Škoda Elroq a Enyaq – Pozitivní zkušenost s elektromobilitou
5.9.2025/
Domácí automobilka Škoda Auto letos významně posílila v oblasti elektromobilů. Největší zásluhu na tom má zcela nový model Elroq, jenž se během několika měsíců velmi rychle prosadil mezi českými zákazníky. Podporu v prodejích čistě elektrických modelů mladoboleslavské automobilky přináší i velmi povedený facelift modelu Enyaq. Dva čistě elektrické modely se můžou pochlubit i přítomností atraktivních verzí RS, jenž dodávají oběma vozům sportovnější vzhled a nejvýkonnější elektromotory. Designovou lahůdkou je pak verze Enyaq Coupé. Na silnicích v běžném provozu ale potkáme především klasické specifikace, nicméně velmi často v nejvyšších výbavových liniích.
Škoda Elroq
Za devět měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo již více jak 2 000 kusů, konkrétně 2 048 nových registrací. Cena nového Elroqa startuje na částce 799 000 Kč a končí na specifikacích atakující 1,5 milionu korun.
Elroq se tak na zdejším trhu dokázal prosadit velmi rychle, celkově se jedná o patnáctý nejprodávanější model na trhu.
Nový Elroq se po designové stránce jednoduše povedl. Lehce futuristický vzhled designového jazyka označovaném jako Modern Solid působí vyváženě a velmi elegantně.
Celkově uhlazený vzhled pak skvěle doplňují výrazné doplňky karoserie. Nechybí ani lehké oplastování karoserie odkazující na příslušnost ke stále oblíbeným SUV či crossoverům.
Záď Elroqa je z aktuální nabídky nových škodovek rozhodně ta nejpovedenější. Proporčně vyvážený vůz s širokým postojem, jenž umocňují falešné výdechy na bocích karoserie.
Světelný podpis se u nového Elroqa povedl bezesporu více nežli například u nového Superba. Ostatně celé zadní TOP LED světlomety vypadají vkusně.
Matrix-LED přední světlomety jsou standardem až od výbavy Sportline. Potěší skvělá účinnost s automatickými dálkovými světlomety.
Na délku naměříme 4 488 milimetrů, rozvor pak činí 2 770 mm. Bezesporu zaujmou dvacetipalcové disky kol z lehkých slitin.
Vzhled zádě je hodně dynamický, vše umocňuje veliký spoiler na pátých dveřích.
Velikou pochvalu si zaslouží rozměrná zpětná zrcátka s asistenčním systémem na sledování mrtvého úhlu.
Jízda s kompaktním elektromobilem je vlastně velmi příjemná. Vůz je velmi agilní, dynamika a zrychlení vozu je návykové a bezesporu potěší i celkové ticho na palubě. Především v městském provozu, kde bude i Elroq trávit většinu svého času, oceníte agilnost, absenci vibrací a velmi solidní odhlučnění.
Byť vůz disponuje dvaceti palcovými koly, podvozek je velmi komfortní. Celkové nastavení vozu na české silnice potěší. Podvozek zvládá široké spektrum nerovností, zároveň je příjemně tuhý a čitelný při dynamičtější jízdě.
Na okreskách je jízda příjemně plavná, kolikrát jen tak svištíte krajinou a ani nevnímáte, že řídíte vůz. Vše je nastaveno do maximálního požitku z komfortní jízdy.
Elroq je nabízen hned v pěti verzích elektromotoru. Základní verze nese označení 50 (baterie 55 kWh) následuje verze 60 (baterie 63 kWh) a ještě výkonnější specifikace 85 s baterií 82 kWh. K dispozici je i verze 85x, jenž nabízí pohon všech kol. Ostatně i nejvýkonnější verze RS je čtyřkolkou k dobru. Má baterii o 84 kWh. Maximální výkon se pak pohybuje v rozmezí od 125 do 250 kilowatt.
S kapacitou baterie roste výkon a samotný dojezd. U základní verze činí něco okolo 350 kilometrů, verze 60 slibuje dojezd lehce nad 400 kilometrů a verze 85 pak již solidních 531 – 574 kilometrů. Dobitá baterie zabere v průměru 25 – 30 minut při dobíjení z deseti procent na osmdesát procent kapacity baterie.
V interiéru nejvíce potěší kvalitní sedadla a celkově kvalitní dílenské zpracování. Kvalita a výběr konkrétních materiálů se povedl na jedničku.
Palubní deska je čistá a přehledná, znát ji můžeme i z většího modelu Enyaq. Dominantou je samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti třinácti palců.
Kabina je příjemně vzdušná, všemi směry je dostatek prostoru. Za volantem se budete cítit velmi komfortně. Z pohledu ergonomie není co vytknout.
Malá kaplička přístrojového štítu zobrazuje jen to nejnutnější. Potěší přítomnost head-up displeje s rozšířenou realitou.
Ovládání nové generace infotainmentu je velmi intuitivní. Potěší rychlá odezva na povely, hezké grafické zpracování a celková rychlost systému a navigace. Nechybí možnost spárování s chytrým zařízením. Velikost displeje asi nebude všem vyhovovat, zásadní je, že řidiče nikterak neruší ve výhledu z vozidla.
Volič automatické převodovky našel své místo na středové konzoli.
Interiér nabízí celou řadu odkládacích prostor či simply clever řešení.
Na zadních sedadlech se sedí velmi pohodlně. Místa před koleny je dostatek. Nechybí možnost bezpečného uchycení dvou dětských autosedaček díky systému Isofix.
Základní objem činí 470 litrů. Pro městský styl života naprosto dostačující, potěší řada háčků, sítí a úložných prostor.
Škoda Enyaq
Facelift většího modelu Enyaq se rozhodně povedl. S modelem Elroq nyní sdílí designový jazyk Modern Solid. Cena modernizovaného modelu startuje na částce od 1 015 000 Kč. Vrcholné provedení pak atakuje částku až 1,5 milionu korun.
Záď vozu zůstává téměř identická, což je dobře. Po designové stránce je Enyaq velmi povedeným sportovně-elegantním vozem.
Dynamičtější příď s více futuristickým vzhledem Enyaqu rozhodně prospělo.
Enyaq není žádný drobek. Na délku naměříme 4 658 milimetrů. Rozvor pak činí 2 722 milimetrů.
Matrix-LED přední světlomety jsou dostupné od druhého stupně výbavy, konkrétně od verze Sportline.
Netradiční barva karoserie zelená Olibo dodává na exkluzivitě.
Záď vozu je stejně jako u menšího Elroqa opticky velmi široká. Vůz je rozkročený a působí majestátně.
Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru jízdy opět dostupné až od druhého stupně výbavy. Vzhled světlometů potěší stejně tak dynamický spoiler na pátých dveřích.
Jízda s elektromobily se v zásadě moc neliší. Jízdní vlastnosti jsou si velmi podobné. Při srovnání s menším Elroqem je patrný delší rozvor a těžší karoserie. Možná nepůsobí tak agilně jako Elroq, na druhou stranu působí těžším a stabilnějším dojmem.
Podvozek je nastaven velmi komfortně, občas se do kabiny přenese hluk od dorazů tlumičů, jinak je jízda plavná a velmi komfortní.
Ať už jedete ve městě na okresce či na dálnici, můžete si užívat agilní a velmi dynamický vůz. Na okamžitou odezvu plánového pedálu se rychle zvyká, stejně tak na uklidňující ticho na palubě.
Nový Enyaq je nabízen v základní verzi 60 s maximálním výkonem 150 kilowatt (baterie 63 kWh). Následuje verze 85 a verze 85x s pohonem 4×4. Zde se můžete těšit na výkon až 210 kilowatt (baterie 82 kWh). Vrcholná specifikace nabízí maximální výkon 250 kW (baterie 84 kWh). Doba nabíjení činí v průměru 25 – 30 minut a to při dobíjení z deseti na osmdesát procent kapacity baterie.
V posledních generacích škodovek se můžeme těšit z doopravdy pohodlných a skvěle ergonomických sedadel. Nový Enyaq není výjimkou.
Palubní deska je čistá, moderní a z pohledu ergonomie bez výhrad. Za volantem se budete cítit velmi komfortně a především bezpečně.
Celá kabina je příjemně provzdušněná, všemi směry je dostatek prostoru.
Situace je obdobná jako u Elroqa. Systém je plynulý a ovládání velmi intuitivní.
Volič automatické převodovky taktéž našel své místo na středové konzoli. V nové generaci se dá předpokládat přesunutí pod volant.
Řidičova zóna je přehledná, snad jen větší obrazovka displeje může někomu vadit.
Na zadních sedadlech je místa na rozdávání. Před koleny je dostatek místa to samé platí o prostoru nad hlavou. Na krajních sedadlech nechybí systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček.
Objem 585 litrů je hlavní zbraní Enyaqu. Praktický elektromobil s řadou chytrých řešení je pro mnoho zákazníků ideální volbou. Po sklopení sedadel druhé řady můžete s klidem převážet i rozměrnější předměty.
Nové elektromobily značky Škoda Auto se velmi povedly. Kdo vyzkouší, rozhodně najde několik věcí, které by uvítal i ve svém voze se spalovacím motorem. Elektromobilita není spása, ale je to možnost volby pro zákazníka. Kdo jezdí kratší trasy především v městském provozu a od vozu očekává dynamiku, komfort a bezpečnost, bude pro něj elektromobil možná tím pravým ořechovým. Zároveň díky omezenému dojezdu základních verzí a finální ceně se nemůžeme divit, že tato nabídka davy neosloví. Co ale rozhodně osloví, je kvalita a posun technologií, jenž můžeme u škodovky v posledních letech pozorovat. Především Elroq je modelem, který doopravdy má potenciál stát se nejpopulárnějším elektromobilem v Evropě. Třeba to nebude samotnými prodeji ale svým líbivým vzhledem, propracovaným interiérem a skvělými jízdními vlastnostmi.