Test Renault Mégane Grandtour 1,6 dCi
Renault udělal za poslední roky obrovský pokrok, který se projevil jak na designu, tak na použitých technologiích. Nebojím se říci, že současné portfolio značky nabízí opravdu designově pohledné vozy. Automobilka zapracovala i na technickém pokroku či kvalitě zpracování interiéru. Výsledkem těchto snah je skokové navýšení prodejů nejen na českém trhu.
Design
Renault udělal správný krok, když přivedl do svého týmu nového designéra. Nová krev v týmu přinesla neskutečné oživení. Přední části modelové řady Mégane byla věnována velká část pozornosti. Světlomety dokazují odvážnost francouzských automobilek, přijít s takto členěným světlometem chce kus odvahy. Přesně tento krok pak stojí za celkovou originalitu vozu. Boční partie verze Grandtour nejvíce oživuje chromová linka pod okénky či dynamické střešní ližiny. Za zmínku stojí i pohledné 17 ti palcové disky kol z lehké slitiny. Zadní část vozu se prezentuje povedenými diodovými lampami, jenž postupují k samotnému středu vozidla. Celkově povedený design pak podtrhuje přesahující střecha pátých dveří.
Interiér
Na palubě nového Mégana vás nejvíce osloví jednoduchost a přehlednost. Palubní deska je tvořena čistými liniemi, které směřují ke středovému panelu. Zde má své místo 8,7 palcový dotykový systém R-LINK druhé generace. Umístění na mírně se svažujícím středovém panelu přináší výbornou čitelnost. Kvality multimediálního systému jsem chválil již u hatchbacku, systém vás tak osloví příjemnou grafikou, rychlostí a jednoduchým ovládáním. Grafický přístrojový štít přináší řadu personifikace, a tak není problém najít vzhled, který bude přinášet přehlednost nad údaji. Nejvíce však v interiéru zasluhují pochvalu sedadla disponující dostatečným bočním vedením a dlouhým sedákem, který příjemně podpírá celá stehna. Základem naší výbavy BOSE, tedy té nejvyšší, je vše co ke komfortní jízdě potřebujete. Nalezneme zde tak například již zmíněný povedený multimediální systém R-LINK, duální automatickou klimatizaci, okna v elektrice, tempomat, masážní sedadlo řidiče, vyhřívaný kůží obšitý volant či head up displej. Dle mého názoru je výbava dosti nafouklá a v běžném životě i často nevyužitá, nicméně zákazníci chtějí mýt svůj vůz vybavený podle trendů současného trhu. Na zadních sedadlech je místa dostatek, nicméně pokud řidič preferuje sedadlo trochu níže, zadní cestující budou mít hodně stísněný prostor pro nárty. Místa pro kolena a hlavu je dostatek, sedadla druhé řady jsou po vzoru těch předních taktéž velmi pohodlná. Na krajních sedadlech pak nalezneme systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských autosedaček.
Zavazadelník
Když už kupujeme rodinné kombi, dozajista nás bude zajímat i velikost a využitelnost divazadelníku. Po otevření celkem těžkého víka kufru se odhalí prostor pro zavazadla o objemu 580 litrů, po sklopení sedadel se objem zvýší až na 1.504 litrů. Ložná plocha není po sklopení sedadel sice úplně rovná, každopádně se Mégane nemá za co stydět. Kufr disponuje taktéž dvojitým dnem, kde nalezneme lepící sadu či rezervní kolo. Nakládací hrana zavazadelníku je příjemně nízko. Hrana kufru by mohla být opatřena plastovým krytem, lak zde bude brzy poškrábaný.
Jízda
Námi testovaný vůz poháněl naftový agregát 1,6 dCi s výkonem 96 kilowat, respektive 150 koňskými silami. Výkon motorizace je dostačující, Mégane jde v režimu SPORT či KOMFORT pěkně za plynem a nabízí slušnou dynamiku. Naopak v režimu ECO počítejte s prodlevou na plynový pedál, předjíždění v tomto režimu je taktéž na delší dobu. Při plynulé jízdě se spotřeba jednotky ustálila na hodnotu kolem 5,5 litru na sto kilometrů. V režimu sport počítejte s rapidně vyšší spotřebou, nicméně si za volantem užijete i zábavu či radost z jízdy. Nastavení podvozku je nově u modelové řady Mégane daleko užší, nežli u předchozí generace. Přináší to daleko větší jistotu v řízení a menší náklony karoserie, na druhou stranu se Mégane začíná bát horší silnic, kde se projevuje právě tužší podvozek. Není to nic dramatického, ale kdo byl zvyklý na klasického houpavého Francouze, musí být celkem překvapený. Při přejezdu nerovností ve vyšších rychlostech či při prudkém brzdění trochu plave záď vozu. Co zůstává při starém je skvělá účinnost brzdového systému. Řízení je nově více přesné, odezva od kol je okamžitá. Celkově máte pocit, že je jízda komfortní a bezpečná. To je při výběru rodinného kombi celkem dobrá vizitka pro francouzského elegána. Nad bezpečností vozu pak bdí celá řada aktivních a pasivních bezpečnostních prvků včetně sedmi airbagů.
Verdikt
Renault celkově zapracoval na designu, technice a kvalitě, výsledkem je pohledný vůz s úspornou naftovou jednotkou a velmi pohodlným interiérem. Kdo uvažuje o koupi rodinného kombi, rozhodně by měl do svého výběru zařadit právě Mégana Grandtour. Mezi silné stránky vozu řadím neotřelý design, pohodlné sedačky či úspornou naftovou jednotku. Naopak slabinu vidím v nižším posedu, horším výhledu z vozu a hluku od podběhů.