Toyota Yaris Cross

  1. Základní informace
  2. Naměřené hodnoty
  3. Výbava a ceník
  4. Konkurenti
  5. Hodnocení (+/-)
  6. Fotogalerie

1. Základní informace

  • Rozměry

Délka: 4.180 mm, Šířka: 1.765mm, Výška včetně ližin: 1.560 mm

Rozvor: 2.560 mm, Světlá výška: 170 mm

  •  Nabídka pohonných jednotek

Nová Toyota Yaris Cross vstupuje na český trh s benzínovým agregátem 1.5 Dynamic Force. K dispozici je ve čtyřech specifikacích s tím, že dvě disponují hybridní technologií. Základem nabídky je konvenční zážehová patnáctistovka Dynamic Force s maximálním výkonem 125 koňských sil. V tomto případě jednotka pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou, jenž přenáší výkon na kola přední nápravy. Druhou specifikací je totožná jednotka. Změnou je přítomnost automatické převodovky Multidrive, která taktéž pohání kola pouze přední nápravy. Zákazník dále může sáhnout po hybridním pohonu, ten nabízí dvě varianty. V obou případech pracuje s automatickou převodovkou e‑CVT. Výhradou hybridního pohonu je tak možnost rozhodnout se mezi pohonem přední nápravy a nebo pohonu všech čtyř kol. Hybridní pohon kombinuje patnáctistovku s maximálním výkonem 88 koní. Maximální výkon hybridního systému je pak 85 kilowatt, respektive 116 koňských sil. V městském provozu pak můžete jezdit i čistě na elektrický pohon.

  • 1.5 Dynamic Force (125 k) 6st. man. převodovka FWD
  • 1.5 Dynamic Force (125 k) aut. převodovka Multidrive S FWD
  • 1.5 Hybrid (116 k) aut. převodovka e‑CVT FWD
  • 1.5 Hybrid (116 k) aut. převodovka e‑CVT AWD-i




2. Naměřené hodnoty

Crossover mánie nebere konců, a tak automobilky chrlí jeden model za druhým. Toyota nechce zaostávat, do boje o zákazníky posílá zcela nový model Yaris Cross. V obrovsky konkurenčním prostředí je těžké něčím zaujmout natolik, aby se právě vámi vyrobený crossover stal hojně žádaným. Toyota rozhodně nebude patřit k těm cenově dostupnějším ani k designově extravagantním. Své triumfy však má a jsou to ty, které oceníte nejvíce. Kolik crossoverů vám nabídne benzínovou patnáctistovku, automatickou převodovku a pohon všech čtyř kol? Konkurence podstatně nižší. Toyota dle mého názoru vsadila na nejlepší možnou kartu. Svým zákazníkům chce nabídnout technicky vyspělý crossover a to v záplavě crossoverů chtějíc primárně zaujmout vzhledem, nejednoho zákazníka určitě potěší. Mé první seznámení proběhlo s vrcholnou specifikací. Pod kapotou tak pracovala hybridní pohonná jednotka s maximálním výkonem 116 koňských sil. K dispozici mi byla automatická převodovka a pohon obou náprav. Jednotka s maximálním točivým momentem 120 Nm při 3.600 – 4.800 otáčkách za minutu zaručuje velmi příjemné a agilní svezení. Byť z nuly na stovku je právě tato specifikace nejpomalejší (11,8 vteřiny), v městském provozu působí svižně. Na pomalejší akceleraci se podepsala celková hmotnost, pohon všech čtyř kol a automatická převodovka holt něco váží. Oproti základní verzi je o znatelných 150 kilogramů těžší, celková hmotnost je tak 1.775 kg. Hmotnost vozu se však z mého pohledu příjemně podepsala na celkovém jízdním projevu, který působí velmi dospěle a sebejistě. Výkonově jednotka postačuje i na vyšší hmotnost. Hybridní systém dokáže v městském provozu rozpohyboval Yarise Cross i čistě na elektřinu, a tak šetří nejen spotřebu ale i vypuštěné emise do ovzduší. Dle výrobce se průměrná spotřeba této jednotky pohybuje na hodnotě okolo 4,7 – 5,1 litru. V praxi je výsledek v průměru o půl litru vyšší. Pokud bych měl najít jednu věc, která mě z technické stránky vozu nejméně přesvědčila, budu muset zmínit automatickou převodovku. Ta se v mnohých případech chovala zmatečně. Její součinnost s hybridním pohonným ústrojím nelze označit za zcela perfektní. Celkový projev narušuje vyšší hluk při akceleraci a občasně zmatečné chování při dynamičtějším jízdním stylu.

  • Emise dle výrobce: 106-115 (g/km)
  • Emisní norma: Euro 6
  • Zrychlení 0-100 Km/h: 11,8 s
  • Maximální rychlost: 170 km/h

Chování vozu je příjemně čitelné, v zatáčkách se nikterak významně nenaklání a celková schopnost podvozku filtrovat široké spektrum nerovností je třešničkou na dortu. V celkovém hodnocení mě Yaris Cross přesvědčil o svém vyspělém technickém základu, pohon všech kol je pak něco navíc. Kdo ví, že ho využije, nebude zklamán. Při světlé výšce vozu 170 milimetrů se nebudete muset bát vyjížďky mimo zpevněný povrch.

3. Výbava a ceník

Po nahlédnutí do ceníku můžeme novinku konfigurovat hned ve čtyřech výbavových stupních. Základní verzi s označením Active lze pořídit od 455.000 Kč. Z výbavy se můžete těšit například na automatickou klimatizaci (hybridní pohon), 16 „ocelová kola s celoplošnými kryty, multimediální systém Toyota Touch® 2 s barevnou dotykovou obrazovkou (7“) a širokou bezpečnostní výbavu. Druhý výbavový stupeň Comfort startuje na částce od 495.000 Kč. Navíc přidává 16 „kola z lehkých slitin, multimediální systém Toyota Touch® 2 s barevnou dotykovou obrazovkou (8“) či tříramenný volant potažený kůží a koženou hlavici řadicí páky. Třetí stupeň Executive lze pořídit již výhradně s hybridními jednotkami, a tak cena startuje již podstatně výše, konkrétně od 660.000 Kč. Výbava Adventure je taktéž spjata pouze s hybridem, cena je pak vyšší ještě o 20.000 Kč. Výbava je v obou případech velmi bohatá. Nechybí Bi-LED přední světlomety, 18 „kola z lehkých slitin, multimediální systém Toyota Smart Connect® s barevnou HD dotykovou obrazovkou (9“), přední a zadní parkovací senzory, vyhřívané stěrače a volant, bezklíčové odemykání a startování Smart Entry & Start či bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Cenově se tak Yaris Cross pohybuje spíše až nad hranicí půl milionu korun. Ideální nabídkou je verze Comfort, kde lze připlatit za pakety Tech a Style, dohromady stojí 70.000 Kč.

V interiéru nového Yarise Cross jsem se cítil velmi komfortně. Výbava je vskutku bohatá. Potěšila mě však spíše celková kvalita zpracování a ergonomicky přívětivé prostředí pro řidiče. Posez za volantem je velmi příjemný, výhled z vozu vpřed je na dobré úrovni, ostatními směry to již tak ideální není. K dispozici je mnoho odkládacích prostor. Vzhledem ke skromným vnitřním rozměrům jsem se v přední části vozu necítil nikterak významně stísněn. Velkou pochvalu si odnáší zcela nový multimediální systém, který konečně dostal odpovídající grafiku a funkčnost. Oproti dříve testované RAV4 je to pořádný krok kupředu. Ovládání je intuitivní a velmi rychlé – zároveň v této cenové relaci by to měl být standardem. Ve druhé řadě sedadel je to s prostorem již limitující, tři dospělé osoby to zde budou mít dost nekomfortní. Potěší však příjemně prostorný zavazadelník. Ten má v případě verze s pohonem obou náprav 320 litrů. Předokolka pak k dobru přidává dalších 77 litrů. Na městský styl života je tato hodnota naprosto dostačující.



4. Konkurenti

Toyota Yaris Cross se jednoduše povedla, důkazem jest průběžné čtvrté místo v prodejích nových osobních vozů na českém trhu. Za první pololetí roku 2022 se pro malý crossover rozhodlo již 632 nových majitelů. Tržní podíl 6,89 procenta může Toyotu dozajista těšit. Segment SUV-B čítá celkem 26 zástupců. První místo náleží Seatu Arona, následuje Opel Crossland X a třetí příčku prozatím bere Ford Puma. Statistiky nám k modelu Yaris Cross taktéž prozradí zájem o pohon 4×4. V tomto případě se z celkového počtu 632 prodaných vozů může pohonem obou náprav pochlubit celkem 144 vozů. Z tohoto pohledu je Yaris Cross na děleném 39-40 místě v prodejnosti vozů s pohonem všech čtyř kol.

  • Seat Arona
  • Opel Crossland X
  • Ford Puma
  • Toyota Yaris Cross
  • Hyundai Kona
  • Hyundai Bayon

5. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Toyota Yaris Cross

  • Atraktivní a originální vzhled (sympatický vzhled přídě, oplastování podběhů)
  • Pohon 4×4 (v kombinaci s dostatečnou světlou výškou zvládne překvapivě hodně)
  • Jisté jízdní vlastnosti (schopný podvozek, příjemné ovládání)
  • Hybrid co funguje (kultivovaný projev, dostatek výkonu, agilní)

Mínusy modelu Toyota Yaris Cross

  • Vyšší pořizovací cena (za kvalitu se platí)
  • Automatická převodovka (občasné zmatečné chování, celkově nekultivovaná)
  • Laciná roletka zavazadlového prostoru

Celkové hodnocení modelu Toyota Yaris Cross: 98%

6. Fotogalerie a video

Facebook Comments