Test Nissan Leaf – Elektrizující zkušenost

Pohledný, praktický a cenově přijatelný elektromobil? Ještě před lety se takové vozy hledaly opravdu horko těžko. I samotná první generace Nissanu Leaf, alespoň u mě nesplňovala první podmínku, tedy pohledný design. S příchodem nové generace se Nissan vydal opačným směrem nežli doposud. Přede mnou tak stojí otázka. Je nový Nissan Leaf vlaštovkou k elektrizující budoucnosti?

S elektromobily zde na autazive.cz nemáme mnoho zkušeností, Nissan Leaf je tak prvním elektromobilem, jenž testujeme v řádném týdenním testu. Neznamená to, že bychom nebyli elektromibilitou políbeni, rozhodně se však nemůžeme srovnávat s majiteli, jenž jsme po celý týden vyzpovídali u nabíjecích stojanů. Právě u nabíjecích stojanů jsme s řadou majitelů mohli sdílet naše nadšení a první zkušenosti. Opačně jsme přijímali dlouhodobé zkušenosti a poznatky z provozu automobilu, jenž probudíte k životu z nabíječky v garáži.

Design
Jsem rád, že Nissan upustil od extravagantního designu, kterým prezentoval svoji první generaci vozu Leaf. Novinka tak už jednoduše není takovým „exotem“ a vyráží do boje s naopak velmi pohledným designem. Příď vozu je sjednocena s ostatními modely japonské automobilky, nejvíce se přibližuje menšímu modelu s označením Micra. Nechybí tak mohutné chromové véčko, logo automobilky zapracované do průsvitně modré masky chladiče V-motion a ostře řezané Full LED světlomety s charakteristickým světelným podpisem. Z profilu nejvíce zaujme vznášející se střecha, která našla inspiraci u vojenských letounů díky sloupkům propojenými se sklem. Oku neuniknou ani originální sedmnácti-palcové disky kol z lehkých slitin, plaketka odkazující na nulové emise či hluboko zapuštěné zadní svítilny do boku karoserie. Na zádi se nový Leaf chlubí originálně tvarovanými světlomety, modrým difusorem a zatmavenou částí pátých dveří, která navazuje na okno zavazadelníku. Celkově působí nový Leaf hodně houževnatě, zadní nárazník vzbuzuje pocit svalnatosti celé karoserie. Během týdne jsme se setkávali s mnoha kladnými recenzemi právě směřující k sympatickému a zároveň dravému vzhledu. Ještě bych se rád vrátil k předním světlometům, které mimo povedený vzhled nabízejí výbornou světelnou účinnost. Při večerních projížďkách tak máte pocit, že silnice  před vámi doopravdy elektrizujete.

Interiér
Z exteriéru vozu jsem opravdu velmi spokojený. V některých detailech jsem však dobrou náladu ztratil v interiéru vozidla. Ne, že by interiér nevypadal vkusně, spíše mě mrzí jeho naprostá odtažitost od vizí elektromobility. Palubní deska na mě působí možná až strnule, bez nápadu a to mě u elektromobilu, který má hrát noty budoucnosti, trochu udivuje. Každopádně kvalita zpracování a ergonomie řidičovy zóny je na velmi dobré úrovni. Byť se také bavíme o vozu, jenž se s klidem přehoupne přes hranici jednoho miliónu korun. Největší plus si ode mě odnáší, jako u jiných Nissanů, skvěle vytvarovaný, kůží obšitý volant. Zde v Leafu je volant prošíván modrou nití, aby tak korespondoval s ostatními doplňky, jenž jsou vyvedeny taktéž v modré barvě. Jedná se tak například o čalounění sedadel, výplně dveří či budíků přístrojového štítu. Nový Nissan Leaf kombinuje digitální přístrojový štít s analogovým rychloměrem, tato kombinace rozhodně není ke škodě. Opět ve mně však neevokuje pocit elektrizující budoucnosti. Každopádně budíky jsou skvěle přehledné, digitální přístrojový štít nabízí nespočet nastavení preferovaných ukazatelů, a tak si budíky můžete různě uspořádat. Co mě však na interiéru Leafa vadí asi nejvíce, je multimediální navigační systém NissanConnect EV se sedmi palcovou dotykovou obrazovkou. Budu se opakovat jako u ostatních modelů této automobilky, byť je infotainment relativně přehledný jeho rychlost, grafické zpracování a intuitivnost je na opravdu podprůměrné úrovni. Pokud budete na systém pospíchat, rád vás podráždí ještě více sekajícím se chodem. Zde opravdu náznak budoucnosti nehledejme. Každopádně co potěší asi každého

