Kdo má rád velká rodinná auta, bude pravděpodobně vědět o každém modelu, který se dá na trhu sehnat. Ať nový nebo ojetina, za poslední roky se nabídka velkoprostorových vozů neustále snižuje. Univerzální MPV jsou pozůstatkem doby před nástupem stále trvajícího trendu SUV, jejich dostupnost je však i na poli ojetin mizivá. Pokud budeme hledat nový vůz s cenou někde do třičtvrtě milionu, rovnou můžeme vyškrtnout zástupce jako Volkswagen Multivan, Peugeot Traveller či od Toyoty model Proace. Pro mnohé jsou zmíněné vozy jakým si nedosažitelným snem, jelikož se cenami pohybují spíše nad jedním milionem korun. Situace není lepší ani v případě mladých ojetin. Cena leckdy stále atakuje částky k jednomu milionu korun. Volbou rozumu a vlastně nakonec i chytrou volbou jsou menší modely osobních dodávek. Právě Toyota Proace City Verso je společně se sourozenci z koncernu Stellantis ideální volbou pro početnější rodiny, živnostníky či do firemních flotil. Oproti větším modelům mají jednu zásadní výhodu a to hospodárnější provoz a nižší náklady na servis.
Základní informace
Délka: 4 403 mm (4 753 mm – verze Long)
Šířka: 2 107 mm (se zpětnými zrcátky)
Výška: 1 837 mm (1 840 mm – verze Long)
Rozvor: 2 785 mm (2 975 mm – verze Long)
Objem motoru: 1,5 D-4D
Palivo: Diesel
Výkon: 96 kW
Převodovka: 8° automatická převodovka
Cena testované verze: od 817.000 Kč
Toyota Proace City Verso ve fotogalerii
Svěží design přídě nové Toyotě Proace City Verso jednoznačně sluší. V porovnání se sourozenci se mi Toyota rozhodně nejvíce zamlouvá. Design přídě není tak divoký jako u Citroenu či Peugeotu.
Ostatní části vozu jsou u všech modelů totožné, liší se pouze grafika zadních světlometů. Nejvyšší výbavový stupeň VIP vozu dodává potřebnou dávku šmrncu. V základním provedení se naopak více projevují detaily odkazující na klasickou karoserii dodávky.
Verze Short na fotografii je pouze o 13 000 Kč levnější než prodloužená verze Long. Tento příplatek bych považoval za dobře investovanou částku. Přeci jen krátká verze nenabízí možnost sedmimístného interiéru.
Ceník nové Toyoty Proace City Verso startuje na částce 528 000 Kč. Nejdostupnější specifikace je nabízena s jediným zážehovým motorem o objemu 1,2 litru, který dosahuje maximálního výkonu 110 koní, a je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Nejlevnější diesel je pak o dvacet tisíc korun dražší. Do rozpočtu okolo tří čtvrtě milionu korun se jako velmi atraktivní nabídka jeví dieselová patnáctistovka s automatickou převodovkou ve druhém výbavovém stupni Family, v prodlouženém provedení Long. Za tuto specifikaci zaplatíte 769 000 Kč. Nejdražší verze se pohybuje okolo 850 000 Kč.
Zadní partie vozu nejvíce odhalují maximální účelnost, s jakou byl vůz navržen. Obrovské páté dveře a velmi nízká nakládací hrana jsou bezesporu velkou výhodou při častém nakládání – ať už zavazadel, nebo materiálu pro podnikání.
Za metalický lak se vždy připlácí 15 000 Kč. Zelená khaki vypadá opravdu skvěle; ostatně i světle modrá a stříbrná „atomická“ působí velmi vkusně.
Jen přeznačkované Berlingo? To je otázka, kterou občas zaslechneme. Někomu to vadí, jinému ne – a další o tom ani neví. Toyota Proace City Verso se ale snaží z minima vytěžit maximum.
Pro dlouholeté fanoušky to možná není ten nejoblíbenější model v nabídce, svoji roli v prodejích však plní na výbornou.
