Testy Lexus

Lexus RX 500h F Sport – SUV z klubu vyvolených

Lexus RX 500h – SUV z klubu vyvolených

Vlajková loď japonské automobilky Lexus nesoucí označení RX vstupuje na český trh v nové generaci. Ikonické SUV v pátém vydání sází na nový designový jazyk, prvotřídní technický základ, vysokou úroveň komfortu a skvěle fungující hybrid. Konkurence v segmentu luxusních SUV nedělá kompromisy. Lexus tak do boje posílá opravdu „vymazlený” kousek.

Základní informace

  • Délka: 4 890 mm
  • Šířka: 1 920 mm (se sklopenými zrcátky)
  • Výška včetně ližin: 1 695 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Světlá výška: 183 mm
  • Palivo: Benzín, hybrid
  • Výkon: 273 kW
  • Převodovka: 6 AT

Nabídka pohonných jednotek

RX 350h E-CVT

Základní pohonná jednotka nové generace modelu RX nabízí hospodárný výkon. Čtyřválcový, řadový, benzinový motor o objemu 2,5 litru disponuje maximálním výkonem 184 kilowatt, respektive 250 koňských sil. Výkon je skrze E-CVT převodovku (elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem) přenášen na kola přední nápravy i zadní nápravy. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 6,4 – 6,7 litry na sto kilometrů. Hybridní pohonné ústrojí čtvrté generace zajišťuje autonomní dobíjení, hladký chod a hospodárnost. Přesto potěší svojí agilností, z nuly na sto kilometrů v hodině akceleruje za rovných osm vteřin.

RX 450h+ E-CVT

Novinkou v nabídce pohonných ústrojí modelu RX je první plug-in hybrid. Kombinací čtyřválcového, řadového, benzinového motoru o objemu 2,5 litru a trakční lithium-iontové baterie o kapacitě 18,1 kWh nabízí maximální výkon 227 kilowatt (309 koní). Díky přítomnosti elektromotoru i na zadní nápravě je RX450h+ permanentní čtyřkolkou. Lithiová baterie umožní při plném nabití urazit až 65 kilometrů čistě na elektrický pohon. I zde své místo našla E-CVT převodovka. Kombinovaná spotřeba se dle výrobce pohybuje okolo 1,1 až 1,2 litru na sto kilometrů. Samozřejmě v případě využití elektrické energie. V případě vybité baterie je spotřeba samozřejmě podstatně vyšší.

RX 500h 6AT

Vrchol nabídky nabízí technicky dokonalé auto kombinující, přeplňovaný, benzínový motor o objemu 2,4 litru s dvojicí elektromotorů. Maximální výkon dosahuje hodnoty 273 kilowatt, respektive 371 koní. Přední elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a šesti stupňovou automatickou převodovkou. Na zadní nápravě e-Axle pak našel své místo elektromotor o výkonu 80 kW. Díky pohonu DIRECT4, výkonu 371 koní a točivého momentu 645 Nm se můžete těšit na špičkovou dynamiku, opojnou akceleraci a prvotřídní jízdní požitek. Kombinovaná spotřeba dosahuje hodnoty 8,2 – 8,5 litru na sto kilometrů.

Týdenní soužití s vozem

Nespustíte z něj oči

Nový designový jazyk, jenž udává i menší SUV s označením NX se jednoduše neokouká. Byť některé prvky můžeme znát právě z menšího sourozence, RX je povznáší ještě o úroveň výše. Silueta vozu je hodně dynamická, prodloužená kapota dodává vozu na velkoleposti a sebejistotě. Delší rozvor o šest centimetrů, snížení výšky o jeden centimetr a širší rozchod zadních kol o čtyři centimetry dodává vozu na robustnosti. Tri-LED světlomety s funkcí AHS elegantně navazují na již typickou mřížku chladiče o velkolepých rozměrech. Oproti předešlé generaci je vše uhlazenější, výsledkem je sportovně elegantní vzhled z každého úhlu pohledu. Velkou parádu dělají i 21″ litá kola F SPORT Performance z lehkých slitin obutých do pneumatik 235/50 R21. Přes celou šíři zadní části vozidla se táhnou světlomety s integrovaným nápisem „Lexus”. RX 500h nabízí celkem šest volitelných laků karoserie, černá barva opticky vůz zmenšuje, každopádně dodává na celkové agresivitě a sportovnosti.

Vítejte v království komfortu

Výbava F Sport může navozovat pocit sportovního vozu, realita je však podstatně jiná. Hlavní slovo zde má komfort, veškerá pozornost je tak soustředěna na maximální pohodlí všech cestujících na palubě nové generace modelu RX. Prvotřídní materiály, precizní zpracování každého detailu, špičkové odhlučnění a kokpit „Tazuna” s orientací na přímé a intuitivní ovládání. Všechny základní ovládací prvky jsou umístěny v zorném poli řidiče, tak aby nedocházelo ke sklánění zraku. 14″ multimediální dotykový displej je mírně natočen směrem k řidiči, nabízí tak velmi dobrou čitelnost. Ovládání je rychlé a intuitivní, nejčastěji používané funkce jsou k dispozici na jeden dotyk. Před řidičem je připraven digitální přístrojový štít, který za pomoci klavírního lesku elegantně přechází právě ve zmíněný multimediální dotykový displej. Chválím přehlednost a líbivé grafické zpracování. Velkou měrou se o komfort na palubě zasluhují sedadla. Kožená sedadla F SPORT Performance nabízejí exkluzivní spojení funkčnosti a komfortu. Nabízejí jak dostatečnou oporu těla, tak i neskutečné pohodlí na dlouhé cesty. Samozřejmě nechybí vyhřívání, odvětrávání, elektrické nastavení v osmi směrech, nastavitelná bederní opěrka ve dvou směrech a hlavová opěrka ve čtyřech směrech. Komfortní posez za volantem si tak najde opravdu každý.