jsou designově pohledná sedadla, která nabízejí opravdu velmi příjemný posez i na delší cesty. Sedák je příjemně dlouhý a široký, takže i pro mohutnější postavy jsou sedadla maximálně komfortní. Na středovém tubusu nehledejme řadící páku ani volič automatické převodovky vyvedený v klasickém vzhledu. Nissan si pro majitele přichystal velmi zajímavé řešení v podobě malého joysticku. Rád bych se ještě pozastavil nad výbavou vozu. Jak již bylo řečeno, nový Leaf není žádný vůz pro masy. Jeho pořizovací částka startuje na 926.000 korunách. V případě testovaného vozu vyvedeného ve výbavovém stupni Tekna se částka vyhoupne na 1.026.000 Kč. Naštěstí se již za nic potřebného nepřiplácí, a tak na palubě nalezneme například inteligentní panoramatický kamerový systém, vyhřívaný volant potažený kůží, vyhřívaná přední a zadní sedadla, automatická klimatizace, 17″ hliníková kola či přední LED světlomety s automatickým nastavením sklonu. Výbava je tak opravdu bohatá, pokud navíc přidáme řadu prvků asistenční výbavy. Výsledná cena není ve své podstatně tak přemrštěná, jak se zprvu zdála. Co se týče prostornosti, tak v přední části se komfortně usadí i vyšší postavy. Horší situace nastává ve druhé řadě sedadel. Při svých 180 centimetrech jsem si celkem v pohodě a klidu dokázal komfortně usadit. Sedadla zde na zadní lavici jsou opravdu příjemně měkká, a tak možná nevnímáte jinak vcelku stísněný prostor nad hlavou. Pokud se za volant usadí vyšší postavy, na zadních sedadle zbude bohužel prostoru tak akorát pro děti. Alespoň zde nalezneme systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček.

Zavazadelník
Dle norem metody VDA se do zavazadelníku s víkem vejde maximální objem zavazadel v hodnotě 385 litrů. Pokud budeme počítat objem bez přítomnosti víka zavazadlového prostoru, tak se dostaneme na objem 420 litrů. V případě složení sedadel druhé řady, jenž jsou dělena v poměru 60:40, se objem zvýší až na maximálních 1.161 litrů. Otvor zavazadlového prostoru není kdovíjak veliký, počítat se musí i s vyšší nakládací hranou o bočními síťkami, které jsou již obsazeny kabeláží k nabíjení baterií. Pro život ve městě, tedy pro převoz nákupů, sportovních tašek, popřípadě složeného kočárku, je zavazadelník dostačující.

Jízda
Ať na vás exteriér a interiér působí více či méně futuristicky, elektrizující zážitek zažijete při prvních kilometrech. Pro všechny, jenž řídí elektromobil poprvé, to bude vlastně zážitková jízda. Na palubě totální ticho, solidní odpich a pocit většího spojení s přírodou. Najednou se ve vás probudí druhé já, to více ekologické a máte radost, že jízdou podstatně méně škodíte okolnímu světu. Samozřejmě nesmíme zapomenout na to, že vůz byl někde vyroben. Továrna nikdy nebyla to nejvíce ekologické slůvko a transport taktéž nestojí za zelenými pláněmi podél dálnic. Každopádně samotným provozem na elektřinu doopravdy produkujeme nulové emise zatěžující naši planetu. To je dobrá zpráva, nicméně s tou opět souvisí infrastruktura dobíjecích stanic a výroba elektrické energie. Vše má své pro a proti a Nissan se tak snaží částečně ukazovat směr, kterým bychom se měli ucházet. Zpět k pocitům za volantem. Odezva od kol, manipulace s vozem, to vše zůstává jako u běžného vozidla se spalujícími jednotkami. Chování podvozku a schopnosti filtrovat nerovnosti jsou taktéž na úrovni většiny konvenčních vozů.  Změna začíná ve zvukovém projevu. Představte si metro, elektrickou tramvaj či podobné dopravní prostředky a přesně tak zní i rozjezd nového Leafu. Jemné pískání však odstartuje nečekaný zářez těla do sedadel. Zrychlení je

