolo, které beru u této kategorie vozů za nezbytné. Počítat se taktéž musí s vyšší nakládací hranou zavazadelníku. V případě složení zadních sedadel nevzniká úplně rovná ložná plocha, nicméně prostoru pro převoz například jízdního kola či lyží je dostatek.

Jízda
Modernizovaný Qashqai je na našem trhu nabízen se čtveřicí agregátů. Dvě jednotky spalující benzín jsou nabízeny ve výkonových variantách se 115 a 165 koňskými silami. V případě nafty se výkonově bavíme o 110 koních a konkrétně v našem případě o silnějším dieselu s výkonem 130 koňských sil. Jednotka je spjata se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem obou náprav. Manuální převodovka nabízí krátké a přesné dráhy, jen je škoda, že při přeřazení dochází ke cvaknutí, které jsem zpozoroval i u aliančního Renaultu. Nicméně jednotka s výkonem 130 koňských sil je schopným a především velmi kultivovaným společníkem. Jednotka nabízí slušný zátah již od nízkých otáček, při prudším sešlápnutí plynového pedálu se projeví mírný turboefekt. V testu jsme převážnou část strávili ve městě a na okreskách. Součástí testu byl i velmi náročný výlet mimo silnici navíc v mrazivém počasí. Průměrná spotřeba se i tak zastavila na rozumných 5,6 litru nafty. Co se týče jízdy jako samotné, oslovil mě komfortně naladěný podvozek. Největší problém měl podvozek s dírami ve městě a přejezdy kanálů, svou roli zde však hrály i pneumatiky s nižším profilem. Řízení je až sametově lehké, chválím i skvělý výhled šikmo vpřed díky úzkým sloupkům. Zároveň jsem rád, že Qashqai nabízí velká zpětná zrcátka, která přijdou vhod i při manévrování v terénu. Právě chování vozu mimo zpevněný povrch musím vyzdvihnout. Naftová jednotka se dokázala vypořádat se všemi nástrahami, to samé platí o pohonu všech kol, který nabízí tři režimy. Základním režimem je pohon pouze přední nápravy, po stisknutí se aktivuje režim AUTO, jenž sám vyhodnocuje aktuální situaci a dle potřeby připojuje automaticky zadní nápravu. V obtížnějších situacích lze na stálo uzavřít pohon všech kol v poměru 50:50. V tomto režimu se Qashqai prezentuje jako odhodlaný bojovník, který chce ukázat svému majiteli, že není pouze městským náfukou. Inu posuďte sami, jak si Qashqai vedl v našem stoupání zasněženou krajinou Podkrkonoší.

Verdikt
Jako největší slabinu vidím pomalejší multimediální systém, který v porovnání s konkurencí trochu pokulhává. Scházela mi výškově nastavitelná loketní opěrka a nemohl jsem si zvyknout na ovladač pohonu všech kol umístěný mimo zorné pole řidiče. Naopak mě oslovily sedadla a volant, celkově se mi na Qashqai líbí přívětivost k řidiči a jeho terénní schopnosti. Aktuálním tématem v nabídce Nissanu je akční modelová řada crossoverů Nissan Czech Line.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *