Na cestách,  Testy Škoda Auto,  Testy vozů

Nová Škoda Superb Combi – První dojmy z Portugalska

V letošním roce se bude o Škodovce hodně mluvit. Na trh vstupuje nová generace Superba. Zanedlouho se spustí prodeje druhé generace největšího SUV Kodiaq. Modernizací prošel mladoboleslavský bestseller Octavia a brzy světlo světa spatří zcela nový, čistě elektrický model Epiq. Česká automobilka je tak plná očekávání, jak se povede uvedení jednotlivých modelů. U příležitosti dynamické prezentace v okolí portugalské metropole jsem měl možnost okusit na vlastní kůži zcela novou generaci mladoboleslavské vlajkové lodi.

První seznámení

Design modelové řady Superb byl vždy posazen o laťku výše oproti zbytku modelové řady. Při současné snaze co nejvíce sjednotit hlavní designové prvky všech modelů značky, je Superb nyní asi nejvíce podoben menší Octavii. Přesto lze konstatovat, že design nové generace lze označit za svébytný a na první pohled si Superb s ničím nespletete. Novým výrazným prvkem je rozměrná mřížka chladiče, na níž plynule navazují Matrix-LED světlomety s charakteristickými krystalickými dekory. Oproti předešlé generaci můžeme vidět patrné zúžení zadních LED světlometů ale i absenci mlhových světlometů v předním nárazníku. Celkový design vozu je více uhlazený, předešlá generace působí více sportovněji. Z pohledu rozměrů se největší novinkou jeví celkový nárůst o 40 milimetrů. Podařilo se i významně zlepšit celkovou aerodynamiku. Díky snížení součinitele odporu vzduchu o 15% na skvělých 0,25 se jedná o nejaerodynamičtější kombi v historii značky. Mezi povedené novinky lze zařadit i metalickou barvu Ice Tea, která nechává vyniknout hlavním designovým prvkům.

V interiéru jako doma

Jsou auta, do kterých sednete a týden si zvykáte na rozmístění ovladačů, posez za volantem a ovladatelnost. Nový Superb je tím vozem, do kterého usednete a jste jako doma během okamžiku. Zásluhu na tom mají naprosto dokonalá sedadla. Ve výbavě Laurin&Klement disponují i 10ti pokročilými, masážními funkcemi. Pozitivní zprávou je, že i základní sedadla nabízejí tři masážní funkce, možnost manuálně upravit délku sedáku či elektricky nastavit sklon opěradla. K pocitu naprostého souzení s interiérem se přidává i výborná pozice za volantem, příjemné materiály v oblasti loktů či intuitivní ovládání nové až 13″ palcové obrazovky. Samostatně stojící displej nabízí úctyhodnou úhlopříčku. Naštěstí nikterak zásadně neodvádí pozornost řidiče ani nezaclání ve výhledu. Za mě velmi příjemnou novinkou jsou nové multifunkční ovladače Smart Dials. Konečně byla vyslyšena přání zákazníků, a tak se můžeme těšit z ovladačů s příjemně strukturovaným povrchem, kterými lze ovládat vícero funkcí. Intuitivně tak levým ovladačem korigujete teplotu klimatizace, zároveň vyhřívání/odvětrávání sedadel. Totožné funkce najdeme na pravém ovladači pro spolujezdce. Prostředním ovladačem se ovládá hlasitost infotainmentu, intenzita ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizace, jízdní režimy a zvětšení či oddálení navigační mapy.

Mezi zásadní novinku lze zařadit i přesunutí ovladače automatické převodovky pod volant. Nově se tak uvolnilo místo na středové konzoli a řidič má volič blíže po ruce. Interiér bude nabízen v několika konfiguracích, které budou souviset s výbavovým stupněm Selection či L&K. Zákazník si tak bude moci zvolit mezi barevným provedením ale i použitými materiály. Superb je i nadále etalonem v oblasti vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech se budete cítit opravdu komfortně. I díky prodloužení celkové délky o 40mm se podařilo navýšit celkový objem zavazadelníku o 30 litrů na konečných 690 litrů.

Novinky pod kapotou

Hned šestice motorizací na výběr potěší drtivou většinu potencionálních zákazníků. Zklamán bude snad jen příznivec manuálního řazení, nová generace je totiž nabízena ve standardu s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Základní motorizací je mild-hybridní jednotka 1,5 TSI mHEV s výkonem 110 kilowatt. Nabídku zážehových motorizací doplňuje dvoulitrové TSI s výkonem 150 kilowatt a vrcholné provedení s maximálním výkonem 195 kilowatt a pohonem všech kol. V nabídce nadále figuruje oblíbené dvoulitrové TDI s výkonem 110 kilowatt a silnější provedení s výkonem 142 kilowatt a opět pohonem všech čtyř kol jako v případě nejsilnějšího benzínu. Vylepšením prošel plug-in hybrid, jenž nově nabízí dojezd čistě na elektřinu lehce nad sto kilometrů. Navíc jej rychleji dobijete z deseti na osmdesát procent kapacity baterie, potřebuje přibližně 25 minut (DC).

Podvozek jede na maximum

Adaptivní podvozek DCC+ je standardem pro výbavový stupeň Laurin&Klement, případně na přání v paketu Drive Plus. Rozhodně doporučuji v rámci nižší výbavy právě tento paket připlatit. Vylepšený adaptivní podvozek jede na maximum, nejenže stojí za vyšším komfortem, ale i za lepší jízdní dynamikou. V režimu komfort příjemně žehlí i větší nerovnosti, naopak v režimu sport je agilnější a dodává pocit většího spojení s vozovkou. Nová verze adaptivního podvozku využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. V předešlé generaci byly obě funkce řízeny pouze jedním ventilem. Řízení je velmi příjemné, potěší i dobrá manévrovatelnost na úzkých portugalských silničkách. Na jízdě nové generace Superba se opravdu chyby hledají velmi těžko. Uvidíme, co odhalí například naše rozbité okresní cesty, které jsou často nekompromisní. Z mého pohledu se podařilo i lépe odhlučnit kabinu, vliv na to má i lepší aerodynamika a pravděpodobně využití vícero izolačních materiálů.

Manažeři, těšte se!

Celkem 90 procent prodaných Superbů končí u firemních zákazníků. Manažerská limuzína, to jest vizitka mladoboleslavské vlajkové lodi. Přes týden reprezentativní vůz pro obchodní jednání, o víkendu rodinný křižník pro cestu na chatu. Nejenže Superb dobře vypadá, jezdí, zásadně stojí za bezpečným cestováním. Až deset airbagů na palubě, zcela nové nanosenzory, asistent pro odbočování, průjezd křižovatkou či antikolizní asistent. Za bezpečností stojí celá plejáda jak pasivních, tak aktivních prvků bezpečností výbavy. Nesmí chybět ani škodovácká doména Simply Clever řešení. Nově až 28 prvků, které stojí za příjemnějším užívání vozu. Premiéru si například odbyla elektricky ovládaná roleta zavazadelníku. Na Superb se opravdu můžeme těšit, novinek je více než dost. Podstata zůstala stejná jako u předchůdce, úspěch je tak zaručen.

 

Facebook Comments