Citroën C5X – Citroën jak má být!
Citroën C5X
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.805 mm, Šířka: 2.062 mm, Výška včetně ližin: 1.485 mm
Rozvor: 2.785 mm, Světlá výška: 195 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Vlajková loď francouzské automobilky přijíždí na český trh s trojicí pohonných jednotek a bez možnosti volby dieselového agregátu. Základem nabídky je benzínová dvanáctistovka PureTech s maximálním výkonem 130 koní. K dispozici je pouze automatická převodovka, konkrétně osmistupňový automat EAT8, jenž své místo nachází napříč celou skupinou Stellantis. Kdo hledá více výkonu, k dispozici je zážehová šestnáctistovka PureTech s výkonem 180 koňských sil. Samotným vrcholem nabídky nové C5 X je plug-in hybridní verze 225 ë-EAT8. Celkem 225 koňských sil vychází z kombinace spalovacího motoru 1,6 PureTech (133 kW) a elektromotoru s výkonem 81 kilowatt. Maximální kumulovaný výkon tak činí 165 kilowatt, respektive již zmíněných 225 koní. Elektromotor umístěný vpředu spolu se spalovacím motorem pohánějí kola pouze přední nápravy a to skrze osmistupňovou automatickou převodovku. Maximální kumulovaný točivý moment dosahuje příjemné hodnoty 360 Nm. V případě elektromotoru se bavíme o 320 Nm. dostupných v rozmezí od 500 do 2.500 otáček za minutu. Baterie s kapacitou 12,4 kWh dokáže C5 X rozpohybovat čistě na elektřinu a to s dojezdem 55 kilometrů dle metodiky WLTP. Orientační doba dobíjení (0-100%) z WallBoxu (6,6 kW – 32A), (s palubní nabíječkou 7,4 kW) činí 1,4 hodiny. Z domácí jednofázové nabíječky bude celý proces trvat okolo sedmi hodin. Přes večer tak není problém dobít baterii do plné kapacity a vyrazit do práce v čistě elektrickém módu.
- 1.2 PureTech 130 S&S EAT8
- 1.6 PureTech 180 S&S EAT8
- PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8
2. Týdenní soužití s vozem
Na novou vlajkovou loď značky Citroën jsem se moc těšil. Doufal jsem v jediné, snad bude citroënem se vším všudy. Ihned po shlédnutí prvních fotek jsem tušil veliké překvapení a nebudu to natahovat, mé tužby byly vyslyšeny. Nová C5 X je oslavou charakteristických znaků této tradiční francouzské automobilky. Začnu-li designem, vše je v naprostém pořádku. Správný Citroën má být extravagantní, zcela originální. Možná si jej na první pohled nezamilujete, na druhý pohled si vás však získá na dlouhé roky. Novinka svým designem přesně tuto charakteristiku reflektuje. Jde o kombinaci elegantní limuzíny s dlouhou přídí a praktickým kombíkem s elegantně padající zádí. Lehké oplastování karoserie s celkově vyšší světlou výškou pak odkazují na současný trend sportovně užitkových vozů (SUV). Celkový dojem z designu karoserie je vesměs pozitivní, jednoznačně je zcela originální a v mnohých ohledech i extravagantní. Vzhled nové C5 X tak přesně vystihuje, jak má vypadat neotřelé vozidlo. Někoho uhrane na první dobrou, jiného si postupně získá. Mě osobně si C5X získala postupem času, kdy na konci týdne jsem si na vzhled vozu tak zvykl, že mi teď i docela schází.
V interiéru se již tolik neexperimentovalo, a to je dobře. Jestli mě něco v minulosti na Citroënech vadilo, byla naprostá ignorace správné ergonomie palubní desky. Přes všechnu tu originalitu jakoby inženýři zapomněli, že auto má v první řadě fungovat. Nová koncepce palubní desky je tak oproti svým předchůdcům o pořádný kus vpředu. Zároveň interiér zůstává originální, nápaditý a rozhodně nelze mluvit o sterilním prostředí. Emoce tady fungují a to je jen dobře. Líbí se mi horizontálně řešení infotainment. Digitální přístrojový štít by mohl být podle mého gusta přeci jen rozměrnější, nicméně vše funguje na výbornou. Zlepšilo se slícování plastů, jejich povrchová kvalita i samotné použití daných materiálů a dekorů. Bavíme se zde na druhou stranu o vozu, jenž se v mnoha specifikacích pohybuje nad hranicí jednoho milionu korun. Zde se již očekává určitý standard a Citroënu se to sympaticky daří. Pokud bych měl jednu věc z interiéru vyzdvihnout, jsou to bezesporu sedadla. Jako doma na gauči, pohodlné, přesto komfortní i na dlouhé cesty. Potěší i velkorysá šíře opěradla a dostatečná délka sedáku. Zde si pohodlné místo za volantem najde každý. Interiér je velmi dobře odhlučněn, při čistě elektrickém režimu pak panuje na palubě vozu téměř hrobové ticho. Kdo hledá komfortní svezení, neměl by C5 X rozhodně přehlížet. Kdybych na druhou stranu měl najít jednu věc, která mě v interiéru po celý týden vadila, skončím u vysoké hrany prahů. Nastupování a vystupování z vozu rozhodně nepatří k těm nejkomfortnějším. Další drobnou výtku bych měl k celkově horšímu výhledu téměř všemi směry. Čelní sklo je pak hodně úzké a pocitově zmenšuje vnitřní prostor a zorné pole řidiče.
Pod kapotou testovaného vozu pracuje samotný vrchol nabídky, tedy plug-in hybridní motorizace kombinující spalovací šestnáctistovku PureTech s elektromotorem. Kumulovaný maximální výkon sestavy je slušných 225 koňských sil. C5X nabízí několik jízdních režimů. Pokud zůstaneme v režimu hybrid systém, vše vyhodnocuje za řidiče a v pravý moment přepíná mezi elektromotorem a spalovací jednotkou. Jet můžete i čistě na elektřinu. Zde kapacita baterie dovoluje dojezd až 55 kilometrů s nulovými emisemi. Výkon 225 koní je nadmíru dostačující, potěší příjemný zátah od nízkých otáček a celková kultivovanost. Mně ale osobně více zajímal samotný podvozek a pocit z řízení, jelikož to je dalším charakteristickým prvkem tradičních Citroënů. Po prvních desítkách kilometrů jsem mohl s klidem konstatovat, tohle je nejlepší Citroën současnosti. Aktivní podvozek Citroën Advanced Comfort stojí za pocitem jízdy jako na létajícím koberci. Toto inovativní řešení kombinuje v minulosti používané progresivní hydraulické dorazy s aktivně řízeným odpružením, které přizpůsobuje tuhost tlumení jednotlivých kol reálným podmínkám na vozovce. Senzory analyzující nerovnosti vozovky přenášejí informace do systému, který průběžně přizpůsobuje nastavení pro maximální komfort jízdy. Kromě čidel ESP je aktivní odpružení vybaveno čidly ABS a světlé výšky, které vyhodnocují pohyby karoserie a dynamiku jízdy. Řízené odpružení zajišťuje jak maximální komfort při jízdě na rovných úsecích, tak přesné ovládání v zatáčkách. V praxi funkčnost podvozku nejlépe vyhodnotíte při přejezdu zpomalovacích retardérů. Jízda s novou C5X vás mile překvapí, máte doopravdy pocit, jakoby jste nad vozovkou mírně levitovali. Přesto zůstává řízení přesné a v zatáčkách se nemusíte bát, že se převrátíte nebo při nejmenším vypadnete ze sedačky. Novinka jasně cílí na zákazníky preferující komfortní interiér s pohodlným podvozkem a uživatelsky přívětivým řízením. Všechny jednotlivé prvky (sedadla, odhlučnění, nastavení posilovače řízení, podvozek) se v součtu podílejí na prvotřídním komfortu.
3. Výbava a ceník
Základem nabídky je verze s benzínovou dvanáctistovkou o výkonu 130 koní spjatou s automatickou převodovkou ve výbavovém stupni Feel. V tomto případě startujeme na částce 900.000 Kč s širokou nabídkou standardní výbavy. Zároveň se jedná o jedinou specifikaci, jenž se vešla pod hranici jednoho milionu korun. Pokud půjdeme na další specifikaci, rázem startujeme na rovném milionu korun. Pohonné ústrojí zůstává totožné, změnil se pouze stupeň výbavy na paket Feel Pack. Zde je již možné konfigurovat i plug-in hybridní verzi, konkrétně si musíte připravit 1.240.000 korun. Příplatek za částečnou elektromobilitu je tak více než patrný. Třetí výbavový stupeň Shine přináší dle mého názoru asi nejzajímavější variantu a to konkrétně 1,6 PureTech s výkonem 180 koní, osmistupňovým automatem za 1.100.000 Kč. Z pohledu výbavy vám na palubě rozhodně nebude nic zásadního chybět a k dispozici vám bude výkonný spalovací motor s vynikající automatickou převodovkou. V jiném případě bych volil o stupeň nižší výbavu a šel do plug-in hybridního modelu.
Aktuální ceník nového Citroënu C5X naleznete na oficiálních stránkách Citroën Česká republika.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Citroën C5X
- Originální a nápaditý design karoserie (rozhodně umí zaujmout)
- Komfortní interiér (skvělá sedadla, výborné odhlučnění, bohatá výbava)
- Skvělý podvozek (krásně žehlí velké množství nerovností)
- Dlouhý rozvor (dostatek místa ve druhé řadě)
- Plug-in hybrid (funguje bez výhrad, snad jen cenový rozdíl oproti spalovacímu motoru)
Mínusy modelu Citroën C5X
- Pro někoho až příliš extravagantní design
- Nastupování a vystupování je náročnější vzhledem k širokému a vysokému prahu dveří
- Mělký zavazadelník, celkový objem 545 litrů je průměrný
- Základní motorizace s výkonem 130 koní není adekvátní motorizací