Díky velkolepému rozvoru 2.850 milimetrů se cestující ve druhé řadě sedadel mohou komfortně usadit a relaxovat po čas dlouhé cesty. Sedadla jsou velmi pohodlná i zde. Místa je všemi směry na rozdávání a rozhodně se zde nešetřilo na kvalitě materiálů. Cestující ve druhé řadě sedadel tak čeká obdobný zážitek z prvotřídních materiálů a perfektně zpracovaných detailů. Protihluková skla s UV filtrem plní svoji funkci na výbornou. Zatmavení skel v zadní části pak dodává na pocitu maximálního soukromí. Sedadla druhé řady jsou elektronicky nastavitelná, disponují dále funkcí vyhřívání či odvětrávání. Na cestujících v zadní části vozu se tak u Lexusu jednoduše nešetří. Zavazadelník nabízí dostatečný objem pro každodenní provoz, je třeba počítat s vyšší hranou zavazadelníku. I zde za pátými dveřmi jsou použiti vysoce kvalitní materiály, ať už plasty na víku kufru či použité materiály na podlážce zavazadelníku.

Vyspělý a dynamický hybrid rozpoutává emoce

Verze RX 500h je technicky a technologicky vyspělý vůz, který nedělá žádné kompromisy. Benzínový přeplňovaný motor o objemu 2,4 litru v kombinaci s dvojicí elektromotorů nabízí vzrušující výkon 371 koňských sil. Hybridní ústrojí je nesmírně kultivované, na jedné straně úspora paliva na druhé straně návyková dynamičnost a agilita. Hlavní slovo zde však nemá výkon, byť ke sportovnosti má svým výkonem a technickým základem blízko. Komfort je tím, co Lexus předkládá svým zákazníkům. Podvozek je jedna báseň, dokáže filtrovat s grácií široké spektrum nerovností. Jakoby jste levitovali pár milimetrů nad vozovkou, na druhé straně však dokáže neuvěřitelné věci v případě agresivnějšího jízdního stylu. Perfektně drží na silnici, je poznat, že má svoji váhu, přesto se ochotně vrhá vstříc novým zatáčkám. Rozhodit se nechá snad jen velkou příčnou nerovností v zatáčkách, kde podvozek trochu ztratí na svém klidu. Celkový dojem z řízení je hodně ovlivněn jízdním stylem. Kdo hledá komfort, najde ho. Kdo očekává sportovního ducha, nebude dozajista zklamán a kdo očekává spolehlivého parťáka na dlouhé štreky, bude maximálně spokojen. Od jízdního stylu se odráží taktéž reálná spotřeba paliva. Jezdit se dá za osm litrů ale i za průměrných 10 litrů na sto kilometrů při celkově dynamičtějším stylu jízdy. Ostatně i líbivý akustický projev jednotky tak trochu vybízí k rychlejší akceleraci a užívání si tohoto technicky dokonalého vozu. Emoce za volantem tak rozhodně najdete.

V městském provozu jsem ocenil hbitost a velmi dobrou manévrovatelnost. Přestože na délku má skoro pět metrů, nemá problém se stísněnými prostory na parkovištích obchodních center. Parkování tak překvapivě není žádný problém, k dispozici je parkovací kamera a parkovací senzory. Díky vyššímu posezu za volantem je z vozu velmi dobrý výhled. Masa plechů a absolutní ticho na palubě dodává pocit bezpečí a uzamknutí od okolního spěchu velkoměsta. Samozřejmostí je přítomnost celé řady aktivních a pasivních prvků bezpečnostní výbavy, které dělají z RX bezpečný vůz pro celou rodinu.

Ceník Lexus RX 500h

Základní provedení modelu RX startuje na částce 1.790.000 Kč, jedná se o konfiguraci RX 350h ve výbavě Comfort. Verze 500h vyšroubovala cenu na 2.570.000 Kč v případě výbavy F Sport. Dalších 150.000 Kč je nutné připlatit v případě zájmu o vrchol nabídky, tedy konfiguraci F SPORT PLUS. Připlatit si můžete ještě 40.000 Kč za metalický lak a 50.000 Kč za panoramatické střešní okno. Testovaná konfigurace se tak pohybovala okolo 2,75 milionu korun.

Aktuální ceník nového Lexusu RX naleznete na oficiálních stránkách Lexus Česká republika

Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Lexus RX 500h

  • Dynamický a nezaměnitelný design karoserie
  • Prvotřídní komfort, akustika, dílenské zpracování
  • Výkonný hybrid, kultivovanost, dynamika
  • Jisté jízdní vlastnosti, pohodlný podvozek
  • Výborná sedadla

Mínusy modelu Lexus RX 500h

  • Obtěžující akustické upozornění na překročení rychlosti (nutno pokaždé vypnout)
  • Malé kličky na otevření dveří z interiéru

Celkové hodnocení modelu Lexus RX: 99%

Fotogalerie

Facebook Comments