V základní výbavě vůz disponuje ocelovými šestnáctipalcovými koly, od druhého výbavového stupně pak dostává pohledná sedmnáctipalcová litá kola.
Očekávat od osobní dodávky zpětnou vazbu od kol nebo radost z řízení není úplně na místě. Podvozek se snaží co nejvíce filtrovat nerovnosti, přesto se občas objeví rána od dorazů tlumičů. V zatáčkách se vyšší karoserie lehce naklání, nicméně nic zásadního. Toyota Proace City Verso se v první řadě snaží bezpečně a komfortně přepravit početnou rodinu s množstvím zavazadel, a to vlastně dělá bez výhrad.
Při každodenním používání oceníte velmi pohodlné nastupování, vyšší posed za volantem, dobrý výhled všemi směry a uživatelsky přívětivé, intuitivní ovládání vozidla.
Pod kapotou je buď základní zážehová dvanáctistovka, nebo diesel 1,5 D-4D ve dvou výkonových variantách. Slabší verze nabízí rovných sto koní a manuální převodovku. Silnější specifikace s výkonem 130 koní nabízí výběr mezi manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou. Testovaná verze se silnějším dieselem a automatem potěší kultivovaností a komfortním jízdním projevem. Výkon 130 koní bohatě stačí i při obsazeném vozidle. Potěší dobré odhlučnění, tichý chod a spotřeba okolo šesti litrů na sto kilometrů.
Přístup na sedadla je ukázkový, sedí se hodně vysoko s dobrým výhledem na všechny strany. Sedadla nabízejí dostatečný komfort a boční vedení, celková opora zad je však průměrná.
Koncepce palubní desky je identická s jejími „sourozenci“, změny spočívají pouze v přítomnosti jiného loga a odlišné grafice infotainmentu.
Byť se jedná o velmi prostorný vůz, řidičova pravá noha nemá příliš místa. Široký středový tunel zabírá zbytečně mnoho prostoru, který bych raději využil pro větší pocit vzdušnosti a větší volnost pravé nohy.
Samostatně stojící obrazovka infotainmentu nabízí vše, co je třeba. Zahrnuje navigační systém, audio, nastavení vozu i spárování s chytrým zařízením. Potěší líbivá grafika a intuitivní ovládání.
Virtuální kokpit potěší jednoduchým zobrazením, které je dobře čitelné a maximálně přehledné.
V horní části palubní desky najdeme řadu praktických odkládacích prostor.
Volič automatické osmistupňové převodovky se nachází na středovém panelu. Příště bych uvítal jeho umístění pod volantem a více prostoru pro nohy.
Interiér je ve své podstatě velmi dobře zpracovaný, pozornému oku však neuniknou občas odfláknuté detaily ve zpracování.
Dvojice posuvných dveří zajišťuje maximální praktičnost. Přístup je bezproblémový a manipulace s dětskou sedačkou probíhá bez výhrad. Systém Isofix na všech sedadlech dělá z Toyoty Proace City Verso ideálního parťáka pro početnější rodiny.
Sedadla jsou samostatně sklopná téměř do roviny, takže především u verze Long nebude problém ve vozidle pohodlně přespat.
Základní objem zavazadlového prostoru činí 597 litrů. Potěší ideální tvar ložné plochy, nízká nakládací hrana a celková výška prostoru, která činí 1 154 mm.
Objem zavazadlového prostoru je bezesporu hlavní předností osobních dodávek. Určitě bych zvážil verzi Long, která přidává dalších 253 litrů navíc. Po sklopení sedadel u verze Short se objem zvýší na 983 litrů, zatímco u prodloužené verze dosahuje skvělých 1 538 litrů.
Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Proace City Verso
Variabilní interiér, obrovský zavazadelník
Posuvné dveře na obou stranách
Velké množství odkládacích prostor
Kultivovaný chod dieselového agregátu
Možnost prodloužené verze XL
Mínusymodelu Proace City Verso
Široký středový tubus ubírá místo pro nohy
Mírné náklony karoserie v zatáčkách
Zpracování některých detailů nekoresponduje se značkou Toyota