doopravdy fascinující, rychloměr jakoby nestíhal tak velký elektrický náboj. Po přehoupnutí se přes hranici sto kilometrů za hodinu se z Leafa stává linkový autobus, jelikož spotřeba energie mizí rychleji než si přejete. Na dálnicích tak budete raději jezdit 120 kilometrů za hodinu, aby jste hned po příjezdu do většího města nemuseli hledat dobíjecí stanice. Právě delší cesty mezi většími městy jsou stále velkou slabinou, cestu si musíte plánovat předem a částečně doufat, že stanice nebude mimo provoz. Tuto zkušenost jsem zažil při vyjížďce z Prahy do Krkonoš. V mém plánu bylo dobít baterii na rychlonabíječce v Mladé Boleslavi. Nicméně po příjezdu mi nabíjecí stanice nebyla ochotna nabídnout potřebnou dávku energie a klidu na zbývající část cesty. Stanice v Mladé Boleslavi se nachází v areálu společnosti ČEZ a to byl právě onen problém, k testovanému vozu jsem neměl k dispozici čipovou kartu. S méně jak polovičním nabitím baterie jsem vyjížděl vstříc vícero kopcům v Podkrkonoší. K domácí nabíječce jsem dorazil s cca 10% baterie a totálně zmrzlými nohami, abych ušetřil energii v baterii. Každopádně pokud bych na půli cesty mohl s klidem dobít alespoň část baterie, musím říct, že cesta byla více než příjemná. Komfort na palubě je dán i nízkou hladinou hluku, solidní výbavou a slušnou účinností předních LED světlometů. Co se týče nových technologií, které Leaf nabízí, řeč může být především o systému e-pedal či propilot. E-padel je novinka, která umožňuje ovládat zrychlení a brzdění vozu za pomocí jediného pedálu. Pokud chcete zrychlovat pedál, klasicky zmáčknete. Pokud pedál přestanete tlačit spustí se automatické regenerativní brzdění. V případě intenzivního brzdění samozřejmě použijete brzdový pedál. Pokud budu mluvit za sebe, tato novinka mě až tak zábavná, jak uvádí výrobce, nepřichází. Raději bych se věnoval kompletní výměně pomalého infotainmentu. Druhá novinka propilot je kombinací hned několika pomocníků při samotné jízdě. Kromě udržování rychlosti a vozidla v jízdním pruhu za vás propilot vyřeší i krizové brzdění před překážkou. Po zapnutí těchto pomocníků na vás přeci jen trochu dýchne pocit blízké budoucnosti. Vozidlo na elektrický pohon samo ochotně zatáčí, samo zrychluje, samo přibrzdí dle vozidla před vámi a ještě vás hýčká svým pohodlím. Na závěr ještě čísla. Z nuly na sto akceleruje za 7,9 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví již na 144 kilometrech. Co se týče motoru, tak ten jest synchronní, poháněný střídavým proudem s maximálním výkonem 150 koňských sil a točivým momentem 320 Nm. Pokud se podíváme na měření dojezdů, tak homologovaný kombinovaný dojezd (WLTP) je 270 kilometrů,  homologovaný dojezd dle (NEDC-BT) je pak až 350 kilometrů. V realitě nejvíce závisí na profilu terénu, jízdním stylu a ekologickém smýšlení samotného řidiče. Během testování se reálný dojezd pohyboval většinou kolem 250 – 270 kilometrů. Doba nabíjení se na rychlonabíječce většinou pohybuje kolem jedné až jedné a půl hodiny. Pokud nabíjíte doma přes večer, tak počítejte s dobíjením klidně i v rozmezí 8 – 10 hodin.

Závěr
Během týdne jsme si na elektromobil značky Nissan příjemně zvykli. Leaf doopravdy udělal obrovský pokrok, kdy se z ošklivého káčátka vyklubal opravdu pohledný vůz. Život s elektromobilem však pořád není jak v bavlnce. Časté čekání na volné místu u rychlonabíjecí stanice, deprimující pohled na upadající stav baterie jak na mobilním telefonu či nejistý dojezd v případě delších cest mimo velká města. I přes to mě Leaf oslovil, do města je to opravdu povedený vůz s mnoha výhodami. Jen škoda, že pořizovací cena bude stále pro většinu zájemců nad rozpočet, a tak si elektromobily musí stále počkat na svůj prodejní „boom”.

Průměrná spotřeba: 206 Wh/km

Cena testovaného vozu:  od 1.026.000 Kč

Celkové hodnocení: 93%

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *