Test Škoda Fabia Combi 1,0 TSI – Rozumná volba pro mladou rodinu

Vítám Vás u testu stránek autazive.cz. Dnes se společně podíváme na velmi podstatný model domácí automobilky Škoda Auto. Aktuální novinkou v portfóliu mladoboleslavské automobilky je nová Škoda Fabia, která vstupuje na trh s řadou novinek a to jak v oblasti techniky, inovací tak i designu. Hned na úvod jsem moc rád, že vám mohu představit Fabii v provedení combi. Po vlně spekulací, kde se nad verzí Combi stahovala mračna, nastává alespoň u mě pocit malého vítězství. A tak pojďme si podrobně představit všechny zásadní novinky modernizované Fabie.

Design
Nejzásadnější designové změny hledejme na přídi vozu. Modernizace přináší celkově dynamičtější vzhled, který podtrhují nově ostřeji tvarované světlomety, rozměrnější mřížka chladiče ale i nové prolisy předního nárazníku. Za pochvalu stojí nové Bi-LED světlomety, které u Fábie zažívají premiéru. Nejenže vozu prospívají po designové stránce, jsou především skvěle účinná, a tak významně přispívají ke komfortnější jízdě za horších světelných podmínek. Z profilu se Fabia chlubí především ostřeji vyhlížející přídí, jiné výrazné změny nehledejme. Testovaný vůz disponuje disky kol z lehké slitiny o velikosti 16 ti palců a pneumatikami Bridgstone 215/45, ta se v podbězích trochu ztrácejí, každopádně stojí za komfortnějším jízdním projevem. V případě verze combi je možné sáhnout ještě po sedmnácti palcových discích, výhradou hatchbacku jsou pak osmnáctky. Na střeše zaujmou designově pohledné střešní ližiny, které jsou vyvedeny ve stříbrné barvě a pojí se v ceníku s panoramatickou střechou za příplatek 21.000 Kč. Na zádi nalezneme nové svítilny s ledkovým světelným podpisem a tím můžeme uzavřít seznam designových změn.

Interiér
Pokud očekáváte v interiéru podstatné změny, asi vás zklamu. Interiér podstoupil další evoluční krok, a tak na revoluci a možná i trochu toho designového odvazu si musíme počkat. Každopádně proti současné palubní desce nelze mít z pohledu ergonomie a kvality zpracování žádné výhrady. Modernizace se v případě interiéru soustředila na drobné retuše. Hezčí grafické zpracování nabízí budíky přístrojového štítu, přibyly funkce multimediálního navigačního systému či nové čalounění sedadel. Změny to jsou opravdu kosmetické, každopádně i ty podporují celkově komfortní náladu na palubě nové Fabie. Výbava testovaného vozu je vcelku bohatá, sedíme totiž ve třetím nejvyšším výbavovém stupni Style s řadou příplatkových položek. Nechybí zde tak automatická klimatizace, adaptivní tempomat, bohaté bezpečnostní výbava, multifunkční kůží obšitý volant, parkovací kamera, okna v elektrice či multimediální navigační systém Amundsen s 6,5 palcovou dotykovou obrazovkou. Infotainment Amudsen pořídíte za příplatek 15.500 Kč. Mimo možnost spojení s mobilním telefonem nabízí i Apple konektivitu, rádio, informace o vozidle či navigační systém, který osloví hezkým grafickým zpracováním a přívětivým ovládáním. Co se týče pozice za volantem, potěší možnost nastavení volantu ve dvou směrech a solidní rozsah manuálního nastavení sedadla. K sedadlům nelze mít z pohledu konzistence materiálu a bočního vedení výhrady, ke komfortu dopomáhá i kvalitní a výškově nastavitelná loketní opěrka. Největším nedostatkem interiéru bych označil lacině vyhlížející výplně dveří či použití pouze tvrdých plastů na palubní desce. V oblasti praktičnosti nabízí Fabia řadu odkládacích prostorů. Do výplní dveří s přehledem umístíme 1,5 litrovou lahev vody, před spolujezdcem pak nalezneme klasický kaslík a na bocích sedadel kapsy na drobné předměty. Na zadních sedadlech se vyšší postavy musí podstatně uskromnit, rozvor dosahující hodnoty 2.470 milimetrů dokáže nabídnout pohodlné cestování na zadních sedadlech spíše jen pro děti. Každopádně i já se svými 180 centimetry se zde dokážu usadit. Prostoru před koleny mi mnoho nezůstalo, prostoru nad hlavou je tak akorát. Pro rodiny s dětmi je na krajních sedadlech druhé řady připraven systém isofix, pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček.

Zavazadelník
A konečně se dostáváme k zavazadelníku. Víko kufru je otevíratelné pouze manuálně, ale to je naprostá maličkost. Podstatné je, co se skrývá uvnitř. Zavazadelník Fabie Combi patří bezesporu k přednosti a konkurenční výhodě. V základním uspořádání nabízí objem 530 litrů po sklopení sedadel druhé řady, jenž jsou dělena v poměru 60:40, se objem zvýší až na maximálních 1.395 litrů. Zavazadelník dále disponuje dvojitou podlahou a rezervním kolem. V případě zájmu lze dokoupit například síťový program či oboustranný koberec. Při manipulaci s těžšími předměty oceníte nižší nakládací hranu a rovnou ložnou plochu.

Jízda
Když vzpomeneme na první generaci Škody Fabia, mohli jsme vybírat ze tří karosářských variant. K dispozici byla verze RS a samozřejmostí byla nabídka jak benzínových, tak naftových jednotek. Aktuálně můžeme být rádi, že se zachovala verze combi, nicméně pod kapotou pracují už jen tříválcové motory o objemu jednoho litru. V našem případě pod kapotou pracuje nejsilnější jednotka a to 1,0 TSI s maximálním výkonem 81 kilowat, respektive 110 koňskými silami. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 200 newtenmetrů. Z nuly na sto akceleruje za 9,6 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na 196 kilometrech za hodinu. Rozporuplnou novinkou je instalace filtrů pevných částí do benzínových jednotek, a to jak do atmosférického MPI, tak i do přeplňovaných motorů TSI. Vzhledem k vyšší teplotě výfukového potrubí benzínových motorů nežli naftových, dochází k vypalování částic přirozeně. Benzínové motory tak budou do nuceného režimu vypalování pevných částic padat méně častěji nežli dieselové agregáty. Z pohledu průměrné spotřeby se až tak mnoho nemění, nárůst spotřeby paliva, oproti jednotce bez filtru pevných částic, by neměl převýšit hodnotu 0,3 litru na sto kilometrů. My jsme v testu nakonec po týdenním testování dosáhli na průměrnou spotřebu 5,9 litru benzínu. Co se týče jízdního projevu, tak pro verzi combi bych rozhodně volil silnější jednotku s výkonem 81 kilowatt. Tu pořídíte o 16.000 Kč dráž než slabší provedení s výkonem 70 kilowatt. Jednotka potřebuje více vytáčet, jinak je projev přinejmenším hodně ospalý a můžete rovnou zapomenout na reakci plynového pedálu. Byť ukazatel optimálního rychlostního stupně velí řadit již od 1.500 otáček, rozhodně se této rady není vhodné držet. Jednotka ožívá až podstatně ve vyšších otáčkách, kde dokáže s relativně lehkou Fabii i překvapivě zacvičit. K dispozici je jak manuální převodovka, tak sedmistupňové DSG. V našem případě pracuje jednotka s šestistupňovou manuální převodovkou, která osloví opravdu hladkým a přesným chodem řadící páky. Mile překvapil i podvozek, v době neustávající horečky jménem SUV. Jsem rád za každý povedený podvozek v jiné kategorii. Fabia opravdu překvapí komfortním podvozkem pro každodenní provoz. Ano, větší nerovností samozřejmě nedokáže utlumit, a tak se do interiéru dostaví hluk od dorazů tlumičů. Většinu okresních cest však podvozek zvládá filtrovat i bez nutnosti houpavého jízdního projevu. Cena modernizované Fabie Combi startuje na 293.900 korunách. Testovaný vůz s nejsilnější jednotkou, manuální převodovkou a výbavovým stupněm STYLE pořídíte od 374.900 korun. Parametry všech motorizací a porovnání s konkurencí naleznete na autohled.cz

Verdikt
Modernizace se tak z našeho pohledu vydařila, byť nepřináší až tak revoluční novinky. Fabia v provedení Combi i tak nadále zůstává kvalitním vozem pro méně početnou rodinu s dětmi. Osloví kvalitním zpracováním, komfortním jízdním projevem ale i obrovským zavazadelníkem.

Průměrná spotřeba: 5,9 l/100 km
Cena testovaného vozu: 475.000 Kč
Celkové hodnocení: 90%

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *